Ontwikkelingen pro-anti vuurwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

GMP82

Zilveren Member

tot nader bericht info even verwijderd, wordt vervolgd!

graag alle verwijzingen naar betreffende onderwerp in onderstaande posts even verwijderen.

Titel is derhalve ook gewijzigd.

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
Re: Vuurwerktraditie op lijst immaterieel erfgoed

Het maken van lijstjes, met spanning wachten op de folders, het bezoeken van demo's, de sociale contacten die daardoor zijn ontstaan, bestaan en in stand blijven. Families/ vriendengroeten die samen komen, oliebollen bakken en ondertussen genieten van het vuurwerk.

Moontan

Moderator
Medewerker

Hele goeie actie van je, waarvoor dank. Ik ga met je mee denken en met je mee werken.
Ik kom er zeer snel op terug.
De tijd van stil zitten en afwachten totdat het te laat is is voorbij!!

GMP82

Zilveren Member

Vergeet ik toch helemaal dat we ook nog een heus vuurwerkMUSEUM hebben?!

Robin84

Registered User
Vuurwerktraditie op lijst immaterieel erfgoed

Een heel goed idee en zeer de moeite waard om te proberen de vuurwerktraditie op de lijst te krijgen. Wat zou dat een overwinning zijn!

Ook een prima initiatief om de handen in één te slaan met anderen, want losse kleine projectjes werken vaak niet. Liever één grote actie!

Ik wens je heel erg veel succes kerel en mocht ik je ergens bij kunnen helpen, dan ben ik meer dan bereid.

Vuurwerk is voor heel veel mensen een onderdeel van het leven. Dat kan en mag niet afgepakt worden.

Laatst bewerkt:

sprinkhaan

Registered User

De grootste redenen om het op te nemen :

Is het beschermen van deze nederlandse vuurwerk traditie tegen het illegale (buitenlandse) vuurwerk.

Het misbruiken door politieke partijen om stemming te creeren bij kiezers ten faveure van hun eigen partij (Groen links, pvdd. bijv.)

Mensen die zichzelf willen profileren in de media ten koste van deze traditie ( tjeerd faber, a de bonte etc.)

Laatst bewerkt:

HocusPocus.Pyro

Registered User

Ook vanuit mijn kant dank voor het nemen van dit initiatief.

Wat je er wat mij betreft aan kunt toevoegen is het punt dat "het al van generatie naar generatie is overgedragen". Ik zie dat bij mijzelf, en ik lees dat ook her en der hier op andere fora. Ik heb het geleerd van mijn vader. En ik geef het nu door aan mijn kinderen. Ik had op 31 december zo'n moment met mijn dochter van 7; zij was DOL enthousiast en zij kneep mijn benen bijna fijn van vreugde en enthousiasme na het afsteken van fonteinen in de achtertuin. Ik leerde haar hoe ze dat veilig moest doen. Hoe het veilig kan en hoe mooi dat dan is, om te kijken naar iets wat je zelf hebt ontstoken. Dat geeft haar een "Kick" en mij ook. Ik last ook een post van Tony die trots schrijft hoe hij het vuurwerk afsteken met zijn zoontje beleefde. Dat is iets moois wat je samen met je gezin kan ervaren; en dat maakt het ook een onderdeeltje van de traditie, een stukje vrijheid, die nu al reeds is doorgegeven van generaties op generaties. ( We moeten het niet overdrijven, want het gebruik van consumentenvuurwerk bestaat ongeveer sinds de jaren 60. )

Wat omhelst die traditie nou precies? Tsja, dat is voor iedereen net weer wat anders. Het is een samenstelling van meerdere dingen die we doen en zeggen bij de beleving van Oud en Nieuw. Er bestaat natuurlijk geen strak protocol dat alle NL'ers hebben (al is de champagne ontkurking om 24:00 bijna wel bij iedereen een vast element, denk ik). Wat WIJ al wel jaren zeggen, en dat lenen wij van de Chinezen, dat wij de kwade geesten en gedachten aan nare gebeurtenissen van het oude jaar verjagen. Dat wegjagen doen wij met een spectaculair met ons eigen vuurwerk op onze straat, pal voor ons huis. Het hoe en waarom van dat lawaai maken staat vast al wel ergens goed op Internet beschreven. Heel vroeger gebruikte men pannen en deksels, maar ook het Midwinterhoorn blazen is daarmee verbonden. Vraag me nu niet hoe precies, maar een cultuurhistoricus kan dat vast uitleggen. Ik ben pyrotechnicus.

Tot zover voor nu even mijn kleine bijdragen. Wordt vervolgd.

jaco

Registered User

Inderdaad een goed initiatief, met zn allen moeten we toch een tegengeluid kunnen laten horen.

petertje23

Registered User

Goed bezig.

Belangrijkste punten zijn al genoemd denk ik.
Misschien alleen nog het plezier voor jong en oud vermelden.
Het is natuurlijk niet zo dat alleen jongens/mannen van 15 tot 35 er plezier van hebben.
Mijn dochtertje van bijna 2 vond het geweldig, maar ook van sommige ouderen hoor ik dat ze het mooi vinden om naar te kijken.
Uiteraard het siervuurwerk dan.

Edit: en als het lukt om een vreugdevuur van pallets op het Scheveningse strand tot deze lijst toe te laten treden,
moet het met ons consumenten vuurwerk toch ook wel lukken? Met een beetje inzet.

Laatst bewerkt:

raymondv

Registered User
Vuurwerktraditie op lijst immaterieel erfgoed

Hoi GMP, goed initiatief! Als je precies weet wat er benodigd is dan wil ik helpen om de uiteindelijke documenten te schrijven / reviewen / editten. Pm me dan maar even.

GMP82

Zilveren Member

tot nader bericht info even verwijderd

Laatst bewerkt:

petertje23

Registered User

Wat voorbeelden die jij hier noemt zijn niet normaal Stef :surprised:
Het moet duidelijk zijn dat dat soort debielen moeten worden aangepakt, en niet wij!

stef

Member

Wat voorbeelden die jij hier noemt zijn niet normaal Stef :surprised:
Het moet duidelijk zijn dat dat soort debielen moeten worden aangepakt, en niet wij!

Daarom een replay met voorbeelden en film en foto !!!

Scav

Registered User

wat een ziekelijke beelden...en dan die vuilniscontainer, de hele wijk staat erbij en kijkt er naar....

Koetje

Registered User

Jammer dat die imbeciel met die 5 inch shell niet een brandende ster in zijn nek krijgt. Geen flauw idee waar ie mee aan het spelen is. Ongelooflijk.

GMP82

Zilveren Member

Na filmpje 3 maar gestopt met kijken....

Ik gun die gasten stuk voor stuk een darwin award...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan