Foto's en shells schieten.

Pyromaster2

Registered User
Ik had een soort mening gegeven in het topic 250 mm.
Helaas is die verwijderd maar ik wil wel graag mijn mening geven over dit onderwerp.

Ik heb het ook al op AVP erover gehad en toch wel een mening die aanbod mag komen.

Dit verhaal zal misschien iets verschillen met dat op AVP.

Ik heb afgelopen maanden weer eens een aantal fotoalbums bezocht en kwam tot een verbazing wat ik soms in het fotoalbum zag staan onder het gedeelte mortierbommen.

Ik zette soms mijn vraagtekens neer bij de hoeveelheid en kaliber wat mensen in huis halen, nou had ik dus dat topic ook gelezen over iemand die vroeg over kal. 250mm (10'').

Ik heb soms het idee dat mensen die ervaring hebben met schieten meer geconfronteerd worden met dit onderwerp door onervaren schieters (vaak schieters die dus voor de eerste keer shells in huis halen zonder enig ervaring voor de koop gelezen te hebben), het begint er dan zeer sterk op te lijken dat die mensen die dan ervaring hebben met schieten verantwoordelijk zijn voor wat hun lanceren.
Deze mensen geven info over hun eigen ervaringen, mensen met minder ervaring pinnen zich hier teveel aanvast.

Wat mij nog opvalt is dat sindsdien het onderwerp Veilig schieten van shells besproken wordt ook steeds meer mensen deze shells in huis gaan halen.
Hier op dit forum staat ook een thread over dit onderwerp, en mensen die als antwoord erop geven verwijzen ze te vaak naar deze link (wat niet slecht is hoor in een andere zin, je doet er nog tenminste de moeite voor om de vraag goed te beantwoorden) maar wat is dus het nadeel dat mensen nu steeds meer deze shells in huis gaan halen, tenopzichte van het jaar 2002 en tot nu toe zal meer dan 50% van de freaks al deze shells bemachtigt hebben of zal het proberen ze te bemachtigen, omdat er steeds meer over dit onderwerp gepraat wordt.
Mensen gaan zich er dus aanvast kleven zonder de gevaren met eigen ogen te zien.

Meeste mensen raden ze ten strengste af wat ik dus kan voorstellen en totaal mee eens ben, maar het probleem ligt eigenlijk voor onze eigen neus als het daarom gaat.
Men geeft teveel info over hoe het wel moet, men geeft te weinig info over de gevolgen aan de hand van zeer schokkende foto's.
Nu zie ik wel een mooie thread over ongelukken hierop het forum staan maar er staan wel meer dan 10 threads over info die met dit onderwerp te maken hebben, in de zin over het veilig schieten ervan, tegenover maar 1 thread met ongelukken.

Ik weet nog heel goed dat ik de discussie die vorig jaar gevoerd is en Tony zei dat fpm eraan zat te twijfelen om over dit onderwerp te praten te verbiedden op het forum.
Achteraf denk ik bijmezelf wel dat het beter was geweest, maar aan de andere kant is het zeer moeilijk omdat je dit dan nooit zal onderdrukken dat mensen deze shells niet meer in huis gaan halen, je bent dus eigenlijk aan 1 ding vastgenageld en dat is toch info geven om ongelukken in te dammen.
Maar ook beeldmateriaal is 1 ding wat dus al een vrij groot deel is van dit probleem, men laat vaak filmpjes zien van shells die door particulieren geschoten is en goed gaat, maar men laat weinig filmpjes zien van het schieten van shells dat fout gaat ook al zou het tijdens een show zijn.
Nou doel ik niet puur alleen op de filmpjes hier op de site, maar over het algemeen.

Het nadeel van het hele grote probleem is dat het van erg naar erger gaat, en dus van groot naar groter, en dus de ongelukken worden erger en erger.
Net zolang tot het niet meer te overzien is.

