Foto's en shells schieten.

NLsandman

Registered User
Ik ben niet door freaks toendertijd begonnen met shells te schieten maar doordat het zo makkelijk te verkrijgen was en nieuwschierigheid doet ook heel veel.
Zoals de meesten wel weten, wat verboden is blijft altijd spannend en daar heeft het veelal mee te maken.
Mijn mening is dat je zo iets niet tegenhoudt door topics te sluiten over afschieten enzo maar probeer ze beter voor te lichten want schieten van shells gebeurt toch wel.
Met voorlichting bereik je veel meer dan met verbieden.
Ook het laten zien van het misgaan van een shell zal mensen wel voorzichtiger maken want vaak is men onwetend wat betreft de uitwerking.

Freaks heeft er absoluut geen invloed op maar bevestigd gewoon dat shell schieten altijd al werd gedaan.

Pyromaster2

Registered User
NLsandman zei:
Ik ben niet door freaks toendertijd begonnen met shells te schieten maar doordat het zo makkelijk te verkrijgen was en nieuwschierigheid doet ook heel veel.
Zoals de meesten wel weten, wat verboden is blijft altijd spannend en daar heeft het veelal mee te maken.
Mijn mening is dat je zo iets niet tegenhoudt door topics te sluiten over afschieten enzo maar probeer ze beter voor te lichten want schieten van shells gebeurt toch wel.
Met voorlichting bereik je veel meer dan met verbieden.
Ook het laten zien van het misgaan van een shell zal mensen wel voorzichtiger maken want vaak is men onwetend wat betreft de uitwerking.

Freaks heeft er absoluut geen invloed op maar bevestigd gewoon dat shell schieten altijd al werd gedaan.

Hmmm met deze stelling ben ik het niet geheel eens.
Het valt mij op dat als ze shells hebben of weten te bemachtigen dat ze er meteen foto's van maken en op het internet zetten.
En als je een beetje leest welke posts er soms bijverschijnen dan weet je wel waar ik het over heb denk ik.
Vaak worden dan vragen gestelt van ''waar heb je die vandaan'' of ''waar kun je die kopen of weten mensen andressen in of buiten Belgie waar je deze kunt halen''.
Vaak worden ze voor ons oog verwijderd, maar zulke posts komen per dag wel 100 keer voor.
Dan komt het toch niet echt weg alleen omdat het vroeger ook gedaan werdt en helpen sommige freaks echt wel dit probleem voor 40% mee.

Zaliotuur

Registered User
Ik heb zelf ook het idee dat de mensen die met shells schieten beginnen vaak niet de mensen zijn die hier al langer zitten. Ik heb het een aantal keer zo gezien dat iemand in zijn 1ste post het heeft over dat ie grote shells wil schieten en ze via via al heeft. Dan heeft ie dus niet het idee opgedaan door deze site maar komt hij/zij om voorlichting te krijgen over hoe het moet. En die mensen zouden in mijn ogen wel voorlichting moeten kunnen krijgen over hoe en wat. Als die 1st posters een shell hebben zetten ze hem niet in het water omdat hier mensen zijn die zeggen dat het gevaarlijk is (waar ze helemaal gelijk in hebben) en dat je geen shells moet schieten.

magic sky line

Registered User
TheSnake zei:
Dat is dus niet waar je kan zonder problemen tot 4" schieten zonder diploma spreek uit praktijk;) Namelijk een feest gehad daar :D

Het enige wat nodig is dat is het ondertekenen van een verklaring

Een fransman heeft hiervoor een diploma nodig een buitenlander kan het zo kopen mits je de verklaring onder tekent. Dit is mij verteld bij fêtes et feux, dit geld trouwens voor al het K4 vuurwerk.

@ snake : Maar moest je met dat feest een heel karton kopen of mocht je ze ook los kopen. Want ik moest ze persee per karton kopen.
En omdat er geen karton op voorraad was. En er alleen nog 6 losse waren kon ik niks meenemen.

