6 '' schieten

Status
Niet open voor verdere reacties.

bolboot

Registered User
ik heb nog nooit geschoten en lijkt me zeer verstandig om te vragen hoe en wat ik precies moet dan en niet.

3'' 4'' en 6'' ga ik schieten,

voor de 6 '' kan ik geen pijp krijgen waar kan ik die bestellen??

alvast bedankt.

Zaliotuur

Registered User

5pyroman5

Registered User
idd zoals vekle weten onderschatte mensen de kracht van mortieren.
Hierbij moet jre ECHT weten waar je mee bezig bent.
Beter schiet je eerst 2 inch en begin je daarna met 3-4 inch,
Niet meteen 6 inch, dat is echt te voor een beginner.
Ook moet je weten waar je m wel af kan steken en waar niet, hoe het moet ed, en volgens mijn weet je dat nog niet echt.
No offence but I'm just trying to help....

deef0003

Registered User
ik wil je er wel even op wijzen dat 3 inch ook geen lachertje is..dus denk niet ik begin wel met de kleine 3 inch, ik zou je zelfs aan willen raden om nog wat godsongs ofzo of thunderkings te kopen om wat te oefenen. ik persoonlijk zou niet aan 6 inch beginnen.

bolboot

Registered User
'

nee nee dat zekerste weten niet.

ik ga kijken om nog wat te oefenen,heb het weleens gedaan gods.
dus ik ga duidelijk lezen en begrijpen hoe ik met 3 inch ga beginnen

Schuim

Moderator
Medewerker
Om je even simpel uit te leggen wat 3" inhoud.

Je schiet meer de lucht in dan wat 1 nederlandse siervuurwerkpot met de maximale vulling in zich heeft zitten.
En dat allemaal in een projectiel.

Als je weet hoe je met godsongs moet schieten, heb je al een leuke basis, maar onthoud goed, een godsong is niks vergeleken met een 3" siershell.
Als we het over salutes gaan hebben is het helemaal link.

Ik weet niet of je zelf wel eens 3 of 4 inch shells geschoten hebt zien worden, buiten een show om?

Ja? oke dan weet je ongeveer hoe groot zoon effect is, en kun je je het een beetje voorstellen wat voor schade zoon ding kan aanrichten.

Nee? wees dan nog voorzichtiger bij het afsteken, ik raad je ook van harte aan om iemand op te zoeken die het je even kan laten zien.
Waarom? omdat de effecten bij shows door de grote afstanden minder lijken, en bij het zien van meer van deze bommen naast/achter elkaar ze vaak in het niets vallen en je zo geen goede inschatting kan maken van wat zoon "bom" nou eigenlijk inhoud.

Raad je daarbij ook nog eens aan, om iemand die ervaring heeft met shells er bij te hebben als je gaat schieten.
En deze het toch nog even voordoet, en je kan corrigeren als je het fout doet.

Het klinkt mischien een beetje overdreven, maar dan weet je dus duidelijk niet waarmee je te maken hebt.

Oke, natuurlijk is het allemaal wel te doen, als je alles hebt doorgelezen.
maar veiligheid gaat toch voorop.

wat de 6" betreft.

Ik heb zelf een paar jaar terug een paar 6 en een 8 inch shells de lucht in zien gaan.
Dat heeft mij ook doen besluiten om zelf niet eerder deze shells te schieten voordat ik mn diploma heb en als het kan nog wat meer ervaring.
Dit zijn simpelweg bommen die je mag zien alsof je je eigen god de lucht in schiet, en hem zo goed mogelijk naar de hemel wil brengen zonder dat er wat fout gaat.
En deze vooral zo ontzettend heilig beschouwd dat je hem eigenlijk niet eens afschieten wild.

Zo als al eerder gezegt,
LEES MINIMAAL FF DE THREADS DOOR DIE OVER HET SCHIETEN GAAN.
Maar houd dan nog rekening dat dit een heel gevaarlijk werkje is.

Greedings,
Schuim :w

bolboot

Registered User
oke bedankt.

ik ga beginnen met de 3 inch,had al wat ervaring met gods.Ik heb een flinke handleiding gelezen over hoe je moet gaan schieten.Als ik er een ga doen zet ik er een hele lange lont aan een meter dus.zet de pijp meer dan 2/3 in de grond recht in de grond natuurlijk,aansteken en weglopen en ik neem een afstand van 150 meter zeker weten dan kan er niks misgaan.als hij niet afgaat laat ik hem lekker een uur staan met de pijp erin,en hoe ik hem der uit haal, giet wel wat water in de buis met een gieter kan er niks meer gebeuren,maar neem aan dat hij het gewoon gaat doen,dus ik ga het even goed oefenen,neem meerdere mensen mee voor veiligheid ed.ik concentreer me alleen op het schieten en heb een assistend bij me.die er ook wat vanaf weet.ik heb heel wat raad opgevolgd.Dus moet goed gaan dan toch:D

Laatst bewerkt:

Pyromaster2

Registered User
bolboot zei:
oke bedankt.

ik ga beginnen met de 3 inch,had al wat ervaring met gods.Ik heb een flinke handleiding gelezen over hoe je moet gaan schieten.Als ik er een ga doen zet ik er een hele lange lont aan een meter dus.zet de pijp meer dan 2/3 in de grond recht in de grond natuurlijk,aansteken en weglopen en ik neem een afstand van 150 meter zeker weten dan kan er niks misgaan.als hij niet afgaat laat ik hem lekker een uur staan met de pijp erin,en hoe ik hem der uit haal, giet wel wat water in de buis met een gieter kan er niks meer gebeuren,maar neem aan dat hij het gewoon gaat doen,dus ik ga het even goed oefenen,neem meerdere mensen mee voor veiligheid ed.ik concentreer me alleen op het schieten en heb een assistend bij me.die er ook wat vanaf weet.ik heb heel wat raad opgevolgd.Dus moet goed gaan dan toch:D

