Tegen geweld tegen hulpverleners

Davis

Registered User
Ik ben in Australië geweest. Daar kreeg je minimaal een jaar cel als je het in je bakkes haalde een hulpverlener aan te vallen. In Nederland weten ze niet goed hoe ze ermee om moeten gaan, maar wat mij betreft mag het zero tolerance. Mensen die een beetje kunnen nadenken weten wel beter, en laten hulpverleners gewoon hun werk doen.

Ik zie deze geweldplegers als complete rasdebielen, die totaal geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Lekker achter slot en grendel laten rotten tot ze het op een dag misschien wel te weten komen.

Pancake77

Registered User
Ik ben in Australië geweest. Daar kreeg je minimaal een jaar cel als je het in je bakkes haalde een hulpverlener aan te vallen. In Nederland weten ze niet goed hoe ze ermee om moeten gaan, maar wat mij betreft mag het zero tolerance. Mensen die een beetje kunnen nadenken weten wel beter, en laten hulpverleners gewoon hun werk doen.

Ik zie deze geweldplegers als complete rasdebielen, die totaal geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Lekker achter slot en grendel laten rotten tot ze het op een dag misschien wel te weten komen.

Lijkt me niet zo moeilijk als misdrijf zien en de bak in voor idd minimaal 1 jaar, als een harde knaller al als een misdrijf betiteld wordt dan geweld tegen een hulpverlener minimaal gelijk stellen.

Stelletje zotten op het Haagse pluche:sad:

blackpowder

Registered User

Helemaal mee eens.
Ik snap ook niet wat je bezielt om hulpverleners aan te vallen. heb geprobeerd het te begrijpen waarom mensen dat doen. Maar ik kan me helaas niet verlagen tot hun geestelijk onvermogen.

kingmokum

Banned
Het volgende stond in de krant;

Een 51-jarige hoofdagent uit Herpen die begin september in zijn woonplaats twee ambulancemedewerkers bedreigde, krijgt geen straf maar wel een proeftijd. De strafzaak tegen hem is voorwaardelijk geseponeerd, is vandaag bepaald op een zitting achter gesloten deuren.

Alleen als de politieman in de komende 2 jaar nog eens in de fout gaat, dreigt nog een straf.

Het ambulancepersoneel deed aangifte omdat ze door de man werden bedreigd toen ze hulp verleenden aan een familielid van hem. Hij was op dat moment niet in functie.

In het oordeel van de officier van justitie op de zogenoemde TOM-zitting (Taakstraf Openbaar Ministerie) zijn alle overige omstandigheden meegewogen, legde een woordvoerster uit. Bijvoorbeeld ook dat de man mogelijk nog een disciplinaire sanctie wacht van het politiekorps. De politie neemt daarover in januari een beslissing.

kingmokum

Banned
De straffen zijn zwaar genoeg, probleem is echter de vervolging van daders.
De vervolging blijft vaak uit.

En, zoals je hierboven kan lezen... ben je politie man dan ga je vrij uit.

GMP82

Zilveren Member
Ik vind die voorwaardelijke straffen / proeftijd echt zo'n ontzettende onzin...

Foei! dat mag je echt niet nog een keer doen hoor! De volgende keer krijg je straf.

Euh hallo, dat mocht de eerste keer OOK AL NIET!!!!!!!!!!

sprinkhaan

Registered User
De straffen zijn zwaar genoeg, probleem is echter de vervolging van daders.
De vervolging blijft vaak uit.

En, zoals je hierboven kan lezen... ben je politie man dan ga je vrij uit.

Dat heet klasse justitie, eerst kijken wie je bent en waar je vandaan komt en daar de strafmaat op aanpassen.

jetztgehtslos

Registered
Wat wordt verstaan onder hulpverleners?

Ik bedoel een ambulancebroeder is een hulpverlener, maar dat is een maatschappelijk werker, jongerencoach en een gecertificeerd ehbo'er binnen een bedrijf ook. Definieer eerst het begrip hulpverlener maar eens...

En plaats dan eventuele strafbare feiten maar eens binnen de context. Dan pas ontstaat er enigszins een genuanceerd totaalplaatje.

Hard blêrren zonder een goede definitie en de bijbehorende genuanceerde context is als spijkers op laag water zoeken. Je hebt er geen fluit aan en werkt eerder in je nadeel dan in je voordeel...

Davis

Registered User
Wat wordt verstaan onder hulpverleners?

Ik bedoel een ambulancebroeder is een hulpverlener, maar dat is een maatschappelijk werker, jongerencoach en een gecertificeerd ehbo'er binnen een bedrijf ook. Definieer eerst het begrip hulpverlener maar eens...

En plaats dan eventuele strafbare feiten maar eens binnen de context. Dan pas ontstaat er enigszins een genuanceerd totaalplaatje.

Hard blêrren zonder een goede definitie en de bijbehorende genuanceerde context is als spijkers op laag water zoeken. Je hebt er geen fluit aan en werkt eerder in je nadeel dan in je voordeel...

Het gaat er niet eens zo zeer om of het hulpverleners of ander soort arbeiders zijn. Je hebt sowieso van elkaar af te blijven, daarnaast heb je mensen die aan het werk zijn te respecteren en met rust te laten. We kennen allemaal het spotje van KNGF Geleidehonden.