Dit omdat ze volgens de franse wetgeving wel verkocht mogen worden maar dan alleen in karton vorm van 36 bij 4" los mag jeze niet de winkel mee uitnemen

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
magic sky line zei:
Een fransman heeft hiervoor een diploma nodig een buitenlander kan het zo kopen mits je de verklaring onder tekent. Dit is mij verteld bij fêtes et feux, dit geld trouwens voor al het K4 vuurwerk.

Maar moest je met dat feest een heel karton kopen of mocht je ze ook los kopen. Want ik moest ze persee per karton kopen en omdat er geen karton op voorraad was. En er alleen nog 6 losse kon ik niks meenemen.
Omdat ze ze wel los mochten verkopen maar je mocht ze niet los de winkel mee uit nemen dit mocht alleen als je ze in een karton had zitten.

IK weet niet hoe ik dit verhaal moet lezen.
Help me ik word er zelfs duizelig van.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik denk niet dat mortieren de laaste jaren een probleem is.
In Baalre Hertog heeft een winkel gezeten, die tot en met 6 inch mortieren verkocht.
Deze winkel verkoopt nu geen vuurwerk meer i.v.m. de wijziging van de vuurwerkwet in Belgie eind 1999.

Bex verkocht vroeger ook losse mortieren.

En zo zullen er voor 2000 een aantal winkels in belgie geweest zijn, die mortieren verkochten.

In begin en midden jaren 90 en vroeger, zat internet nog in de kleine kinderschoenen en van digitale camera's had nog niemand gehoord.

Begin jaren 90 was er bij de Tros het programma Crime time.
Jaap Jongbloed presenteerde dat en ik dacht dat Peter R. de Vries toen achter de schermen werkte.
Zij zijn toen naar Belgie gegaan en hebben daar een giga mortier gekocht.
Wat ik me kan herinneren een normale mortier en een cilinder mortier.
Ze hebben met een zo'n ding een auto opgeblazen.
Ik denk dat een aantal ouwere freaks dat stukje uit Crime Time zich wel kunnen herineren.
Ben ook op zoek naar dat flimpje, dus als iemand dat fimpje nog heeft, ik hou me aanbevolen.

Ik weet echt niet hoeveel inch die dingen waren, zal toen een jaar of 12 geweest zijn.
Ik wist geen eens wat mortieren zijn, dat weet ik nu net een jaar of 5.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
nitraat4life zei:
Bedoel je dit filmpje van een mortier in een auto ?

filmpje

die kan het niet zijn, het filmpje waar The Cigarman het over heeft is iets van 15 jaar oud en toen bestond sbs 6 nog niet ;) ;),
er staat ook crime time van de tros.

Laatst bewerkt:

atlantvinc

Registered User
ben sinds vorig jaar bezig met mortieren, en als je zo kijkt, is het wel erg makkelijk om eraan te komen. en zolang het geld op leverd maakt het 9 van de 10 mensen niet uit aan wie ze het verkopen, dat is het ergste.

tis jammer dat ik niet zo heel veel filmpjes kon vinden over mortieren die fout gingen maar van de andere kant goed ook. maar misschien dat mensen eerst goed bang gemaakt moeten worden voor ze eraan beginnen...

Gurby

Registered User
Als mensen eenmaal aan het zwaardere illegale vuurwerk geroken hebben,dan wil men alleen maar zwaarder..
En ik heb even bij mij op het werk geinformeerd,maar de meeste hebben grote shells..
Maar ze hebben nog nooit ergens informatie vandaan gehaald.
Ik vind zelf dat hier op de site hele goede informatie vrijgegeven word voor zowel het "schieten" als de dingen die fout kunnen gaan bij het afsteken van shells..
Want een hoop mensen die shells schieten weten volgens mij niet eens dat FPM bestaat..
Ik heb het dus gevraagd op mijn werk en 13 man schieten shells,en 3 ervan zitten hier ook op de site
Dus wat heeft het ook voorzin om hier ( een topic) over te sluiten ?

Laatst bewerkt door een moderator:

NLsandman

Registered User
Gurby zei:
Als mensen eenmaal aan het zwaardere illegale vuurwerk geroken hebben,dan wil men alleen maar zwaarder..

Dus wat heeft het ook voorzin om hier ( een topic) over te sluiten ?