Dat ze het doen is vrij vaak zo.
De meeste shells zijn vaak uitgerust met een dubbele ontsteker waardoor als de 1 niet doet de ander vaak nog ontstoken wordt.
De meeste risico loop je als het lont uitgaat of de shell word ontstoken en vliegt weg maar de overgang naar het effect loopt niet of niet soepel genoeg,waardoor het weer terug komt en dan ontploft of het komt terug op aarde en is niet eens afgegaan,maar zoek de bom wel op na hooguit 15 a 30min.
Veel dodelijke ongelukken gebeuren doordat je met een lichaamsdeel boven de mortier gaat hangen.
Materiele schade wordt vaak veroorzaakt doordat de buis niet goed verankert is,dus ook hier opletten a.u.b,want gaat het mis dan is er geen 1 verzekering die voor jou toegebrachte schade gaat dokken.

bolboot

Registered User
ja dat is het enigste wat er kan gebeuren als je je aan de veilige regels houd,je kop erboven hangen is zeker niet slim,bedoel doe je toch ook niet bij een 200 grams legale pot,(btw zal ook wel heel erg pijn doen :+ ).maar zowieso ik ga me leven er niet voor wagen als ik het te gevaarlijk vind doe ik het gewoon niet.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Mijn tip begin er niet aan.
Als je echt met mortieren wilt beginnen, begin dat eerst met Thunderkings of/en Godsongs.
Ga dan over naar 2 inch en dan heel misschien 3 inch.
Een mortier ziet er niet groot uit, maar de kracht die er van af komt is echt dodelijk.

bolboot

Registered User
maar dat zeg ik heb met ook gods gehad,en het is waar iedereen raad het af.
is zekr ook waar komt zeer zeker veel kracht vanaf is gewoon een bol kruit.

remio

Registered User
ik ben begonnen met godsongs 4 jaar geleden, 2 jaar terug met 3" en vorig jaar 4" geschoten. zou eigenlijk niet weten waarom mensen met O&N zo gauw 6" moeten schieten..... denk nl dat de mensen 3 buurten verderop veel meer van die shells genieten dan jij zelf |:( ze gaan zo hoog dat je ze eigenlijk nooit goed kan bekijken als je ze zelf schiet lijkt me....

4" is mijn groot genoeg, en om dan als jou meteen met 6" te beginnen snap ik niet echt ;(

gegroet remio

bolboot

Registered User
wie zegt dat ik ze al heb:p

zo wat ik sta er 200 meter vanaf als ik het zou doen dus zie het wel degelijk:D

ik begin toch eerst met 3 ''.want 6'' heb ik nog niet eens gekocht zou wel willen,
maar nu ik het zo hoor ff heel rustig aan.

Vavoom

Registered User
bolboot zei:
<snip>Als ik er een ga doen zet ik er een hele lange lont aan een meter dus.<snip>en ik neem een afstand van 150 meter zeker weten dan kan er niks misgaan.<snip>

Met voldoende vertraging en afstand ben je al een heel eind, maar ik vraag me nog één ding af. Beschik je over een afgesloten terrein ofzo? Ik hoop namelijk dat er tussentijds niemand bij de buis kan komen als de lont brandt.

remio

Registered User
precies, het moet ook veilig zijn voor de omgeving, helemaal als je zelf 200m verder gaat staan.

mss ben je boer of woon je op het platte land dan heb je wel ruimte genoeg.

gegroet

-Theshadow-

Registered User
6'' is te groot voor onervaren schieters, + dat als je eenmaal 6 inch hebt geschoten je steeds groter en meer wilt, en juist dan gaat het fout.

(ja, er zijn echt malloten tussen die 12'' schieten met oud en nieuw)

Als je begint met schieten met een stuk of 10 bommetjes van 3inch heb je al veel plezier, 3'' in een show stelt weinig voor, maar echt boven je in een woonwijk/net buiten een woonwijk is het echt een groot boeket. 4'' Is een perfecte maat, mooi groot (redelijk groot dan), en net op het randje van het idee 'is dit wel te doen?'.

6 inch is heel mooi, en daar zal iedereen het mee eens zijn, en niemand zal jou verbieden het echt te gaan schieten, maar ik zou eerst lekker een jaartje of 2 met 3-4'' beginnen en dan ooit later misschien eens groter gaan doen. Mits je weet hoe shells zich gedragen, wat er fout kan gaan, maar als het dan ook fout gaat je niet wegrent en alle hulpeloze toeschouwers laat staan. Dus dat je zelf kan inspringen zegmaar. Enne, niet in de straat he ;)

GMP82

Zilveren Member
"zo wat ik sta er 200 meter vanaf als ik het zou doen dus zie het wel degelijk"

wordt een knap sprintje dan, of een HELE lange lont...

NLsandman

Registered User
Voor mensen een paar straten verder op is het heel mooi om te zien die 4 en 6 inch bommen, voor jezelf is het geen klap aan.
Ik heb zelf 4 inch geschoten en vondt het nogal tegenvallen omdat de shell veel te hoog gaat en de knal bijna niet te horen is.
Het enigste waar je een kick van krijgt is het afschieten, vooral het rennen,LOL

bolboot

Registered User
Vavoom zei:
Met voldoende vertraging en afstand ben je al een heel eind, maar ik vraag me nog één ding af. Beschik je over een afgesloten terrein ofzo? Ik hoop namelijk dat er tussentijds niemand bij de buis kan komen als de lont brandt.

ik doe dat op een soort boeren gras land net buiten het dorp,komt niemand zker weten anders ging ik daar ook niet al mijn spulletjes testen.:p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan