Volop verkoop licht vuurwerk: liefhebber Pella (28) knalt erop los

Plum Bloom

Registered User
De liefhebbers van het zware spul moeten nog even wachten maar het lichtere vuurwerk ligt al volop in de schappen van de supermarkten. Dit vuurwerk levert nauwelijks gevaar en overlast op, al is niet iedereen het daarmee eens.

"Het gebeurt heel vaak dat groepjes jongetjes allerlei vuurwerk gaan inslaan en hele middagen lopen te knallen in de woonwijk" zegt Arno Bonte van het Meldpunt Vuurwerkoverlast. "De hele maand december wordt er al fors mee geadverteerd door winkels als Big Bazar, Aldi en Lidl. Ook dit vuurwerk leidt tot irritatie."

Dit zogenaamde categorie 1 vuurwerk mag door kinderen vanaf 12 jaar worden afgestoken en is zelfs geschikt voor gebruik binnenshuis.

Groot fan
Pella Weulink (28) is groot fan van het lichtere vuurwerk. "Ik heb hier al een hele tas staan en ik steek ook regelmatig al wat af." Het blijft wel verwarrend welk vuurwerk er nu wel en niet afgestoken wordt. "Mijn moeder vroeg laatst ook of het wel mag, dus niet iedereen is ervan op de hoogte."

Het lichtere vuurwerk ligt nu dus al volop in de supermarkt. Maar het zwaardere vuurwerk mag nog niet verkocht worden. Frits Broks van de Rijswijkse Vuurwerkhal verkoopt het zware én lichte vuurwerk. Hij is bang dat er te weinig controle is op de supermarkten die het lichte vuurwerk verkopen. "Wij worden gecontroleerd en we mogen maar drie dagen vuurwerk verkopen. Lidl en Aldi mogen het hele jaar verkopen."

Vuurwerkdiscussie
De verscherpte vuurwerkdiscussie zorgt er misschien voor dat supermarkten in een gat springen. "Dit is een ontwikkeling die drie jaar geleden is begonnen en het lijkt wel of het elk jaar toeneemt," zegt Bonte. "Ze vergroten er hun omzet goed mee, volgens mij. Maar voor veel wijken is het niet prettig, het zorgt voor veel overlast."

Pella is blij met het assortiment van de supermarkten. "Ik ben vooral fan van het lichte vuurwerk." Samen met haar vriend steekt ze de komende dagen alvast volop vuurwerk af.

De supermarkten hebben inhoudelijk niet gereageerd.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/volop-verkoop-licht-vuurwerk-liefhebber-pella-28-knalt-erop-los

Plum Bloom

Registered User
Is het nou onbenul of geraffineerde stemmingmakerij dat het woord knallen wordt gebruikt?

En is het toeval of niet dat het F2-sier in deze tekst ineens 'zwaar' wordt genoemd? Lijkt mij niet. Na het zware knalvuurwerk moet dus nu ook het zware siervuurwerk er aan geloven. Vandaar ook dat bij 1Vandaag over licht siervuurwerk wordt gesproken.

Masterplan. Zeer doortrapt.

Laatst bewerkt:

The Passion

Registered User
Dit zogenaamde categorie 1 vuurwerk mag door kinderen vanaf 12 jaar worden afgestoken en is zelfs geschikt voor gebruik binnenshuis.

ook een ietwat gewaagde uitspraak. ik zou binnenshuis toch geen fonteintjes of grondbloemen of knetterlinten of crackling ballen enz enz afsteken.
volgen mij zijn alleen knalerwten trektouwtjes, sterretjes en ijsfonteinen geschikt voor binnenshuis.

en blijkbaar weet die kneus van een Bonte niet wat cat1 vuurwerk is, maarja,wat die nou wel van vuurwerk. ik heb nog nooit iemand zo slap uit zijn nek horen lullen

ifeelfine

Registered User
Natuurlijk weet Bonte dat wel zit idd een masterplan achter straks alleen nog cat1 tijdens de jaarwisseling dat is de bedoeling

AWG

Registered User
Natuurlijk weet Bonte dat wel zit idd een masterplan achter straks alleen nog cat1 tijdens de jaarwisseling dat is de bedoeling

totdat er crackling in de ogen komt, en er gehoorbeschadigingen ontstaan door de fluittonen, HETJES(genderneutraal) brandwondjes op de handen krijgen
en longartsen zich er ook mee gaan bemoeien want dat vuurwerk het hele jaar dat moest toch niet maggen.

komen met wat ''experts'' op de proppen, en trekken wat sterke verhalen uit hun reet en dan is dat straks ook verboden.

en zodra dat weg is dan komt de aanval op de rest van oud en nieuw, allemaal het licht uit met oud en nieuw #wantwemoetenernogvelejarenbijkrijgenopdezeplaneet
#kacheluittruiaan
#endiefamiliesdiemekaarallemaalopzoekenmetouwejaarisookzondevandeuitstoot

en met die verrekte oliebollen moet het ook maar afgelopen zijn, veel te vet is slecht voor de mensen,
#jebenteenrundalsjenietzonderoliebollenkunt
en alcohol tja tuurlijk alcohol verrek, #ouwejaarzonderalcoholisooklollig

kerst is dan natuurlijk al kapot, dat heet dan feestdagen want is rasiesme voor ''nieuwe nederlanders'' ''cultuurverrijkers''
#eenfeestisvooriederenederlanderdieditleest(gelijk een goede positieve invalshoek om taal te leren want zoiets moet je niet forceren stel je voor dat is VOC mentaliteit... #VOCisgeweestnuishetvooriedereenfeest.

