Foto's en shells schieten.

P

poziloc

Guest
men moet waarschijnlijk eerst een ongeluk krijgen met een shell, voordat men luisterd...beetje jammer!!!!
ik verbaas me ook elke keer weer, als ik foto's zie staan bij de collecties, van shells.....ik hou me hart dan alweer vast!!!
hoop dan ook, dat het allemaal goed gaat...want een ongeluk met een shell wens ik niemand toe.....zeker niet met een dodelijke afloop!!!!
vuurwerk is leuk....maar eens is er een grens!!!
snap zo en zo al niet, dat handelaren deze aan jan en alleman verkopen!!!!
deze figuren, zien alleen maar dollar tekens in hun ogen!!!

Tony

Administrator
Medewerker
poziloc zei:
men moet waarschijnlijk eerst een ongeluk krijgen met een shell, voordat men luisterd...beetje jammer!!!!
ik verbaas me ook elke keer weer, als ik foto's zie staan bij de collecties, van shells.....ik hou me hart dan alweer vast!!!
hoop dan ook, dat het allemaal goed gaat...want een ongeluk met een shell wens ik niemand toe.....zeker niet met een dodelijke afloop!!!!
vuurwerk is leuk....maar eens is er een grens!!!
snap zo en zo al niet, dat handelaren deze aan jan en alleman verkopen!!!!
deze figuren, zien alleen maar dollar tekens in hun ogen!!!

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Natuurlijk wil iedereen een waanzinnig oud en nieuw hebben maar dat hoeft niet altijd zo extreem. Helaas zijn er inderdaad handelaren die niet verder kijken dan hun portomonee.

atlantvinc

Registered User
en dan krijg je mensen die dus niet weten wat zo een ding doet. komt er een naar me toe ofdat ik een 6" wilde kopen omdat hij hem niet durft af te steken... dan komt bij mij de vraag naar boven waarom heb je iets gekocht wat je grenzen voorbij gaat? okee ik weet ik ga behooorlijk ver en mijn grenzen gaan er velen voorbij maar ik weet van mezelf toch wel redelijk wanneer ik ergens mee op moet houden...

deef0003

Registered User
atlantvinc zei:
en dan krijg je mensen die dus niet weten wat zo een ding doet. komt er een naar me toe ofdat ik een 6" wilde kopen omdat hij hem niet durft af te steken... dan komt bij mij de vraag naar boven waarom heb je iets gekocht wat je grenzen voorbij gaat? okee ik weet ik ga behooorlijk ver en mijn grenzen gaan er velen voorbij maar ik weet van mezelf toch wel redelijk wanneer ik ergens mee op moet houden...
er zijn mensen die gaan er mee stoer doen die denken oo een 6 inch..
maar ze hebben dan geen flauw benul waar ze mee te maken hebben.
ik zelf heb alleen nog maar thunderkings gehad van alpeco vorig jaar en festival ballss dat vond ik al groot genoeg:p ik houd het liever bij de dozen :p
:w

atlantvinc

Registered User
k heb zelf wel 4" maar heb ook redelijk wat filmpjes van wat ut doet. ach ja ze zeggen dat wijsheid met de jaren komt dus over 20 jaar weten wij denk ik wel genoeg over de kracht van dit stukje vuurwerk ;)

Vavoom

Registered User
atlantvinc zei:
k heb zelf wel 4" maar heb ook redelijk wat filmpjes van wat ut doet. ach ja ze zeggen dat wijsheid met de jaren komt dus over 20 jaar weten wij denk ik wel genoeg over de kracht van dit stukje vuurwerk ;)

Filmpjes zijn geen goed middel om de kracht van een 4 inch (of enig ander stuk vuurwerk) in te schatten.

gantpoplin

Registered User
Ik ben het volledig met Vavoom eens! Ik had vorige maand ook nog 4" shells thuis liggen, en ik weet hoe het moet worden geschoten als je maar 1 buis hebt, 15 minuten wachten alvorens te herladen en ook de buis goed schoonmaken met een vochtige doek om eventuele achtergebleven resten te verwijderen...

