SGP wil debat over veilig afsteken vuurwerk

Plum Bloom

Registered User
THOLEN – SGP Tholen wil in 2018 een debat voeren in de gemeenteraad over de traditie van vuurwerk afsteken. De fractie wil zich daarbij niet richten op de vraag of de gemeente het afsteken van vuurwerk wel of niet moet toestaan. “Maar, hoe gaan wij veilig en fatsoenlijk met deze traditie om?”

De SGP-fractie heeft eerder dit jaar een kleine enquête gehouden omtrent overlast door vuurwerk. De uitkomsten zijn niet representatief voor de Thoolse bevolking, maar het geeft volgens de SGP wel een goed beeld van wat er in de samenleving leeft. Eén van de redenen voor het voeren van een dergelijk debat is volgens de SGP dat er steeds vaker zwaar illegaal vuurwerk door particulieren wordt afgestoken. Daarnaast blijft het aantal slachtoffers hoog en een behoorlijke groep ervaart overlast.

“Eigenlijk kan de vraag gesteld worden waarom we in het verkeer elk slachtoffer er één teveel vinden en bij vuurwerk niet”, stelt Peter Kraamer. “Zorg ervoor dat ouderen nog over straat durven te gaan en niet de kans lopen vuurwerk naast hun hoofd te krijgen.” De SGP wil geen tradities omverwerpen, maar wil wel aandacht voor het probleem. Gré Boelhouwers (VVD), Rob Duijm (CDA) en Corniel van Leeuwen (CU) reageerden op het voorstel van de SGP. “Als een fractie een onderwerp wil bespreken dat de samenleving raakt, dan moet je daar aan tegemoet komen”, aldus Van Leeuwen.

http://internetbode.nl/tholen/sgp-wil-debat-veilig-afsteken-vuurwerk-304605

AWG

Registered User
waarom we bij vuurwerk elke slachtoffer teveel is

-en bij skisport niet
-en bij bergbeklimmen niet
-en bij voetbal niet
-en bij stappen niet
-en bij hooligans niet
-en bij honden niet
etc etc

ik zeg verbieden. ALLES.

AWG

Registered User
Als ik zo de laatste berichten eens lees van AWG, bekruipt me het gevoel dat er enige frustratie is?

klopt man, en dan schrijf ik dat van me af.
het gaat allemaal zo fucking oneerlijk de hele vuurwerkdiscussie dat ik het heel slecht trek.
ik typ het van me af, en wie het lezen wil leest het, en wie het niet lezen wil moet het vooral negeren.
voor mij is vuurwerk het mooiste werk wat er is.
het is de mooiste hobby die ik heb. (naast airguns en miniaturen)
en december is voor mij de mooiste maand ook nog eens(ben een wintermens), dat hoort met sinterklaas, kerst en oud en nieuw. en nu willen ze 1 van mijn feestjes afpakken..
en dan ook nog op de meest onlogische leugenachtige wijze , en ik trek dat heel slecht.
ik ben een zure zeikerd ik weet het. maar dit is mijn manier om ermee om te gaan.

ik denk dat iedereen inmiddels wel weet dat het een aflopende zaak is, en niet meer de vraag is OF maar WANNEER ...
en ondanks dat ik onder een van de eerste mensen hier was die wist waar dit op uit ging draaien, heb ik er fucking moeite mee.
ben nu bijna 35 jaar, en ik steek inmiddels zo,n 30 jaar vuurwerk af. en ze gaan dit van me afpakken.. van ons afpakken...

Baron van lunt zu sas

Registered User
Ik heb er nog steeds vertrouwen in dat ze niet al te veel meer verder kunnen afwijken van de buurlanden,
Zulke feiten hebben beleidsmakers wel mee te maken en stemmingmakers niet.

Plum Bloom

Registered User
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=slnl&PA=71426ned

verkeersdoden.
Bijna 2 per dag.
Een samenleving zonder risico is een illusie . Waarom accepteerd de maatschappij het ene risico wel en het andere niet?

