Voor vuurwerk hoef je straks niet meer naar België

hiryu

Registered User
Even voor de duidelijkheid. Alleen de Duitse vuurwerk liefhebbers hebben het slechter dan Nederland wat betreft de vuurwerk regelgeving.
[...]

In Duitsland zijn de legaal verkochte potten misschien lichter kwa sas-inhoud, de knallen zijn er zwaarder dan bij ons. Terug van weggeweest zijn de ouderwets goede flessenhals-strijkers en deze gaan er zonder probleem over de toonbank. De Duitsers komen bij ons voor het sierspul, wij gaan over de Oostgrens voor de knallen.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
In Duitsland zijn de legaal verkochte potten misschien lichter kwa sas-inhoud, de knallen zijn er zwaarder dan bij ons. Terug van weggeweest zijn de ouderwets goede flessenhals-strijkers en deze gaan er zonder probleem over de toonbank. De Duitsers komen bij ons voor het sierspul, wij gaan over de Oostgrens voor de knallen.

Hmm dat geloof ik niet.
Strijkers mogen niet meer aan consumenten verkocht worden in Duistland.
En die flessenhals strijkers worden ook verkocht in Belgie.
De pirat special en de pirat strijkers van Weco.

Ruffneck

Registered User
ik qoute uit het krantenbericht:

Het wetsvoorstel houdt in dat geen enkel vuurwerk in de EU nog verkocht mag worden aan personen jonger dan twaalf jaar. Gevaarlijker vuurwerk mag vanaf zestien jaar, nog riskantere knallers en pijlen alleen vanaf achttien jaar. Regeringen mogen de regels iets strenger maken, maar niet te veel.

Ik lees allemaal posts van mensen die het hebben over flashkruit in de rollen en zwaarder vuurwerk maar zover ik kan lezen wordt er geen woord gerept over het veranderen van de samenstelling dan wel het versoepelen van de regels. Vuurwerk mag in Nederland zowiezo niet verkocht worden onder de 16/18 (wat is het ook alweer?) Daarmee heeft deze verandering toch helemaal geen invloed op de Nederlandse vuurwerkregeling?

Zolderke

Registered User
Al die speculaties hebben totaal geen zin.
Er is nl al een kentering gaande, zoals we kunnen merken nu er 500 grams potten worden verkocht.
Als Europa besluit om de regels te reguleren, dan zal Nederland hier aan mee moeten doen (ze staan altijd vooraan als Europa wat zegt (con) ).
Maar wat de gevolgen zullen zijn is nog helemaal niet bekend en kan ook nog wel even duren voordat het merkbaar wordt.
Ik persoonlijk ben van mening dat het positief uit kan pakken.

Ivanhoe

Registered User
Hmm dat geloof ik niet.
Strijkers mogen niet meer aan consumenten verkocht worden in Duistland.
En die flessenhals strijkers worden ook verkocht in Belgie.
De pirat special en de pirat strijkers van Weco.
Strijkers mogen nog altijd worden verkocht aan particulieren en worden ook volop aangeboden. Alleen mogen deze strijkers geen flash bevatten. Klasse II knalvuurwerk in Duitsland mag alleen buskruit bevatten en wel tot 6 gram (!). Voor zover ik weet gelden er in Duitsland geen dB-normen. Ik heb dan ook het idee dat ze in Duitsland niet het maximale uit de mogelijkheden halen, met 6 gram buskruit kun je een prima knaller maken.

ik qoute uit het krantenbericht:

Het wetsvoorstel houdt in dat geen enkel vuurwerk in de EU nog verkocht mag worden aan personen jonger dan twaalf jaar. Gevaarlijker vuurwerk mag vanaf zestien jaar, nog riskantere knallers en pijlen alleen vanaf achttien jaar. Regeringen mogen de regels iets strenger maken, maar niet te veel.

Ik lees allemaal posts van mensen die het hebben over flashkruit in de rollen en zwaarder vuurwerk maar zover ik kan lezen wordt er geen woord gerept over het veranderen van de samenstelling dan wel het versoepelen van de regels. Vuurwerk mag in Nederland zowiezo niet verkocht worden onder de 16/18 (wat is het ook alweer?) Daarmee heeft deze verandering toch helemaal geen invloed op de Nederlandse vuurwerkregeling?
Het ligt er natuurlijk aan welke categorien vuurwerk er worden gecreeerd. Het is niet ondenkbaar dat vuurwerk met flash-kruit onder de categorie 18+ gaat vallen. Dan zou er wel degelijk iets voor Nederland veranderen.

3307

Registered User
Ik ben altijd een tegenstander geweest van de EU. Maar als het gaat om vuurwerk.. laat die Verenigd Europa maar komen!

Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit zich zal uitpakken voor de Nederlandse vuurwerkliefhebbers. Toch denk ik niet dat wij ons volledig zullen moeten gaan aanpassen aan omringende landen. Denk meer dat er tussen alle landen een soort van compromie word afgesloten waar de zeer liberale landen wat strenger zullen worden, en de vrij strenge landen wat liberaler. Waar zal die middenweg zitten.. En wat zal bijvoorbeeld de toekomst zijn van knalvuurwerk, metname de strijkers?