Toch heb ik begin december besloten om de 4" shells (kruiterij) te verkopen, ik wist toen namelijk net dat ik oud en nieuw ga vieren op een plaats waar ik 100% zeker geen ruimte heb om die dingen te schieten. Ik dacht alleen maar steldat het mis gaat geen verzekering die het dekt. Ik bedoel als in zo'n shell een productiefout zit en de shell klapt op een huis of iets dergelijks, nou dan ben ik alleen daar verantwoordelijk voor en die verantwoording durf ik gewono weg niet op me te nemen. Daarnaast is het emt 1 buis schieten van 4" shells gewoonweg te langdradig vind ik zelf. Als je nou per shell een buis hebt, dan is het nog leuk, maar om daar nou de hele avond/nacht mee bezig te zijn, das mij iets te veel van het goede. En ach ik heb zat ander leuk vuurwerk...

Ik vind het best zo... ik ben klaar voor oudjaarsdag/nacht!:7

atlantvinc

Registered User
ik weet ook dat je alleen uit praktijk weet wat zo een ding doet, woon hier in een wijk waar nagenoeg iedereen zo gek is om alles in dunne straatjes af te stoken, in het parkje staan ze met carbiet, mortieren en de rest wat illegaal is. filmpjes zegt niet veel maar aldoende leert men.

alleen wel hopen dat men het goed doet, scheelt weer hoop probleempjes ;)

Pyromaster2

Registered User
gantpoplin zei:
Ik ben het volledig met Vavoom eens! Ik had vorige maand ook nog 4" shells thuis liggen, en ik weet hoe het moet worden geschoten als je maar 1 buis hebt, 15 minuten wachten alvorens te herladen en ook de buis goed schoonmaken met een vochtige doek om eventuele achtergebleven resten te verwijderen...

Toch heb ik begin december besloten om de 4" shells (kruiterij) te verkopen, ik wist toen namelijk net dat ik oud en nieuw ga vieren op een plaats waar ik 100% zeker geen ruimte heb om die dingen te schieten. Ik dacht alleen maar steldat het mis gaat geen verzekering die het dekt. Ik bedoel als in zo'n shell een productiefout zit en de shell klapt op een huis of iets dergelijks, nou dan ben ik alleen daar verantwoordelijk voor en die verantwoording durf ik gewono weg niet op me te nemen. Daarnaast is het emt 1 buis schieten van 4" shells gewoonweg te langdradig vind ik zelf. Als je nou per shell een buis hebt, dan is het nog leuk, maar om daar nou de hele avond/nacht mee bezig te zijn, das mij iets te veel van het goede. En ach ik heb zat ander leuk vuurwerk...

Ik vind het best zo... ik ben klaar voor oudjaarsdag/nacht!:7

Opzich is verkopen nog dommer dan schieten, want wie weet als je het wel aan iemand verkocht hebt die weet wat ie doet, zoniet dan heb je een groot probleem mocht het fout gaan bij hem, gegarandeerd dat ze bij jou aan gaan kloppen.
Laat ze dan liggen tot volgend jaar wat ook velen doen als ze het niet opkrijgen, ik weet dat de drang dan groot is dat als je weet dat je ze in huis hebt, sommigen worden dan zo opgewonden zeg maar dat ze deze als nog schieten.

Vavoom

Registered User
Pyromaster2 zei:
Opzich is verkopen nog dommer dan schieten, want wie weet als je het wel aan iemand verkocht hebt die weet wat ie doet, zoniet dan heb je een groot probleem mocht het fout gaan bij hem, gegarandeerd dat ze bij jou aan gaan kloppen.

Ik heb zo'n vermoeden dat Gantpoplin daar goed genoeg over nagedacht heeft en ze dus niet aan één of andere Jan L*L verkocht heeft.

Pyromaster2 zei:
Laat ze dan liggen tot volgend jaar wat ook velen doen als ze het niet opkrijgen, ik weet dat de drang dan groot is dat als je weet dat je ze in huis hebt, sommigen worden dan zo opgewonden zeg maar dat ze deze als nog schieten.

Juist.... en op zo'n moment wint de kick het dus van het gezonde verstand.
Met alle mogelijke gevolgen van doen. Kortom, gewoon niet aan beginnen.

gantpoplin

Registered User
Pyromaster2 zei:

Inderdaad zoals Vavoom al zei, heb ik er goed over nagedacht en niet aan de eerste de beste verkocht! Dus zo dom is het niet, en thuis laten liggen das pas dom, want stel dat er brand uit breekt...geen verzekering die het dekt, en als zo'n 4" shell in bijv. een rijtjeshuis ontploft, is het niet alleen 1 huis dat weg is!|:(

