Webshop vs fysieke winkel

stefantvs

Administrator
Medewerker
Webshop vs fysieke winkel.

De vraag is natuurlijk nu wat achterhaald maar zeker niet onbelangrijk!

Wat vond jij zelf fijner.
Ging jij liever naar een fysieke winkel om je bestelling te plaatsen of deed jij dit online? Ik ben benieuwd!

Achterhaald? Nee hoor, want er zal nog gewoon categorie F1-vuurwerk worden verkocht (en ook dát mag niet per post worden verstuurd).

In mijn jonge jeugd (eind jaren 70/ begin jaren 80) was ik uiteraard aangewezen op de verkoop in een "fysiek" vuurwerkverkooppunt. Bij ons was dat de fietsenmaker in ons dorp. Vanaf 1982 kon je in ons dorp ook vuurwerk bestellen. Bestellijsten werden eind november huis-aan-huis bezorgd.

Omdat JA/NEE en NEE/NEE-stickers nog niet gangbaar waren kregen (vrijwel) alle huishoudens in en om het dorp zo'n lijst in de bus. Stel je hierbij geen chique kleurenfolder voor, want zo'n bestellijst was niet meer dan een getypt A4'tje met louter tekst. Je leverde de ingevulde lijst in, betaalde het verschuldigde bedrag, kreeg een reçuutje mee en als 27 december niet op een zondag viel kon je je bestelde vuurwerk vanaf die datum ophalen. Besteld vuurwerk dat niet leverbaar was werd vervangen door een gelijkwaardig artikel (al had ik bij dat laatste soms mijn twijfels ;)).

De sfeer bij dit vuurwerkverkooppunt was altijd opperbest, maar dat kan natuurlijk ook komen doordat wij altijd in een opperbeste stemming waren als wij ons vuurwerk daar mochten ophalen. Vaak werden bij het ophalen van onze bestelling ook nog enkele impulsaankopen gedaan. Tussen 27 december en 31 december kwamen wij er bovendien ook nog regelmatig om onze vuurwerkvoorraad aan te vullen.

Een goede "vuurwerkverkooppuntsfeer" is voor mij een katalysator voor een goed oudejaarsgevoel.
Voor zover ik nu kan overzien kan ik de verkooppunten die ik voorheen frequenteerde blijven aandoen omdat die zich nu (noodgedwongen) op categorie F1-vuurwerk gaan toeleggen. Deze verkooppunten heb ik ook tijdens de "coronajaarwisselingen" bezocht, toen werd er ook louter categorie F1-vuurwerk verkocht. De sfeer was er toen niet (veel) minder om...

Ik sluit me helemaal bij @SrCl2 aan. Uiteraard was je vroegah aangewezen op het papieren kleurenfoldertje (mijn tijd) en uren staan te gapen voor de vitrines in de etalage of het ingerichte hoekje er voor.

Maar dit is later voor mij echt omgezet in enkel nog webshop en deze door de regio heen af rijden, of via een webshop in Duitsland de afgelopen jaren.

Het is ook wel geinig om te zien dat het in Duitsland vaak een veel meer zakerlijkere deal is bij de grote jongens.
Als je geluk hebt een balie bij de schuur. Naam en bon, en er word van achter een pallet gehaald waar alles op klaar staat.
Vlug nalopen en een krabbel en weee door.

Het gevoel van vroegah kwam wel weer echt terug toen ik vorig jaar de bestelling op haalde bij Chicoshop binnen liep en weer midden tussen de losse verkoop stond en alle enthousiaste gezichten er weer bij zag.

Ik mis het ergens nog steeds wel, zoals het vroeger ging.
Maar het aanbod was toen beperkter door je kleinere wereld van weten wat er beschikbaar is. Want je bleef veel lokaler omdat daarvan de folder of etalages had gezien. En zou ik nog steeds overgeleverd zijn aan 3/4e Lesli en een beetje GBV of Broekhoff.
En niet het spektakel spul wat ik nu weet te bemachtigen door de hier opgedane kennis 😬

Dus doe mij maar gewoon lekker de webshop 🙃

Met de komst van de mogelijkheid om online vuurwerk te bestellen is er bij de meeste vuurwerkverkooppunten inderdaad een soort mengvorm ontstaan: een afhaalbalie voor vuurwerkbestellingen en een balie voor de losse verkoop.

Dit is (hier althans) echter niet altijd zo geweest.
Toen het online bestellen van vuurwerk gangbaar werd waren er in mijn buurt namelijk ook vuurwerkafhaalpunten waar alleen vuurwerkbestellingen konden worden afgehaald. Van losse verkoop was dus geen sprake. Vaak betrof het ook nog eens ongezellig ingerichte ruimtes waar een gemoedelijke oudejaarssfeer ver te zoeken was.

Ik heb zelfs meegemaakt dat een vuurwerkafhaalpunt uit een kale, bijna klinisch ingerichte ruimte bestond waarin slechts enkele handscanners lagen. Naast die scanners lagen bestelformulieren met streepjescodes die correspondeerden met het vuurwerk dat op aan de muur hangende beeldschermen werd afgebeeld.
Ik ben nog net niet gillend die ruimte uitgelopen... ;)

Gelukkig waren er ook nog genoeg sfeervol ingerichte vuurwerkverkooppunten in mijn buurt die wél een balie voor de losse verkoop hadden er waar wél een fijne oudejaarssfeer heerste. Daar ben ik vaste klant gebleven.

Back
Bovenaan