Verbod, Stoken in het buitenland?

Ook al ben je op 1 januari total-loss, je kunt wel terugkijken op een heerlijke avond/nacht. Alleen het nagenieten, wat weken een goed gevoel kan geven is het al waard! Zeker als je door een beperking niet zo vaak een feest of evenement kan meemaken dan is zo'n jaarwisseling iets heel speciaals. Laten we onze best doen om die niet te laten afpakken.

Mogelijk wil mijn broer nog wel. Die steekt ook elk jaar wel wat af. Maar die is nu aan het verhuizen dus ik verwacht dat die pas aan het einde van het jaar zijn plannen vaststelt. Ik laat me niet zomaar tegenhouden door het verbod. Zeker omdat ik verwacht dat er gewoon ouderwets veel vuurwerk zal worden afgestoken. In de coronajaren was er ook een vuurwerkverbod. En hier in Zeeland werd gewoon heel veel afgestoken. In de rest van Nederland ook. Het was minder maar het ging desondanks nog flink los. En dat was met een verbod dat snel en onverwachts was ingevoerd. Liefhebbers die alleen Nederlands vuurwerk kopen in Nederlandse winkels hadden waarschijnlijk niets. Dit verbod heeft iedereen lang en breed zien aankomen. Ik verwacht dat er genoeg mensen zijn die of een voorraadje hebben ingeslagen of dit jaar even naar het buitenland rijden. Cat 1 zal nu meer afgestoken worden omdat men toch wat vuurwerk wil. Gaan de handhavers echt letten of je een cat. 1 fontein heb of een cat. 2 fontein? Ik heb bewust alle blokken (cakes) al afgestoken de afgelopen jaarwisseling.

Mijn probleem is eerder sociaal dan met de veranderende overheidsregels. Met oud-en-nieuw was ik de laatste jaren altijd bij mijn vader en stak ik wat vuurwerk af, al dan niet met wat aanwezigen en wat kijkers. Mijn probleem is eerder dat mijn vader met een verbod het niet meer ziet zitten dat ik met vuurwerk aankom dan dat ik opzie tegen handhaving, boetes, straffen en rechtszaken. Ik hoop iets met mijn broers te kunnen plannen. Met hun heb ik ook in mijn jeugd de leukste jaarwisselingen gehad. Maar ik zal dit even moeten afwachten. Zij hebben inmiddels zelf een gezin en maken ook hun eigen (andere) plannen. Zo gaat het nu eenmaal in het leven. Maar zij hebben ook goede herinneringen aan de jaarwisselingen en het vuurwerk dus wellicht zijn er nog mogelijkheden.
De beleving zal helaas nooit meer hetzelfde zijn, de voorpret is ons sowieso ontnomen en als je toch iets gaat stoken zal dat nooit met hetzelfde gevoel zijn.

Ik zou als ik jou was wat mooie Cat 1 artikelen uitzoeken, het aanbod van kwalitatief goede artikelen is nu al veel groter dan voorgaande jaren en er komt nog van alles aan. Als je daar dan wat andere fonteinen en grondvuurwerk tussendoor stookt heeft niemand dat in de gaten, ook jouw vader waarschijnlijk niet ;). En zoals je al aangaf, tijdens corona werd er volop gestookt en was er geen sprake van handhaving. Dat zal nu niet anders zijn.

Back
Bovenaan