Wat mijn mening misschien is en daar denken meer mensen wel hetzelfde over is dat je minder foto's tot helemaal geen foto's meer moet plaatsen in het fotoalbum van shells die door particulieren zijn bemachtigt, hierdoor haal je alvast een deel van het probleem weg en dat is '' wat jij hebt wil ik ook ''.
Mensen leggen elkaar de loer door steeds meer foto's te gaan plaatsen van shells in de vorm van de hoeveelheid, kaliber, merk, enz.
Het wordt opdenduur een soort machtspel van shells, kijk eens wat ik heb, wat dus leidt tot meer (dodelijke) ongelukken.

Het nadeel is dat we het probleem zelf geschapen hebben maar niet onder controle kunnen krijgen.

Laatst bewerkt:

Pyromaster2

Registered User
the-bomb zei:
je heb geleik het gaat goed ma gaat ook fout ik heb zelf veel ervaring met shells schieten in alle soorten en maten ma had nu een 10 '' gehad en paar en zou die wel eens uit wille testen dus vandaar :9

Dat kan allemaal misschien wel maar ik lees de laatste tijd posts wat men petje te boven gaat.
Soms zie ik posts waar ik bij denk dat dit niet meer gaat om freak zijnde maar om andere redenen.
Vooral de laatste tijd zie ik dingen voorbij komen waar ik misschien toendertijd niet vaak opgelet heb, anders was dit wel eerder tersprake gekomen.

Ik weet doordat als je foto's verwijderd de koopkracht niet terug dringt van deze stukken vuurwerk, maar je krijgt dan niet dat machtspel meer van dat de 1 over de ander moet komen.
Ook al kun je jaren ervaring hebben ik zie soms nog steeds posts voorbij komen van deze mensen waar je niet goed van wordt.

Ervaring in deze zin zegt niks over je wijsheid, zegt vaak meer over de keren of jaren dat het goed gegaan is.

Tony

Administrator
Medewerker
Pyromaster2 zei:
Het nadeel is dat we het probleem zelf geschapen hebben maar niet onder controle kunnen krijgen.

Wij hebben dit probleem niet gecreerd want wij zijn niet de gene die zorgen dat deze spullen op straat komen. Dit probleem komt toch echt bij de handel vandaan.

Maar wat is beter proberen te zorgen dat als mensen deze spullen hebben dat ze het normaal gebruiken of helemaal geen informatie geven waardoor de kans op falen zeker 95% is .. Zeggen jullie het maar.

Ik wil graag goede en onderbouwde antwoorden.

Pyromaster2

Registered User
Tony zei:
Wij hebben dit probleem niet gecreerd want wij zijn niet de gene die zorgen dat deze spullen op straat komen. Dit probleem komt toch echt bij de handel vandaan.

Maar wat is beter proberen te zorgen dat als mensen deze spullen hebben dat ze het normaal gebruiken of helemaal geen informatie geven waardoor de kans op falen zeker 95% is .. Zeggen jullie het maar.

Totaal mee eens en ik zeg ook niet dat het hier aan ligt.
Ik ben het er zeker mee eens, maar wat is nu het nadeel dat als info gevende er wel op aan gekeken wordt gaat het mis.
Mensen nemen die info van je over, je speelt dus een soort deel in hun schieten, jij geeft hun die info over hoe zij het moeten schieten.
Maar je weet hoe mensen zijn, als het erop aankomt verdraaien ze de boel en zeggen ze dat de info niet correct was, wat moet je dan?
Je wordt er wel voor altijd op aan gekeken als het gaat om info geven, je reputatie heeft schade opgelopen die nauwelijks te herstellen is.

Ik ben ook op dat moment een voorstander van om info te geven inplaats van ze te laten doen wat ze willen, dit leidt zeker tot de percentage waarde die je gaf, alleen hoe meer info op de markt komt des te meer handelaren branden zich de vingers door het te gaan verkopen en door middel van een internet vebinding te zeggen dat je die en die topic door moet lezen en je er wel verder uitkomt.

Het is op dat moment dus een kwestie van bestellen en afleveren aan de mensen en geen info meer geven over het schieten, wil je ze als handelaar desnoods nog gaan verkopen geef ze dan een document mee waar alles instaat en ook een document dat aangeeft wat er kan gebeuren gaat het mis met eventueel foto's erbij.
Er wordt nu teveel gehandeld in deze shells zonder enig info gegeven te worden en daar leidden die vragen dan naar toe.
Men weet dus zo dat handelaren de mensen te weinig voorlichtten.