Risico's interesseren de gemiddelde Nederlander niet. Uit het vuurwerkrapport van I&O blijkt dat van de klagers slechts 4 procent het heeft over letsels. Het gaat vooral om overlast door harde knallen, rotzooi op straat en in de eigen tuin, en gestresste huisdieren. Puur eigen belang dus.

tronetti

Registered User
klopt man, en dan schrijf ik dat van me af.

Da's heel mooi, frustraties van je af schrijven. Kunnen veel mensen in de wereld een voorbeeld aan nemen.

Gezien je laatste berichten mis ik eigenlijk nog één verbod;
Een verbod op het pláátsen van al die negatieve berichten over je mooiste hobby op dit forum.
Maar ja, daar zal ook wel weer te weinig draagvlak voor zijn.

Echt, je zal zien, het wordt dan allemaal een stuk rooskleuriger.

Er zitten hier ook een hoop stemmingmakers, die met al deze berichten in de spotlights willen staan.
Hoe zwarter het randje, hoe sneller het geplaatst wordt.

AWG

Registered User
Da's heel mooi, frustraties van je af schrijven. Kunnen veel mensen in de wereld een voorbeeld aan nemen.

Gezien je laatste berichten mis ik eigenlijk nog één verbod;
Een verbod op het pláátsen van al die negatieve berichten over je mooiste hobby op dit forum.
Maar ja, daar zal ook wel weer te weinig draagvlak voor zijn.

Echt, je zal zien, het wordt dan allemaal een stuk rooskleuriger.

Er zitten hier ook een hoop stemmingmakers, die met al deze berichten in de spotlights willen staan.
Hoe zwarter het randje, hoe sneller het geplaatst wordt.

daar heb ik jaren geleden het al eens over gehad, maar daar is inderdaad niet veel draagvlak voor.

ach buiten sneeuwt het en ik heb inmiddels cracklingballs gepimpt met kleurtjes brengt me ook wel weer in goede stemming.

of het stemmingmakerij is weet ik niet, ze doen het al jaren zo en ze struinen gewoon al het nieuws af en plaatsen dat hier.
kunnen wij ervoor kiezen om het wel of niet te lezen, maarja das nog weleens te verleidelijk.

tronetti

Registered User
Begrijpelijk kan daar ook geen draagvlak voor zijn.
Anders kan het topic 'vuurwerknieuws' wel dicht. Het is immers 'nieuws'. Nou ja, we weten nu wel wat er speelt in dit prachtige landje.

Als ik zo door dit forum zwerf, kom ik bijna alleen negatieve nieuwsberichten tegen.
Is helaas realiteit, maar de decembersfeer krijgt zo voor velen wel een behoorlijk zwart randje.

Ik bedoel maar; al lezende krijg ik steeds meer het idee dat vuurwerk in een kwaad daglicht staat...

Baron van lunt zu sas

Registered User
Ik zou zeggen:breng er zelf verandering in, een paar actieve posters kunnen er prima bij!
Klagen over klagen over vuurwerknieuws is wel het toppunt van een negatieve bijdrage.

joszie

Zilveren Member
OM maar weer terug on topic te gaan:
Zo heel erg is het toch niet als een gemeente een debat wil voeren? En dan als onderwerp hoe met de bestaande situatie om te gaan.

We leven in een snelle wereld en iedereen irriteert zich aan een ander. Dat is een feit waar we niet meer onderuit kunnen. Ik ben van mening dat iedereen wel eens mag nadenken over zijn/haar tradities. Tradities zijn veranderlijk en passen zich aan aan de tijdsgeest. Er zijn er verschillende als voorbeeld te noemen.
Begrijp me niet verkeerd, Ik zeg niet dat 'we' nog meer in moeten leveren qua viering van oudejaarsdag c.q.zelf afsteken van vuurwerk. Ik vind wel dat wel als liefhebbers eens goed moeten nadenken over wat er eventueel anders zou kunnen (positief als negatief) en wat (voor anderen) eventuele problemen kunnen zijn. Als we dat zelf durven te benoemen dan kunnen we ook een grote vuist maken. Zodat wij niet onze liefhebberij hoeven op te geven
Hard blijven roepen dat het allemaal voorbij is en het verbod er komt zet ook geen zoden aan de dijk.

