Meldpunt vuurwerkoverlast woensdag online

Baron van lunt zu sas

Registered User
Petje af, ik zat er al aan te denken maar ik denk ook dat ik een partij ga benaderen om mijn informatie te delen. Ik heb dan een lokale partij op het oog maar het voedt zo wel de lokale politiek met frisse feiten.

rodepo

Registered User
Super plumbloom . Bedankt voor je inzet het inspireerd me. Ik ga kijken of ik in mijn directe omgeving ook iets kan betekenen.

Moontan

Moderator
Medewerker
Well done Plum Bloom; elke actie is er één. Fijn dat je tijd hebt willen nemen hiervoor.
Zou mooi zijn als we allemaal onze eigen gemeente op dezelfde wijze gaan bedienen!!

magnolia

Registered User
erg mooi dat je iemand nota bene een goed gesprek hebt gehad met iemand van GL .
ik hoop voor je dat dit gesprek invloed zal hebben in deze discussie .
het spijt me voor mijn achterdocht maar vergeet niet dat dit wel diplomaten zijn.
deze mensen weten maar al te goed hoe je een ander vleien moet .
maar niet te min erg top van je dat je iemand heb weten te pakken te krijgen .

Hairy Harry

Registered User
erg mooi dat je iemand nota bene een goed gesprek hebt gehad met iemand van GL .
ik hoop voor je dat dit gesprek invloed zal hebben in deze discussie .
het spijt me voor mijn achterdocht maar vergeet niet dat dit wel diplomaten zijn.
deze mensen weten maar al te goed hoe je een ander vleien moet .
maar niet te min erg top van je dat je iemand heb weten te pakken te krijgen .
Inderdaad, ooit een keer een GroenLinks fractievoorzitter in mijn gemeente de gevraagde info gegeven mbt het onderwerp vuurwerk, later zijn besluit gelezen en daar kwam niets van terug. Hij zou het meenemen, maar bleef toch bij het aloude GroenLinks standpunt.

Plum Bloom

Registered User
Bedankt voor de positieve reacties!

Ik heb inmiddels de smaak te pakken en ga contact zoeken met de plaatselijke SGP, die alhier nogal sterk vertegenwoordigd is. De locale fractie heeft zelfs iemand aangewezen die zich in vuurwerk heeft verdiept. Die stond op 29-12 in een huis-aan-huisblad met een pleidooi voor een centrale show en vuurwerkvrije wijken. Is me door Meldpuntergernis, afhaalstress en algemene Oudjaarsopwinding grotendeels ontgaan. Maar eerst even langs de grootste vuurwerkverkoper van de regio. Wil graag bevestigd krijgen dat het vanwege veiligheidseisen etc. inderdaad onmogelijk is om in het centrum zelfs maar een kermisshowtje neer te zetten.

@magnolia: Snap wat je bedoelt, maar deze vrouw speelde geen toneel. Ben oud en wijs genoeg om dat met zekerheid te kunnen stellen. Of en wat ze uiteindelijk met alle info doet, is natuurlijk nog wel de vraag.

Plum Bloom

Registered User
Ter info: gisteravond mail gestuurd naar ANP, NOS, RTL, NRC, Volkskrant, Trouw, Telegraaf, AD en Wegener Persdienst. Daarin nogmaals aangegeven dat het Meldpunt eenvoudig manipuleerbaar en dus onbetrouwbaar is, en daarbij verwezen naar Terneuzen, waar relatief gezien vreselijk veel meldingen zijn binnengekomen terwijl vriend en vijand het er over eens is dat er van overlast amper sprake was (zie: http://www.freakpyromaniacs.com/for...ast-groen-links-wel-objectief.html#post434387 )

Plum Bloom

Registered User
Zag zojuist op de site van het Meldpunt dat GroenLinks Terneuzen een van de twintig locale fracties is die het Meldpunt ondersteunen. Geen wonder dus dat het aantal meldingen in Terneuzen zo hoog was. Hebben de zaak waarschijnlijk zelf lopen bedonderen. Wat een eikels.

Zaliotuur

Registered User
Zag zojuist op de site van het Meldpunt dat GroenLinks Terneuzen een van de twintig locale fracties is die het Meldpunt ondersteunen. Geen wonder dus dat het aantal meldingen in Terneuzen zo hoog was. Hebben de zaak waarschijnlijk zelf lopen bedonderen. Wat een eikels.

Het zou helpen als ze de dataset openbaar maakten (geanonimiseerd natuurlijk). Dan kom je er snel genoeg achter dat er net als bv bij Schiphol een handje vol mensen achter 40% van de klachten zit.

Plum Bloom

Registered User
Het zou helpen als ze de dataset openbaar maakten (geanonimiseerd natuurlijk). Dan kom je er snel genoeg achter dat er net als bv bij Schiphol een handje vol mensen achter 40% van de klachten zit.

Zullen ze wel geen belang bij hebben. Mijn op 24-12 via het Meldpunt gestelde vraag die daarover ging, is nog steeds niet beantwoord. Openbaarmaking zal ook wel niet af te dwingen zijn, lijkt mij.

Die 40 % van Schiphol, hoe is dat naar buiten gekomen? Hackers?

Zaliotuur

Registered User
Zullen ze wel geen belang bij hebben. Mijn op 24-12 via het Meldpunt gestelde vraag die daarover ging, is nog steeds niet beantwoord. Openbaarmaking zal ook wel niet af te dwingen zijn, lijkt mij.

Die 40 % van Schiphol, hoe is dat naar buiten gekomen? Hackers?

