Vuurwerkverbod in de buurt van koeien

Moontan

Moderator
Medewerker
Vuurwerkverbod in de buurt van koeien

Koeien worden kierewiet van vuurwerk. Daarom mag er binnen een afstand van 75 meter van een veestal op oudejaarsdag niet meer geknald worden in Bodegraven-Reeuwijk. Dat is het resultaat van een noodkreet van een aantal veehouders.

Alex van Zoest uit Driebruggen is één van hen. ,,De koeien schrikken van het vuurwerk en zijn dan erg onrustig. Een koe kwam door de paniek klem te zitten onder een box, waardoor het dier zijn ruggenmerg beschadigde en verlamd raakte. Dan is het einde verhaal voor dat beestje'', treurt Van Zoest.

Een paar jaar eerder liep het rond de jaarwisseling ook verkeerd af. Toen lag op het bedrijf van Van Zoest een koe te kalveren. Door de schrikreactie van de moeder op het doordringende geluid, perforeerde het kalf de baarmoeder tijdens de bevalling. ,,De koe konden we niet meer redden, maar het kalf nog wel.''

Licht aan
Collega Jaco Kastelein doet tijdens de jaarwisseling altijd de lichten aan de stal. ,,Dan zien de koeien de flitsen niet'', weet de ondernemer uit de Meije. De gemeente meldt klachten van meerdere agrariërs te hebben ontvangen. Onrust onder dieren zou tot een lagere melkproductie hebben geleid

http://www.ad.nl/ad/nl/34072/Groene...2/Vuurwerkverbod-in-de-buurt-van-koeien.dhtml

Moontan

Moderator
Medewerker
Sorry dat ik het zeg hoor maar het lijkt er op dat tegenwoordig steeds meer mensen wat te mekkeren hebben over onze traditie die hooguit een paar uurtjes per jaar duurt. Steeds meer gezeur en iedereen moet maar meteen de pers erbij roepen.

Bonbridge

Registered User
Onrust onder dieren zou tot een lagere melkproductie hebben geleid.

De melkproductie is de afgelopen negen jaar met bijna 18 procent gestegen. Vanaf 2006 werden de melkquota geleidelijk verhoogd op weg naar de afschaffing in 2015. In de eerste vier maanden na de afschaffing steeg de melkproductie met 7 procent.

Daarnaast groeit de rundveestapel. In 2015 zijn er 55 duizend meer melk- en kalfkoeien dan een jaar eerder. Ook werden in diezelfde periode 35 duizend meer kalfjes en pinken gehouden ter vervanging van de melkkoeien.

En een filmpje of melk wel moet?

https://www.youtube.com/watch?v=4_i85_iwJT8

Pyrodolfo

Registered User
Sorry dat ik het zeg hoor maar het lijkt er op dat tegenwoordig steeds meer mensen wat te mekkeren hebben over onze traditie die hooguit een paar uurtjes per jaar duurt. Steeds meer gezeur en iedereen moet maar meteen de pers erbij roepen.

In zekere zin lijkt dat zo. Maar doelen deze boeren niet gewoon op jochies die met hun cobra's 8 en Cipolas de weilanden in trekken (omdat ze niet tot last willen zijn in een woonwijk).

Verder ben ik het met je eens hoor! weer een groep die iets te zeiken heeft.

oerendhard

Registered User
Ik vraag me dan altijd af hoe het zit met onweer.
weet de koe het verschil tussen onweer en vuurwerk.
Dan zouden ze toch ook in paniek kunnen raken,en gaat het wel eens mis.

Al dat gezeur elke keer,snap best dat dieren er last van zouden kunnen hebben.
maar waarom weer een nieuwsbericht er van maken.

Sweet Laker

Registered User
En daarbij, zo gezond is koemelk helemaal niet. Dus in plaats van zich drukmaken om een koe die zich in een dieronvriendelijke box kapot loopt kunnen ze die handel beter helemaal opdoeken. En groeten en fruit gaan verbouwen, iets dat wél goed is voor het lichaam.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik vraag me dan altijd af hoe het zit met onweer.
weet de koe het verschil tussen onweer en vuurwerk.
Dan zouden ze toch ook in paniek kunnen raken,en gaat het wel eens mis.

Al dat gezeur elke keer,snap best dat dieren er last van zouden kunnen hebben.
maar waarom weer een nieuwsbericht er van maken.

Ik zit aan carbid te denken.
Wordt toch massaal afgestoken op het platteland tussen de koeien stallen.
En dat is geen probleem?

nismo

Registered User
In de zomer zijn hier de fruitboeren maanden aan het schieten dat de vogels niet de kersen en peren opeten, die koeien die dan in de wei staan kijken daar niet eens van op en dan ligt de wei naast de fruitbomen.
Dus de knallen doet ze niks, de licht flitsen zou kunnen maar net wat er al gezegd was hoe zit het met onweer dan ??

DioR

Registered User
Sorry hoor maar in deze regio word al jarenlang carbid afgestoken op weilanden. De koeien hebben nergens last van.

Bovenaan