Plum Bloom

Registered User
OM maar weer terug on topic te gaan:
Zo heel erg is het toch niet als een gemeente een debat wil voeren? En dan als onderwerp hoe met de bestaande situatie om te gaan.

We leven in een snelle wereld en iedereen irriteert zich aan een ander. Dat is een feit waar we niet meer onderuit kunnen. Ik ben van mening dat iedereen wel eens mag nadenken over zijn/haar tradities. Tradities zijn veranderlijk en passen zich aan aan de tijdsgeest. Er zijn er verschillende als voorbeeld te noemen.
Begrijp me niet verkeerd, Ik zeg niet dat 'we' nog meer in moeten leveren qua viering van oudejaarsdag c.q.zelf afsteken van vuurwerk. Ik vind wel dat wel als liefhebbers eens goed moeten nadenken over wat er eventueel anders zou kunnen (positief als negatief) en wat (voor anderen) eventuele problemen kunnen zijn. Als we dat zelf durven te benoemen dan kunnen we ook een grote vuist maken. Zodat wij niet onze liefhebberij hoeven op te geven
Hard blijven roepen dat het allemaal voorbij is en het verbod er komt zet ook geen zoden aan de dijk.

De essentie van het bericht is, volgens mij, dat de SGP een enquete begint, die vervolgens (niet geheel verrassend voor sommigen onder ons) tot een uitkomst leidt die de heren niet hadden verwacht en dus niet bruikbaar is in hun politieke strategie. Vervolgens roept de SGP doodleuk in het openbaar dat de enquete niet representatief is voor Tholen en doet men niets met de uitkomst. Dat is toch te gek voor woorden?

Laatst bewerkt:

Baron van lunt zu sas

Registered User
Begrijpelijk kan daar ook geen draagvlak voor zijn.
Anders kan het topic 'vuurwerknieuws' wel dicht. Het is immers 'nieuws'. Nou ja, we weten nu wel wat er speelt in dit prachtige landje.

Als ik zo door dit forum zwerf, kom ik bijna alleen negatieve nieuwsberichten tegen.
Is helaas realiteit, maar de decembersfeer krijgt zo voor velen wel een behoorlijk zwart randje.

Ik bedoel maar; al lezende krijg ik steeds meer het idee dat vuurwerk in een kwaad daglicht staat...

Ik heb even wat recht te zetten, in eerste instantie las ik de berichten van Tronetti als een kritiek op AWG, later merk ik pas dat dit helemaal niet het geval is.
Mijn excuses

tronetti

Registered User
Accordo.

Kon je reactie ook even niet volgen. Maar is goed zo.

Ik kan AWG best begrijpen, als je gevoelig bent voor al deze negatieve berichten.
Maar jij en ik kunnen niet veel tegen deze volksverlakkerij beginnen. Nederland op z'n best.
We zijn overgeleverd aan hogere machten.

5 jaar terug of zo, toen deze poppenkast begon, heb ik het wel even gevolgd.
Maar het boeit me totaal niet meer, al deze negatieve berichten over O & N, tig polls, etc. het zal allemaal wel. Ik lees ze ook niet.
Misschien klinkt het raar, maar als dat verbod ( ja, daar heb je dat woord weer) er komt, nou dan is dat zo.
Is erg jammer, maar daar kan ik ook niet wakker van liggen. De wereld draait dan weer gewoon verder, en 's ochtends gaat ook gewoon de wekker weer. Ik kan me niet druk maken over dingen die ik toch niet kan veranderen.

En nu kunnen de meesten denken; 'ja, maar als iedereen er zo over denkt.....'.
Nee, iedereen denkt er niet zo over, zo denk ik er over!

Misschien ben ik een te nuchter zeeuws boertje.
Maar vind het alleen wel jammer dat de sfeer wordt beïnvloedt door deze stemmingmakerij.
De Linkse rakkers die meelezen, vinden dit nog leuk ook. Verdeel en heers!
Kom op, dit is een vuurwerkforum, en geen politieke praatgroep.

En posten doe ik niet veel nee in deze periode, heb ook niet zo veel te vertellen nu.
Meestal kruip ik na 10 November weer onder m'n steen. Tja, ieder zijn ding...

En hier laat ik het bij.

Tot straks in IJsselstein!

Bovenaan