Standaard voor Mortier

Mosorionn

Registered User
Ik gebruik al jarenlang een metalen standaard waar ik pijlen uit schiet. Het is een dikke buis waar ik een dunnere gecentreerd in kan zetten. Onderaan zijn in kruisvorm 4 metalen strips gemaakt voor de stabiliteit. Er past een 4 inch glasvezel buis in, is dit verstandig of is ingraven het beste???

Bedenk daarbij dat het voordeel van een standaard is dat je de mortier makkelijker kan schoonmaken na het schieten van een shell. Met ingraven kost dat behoorlijk wat meer moeite.

Mosorionn

Registered User
hier toch al een foto:

herstel voor de hoogte is eerder 50 cm

**** foto te groot verkleinen aub ****

Laatst bewerkt door een moderator:

SReFLEctioN

Registered User
Kan makkelijk, dit is zo dik. Weet je hoeveel druk zo'n buis kan weerstaan. Met een burst in pipe komt er ook geen druk op het staal, want dat vangt de mortier op. Gewoon deze standaard gebruiken.

Flower Thunder

Registered User
ja , volgt over een weekje.

Metaal is ongeveer halve cm dik.
buis ongeveer 70 cm hoog.

Ik zou deze buis nooit gebruiken om mortieren 4" mee te schieten.(no)
Als ik de erg grote foto zo bekijk is deze buis niet naadloos !!!!
Er zit links in de buis een rode verticale streep, wat duidt op een gelaste buis.
Als er iets slap is , is het wel zo'n buis, en zeker met het kaliber 4".
Evt. met een buis erin ( glasvezel, kevlar oid ) zal het niet zo'n vaart lopen; maar neem dit aan van een prof. : WEES AUB VOORZICHTIG !!!

SReFLEctioN

Registered User
Ik zou deze buis nooit gebruiken om mortieren 4" mee te schieten.(no)
Als ik de erg grote foto zo bekijk is deze buis niet naadloos !!!!
Er zit links in de buis een rode verticale streep, wat duidt op een gelaste buis.
Als er iets slap is , is het wel zo'n buis, en zeker met het kaliber 4".
Evt. met een buis erin ( glasvezel, kevlar oid ) zal het niet zo'n vaart lopen; maar neem dit aan van een prof. : WEES AUB VOORZICHTIG !!!

Je moet is ff goed lezen er staat duidelijk dat hij een glasvezel mortier erin wilt zetten..

T-sec

Registered User
Een mortier van gelaste buis is prima te gebruiken hoor, zeker voor 100mm. Natuurlijk is naadloos getrokken buis altijd sterker, maar dat is in dit geval geen probleem.

En als deze buis alleen maar als standaard gebruikt wordt om daarin een fiber mortier te grendelen, dan hebben we het nergens over.

Mosorionn

Registered User
..... dan hebben we het nergens over.

dat dacht ik....

Hier nogmaals de foto, nu wat kleiner

pc110285zy5mh8.jpg

ramon&marijke

Registered User
Hey,

ik denk dat dit als houder van de glasfiber mortier wel geschikt zal zijn. Wel zou ik ter versteviging van het geheel zandzakken op de voeten leggen, zodat de pijp bij de lancering of wind of wat dan ook recht blijft staan.

Succes ermee, maar pas op.

Mosorionn

Registered User
Ik ga het anders doen

Ik ga een 5 duims metalen buis ingraven tot onder het aardoppervlak. Mijn GFK buis erin doen die dan nog zo'n 15 cm boven de aarde uit steekt. Ik heb ongeveer 1,5 cm over als buffer tussen GFK en metalen buis. Dan kunnen de krachten dus naar boven geleid worden.
Mocht het fout gaan heb ik de metalen buis met naad. Evt scherven worden door de aarde opgevangen.

Redelijk waterdicht plan denk ik zo. Helemaal omdat ik mijn ruimte gebruik ( niet in een woonwijk)

Bovenaan