Nu ik er nog eens over heb nagedacht kom ik wederom tot de conclusie dat die uitspraken van Breeschoten helemaal niet kan kloppen.
Een verdubbeling in 2009 van de huidige prijzen vanwege de oplopende kosten is theoretisch wel mogelijk maar is niet te onderbouwen. Wanneer een cake nu 10 euro kost, zal deze in 2009 geen 20 euro kunnen kosten. Als dit wel het geval zal zijn, betekent dit ook automatisch een verdubbeling van de winst! Want de werkelijke kosten van zo'n cake is misschien 3 euro. Een verdubbeling v.d. kosten betekent dus dat deze 6 euro zal gaan kosten. (3 euro duurder dus) wanneer je dit 1 op 1 gaat doorbelasten aan de consument, dan zal die cake dus 13 euro moeten gaan kosten en geen 20 euro.
Wanneer ik nu naar de prijzen kijk van dergelijke kleine cakes die vorig jaar 9,95 euro kostte en dit jaar 12,95 euro.. betekent dit al een verdubbeling van de kostprijs (zie voorbeeld van mij hierboven). De importeur heeft dan nog steeds evenveel winst.
Gaat een potje van 10 euro volgend jaar 20 euro kosten.. dan maken ze hier 2x zoveel winst mee.
Kortom, wat ze liggen te verkondigen is absoluut niet waar en kan gewoon niet!!