Er moet toch ook een punt zijn dat men bij zich zelf gaat denken van is dit niet te zwaar?
Zo iets kreeg ik na die 4 inchen en 3 inch doos.

Laatst bewerkt door een moderator:

Gurby

Registered User
ja dat ben ik met je eens maar dat is dus blijkbaar niet echt het geval want men wil maar groter en groter en dan op eens gaat het fout en dan zijn de gevolgen niet te overzien ik heb zelf 4inch geschoten en 6 inch ZIEN geschoten worden 6 inch is gigantisch hoor ...

atlantvinc

Registered User
ik las net ook dat iemand zei dat er meer op internet bij mekaar komt wat shells schiet. het is eigenlijk ook een puntje van waarheid, hoe meer je je gaat verdiepen in iets hoe meer je er over te weten komt MAAR ook hoe meer mensen je tegen komt die dat ook doen. het lijkt dan alsof er heel veel mensen zijn die hetzelfde zoeken.in feite net zowiets als wanneer je naar een autoclub gaat, alleen gaat het hier om wat anders.

maar misschien is het ook wel zo dat het een soort 'hype' word om shells te schieten dat mensen dingen zien van dat wil ik ook, ik ben ook zo een freak die met een fietsje de bossen in gaat en dit doe ik al heel lang. als ik mensen mijn mtb's laat zien zeggen ze dat ook. maar waarom? het ziet er leuk uit en zo is dat ook met shells schieten. ik heb me eerst eens beetje laten informeren en ben zo doende toch maar begonnen met schieten, heel klein uiteraard, maar ook ik wil wat groter. ik heb wel gezegd dat ik echt niet groter wil als 6" en denk dat als ik 6" ga schieten dat ik mijn grenzen al ver heb verlegd. net zoals bij mtb heb ik geleerd dat je grenzen op gegeven moment niet meer zijn te verleggen anders gaat het gruwelijk mis.

ik denk dat je mensen best wel eens mag doodgooien met smerige foto's van mensen die teveel wilden, of die er te makkelijk (of niet) over na hebben gedacht. als hier word verteld dat het gevaarlijk is als je niet weet wat je doet heb fpm en zijn leden zijn best gedaan. en als er mensen zijn die zeggen dat ze dit niet kennen dan maak ze maar nieuwsgierig dat er kewle pics op staan, dan komen ze de waarheid ook vast nog wel tegen.

toch hoop ik dat de mensen die schieten wel oppassen en nadenken bij wat ze doen. het is ten slotte niet alleen je eigen veilligheid wat erbij gebaad is, zo zouw ik het mezelf nooit kunnen vergeven als mn mooie meisje in het ziekenhuis komt door mij...

en voor iedereen die beter weten bij wat ze doen: fijne jaarwisseling en vergeet de foto's en filmpjes niet!

Pyromaster2

Registered User
atlantvinc zei:
ik las net ook dat iemand zei dat er meer op internet bij mekaar komt wat shells schiet. het is eigenlijk ook een puntje van waarheid, hoe meer je je gaat verdiepen in iets hoe meer je er over te weten komt MAAR ook hoe meer mensen je tegen komt die dat ook doen. het lijkt dan alsof er heel veel mensen zijn die hetzelfde zoeken.in feite net zowiets als wanneer je naar een autoclub gaat, alleen gaat het hier om wat anders.

maar misschien is het ook wel zo dat het een soort 'hype' word om shells te schieten dat mensen dingen zien van dat wil ik ook, ik ben ook zo een freak die met een fietsje de bossen in gaat en dit doe ik al heel lang. als ik mensen mijn mtb's laat zien zeggen ze dat ook. maar waarom? het ziet er leuk uit en zo is dat ook met shells schieten. ik heb me eerst eens beetje laten informeren en ben zo doende toch maar begonnen met schieten, heel klein uiteraard, maar ook ik wil wat groter. ik heb wel gezegd dat ik echt niet groter wil als 6" en denk dat als ik 6" ga schieten dat ik mijn grenzen al ver heb verlegd. net zoals bij mtb heb ik geleerd dat je grenzen op gegeven moment niet meer zijn te verleggen anders gaat het gruwelijk mis.