Dus de persoon die ze heeft heeft ook zeker de ruimte om ze te schieten....Veiligheid voor alles, maar iig is het wel zo, dat bij veiligheid voor alles het er op neerkomt: Je kan beter helemaal geen 4" of groter schieten, maja ik vermoed als ik de verhalen zo lees op verschillende fora dat er zat mensen zijn die shells hebben omdat ze het stoer vinden:S

Ik heb het niet over die jan lul verhalen, maar mensen die het met foto's ondersteunen. Meestal zijn het dan ook nog van die figuren die het even in een parkje ofzo gaan afsteken... met nadruk of op "even" :S

Pyromaster2

Registered User
gantpoplin zei:
Inderdaad zoals Vavoom al zei, heb ik er goed over nagedacht en niet aan de eerste de beste verkocht! Dus zo dom is het niet, en thuis laten liggen das pas dom, want stel dat er brand uit breekt...geen verzekering die het dekt, en als zo'n 4" shell in bijv. een rijtjeshuis ontploft, is het niet alleen 1 huis dat weg is!|:(

Dus de persoon die ze heeft heeft ook zeker de ruimte om ze te schieten....Veiligheid voor alles, maar iig is het wel zo, dat bij veiligheid voor alles het er op neerkomt: Je kan beter helemaal geen 4" of groter schieten, maja ik vermoed als ik de verhalen zo lees op verschillende fora dat er zat mensen zijn die shells hebben omdat ze het stoer vinden:S

Ik heb het niet over die jan lul verhalen, maar mensen die het met foto's ondersteunen. Meestal zijn het dan ook nog van die figuren die het even in een parkje ofzo gaan afsteken... met nadruk of op "even" :S

Het zijn helaas geen atoombommen, 1 4'' siershell brengt hooguit wat schade aan hout en muren en wat glasschade aan je eigen huis maar geen huis krijg je daarmee plat en helemaal al geen rijtjes huis.
Waarom shells in buizen wel schade toebrengen is erg makkelijk omdat de druk dan gelegt wordt op de buis zelf omdat de shell vaak een paar mm van de wand afligt en zodoende de kracht uitgeoefend wordt op de mortier(buis).
Siershells van het kaliber 100mm zijn ook geen 1.1G dus massa-explosie is geen sprake van, wel kan het zijn dat ze elkaar aan gaan steken, maar om te zeggen dat je een huis ermee plat kan leggen en de nadruk op nog meerdere huizen vindt ik wel wat te overdreven.
Als je last krijgt van brandt en ze komen erachter dat je idd. vuurwerk in huis hebt heb je wel een probleem want zoals je al zei de verzekering betaalt niks, maar houdt er ook rekening mee dat aan wie je het ook verkocht hebt ook wel wat fout kan doen.
Zelfs de professionals kunnen fouten maken, waarom hij dan niet, en mocht hij het dan overleven geheid dat ze toch wel jouw aan zullen wijzen mocht iemand jouw gaan verlinken, en dan ben je nog verder van huis.
En dat is ook het risico wat een handelaar in display shells loopt.

gantpoplin

Registered User
niet huis...daar wil ik mee zeggen er zit dusdanig veel druk achter 4" shells dat de verspreiding van brand zeker wel versnelsd word door de ontploffing van een 4" shell. Er zat ook 1 4" tit sal. bij dus dat zegt denk ik wel al een hoop. Ik zeg ook niet dat de persoon die ze momenteel heeft geen fouten kan maken, maar hij weet hoe het moet, heeft er zat ruimte voor etc. En hij heeft er ervaring mee.

En dan nog kunnen ze bij mij aankomen....ze hebben geen bewijs het is ten eerste zwart geld, en tegen die tijd heb ik niks meer in huis liggen. Ze hebben geen bewijs... Heel simpel.... Maar laat ik wel wezen ik heb er echt goed over nagedacht en ze niet aan iemand verkocht die al zo lang op zoek was naar 4" shells om voor een keer te proberen.... Laten we nu weer

ON :w TOPIC gaan

Silver Palm

Registered User
Gelukkig verstandige mensen, hierzo!!!!! Dat is op andere site's soms wel eens anders. Ik heb 2 jaar geleden een probleem gehad met mijn achterbuurman die beweerde dat mijn vuurpijl door het dak van zijn veranda was gegaan (polycarbonaat-platen, gordijnen verbrand etc). Ruzie, politie aan de deur de avond verpest en een lang slepend gevecht tussen beide verzekeringen. Waarbij ik door het jaar nog op alerlei brieven moest reageren. Dus mijn tip: vat het NIET te licht op als er wat gebeurt met vuurwerk want dan begint de ellende pas echt en dan spreek ik niet als er nog gewonden vallen.;(

