Schalkwijk (Houten)

Moontan

Moderator
Medewerker
Wanneer: 5 mei 2015
Tijd: 22.00 uur
Wie: Katan Vuurwerk
Waarom: Bevrijdingsdag
Waar: Veerweg te Schalkwijk (Houten)
Wat: niet bekend
Provincie: Utrecht

KoenL

Registered User
Vermoed dat deze show bedoeld is voor inwoners van Culemborg? Voor mensen uit Schalkwijk en Houten is dit een aardig stukje rijden namelijk. Qua locatie kan er wel professioneel geschoten worden in ieder geval.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Bron: omroep Gelderland

Geen vuurwerkshow tussen broedende vogels'

CULEMBORG/HOUTEN - De Milieu Werkgroep Houten heeft bij de provincie Utrecht bezwaar aangetekend tegen een vuurwerkshow van Culemborg en Oranje. De vuurwerkshow moet op 5 mei worden gehouden in de uiterwaarden van de Lek.
Volgens de werkgroep is de locatie van de show, in de uiterwaarden van Schalkwijk tegenover het stadscentrum van Culemborg, ongelukkig. Daar broeden begin mei veel vogels, zoals steenuilen en ijsvogels.Bovendien maken de uiterwaarden deel uit van de ecologische hoofdstructuur.
De vuurwerkshow moet het slotstuk worden van de festiviteiten rond bevrijdingsdag in Culemborg.

Moontan

Moderator
Medewerker
Bezwaar tegen vuurwerk Steenwaard

De provincie Utrecht heeft een vergunning verleend om op 5 mei 2015 midden in het natuurgebied De Steenwaard professioneel vuurwerk te mogen afsteken. Het vuurwerk is bedoeld voor de inwoners van Culemborg.

Als Milieu Werkgroep Houten hebben wij tegen dit merkwaardige plan bezwaar aangetekend. Wij vinden het hoogst ongepast om uitgerekend tijdens het hoogtepunt van het broedseizoen, de uilen, ijsvogels, weidevogels en andere aanwezige dieren ‘s avonds de stuipen op het lijf te jagen.

Lees ons bezwaar
http://www.milieuwerkgroephouten.nl.../Bezwaar provincie vuurwerk in Steenwaard.pdf

http://www.milieuwerkgroephouten.nl/beleidsmatig/vuurwerk-steenwaard/

KoenL

Registered User
Vooralsnog gaat de show door, maar ik vraag me af of dit zo blijft. De reactie van de gemeente Houten:
“In onze optiek is er wel degelijk sprake van verstoring van broedende vogels. Het is niet voldoende duidelijk of deze verstoring ook ‘significant’ zal zijn, maar die kans is in onze ogen aanzienlijk. Daarom zouden wij op basis van het zorgvuldigheidsbeginsel geen toestemming geven. In onze optiek is deze activiteit op deze plek, bij een natuurgebied in de EHS en op dit tijdstip midden tijdens het broedseizoen ongewenst.”

KoenL

Registered User
Ik ga aan de kant van Houten staan. Hopelijk een foto mogelijk met vuurwerk en de haven van Culemborg op de achtergrond.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Zo weer terug van de andere kant van de Lek.
Tjonge tjonge zeg, ons land gaat echt kapot van de betutteling.

Wat ik van de schieter hoorde is, dat ze hun tong blauw hebben moeten lullen om de show door te laten gaan.
Niet vanwege de vogels, maar vanwege de scheepvaart, die ook zo hun gevaarlijke stoffen aan boord hebben.
Dan werd de show ook nog een half uur uitgesteld vanwege de pont, die niet voor half elf wou stoppen met varen.
En dan werden we ook nog op grote afstand gehouden.

Nou ja, voor de rest een prima show gezien.
Mooie 2,5 inch ballen en mooie (consumenten) blokkies.
Gewoon een lekker om weer wat vuurwerk te zien.

Wat betreft de vogels.
Wat een gel#l in de ruimte zeg!
Toen ik mijn fietstas geparkeerd had, vond ik voor broedende vogels betreft het nogal kaal.
Het is gewoon een stuk uiterwaard zoals je dat in Tiel, Ingen, Eck en Wiel, Echteld, enz ook ziet.
Maar toen ik zag, dat er op 500 meter een spoorlijn langs het natuur gebied liep, waar iedere 5 minuten een trein met goed veel kabaal langs kwam, dacht ik...
Wat een zeikerds zeg om een vuurwerk show tegen te houden vanwege het lawaai.
En dan zal ik niet eens beginnen over de vracht treinen, die serieus het geluid nadeden van een opstijgende Antonov....

Misschien dat de kivieten en de grutto's er last van gehad hebben.
Maar ik weet zeker, dat deze vogels meer problemen met de grote getalen kraaien en vossen die overal rondscharrelen.
Maar ja, deze geboeftjes mogen niet afgeschoten worden....

Laatst bewerkt:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
@ Partick.
Je was opeens weg, toen we onze auto's moesten verzetten.
Ben je vanaf de dijk wezen kijken, of ben gelijk pleite gegaan.
Wat mij niet logisch lijkt.
Dus de volgende vraag, heb je nog foto's gemaakt?

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
@ Partick.
Je was opeens weg, toen we onze auto's moesten verzetten.
Ben je vanaf de dijk wezen kijken, of ben gelijk pleite gegaan.
Wat mij niet logisch lijkt.
Dus de volgende vraag, heb je nog foto's gemaakt?

We moesten de auto's verzetten en zag toen dat er geen mooie plek was voor de foto's. We zijn toen direct maar doorgereden naar de dijk.
De zeldzame broedende vogels waar Groenlinks/PVDD het over hadden zaten er echt niet! Waarschijnlijk waren deze 'broedende vogels' al door de dreunende goederentrein die vlak voor de show langs kwam al gevlogen.

En ik heb inderdaad fotos gemaakt. De afstand was helaas wel erg ver voor slechts 2,5".

1276.jpg

2163.jpg

3154.jpg

4153.jpg

575.jpg

655.jpg

756.jpg

Uiteraard staan ze ook in het album: HOUTEN / CULEMBORG 05-05-2015

Moontan

Moderator
Medewerker
Wat een enge mensen daar!!

Vuurwerk ging ondanks protest door

CULEMBORG De vijfjaarlijkse afsluiting van het bevrijdingsfeest is traditiegetrouw het afsteken van vuurwerk en dit keer waren er nogal protesten vanuit Houten en Groen Li nks Culemborg, die vonden dat de broedtijd van de dieren in de uiterwaarden zouden worden verstoord. Toch waren er veel toeschouwers die het mooie vuurwerk wilden zien en hun komst werd beloond. Ondertussen was er op de Steenoven de hele avond muziek te horen in een opgebouwde feesttent, zodat het toch nog gezellig werd aan de oevers van de Lek.

http://www.culemborgsecourant.nl/lokaal/vuurwerk_ging_ondanks_protest_door_3644387.html

Bovenaan