ik denk dat je mensen best wel eens mag doodgooien met smerige foto's van mensen die teveel wilden, of die er te makkelijk (of niet) over na hebben gedacht. als hier word verteld dat het gevaarlijk is als je niet weet wat je doet heb fpm en zijn leden zijn best gedaan. en als er mensen zijn die zeggen dat ze dit niet kennen dan maak ze maar nieuwsgierig dat er kewle pics op staan, dan komen ze de waarheid ook vast nog wel tegen.

toch hoop ik dat de mensen die schieten wel oppassen en nadenken bij wat ze doen. het is ten slotte niet alleen je eigen veilligheid wat erbij gebaad is, zo zouw ik het mezelf nooit kunnen vergeven als mn mooie meisje in het ziekenhuis komt door mij...

en voor iedereen die beter weten bij wat ze doen: fijne jaarwisseling en vergeet de foto's en filmpjes niet!

Sorry maar bij dit verhaal heb ik alles in men hoofd even leeg moeten maken om het te lezen, gebruik effe comma's en punten, is wat makkelijker.;)

Wat je zegt kklopt wel deels maar ik vind ook dat mensen de grenzen tegenwoordig te ver verleggen, maarja zoals eigenlijk al gezegt is is dit een onderwerp die je niet kunt vermijdden en alleen maar info over kunt geven want sindsdien er info te vinden is daalt het aantal ongelukken met shells wel sterk.
Dus ik denk dat ik me gewoon bedacht heb en toch beter gegaan kan worden voor info geven inplaats van steeds deze topics te openen want dit heeft geen zin zo, iedereen die die dingen in huis hebben leest mooi mee en laten dit topic gewoon koud en zoeken liever naar een topic met info dan een topic waar een vrij goede discussie wordt gehouden.

Maar om een verhaal kort te houden, lijkt het me beter gewoon dit topic een slotje te geven omdat er geen touw aanvast geknoopt kan worden aan deze discussie, zeg niet dat het nergens overgaat maar ik denk toch dat het algemeen duidelijk is nu.:w

atlantvinc

Registered User
haha sorry, zal er voortaan op gaan letten.
het zal inderdaad beter zijn om gewoon goede info te geven, en dees topic te sluiten. misschien dat er mensen nog op het idee komen de fouten kanten te laten zien van mortier schieten...

harrieboem

Registered User
Wat mij opvalt is dat iedereen probeert zijn best te doen om uitleg te geven over hoe je mortieren nu eigenlijk goed kan schieten om ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen.
Op zich is dit een goede zaak.

Wat ik wel mis is ( ook al schiet je correct: lees juiste materialen ) dat het, ook al schiet je volgens het boekje het gigantisch mis kan gaan.
Denk hierbij alleen maar aan een maandagmorgen productie van de chinees of duitser of welke producent dan ook.

Ik zelf heb in de 14 jaar dat ik pyrotechneut ben menig maal rare sprongen moeten maken om er ongeschonden van af te komen.
Helaas is me dit niet altijd gelukt en heeft me dit toch enkele dokters en ziekenhuis bezoeken opgeleverd.( ongelovigen mogen mijn geperforeerde bovenlichaam en benen wel een keer aanschouwen.)

Mijn mening is en blijft dat shells schieten een behoorlijk risico met zich mee brengt. Niet zozeer voor jezelf ( want jij kent uiteraard de gevaren) maar voor de eventuele omstanders die de gevaren er niet van inzien.

Ik begin dan ook spontaan een beetje kwaad te worden als ik een mailtje krijg of ik even een mortier in bruikleen wil geven voor een 10 inch shell.
Sorry maar ik heb meegemaakt wat een 8 inch shell voor ravage aanricht als die in of 2 meter boven de pijp gaat.
Dat wil je in de straat of op een voetbalveldje met omstanders niet meemaken.

Diegene die schrijft over een 28 inch aangestoken te hebben, en wij niet ziellig moeten doen omdat het maar vuurwerk is moet zich een ding realiseren, : zat er een papiertje op met de text dit product bevat geen fouten?? zo ja de producent neemt de volle verantwoording??
Denk het niet. Trouwens het aansteken van een dergelijke shell gaat in china ook gepaart met de grootst mogelijke veiligheid en een ervan is dat een buitenstaander deze zeker niet ontsteekt.