sinterklaas #zwartepietisracisme
pasen #doetniemandmeerwataanhetheeftbestaanmaarwathebbenwijerdannunogaan?
pinksteren #watwasdatookalweer
hemelvaart #wisseldiedagvoorramadandankunnendemoslimserookeensbijstilstan.
herdenkingsdag#hetverledenishetverledenpratenwenietmeerover
bevrijdingsdag #iedereenisbevrijddanweluiteenoorlogdanweluiteenkastohwateenfeestvoorbijmetdezelast

#wegaanhetmeemaken

rodepo

Registered User
Als politie nu eens goed de regelgeving bestudeerd kunnen ze gewoon optreden. Misschien word het me niet in dank afgenomen maar ik zeg het toch. 2 regels, je mag geen overlast veroorzaken en in besloten ruimte. Dus niet bij een druk winkelcentrum maar gewoon voor je eigen deur of in je tuin.
Die you tube gozerd helpt ook niet echt mee voor een goed image van cat 1 vuurwerk.

adgertic

Registered User
Als politie nu eens goed de regelgeving bestudeerd kunnen ze gewoon optreden. Misschien word het me niet in dank afgenomen maar ik zeg het toch. 2 regels, je mag geen overlast veroorzaken en in besloten ruimte. Dus niet bij een druk winkelcentrum maar gewoon voor je eigen deur of in je tuin.
Die you tube gozerd helpt ook niet echt mee voor een goed image van cat 1 vuurwerk.
Ik hebt geen tuin.....

AWG

Registered User

ik heb inmiddels meerdere cat 1 sessies gevolgd en het maakt geen ene fuck uit waar ze afsteken.
1 jongen ging naar een verlaten stuk weiland/bosgrond (kreeg gezeik vanwege iemand die dat pachtte 1 keer per jaar vanwege de jacht)
toen de politie kwam had die man dan ook geen poot om op te staan maar die jongen werd wel weggestuurd.

1 jongen ging bij industrieterrein staan in the middle of nowhere, en daar kreeg ie gezeik van een vent die daar met een hond liep

weer een andere groep jongens stonden in een park kregen gezeik met een man die ook met zijn hond liep en die dreigde de jongens met de hond dat ie ze de kop af zou bijten en dat die hond wel 500kg bijtkracht per tand had.

weer een ander filmpje van jongens en een meisje die een stooksessie hielden en 2 keer vriendelijk gevraagd werden weg te gaan en ook gewoon naar andere locatie gingen en daarna uitgescholden werden door een ander persoon op locatie nummer 3.

dan heb je nog de ouderen en bejaarden die menen alle wijsheid in pacht te hebben die zelfs je naam en je adres eisen op hoge poten.

altijd wordt de politie gebeld, en altijd zijn die jongens NIET schuldig aan overtredingen maar altijd worden ze weggestuurd.

geen overlast is een heel vaag begrip. zoals je van alle omgang met regelgeving in dit land kunt verwachten.
land van 1000 meningen is land van 18 miljoen zeikerds geworden. maar die kuthonden zijn heilig verklaard, dat we dat alvast even weten...
de tijd van je hond of je kind een standje geven dat ze zich niet zo aan moeten stellen die tijd is voorbij,. we gaan nu naar de age of pussies.

het ligt niet aan pyroteam delft(michel (mies) die bedoel je waarschijnlijk). en nee ik ken hem niet persoonlijk.
maar die jongen op zich doet niets vreemders dan wij vroeger ook deden. met een hele club vuurwerk afsteken(en nog wel heftiger ook dan cat1).
alleen vroeger waren de mensen niet zulke zeikerd en mietjes en voelden de mensen zich niet direct bedreigd in hun safe space.

het zijn de mensen zelf die veranderd zijn waardoor we onze hobby verliezen, het heeft misschien maar 10% te maken met zwaarder vuurwerk en de andere 10% met gedrag. het is de gemiddelde nederlander zelf die gepussyfied zijn.

rodepo

Registered User
Ik hebt geen tuin.....
Ja ik had beter kunnen schrijven bijvoorbeeld voor je deur of eigen tuin.
De regelgeving is vaag hierin. Stel je woont in een flat, mag je dan wel of niet voor het flatgebouw afsteken?
Die regel besloten ruimte is al even vaag als die van overlast.

joszie

Zilveren Member
...verhaal...
20 jaar geleden stonden wij gewoon 3 dagen lang af te steken met wat buurtkinderen. Overdag wat fonteinen en astronauten. Savonds wat potjes. Sterker nog, wij kochten per dag steeds wat vuurwerk dat voor die dag bestemd was. De buurt vond het prima, maar als de politie je pakte dan was het je eigen schuld...

Zoiets zou anno 2017 absoluut niet meer kunnen.

adgertic

Registered User
20 jaar geleden stonden wij gewoon 3 dagen lang af te steken met wat buurtkinderen. Overdag wat fonteinen en astronauten. Savonds wat potjes. Sterker nog, wij kochten per dag steeds wat vuurwerk dat voor die dag bestemd was. De buurt vond het prima, maar als de politie je pakte dan was het je eigen schuld...

Zoiets zou anno 2017 absoluut niet meer kunnen.
Ik heb nooit drie dagen achter elkaar gestookt maar verlang wel terug naar de tijd waarin mensen elkaar meer de ruimte gaven.....
Dat je stipt om tien uur begon en overal door de stad heen mensen zag en hoorde stoken..... Man man man. Wat was dat fijn. Ach ja.... We worden ouder denk ik dan maar....

Maar goed, het is natuurlijk makkelijker om te klagen dan jezelf goed in te lezen. En tegenwoordig neemt iedereen zijn eigen mening voor waarheid aan....

Bovenaan