Re: Vuurwerktraditie op lijst immaterieel erfgoed
Ook vanuit mijn kant
dank voor het nemen van dit initiatief.
Wat je er wat mij betreft aan kunt toevoegen is het punt dat "
het al van generatie naar generatie is overgedragen". Ik zie dat bij mijzelf, en ik lees dat ook her en der hier op andere fora. Ik heb het geleerd van mijn vader. En ik geef het nu door aan mijn kinderen. Ik had op 31 december zo'n moment met mijn dochter van 7; zij was DOL enthousiast en zij kneep mijn benen bijna fijn van vreugde en enthousiasme na het afsteken van fonteinen in de achtertuin. Ik leerde haar hoe ze dat veilig moest doen. Hoe het veilig kan en hoe mooi dat dan is, om te kijken naar iets wat je zelf hebt ontstoken. Dat geeft haar een "Kick" en mij ook. Ik last ook een post van Tony die trots schrijft hoe hij het vuurwerk afsteken met zijn zoontje beleefde. Dat is iets moois wat je samen met je gezin kan ervaren; en dat maakt het ook een onderdeeltje van de traditie, een stukje vrijheid, die nu al reeds is doorgegeven van generaties op generaties.
( We moeten het niet overdrijven, want het gebruik van consumentenvuurwerk bestaat ongeveer sinds de jaren 60. )
Wat omhelst die traditie nou precies? Tsja, dat is voor iedereen net weer wat anders. Het is een samenstelling van meerdere dingen die we doen en zeggen bij de beleving van Oud en Nieuw. Er bestaat natuurlijk geen strak protocol dat alle NL'ers hebben (al is de champagne ontkurking om 24:00 bijna wel bij iedereen een vast element, denk ik). Wat WIJ al wel jaren zeggen, en dat lenen wij van de Chinezen, dat wij de
kwade geesten en gedachten aan nare gebeurtenissen van het oude jaar
verjagen. Dat wegjagen doen wij met een
spectaculair met ons
eigen vuurwerk op
onze straat, pal voor ons huis. Het hoe en waarom van dat lawaai maken staat vast al wel ergens goed op Internet beschreven. Heel vroeger gebruikte men pannen en deksels, maar ook het Midwinterhoorn blazen is daarmee verbonden. Vraag me nu niet hoe precies, maar een cultuurhistoricus kan dat vast uitleggen. Ik ben pyrotechnicus.
Tot zover voor nu even mijn kleine bijdragen. Wordt vervolgd.