Ik meen dat Schiphol dat uiteindelijk heeft gepubliceerd in de krant omdat er vragen waren waarom de hoeveelheden klachten zo constant was. Er waren gewoon mensen die iedere dag 25 klachtenbrieven stuurden. Het is wel al lang geleden dus of er online nog van wat te vinden is?

Plum Bloom

Registered User
Ik meen dat Schiphol dat uiteindelijk heeft gepubliceerd in de krant omdat er vragen waren waarom de hoeveelheden klachten zo constant was. Er waren gewoon mensen die iedere dag 25 klachtenbrieven stuurden. Het is wel al lang geleden dus of er online nog van wat te vinden is?

Maar eens uitzoeken.

Die dataset waar jij het over had, die is gebaseerd op IP-adressen? Zo ja: daar is toch eenvoudig mee te rommelen, bijvoorbeeld door te internetten via een proxy-server?

Plum Bloom

Registered User
Goed nieuws. Ben gebeld door een redactrice van RTL. Ze vindt de zaak wel interessant. De vraag is of RTL er nu iets mee kan. Het Meldpunt is gesloten, dus zelf de proef op de som nemen is voor haar onmogelijk. En mijn valse meldingen van eind december heb ik gefilmd, noch gefotografeerd dus bewijsmateriaal ontbreekt. Heb haar wel doorverwezen naar dit topic. Mocht het verhaal nu te dun zijn voor RTL, hoop ik dat ze eind dit jaar de zaak oppikken zodra het Meldpunt weer open gaat.

Zaliotuur

Registered User
Hoe het systeem van het meldpunt werkt weet ik niet, het lijkt mij logisch om inderdaad bv het IP te loggen en uiteraard de velden die de klager zelf moet invullen (zoals naam of email). IP's kun je wel wisselen maar ik denk dat de meeste serieklagers niet de hele dag gaan zitten wisselen. Daarnaast is een systeem waarbij je de klacht moet bevestigen door een link in de email te klikken ook al wat meer waterdicht. Daarnaast valt het op als klachten geografisch gezien heel erg geclusterd liggen.Ik heb zelf niet geklaagd dus hoe de implementatie nu is weet ik niet.
Vermoedelijk gaan ze de dataset nooit laten zien dus is de waarde eigenlijk wetenschappelijk gezien nihil. Ze kunnen immers alles schrijven zonder het controleerbaar is. Als een andere site een persbericht uitstuurt waarin gezegd wordt dat er 100000 steunbetuigingen voor vuurwerk zijn dan heeft dat ook weinig waarde als de data niet gecontroleerd/op waarde geschat kan worden.
Uit de informatie die je wel wel kunt krijgen (aantal klachten per postcode/wijk) kun je al zien dat de statistieken toch wel vreemd zijn.. Aan elkaar liggende wijken met vrijwel geen tegen bergen klachten of kleine plaatsen met in totaal veel meer klachten dan grote plaatsen. Zeker in het voorbeeld van Terneuzen krijg je dan toch het idee dat er iets stinkt aan de meetmethode. Zelf zou ik wel eens willen zien hoe de GL overlastkaart (beschikbaar op de site) vergelijkt met de politie overlastkaart. Een voorbeeld: in mijn wijk (helaas doet de overlastsite het niet dus ik kan het exacte getal niet opzoeken) zijn aardig wat melding verschenen terwijl het net zo druk/rustig was als in mijn oude woonplaats. Het aantal meldingen van de twee wijken lijkt echter niet op elkaar en gezien het feit dat ik geen enkele agent heb gezien (zelfs niet voorbij gereden in de auto ofzo) denk ik dat weinig mensen echt serieus hebben willen klagen. Zolang klagen anoniem kan en niemand je op de vingers tikt als je uit je nekharen kletst worden dit soort systemen gewoon gebruikt door mensen om een punt door te drukken. Denk aan actiegroepen die iets in de buurt willen veranderen, politieke partijen etc etc. Een instrument als de politie waarbij buiten proportioneel klagen minder geaccepteerd zal worden filtert dat soort beroepsdrammers eruit.

stefantvs

Administrator
Medewerker
Goed nieuws. Ben gebeld door een redactrice van RTL. Ze vindt de zaak wel interessant. De vraag is of RTL er nu iets mee kan. Het Meldpunt is gesloten, dus zelf de proef op de som nemen is voor haar onmogelijk. En mijn valse meldingen van eind december heb ik gefilmd, noch gefotografeerd dus bewijsmateriaal ontbreekt. Heb haar wel doorverwezen naar dit topic. Mocht het verhaal nu te dun zijn voor RTL, hoop ik dat ze eind dit jaar de zaak oppikken zodra het Meldpunt weer open gaat.

Goed om te zien dat je er zo mee bezig bent ! Mijn complimenten.
Tevens is het een goede zaak dat o.a rtl hier een interessant item in ziet.
Daarbij kunnen ze altijd onderzoek doen na de daadwerkelijke overlast en dan wel tussen 22:00 en 02:00 En niet al de 2 weken ervoor aangezien dat al verboden is.

Pancake77

Registered User

Dit is wat ik in een andere thread al aanhaalde, ik durf er vergif op in te nemen dat in de gemeenten waar de lokale GL fractie heeft meegeholpen aan het meldpunt de overlastmeldingen relatief veel hoger zullen liggen. Het gros van de meldingen zullen hier gedaan zijn door de GL fractie zelf.

Inderdaad een zeer betrouwbare uitslag dus, NOT :facepalm:

Bovenaan