Dus even kort, ook al doe je het nog zo goed, controle over of het goed gaat heb je nooit.
Dit omdat het product niet te controleren valt op fouten.

Pyromaster2

Registered User
harrieboem zei:
Wat mij opvalt is dat iedereen probeert zijn best te doen om uitleg te geven over hoe je mortieren nu eigenlijk goed kan schieten om ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen.

Wat ik wel mis is ( ook al schiet je correct: lees juiste materialen ) dat het, ook al schiet je volgens het boekje het gigantisch mis kan gaan.
Denk hierbij alleen maar aan een maandagmorgen productie van de chinees of duitser of welke producent dan ook.

Ik zelf heb in de 14 jaar dat ik pyrotechneut ben menig maal rare sprongen moeten maken om er ongeschonden van af te komen.
Helaas is me dit niet altijd gelukt en heeft me dit toch enkele dokters en ziekenhuis bezoeken opgeleverd.( ongelovigen mogen mijn geperforeerde bovenlichaam en benen wel een keer aanschouwen.)

Mijn mening is en blijft dat shells schieten een behoorlijk risico met zich mee brengt. Niet zozeer voor jezelf ( want jij kent uiteraard de gevaren) maar voor de eventuele omstanders die de gevaren er niet van inzien.

Ik begin dan ook spontaan een beetje kwaad te worden als ik een mailtje krijg of ik even een mortier in bruikleen wil geven voor een 10 inch shell.
Sorry maar ik heb meegemaakt wat een 8 inch shell voor ravage aanricht als die in of 2 meter boven de pijp gaat.
Dat wil je in de straat of op een voetbalveldje met omstanders niet meemaken.

Diegene die schrijft over een 28 inch aangestoken te hebben, en wij niet ziellig moeten doen omdat het maar vuurwerk is moet zich een ding realiseren, : zat er een papiertje op met de text dit product bevat geen fouten?? zo ja de producent neemt de volle verantwoording??
Denk het niet. Trouwens het aansteken van een dergelijke shell gaat in china ook gepaart met de grootst mogelijke veiligheid en een ervan is dat een buitenstaander deze zeker niet ontsteekt.

Dus even kort, ook al doe je het nog zo goed, controle over of het goed gaat heb je nooit.
Dit omdat het product niet te controleren valt op fouten.

Inderdaad en zeker een goed stuk tekst en dan komt er eigenlijk toch wel een goed punt naar voren en dat is voldoende afstand nemen tot de mortier, het nadeel is ook dat je het niet kan zien aan de buitenkant van de shell als deze een productiefout bevat ja of nee, dus je werkt eigenlijk dan met niet goedgekeurd materiaal.
Het is de gok er dan maar op nemen en hopen dat het goed gaat.
Maar daar speelt afstand een belangrijke rol in en genoeg verlengen tot je de juiste afstand bereikt hebt.
Zoals ik vaak zie willen mensen shells afschieten van een vrij groot kaliber op een pleintje van 30 x 30 meter of een straat van 10 x 100 lang, dat zijn ook dingen die al duizend keer besproken zijn maar toch steeds wederkeren van die vragen, terwijl het toch duidelijk besproken staat op verscheidene fora's, maar dat mensen niet kunnen of willen lezen.
Wel jammer opzich, maarja een menig mens kan er niks aan doen, helaas.

magic sky line

Registered User
harrieboem zei:

zoiezo krijgt deze persoon hem nooit in de mortier, en dan ben ik ook wel benieuwd in welke provincie hij deze shell heeft afgestoken want niet in heel china is de regelgeving het zelfde kwa vuurwerk en toerisme.

Freddy

Registered User
harrieboem zei:

misschien offtopic, maar mag ik vragen wat voor letsels je aan die 'incidentjes' hebt overgehouden?

mvg Freddy

Vavoom

Registered User
harrieboem zei:

<snip>

Amen to that, Harrie!
Denk dat veel mensen zich dat helaas niet realiseren.

Bovenaan