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Je bent zelf verantwoordelijk voor de zooi die je uithaalt.
Wij hebben al meerdere malen op dit forum geschreven dat partikulieren van de shells af moet blijven want het is spelen met je leven meer kunnen we niet doen. Het enige wat overblijft is het verbieden van topics over shells. Maar laten we eerlijk zijn waar gaan de mensen dan hun verhalen ophangen???

Enne die malloot met zijn 250mm moeten ze opsluiten.

xavier

Registered User
Ik ben het pyromaster eens. Ik sta ook versteld van dat er toch behoorlijk wat mensen vrij gemakkelijk aan shells kunnen komen. Heb al gehoord dat er kinderen zijn van 13 jaar die maar eventjes gaan uitleggen hoe je met shells moet gaan schieten. Hoe komen kinderen aan Shells? Wie verkoopt er shells aan kinderen?
Op deze site staat er natuurlijk veel informatie hoe je mortieren moet gebruiken. Ik heb er niets op tegen dat deze informatie hier te vinden is. Ik denk dat deze informatie toch belangerijk is want aan mortieren komen ze toch. Nu weten ze ten minste hoe ze deze kunnen gebruiken. Zulke informatie kan natuurlijk onrechtstreeks voor een stimulans zorgen tot het aankopen van shells. De DVD's van Jack asse kan je ook zo in de videotheek kopen. Welke idioot gaat deze mensen nadoen?
Het probleem is dat er een overvloed van shells op de zwarte markt te verkrijgen zijn en er dubieuze handelaren zijn zonder scrupules en deze aan iedereen verkopen.

Pyromaster2

Registered User
En kijk dat is nou het nadeel waar je dan mee zit.

Mensen moeten ook weten wat ze doen met hun waar, maar sommigen en vooral de mensen die geen ervaring hebben, zien dan filmpjes voorbij komen waar shells dus op een andere wijze (verkeerde wijze) wordt afgeschoten.
Nou weet ik wel dat het vaak op sporadische site's gebeurd waar je deze filmpjes ziet want vaak worden ze, als er een discussie uitbreekt, weer verwijderd, maar het deel die ze gezien hebben blijft straks toch met de verkeerde info zitten.

Maarja dit wordt denk ik een discussie die op ja en nee uitdraait.
Ik denk dat het duidelijk is dat mensen zich vantevoren eens goed moeten voorlichtten voor dat ze het uiteindelijk kopen, alleen gebeurd dat vaak niet en is het eerst kopen en dan info vergaren.

Maar ik blijf er toch bij dat foto's met (partijen) shells niet openbaar gemaakt moeten worden.
In dit geval gaat het om particulier bezit en diegene wie er foto's van maken.

-Ten eerste spoort dit vaak aan tot handel, hoeft niet altijd maar met die vragen zit je dan wel.

-Ten tweede draait het vaak uit op een soort van machtspel tussen verschillende personen.

Aan de ene kant ben ik zelf ook wel een ''fan'' van dit soort vuurwerk, maar ik stel wel mijn grenzen wat bij sommigen wel eens ontbreekt, en dat kun je zien aan die kal. 250mm.
Het is echt geen kattepis, mensen zien de gevaren er niet van omdat het onschuldig lijkt aan de buitenkant.
Het is in dit geval net de duivel maar dan met een mooi en onschuldig masker op.

Ik weet dat er antwoorden komen van dat men zelf verantwoordelijkheden heeft, en dit is ook waar, maar en dan vooral onervaren mensen, kennen hun verantwoordelijkheden niet met bepaalde situaties en gaan ze de gekste dingen doen.

Laatst bewerkt:

TheSnake

Registered User
Wat ik er wel even bij wil zeggen is dat tot 5 jaar geleden je bij de sigarenboer in belgie zonder enig probleem 8" kon kopen dit is allemaal wel verbeterd maar juist 5 jaar terug was er helemaal geen info over shells te vinden dus het blijft gewoon de verantwoording van de persoon zelf. Ook is het zo dat je in frankrijk ook als particulier 4" mag schieten alleen moet je daar wel een contract tekenen dat je 18+ bent en het op eigen risico doet!.