Onze dromen van het kopen van een professioneel blokje bij de plaatselijke dealer om de hoek zal altijd een droom blijven, maar wat ik denk dat er wel zal gebeuren is dat de maximale 15gram per tube regel word weggesmeten en pijlen meer kruit mogen bevatten.

Achja.. we zullen zien.

shooterbomb

Registered User
Hopen dat ik als Belg dan over een paar jaartjes Profi-vuurwerk kan gaan halen met men KvK-papiertje in Frankrijk, Duitsland (zink!) of Italië. Maar waar ik schrik voor heb is dat het zware knalvuurwerk er nu wel helemaal gaat uitgaan. Maarja, we wachten af!!

koentjeknal

Registered User
hoeveel mensen gaan er jaarlijks in belgië dood aan het vuurwerk wat daar gewoon legaal is???

Laatst bewerkt:

Stijn-O

Registered User
Ik weet niet of we er wel zo blij mee moeten zijn, misschien worden het dan wel in heel Europa de regels die nou in Nederland gelden.. Lijkt me ook niet zo fantastisch.. Maargoed geduld allemaal:blink1:

Sweet Laker

Registered User
Ik heb zelf afgelopen zondag gehoort dat het waarschijnlijk positief uit gaat vallen voor Nederland/Belgie.

Is natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen, maar het zou wel prettig zijn als dit waar is.

"We shall see what the future brings us"

Sweet Laker

Registered User
Was een gesprek met iemand die er kennis van heeft, wie doet er verder niet toe ;)

Het blijft voorlopig voor iedereen speculeren wat er gaat gebeuren en of dit positief - negatief wordt voor Nederland of Belgie.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik weet niet of we er wel zo blij mee moeten zijn, misschien worden het dan wel in heel Europa de regels die nou in Nederland gelden.. Lijkt me ook niet zo fantastisch.. Maargoed geduld allemaal:blink1:

Ik geloof niet dat de Europesche vuurwerkers met de Nederlandse regeltjes akkoord zullen gaan. Het zou wat anders zijn als er meer landen dan Nederland en Duitsland de strenge regels al zouden hanteren maar tot nu toe is het overal voor de liefhebber beter geregeld.

Ik ga ervanuit dat wij er weer wat mee zullen opschieten.

500gram

Banned
Er komt wel een europeese richtlijn voor vuurwerk,het CE keur merk moet er op het vuurwerk staan.

Dat zou dus zegen dat al het vuurwerk overal gekocht/verkocht zou mogen worden(wel het consumenten vuurwerk natuurlijk),maar.....elk land mag zijn eigen regels blijven hanteren.
Dus je blijft altijd verschil houden tussen de verschillende landen om ons heen,of deze landen moeten samen weer afspraken maken met elkaar.

De andere landen hebben niet het "probleem"met illegaal vuurwerk zo als Nederland dat heeft,dus waarom zouden de andere landen er moeite voor doen.
In Nederland moeten ze het knalwerk verhogen naar 2 gram kruit,dan zijn alle problemen opgelost.

Misschien is het eens wat om een poll te openen voor de vraag wat missen we nog aan vuurwerk.

Groeten,
500gram

P

poziloc

Guest
Nou dan zie ik gelijk al de reacties van supervlinders, uitjes etc.
Dan is natuurlijk ook de vraag? is Nederland klaar voor zwaarder knalvuurwerk?
Ik persoonlijk denk van niet! Met al die rampdebielen hier in het land die alles slopen met vuurwerk.
Dat je dat nooit tegenhoud, weet ik ook wel....de Illegale stroom aan vuurwerk zal je altijd houden.
Persoonlijk zou ik al tevreden zijn met kanonslagen kwa hardheid. Wat in de begin/half jaren 80 te verkrijgen was.

xavier

Registered User
Dat er een Europese richtlijn komt betreffende verkkop van vuurwerkprodukten aan partikulieren staat vast. We zullen 4 categorieën krijgen. Dit is al gekend. Het is ook zo dat iedere lidstaat zijn traditie zoveel mogelijk zou kunnen behouden. Categorie 1 tot en met 3 zou aan partikulieren mogen verkocht worden. Het kan zijn dat er een bepaalde lidstaat enkel categorie 1 en 2 mag verkocht worden aan partikulieren. Dit wil zeggen dat men toch strengere regels mag hanteren dat de Europese richtlijn. Nederland zou dus de verkoop van de laatste 3 dagen van het jaar kunnen behouden indien zij dat wensen. Portugal, Spanje en Italië zijn reeds bezig met de CE keuringen. In 2015 zou de Europese richtlijn volledig klaar moeten zijn.
Er is nog weinig bekend over de aard van produkten per categorie.
Ik veronderstel dat 500 grams potten in categorie 3 zullen vallen. Hoe het met de pijlen, knallers,fonteinen etc.. zit, hebben we nog steeds het raden naar. Tot zover heb ik hierover geen informatie gevonden.

Bovenaan