Over dramatisch beleid betreft vervolging en het vrijuit gaan van sommige (hogere heren) heeft Nederland een hoge reputatie. Elke zaak wordt op zich bekeken, en soms is het oneerlijk als de pest. Als je dan leest over deze politieman die vrijuit gaan omdat hij zogenaamd een bepaalde functie vervuld binnen de maatschappij, dan heb ik in mijn achterhoofd weer de manier zoals het in Australië gebeurt. Al ben je de paus, dan wordt je op het vliegveld bij aankomst gewoon gecontroleerd door de douane, en heeft meneer de patert der paters dan per ongeluk een zakje cannabis in het sokje, dan krijg hij gewoon dezelfde straf als ieder ander. Ik noem nu Australië, maar godzijdank zijn er meerdere landen die zich wel aan het bestuursrecht houden.

Ze moeten in Nederland gaan kijken naar leeftijd, niet naar hoe iemand is, of wat voor functie iemand verleend. Mensen die zich idioot willen gedragen ervaren de consequenties maar. Want wat krijgen de mensen die zich wél gedragen? Helemaal niets! beetje premie omtrent goed gedrag zou wel aardig zijn. Maar nee hoor, en dán vraag je ook om problemen!

jetztgehtslos

Registered
Het gaat er niet eens zo zeer om of het hulpverleners of ander soort arbeiders zijn. Je hebt sowieso van elkaar af te blijven, daarnaast heb je mensen die aan het werk zijn te respecteren en met rust te laten. We kennen allemaal het spotje van KNGF Geleidehonden.

Over dramatisch beleid betreft vervolging en het vrijuit gaan van sommige (hogere heren) heeft Nederland een hoge reputatie. Elke zaak wordt op zich bekeken, en soms is het oneerlijk als de pest. Als je dan leest over deze politieman die vrijuit gaan omdat hij zogenaamd een bepaalde functie vervuld binnen de maatschappij, dan heb ik in mijn achterhoofd weer de manier zoals het in Australië gebeurt. Al ben je de paus, dan wordt je op het vliegveld bij aankomst gewoon gecontroleerd door de douane, en heeft meneer de patert der paters dan per ongeluk een zakje cannabis in het sokje, dan krijg hij gewoon dezelfde straf als ieder ander. Ik noem nu Australië, maar godzijdank zijn er meerdere landen die zich wel aan het bestuursrecht houden.

Ze moeten in Nederland gaan kijken naar leeftijd, niet naar hoe iemand is, of wat voor functie iemand verleend. Mensen die zich idioot willen gedragen ervaren de consequenties maar. Want wat krijgen de mensen die zich wél gedragen? Helemaal niets! beetje premie omtrent goed gedrag zou wel aardig zijn. Maar nee hoor, en dán vraag je ook om problemen!

Als het voor jou niet uitmaakt of het om hulpverleners of arbeiders gaat, wat heeft het dan voor nut om te vragen om zwaardere straffen voor het belagen van hulpverleners?

Dat er sprake is van klassejustitie dat is een mening die veel mensen toegedaan is. Omgekeerd is ook het geval: als een Marokkaan iets misdoet, dan zit deze langer in de cel dan wanneer een Nederlander exact hetzelfde feit onder dezelfde omstandigheden pleegt. Waarom hoor je dan niemand zeggen dat dat oneerlijk is?

Je roep om hardere straffen treft ook degenen die niets doen. Want stel jij veroorzaakt een ongeluk, dat kan immers altijd gebeuren met vuurwerk, dan wordt jou poging tot doodslag verweten. Heb je daar iets aan dan? Die pech kan immers iedere vuurwerkliefhebber overkomen.

Overigens staat Nederland bovenaan het lijstje wat betreft Europese landen dat de zwaarste straffen oplegt. In veel landen is wetgeving omtrent vuurwerk, alcohol en drugs zelfs soepeler dan Nederland. Als je dus blijft roepen om zwaardere straffen, waarvan meerdere malen wetenschappelijk aangetoond is dat dit niet werkt, krijg je uiteindelijk een politiestaat. En daar is niemand bij gebaat. Ook degenen die wél normaal omgaan met vuurwerk niet.

Beste straffen zijn straffen die gericht zijn op het gepleegde delict. Verniel je auto's, ga dan maar auto's wassen.
Val je een ambulancebroeder aan, loop een tijd verplicht mee en aanschouw het leed dat die broerders dagelijks mee kunnen maken. Pas dan confronteer je de mens met menselijk leed. En dat heeft de grootste impact op het menselijk brein.

Overigens kost het de staat idioot veel als je voor vuurwerkdelicten mensen in de cel plaatst. En als er bezuinigd moet worden, dan wil je toch niet meer centen verspillen aan sukkeltjes die op onze centen gratis mogen verblijven in een cel?

Graag zou ik in de discussies over veiligheid met oud en nieuw meer nuances zien. Ongenuanceerd blêrren leidt nergens toe. Tenzij je Geert Wilders heet, dan stel je met hard roepen wat er fout gaat al jaren een zetel en daarbij behorende 4200,- euro netto per maand veilig. Ik ben bang dat wij deze luxe niet overhouden aan in het wilde weg schreeuwen...

Bovenaan