Pyromaster2

Registered User
TheSnake zei:
Wat ik er wel even bij wil zeggen is dat tot 5 jaar geleden je bij de sigarenboer in belgie zonder enig probleem 8" kon kopen dit is allemaal wel verbeterd maar juist 5 jaar terug was er helemaal geen info over shells te vinden dus het blijft gewoon de verantwoording van de persoon zelf. Ook is het zo dat je in frankrijk ook als particulier 4" mag schieten alleen moet je daar wel een contract tekenen dat je 18+ bent en het op eigen risico doet!.

Inderdaad dat klopt ook.
Mensen grenzen zichzelf toe aan een bepaalde leeftijd waar je dus zelf verantwoordelijk bent voor je daden.
Je merkt ook dat er in het jaar 2004 geen dodelijke ongelukken gevallen zijn, wel een paar zwaar gewonden, maar meende geen dodelijke slachtoffers door shells.
Dus men merkt wel dat er wel gehoor wordt gegeven aan de afschietmanuals, alleen mensen die vaker schieten nemen de regels niet zo lettelijk meer.
De manual is er in het jaar 2004 gekomen op dit forum, toen waren er geen dodelijke slachtoffers gevallen, eens iets om in de gaten te houden dit jaar.
Ik merk wel dat merendeels die shells hebben ook lid zijn van dit forum of op avp.
Maar er zullen ook geheid mensen zijn die ze kopen en dus geen lid zijn en ook niet bekent zijn met de gevaren en veiligheidaspecten.

Zaliotuur

Registered User
Tony zei:

Ik denk dat het belangrijk is om mensen uit te leggen hoe je shells moet schieten en andere informatie te geven, ik zou het persoonlijk een erg vervelend idee vinden als iemand van dit forum overlijd na een (dom) shell ongeluk omdat hij/zij geen informatie kon vinden over hoe het wel moet.
Persoonlijk heb ik nooit shells gehad en wil ik dat risico ook niet lopen. Maar als men dan toch zo nodig shells moet en denkt dat het kan, dan kan ze maar beter verteld worden hoe en wat.

Dat meer mensen shells willen door filmpjes of threads hier denk ik niet, de gemiddelde bezoeker hier weet echt wel wat shells zijn en dat ze vaak in shows gebruikt worden enzovoort, als iemand dat vervolgens aangeboden krijgt via de handel dan is de kans groot dat diegene dat vervolgens koopt.

Misschien is het een idee om een soort standaard post te maken die gewoon blind geplaatst word in ieder topic dat over shells gaat. Niet een verwijzing naar het grote mortierschiettopic maar waarschuwing over het gevaar, de benodigde afstanden en dan alsnog de verwijzing naar dat andere topic (en misschien een ongelukken topic waar pyromaster2 het over heeft). Een ongelukken topic is misschien niet leuk om te zien maar volgens mij zijn er veel mensen met shells en weinigen die weten hoe gevaarlijk ze kunnen zijn (er zijn altijd uitzonderingen op de regel die wel weten hoe en wat).

tommy-gun

Registered User
In principe heeft pyromaster gelijk, alleen is het nu helaas niet meer terug te draaien.
Wie kon vermoeden dat posts over mortieren en shells zo`n magische aantrekkingskracht op veelal jonge freaks zou hebben.
Wat rest is dat we ze zo goed mogelijk instrueren en ze wijzen op de gevaren.
Er is natuurlijk op een rol voor de handel weggelegd. Zij zouden beter moeten weten dan shells aan jongeren/onervaren freaks te verkopen.
Maar mijn insteek op het geheel is: als je je billen brand moet je ook maar op de blaren zitten.

Hoop dat het een tijdelijke hype is en hopelijk alles goed gaat met O&N.

Mvg. Tommy-gun

Pyromaster2

Registered User
tommy-gun zei:
In principe heeft pyromaster gelijk, alleen is het nu helaas niet meer terug te draaien.
Wie kon vermoeden dat posts over mortieren en shells zo`n magische aantrekkingskracht op veelal jonge freaks zou hebben.
Wat rest is dat we ze zo goed mogelijk instrueren en ze wijzen op de gevaren.
Er is natuurlijk op een rol voor de handel weggelegd. Zij zouden beter moeten weten dan shells aan jongeren/onervaren freaks te verkopen.
Maar mijn insteek op het geheel is: als je je billen brand moet je ook maar op de blaren zitten.