NLsandman

Registered User
Pyroterror zei:
Gelukkig verstandige mensen, hierzo!!!!! Dat is op andere site's soms wel eens anders. Ik heb 2 jaar geleden een probleem gehad met mijn achterbuurman die beweerde dat mijn vuurpijl door het dak van zijn veranda was gegaan (polycarbonaat-platen, gordijnen verbrand etc). Ruzie, politie aan de deur de avond verpest en een lang slepend gevecht tussen beide verzekeringen. Waarbij ik door het jaar nog op alerlei brieven moest reageren. Dus mijn tip: vat het NIET te licht op als er wat gebeurt met vuurwerk want dan begint de ellende pas echt en dan spreek ik niet als er nog gewonden vallen.;(

Is zo iets wel te bewijzen dan?

Schuim

Moderator
Medewerker
Nee..

Of hij moet het op film hebben staan of een serie foto's dat Pyroterror die pijl afstak, de baan in de lucht duidelijk te volgen is, en het neerkomen en detoneren in de eerder genoemde ruimte zichtbaar is.

Die pijl kan van Jan, Pietje, Cindy of weet ik veel wie dan ook zijn geweest.

Ik denk dat hij er mee accoort is gegaan uit liefdadigheid.
Maar ik heb liever ruzie met de buren dan iets betalen voor wat ik niet heb gedaan.

Greedings,
Schuim :w

gantpoplin

Registered User
Schuim, je bent een typisch voorbeeld van een zuinige hollander!]:)
Gheghe... maar het is nog maar 5 dagen en ik hoop dat de mensen die momenteel nog wel shells gaan schieten voorzichtig zijn en rekening houden met omstanders! Als je zo nodig moet schieten zorg dan dat je alle ruimte hebt, geen alcohol op heb hebt, geen omstanders binnen een straal van XXX Meter (ligt aan de grote van de shells) en hou alle regels in acht die zijn beschreven in de manual shells schieten van Matchscratch!:w

Silver Palm

Registered User
Je hebt gelijk Nlsandman het was moeielijk te bewijzen en uiteindelijk ben ik in het gelijk gesteld. Waarschijnlijk omdat ik een speciale stellage had gemaakt voor het afvuren van vuurpijlen. Maar het gezeur wat ik heb gehad was niet prettig meer. Je weet hoe het hier in nederland gaat er moet veel gebeuren om je gelijk te halen, verder was er eerst een schade van 500 euro en 4 briefwisselingen later was het bedrag al gestegen tot 4500 euro (dak moest compleet vernieuwd, vervangen gordijnen en immateriele schade van 800 euro???) Daarom probeer ik alle risico's zoveel mogelijk te vermijden;)

NLsandman

Registered User
Pyroterror zei:
Je hebt gelijk Nlsandman het was moeielijk te bewijzen en uiteindelijk ben ik in het gelijk gesteld. Waarschijnlijk omdat ik een speciale stellage had gemaakt voor het afvuren van vuurpijlen. Maar het gezeur wat ik heb gehad was niet prettig meer. Je weet hoe het hier in nederland gaat er moet veel gebeuren om je gelijk te halen, verder was er eerst een schade van 500 euro en 4 briefwisselingen later was het bedrag al gestegen tot 4500 euro (dak moest compleet vernieuwd, vervangen gordijnen en immateriele schade van 800 euro???) Daarom probeer ik alle risico's zoveel mogelijk te vermijden;)

Ik denk dat het niet te bewijzen is van wie die vuurpijl afkwam.
Is dit voor het kanton gerecht geweest?

Nederland staat inderdaad bekent om bureaucratie, vooral als je met verzekeringen te maken krijgt.
Had je trouwens een advocaat want zo te zien had de tegen partij dit wel want dat is de reden dat je in eens 4500 euro schade en 800 euro smarte geld moest gaan betalen.

Maar goed dat het zo is afgelopen en dat je toch er bij stilstaat wat er kan gebeuren als het mis gaat.
Je buren vinden het allemaal mooi als je groot vuurwerk afsteekt maar als het misgaat weten ze jouw ook te vinden|:(

Bovenaan