Welkom Vuurwerk Filmers !!!

Vuurwerk023

Registered User
In de vakantie ga ik op een cursus foto's maken bij mijn opa die hobby en passie fotograaf is, voor de liefhebbers heb ik een bestandje met allerlei pdf documentjes met tijdschriften en allerlei handleidingen (tips), dus pm me maar als daar interesse in is.
Verder heb ik ook een vraagje: Wat is nou een geschikte afstand om een cake te filmen? Ik beschik over een statief en film dit jaar met een spiegelreflex camera (NIKON D3100).

Vuurwerk023

Registered User
Heren, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik kom er niet uit.

Vandaag bij de demo van Vuurwerkhal video geschoten met mijn nieuwe Nikon D3200.

Het viel mij gelijk al op dat de beeldkwaliteit niet super is.

Er zit een soort van 'waas' over mijn beeld, en het flikkert constant.

Let maar eens op de zwarte hoeken, en niet op het vuurwerk:

Ik schoot op ISO 200, in A modus. Aperture op 11.

Witbalans op zonlicht, werd geadviseerd en manual gefocusd.

Ik las ergens op internet dat je sluitertijd het dubbele moet zijn van je framerate van je video? Dus 1/60 voor 30P? Ik heb dit ook geprobeerd maar dit lijkt niet uit te maken.

Ik hoor heel graag van jullie!

Gebruik u een externe mic? geluid is namelijk super :), verder zal ik helaas geen antwoord op de vraag kunnen geven...

hutter

Registered User
Heren, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik kom er niet uit.

Vandaag bij de demo van Vuurwerkhal video geschoten met mijn nieuwe Nikon D3200.

Het viel mij gelijk al op dat de beeldkwaliteit niet super is.

Er zit een soort van 'waas' over mijn beeld, en het flikkert constant.

Let maar eens op de zwarte hoeken, en niet op het vuurwerk:

Ik schoot op ISO 200, in A modus. Aperture op 11.

Witbalans op zonlicht, werd geadviseerd en manual gefocusd.

Ik las ergens op internet dat je sluitertijd het dubbele moet zijn van je framerate van je video? Dus 1/60 voor 30P? Ik heb dit ook geprobeerd maar dit lijkt niet uit te maken.

Ik hoor heel graag van jullie!

Vind het filmpje niks verkeert hoor.
Zelf film ik met witbalans of automaat of handmatige witbalans.

RaideRZ

Registered User
Jullie hebben dus geen last van het 'onrustige' beeld bij fullscreen kijken? Let dan vooral op de hoeken van het beeld. Het lijkt alsof de camera probeert iets aan te passen, maar ik had alles op manual staan....

hutter

Registered User
Jullie hebben dus geen last van het 'onrustige' beeld bij fullscreen kijken? Let dan vooral op de hoeken van het beeld. Het lijkt alsof de camera probeert iets aan te passen, maar ik had alles op manual staan....

Heb hem even via de tv bekeken maar ik zie niks om je ongerust over te maken.
Top kleuren en goed scherp, niks mis mee.

RaideRZ

Registered User
Vreemd, lijkt net alsof de zwartwaardes niet goed zijn, lijkt een soort van onrustige ruis op het beeld te zitten. Zal het ook eens via mijn TV kijken.

RaideRZ

Registered User
Bedankt voor het meedenken, hoop inderdaad dat het daaraan ligt. Jammer genoeg kan je het niet echt uittesten....

maxman

Registered User
Kan ook aan je gain liggen. Als die op +3db staat krijg je al ruis. Altijd zorgen dat je niet gained. Liever je diafragma verder open dan.

RaideRZ

Registered User
Die optie heb ik geeneens op mijn camera, werkelijk geen idee waar het aan kan liggen. Ook al geprobeerd witbalans aan te passen maar de 'flickering' lijkt niet weg te gaan. Weet echt niet waar het aan kan liggen, lijkt wel alsof het aan mijn camera ligt.

Vuurwerk023

Registered User
Die optie heb ik geeneens op mijn camera, werkelijk geen idee waar het aan kan liggen. Ook al geprobeerd witbalans aan te passen maar de 'flickering' lijkt niet weg te gaan. Weet echt niet waar het aan kan liggen, lijkt wel alsof het aan mijn camera ligt.

Waar kan je de witbalans vinden op de camera? Heb zelf ook een Nikon, niet de 3200 maar wel de 3100, en op welke stand moet die dan?

RaideRZ

Registered User
Hier nogmaals een voorbeeld, geschoten op 1/60 shutter met 30fps, f.5.6 en ISO 200, witbalans op auto, maar dat maakt niet uit want op een andere setting is dit ook het geval.

Werkelijk geen idee waar dit vandaan zou kunnen komen...

stefantvs

Administrator
Medewerker
Denk dat je tocht echt naar je witbalans moet kijken, heb hem zelf altijd op bewolkt staan. iso altijd zo laag mogelijk anders krijg je van die witte ruis erin zeg maar :)

p.s je cam nooit op auto zetten !

Ray.Ray

Registered User
Ziet er voor mij ook super uit en goed geluid, wou dat mijn filmpjes erzo uitzagen :)

(volgens mij was dit een stiekeme sollicitatie als FPM filmer ) :tounge:

RaideRZ

Registered User
Film al volledig manual, dus camera doet helemaal niks. Focus ook manual. Kwaliteit van de film zelf is prima net zoals het geluid wat gewoon van de camera zelf is. Ben alleen een perfectionist!

stefantvs

Administrator
Medewerker
Film al volledig manual, dus camera doet helemaal niks. Focus ook manual. Kwaliteit van de film zelf is prima net zoals het geluid wat gewoon van de camera zelf is. Ben alleen een perfectionist!

Heb je die witbalans als op bewolkt gezet ? en dus niet op auto ?

En ik begrijp je volkomen als ik iets op me film zie irriteer ik me er ook aan :)

maxman

Registered User
Ik weet zo goed als zeker dat dit geen witbalans probleem is. Even in het kort uitgelegd: Het enigste wat witbalans doet is bij een kleurkanaal licht "boosten". Bijvoorbeeld bij 3200k (kunstlicht) meer blauw in het beeld en bij 5600k (daglicht) meer rood in het beeld. Hierdoor kan de camera het wit als wit vertonen. Vandaar ook witbalans.
Op een prosumer+ camera doe je dit ook door een wit papiertje voor de lens te houden en je camera te laten wit-balanceren. (of via de pre-sets natuurlijk :p)

Dit zou ook heel goed een Codec probleem kunnen zijn trouwens. In een Mpeg codec bijvoorbeeld komt dit nog wel eens voor, dit heeft te maken met de manier hoe het beeld gecodeerd wordt opgeslagen in je container (.mp4/.mov/.mkv enz.).

Laatst bewerkt:
Bovenaan