Hoop dat het een tijdelijke hype is en hopelijk alles goed gaat met O&N.

Mvg. Tommy-gun

Ik hoop het ook dat het een tijdelijke hype is maar de vraag naar shells zal de komende jaren op de zwarte markt flink zijn intrede doen en zal het na een doosje pirats ook in zijn collectie zijn/bevinden.
Nadeel is het geld wat ermee te verdienen valt, men weet dat mensen meteen (een) karton(nen) kopen en niet 1 of 2 stuks.
Daarom valt er zo makkelijk in te handelen in dit stuk vuurwerk, en is de vraag en aanbod ook zo uitgebreidt dan voorgaande jaren, de shellpercentage per particulier steeg na 2001 erg hard.
Als ik de collectiefoto's en collectielijstjes mag doen geloven.

Maarja ik wens natuurlijk iedereen altijd het beste toe en zo ook een goed uiteinde en een heel weerziend nieuwjaar, zodat we kunnen genieten van de belevenissen en filmpjes/foto's.
Ik had ook vernomen dat het ongelukkentopic weer open gaat na nieuwjaar, zodat men daar weer elkanders ervaringen kan delen door de jouw of omstanders gemaakte ongeluk/fout.
Chroom dus niet je ongeluk met shells te vertellen en laat hem aub niet achterwege, het kan mensen enorm helpen en hopelijk te realiseren met wat ze te maken hebben.

Laatst bewerkt:

Vavoom

Registered User
Het is een lastig probleem dat hier aangekaart wordt en heb er zelf ook wel eens over zitten peinzen. Zodoende ook mijn reactie.

Afgelopen jaar al keek ik met ongeloof naar de spullen die sommige particulieren in huis hadden gehaald. Ik was oprecht bang dat het met de jaarwisseling 2004/2005 echt goed mis zou gaan. Gelukkig is het allemaal weer goed gegaan, maar ook voor dit jaar houd ik mijn hart vast.

Voor het gemak herhaal ik even de stelling van Pyromaster2:
Het tonen van foto-, film- en informatiemateriaal van zwaar vuurwerk is een extra aansporing om dit soort vuurwerk te kopen.
Hij vindt dat om die reden het verspreiden van dergelijk foto-, film- en informatiemateriaal niet zou moeten worden toegestaan.

Met de stelling ben ik het volledig eens. Er lijkt toch altijd een soort van competitiedrang te heersen. Men wil nu eenmaal graag het beste/mooiste/grootste vuurwerk van de straat hebben. Als men ziet wat er her en der gekocht is en te koop is, leidt dat ongetwijfeld tot een extra drang tot het aankopen van zwaar vuurwerk. Bovendien wordt het voor de (beginnende) particulier, door alle informatie die op de forums beschikbaar is, wel erg makkelijk om wegwijs te worden in de wereld van het (illegale) vuurwerk. Om die reden zou ik ook zeggen dat foto-, film,- en informatiemateriaal over zwaar vuurwerk beter niet zou kunnen worden toegestaan.

Het tegenargument dat particulieren via de forums juist goed geïnformeerd moeten worden over het veilig gebruik van dergelijke spullen vind ik niet afdoende, omdat de informatie op de forums nooit 100% volledig is (en dat kan ook niet). Bovendien is de achterliggende theorie, maar een gedeelte van de totale informatie. In het geheel niet onbelangrijk is om in de praktijk ervaring op te doen. Dat laatste kan wettelijk maar op één manier en dat is via een erkend bedrijf. Maar ja, (bijna) niemand begint op die manier. Ook bij de (meeste) "grote meneren" is er ooit een vonkje overgeslagen en ook zij hebben vroeger in de jonge jaren (vaak) eerst zelf "geëxperimenteerd", wat dus niet betekent dat het dan goed is om dat te doen. Dingen gaan nu eenmaal zoals ze gaan en daar kan weinig aan veranderd worden.

En dan heb ik het nog niet gehad over eventuele juridische gevoeligheden richting de diverse forums voor het verstrekken van dergelijke informatie. Uiteraard is er een vrijheid van meningsuiting, etc., etc., maar stel dat er een (dodelijk) ongeluk plaatsvindt en dat uit het onderzoek blijkt dat het slachtoffer zijn informatie van een forum vandaan heeft. Dan kunnen er best nog wel eens rare balletjes gaan rollen. Dit is echter een heel ander punt en het lijkt me het best om daar een andere thread voor te openen als mensen daarover willen discussiëren.

Wat betreft eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker...
Ik vind het een beetje makkelijk om daar alles op af te schuiven. Zo van... je moet zelf weten wat je doet, maar dan moet je ook voor de eventuele gevolgen instaan. Een groot deel van de mensen die dit soort spul gebruiken hebben echter onvoldoende kennis van de materie en onderschatten het. Is het niet zo dat de particulier juist tegen zichzelf beschermd moet worden? Het antwoord op die laatste vraag is volmondig JA! En mede daarom zijn er in dit land bepaalde regels waar je je aan dient te houden (en dat geldt niet alleen voor het onderwerp vuurwerk).

Máár....., wordt er wel meer en zwaarder vuurwerk afgestoken dan in voorgaande jaren? Is het niet zo dat wij in het huidige digitale tijdperk d.m.v. forums als deze eenvoudiger informatie met elkaar kunnen delen, waardoor het lijkt alsof er meer en zwaarder vuurwerk beschikbaar is? Wellicht was dit soort vuurwerk in voorgaande jaren ook reeds in deze mate in handen van particulieren, maar was het voor ons minder zichtbaar.

Om deze vragen te beantwoorden is het belangrijk om te weten of de omzet van (zwaarder) vuurwerk de afgelopen jaren drastisch is toegenomen. Wie kan/wil hier een sluier over oplichten?

TheSnake

Registered User
Waarschijnlijk niet zoals ik al eerder aangaf tot een paar jaar terug toen de forums er nog niet waren kon je overal in belgie zwaar spul krijgen. Maar omdat de vuurwerksites nog in de kinderschoenen stonden is daar weinig foto/video spul van te vinden

tommy-gun

Registered User
the-bomb zei:
en trouwens 10 ieens is zielig ik heb zelf 20 tot 28 ins afgestoken in japan weet je daar houde ze 10 ins in de hand en jullie gaan hier bijna huilen van dat ze gevaarlijk zijn tis ma een stukje vuurwerk geeen bom

Als je net zo goed kunt lezen als je schrijft, is het een wonder dat er nooit iets mis is gegaan. (in Japan)

Tommy-gun

magic sky line

Registered User
TheSnake zei:
Ook is het zo dat je in frankrijk ook als particulier 4" mag schieten alleen moet je daar wel een contract tekenen dat je 18+ bent en het op eigen risico doet!.

dit klopt niet helemaal in frankrijk moet je een diploma halen om 4" te schieten. bij het behalen van zo'n diploma leer om te gaan met 4" shells en blokken.

Mokum-pyro

Registered User
the-bomb zei:
en trouwens 10 ieens is zielig ik heb zelf 20 tot 28 ins afgestoken in japan weet je daar houde ze 10 ins in de hand en jullie gaan hier bijna huilen van dat ze gevaarlijk zijn tis ma een stukje vuurwerk geeen bom

Rot eens op hier man, de enigste die hier zielig en dom loopt te doen ben jij!

MODERATORS BAN HEM EENS!

TheSnake

Registered User
Dat is dus niet waar je kan zonder problemen tot 4" schieten zonder diploma spreek uit praktijk;) Namelijk een feest gehad daar :D

Het enige wat nodig is dat is het ondertekenen van een verklaring

P

poziloc

Guest
Mokum-pyro zei:
Rot eens op hier man, de enigste die hier zielig en dom loopt te doen ben jij!

MODERATORS BAN HEM EENS!

done....heb je nooit geen last meer van.....heeft een permanente ban gehad:w

Bovenaan