Ruim jij je straat op?

Ruimen of verzuimen

• Ik ruim na het stoken zo snel mogelijk op.

Stemmen: 346 66,2%
  • Ik vergeet meestal op te ruimen.

Stemmen: 31 5,9%
  • Ik verbrand alles na het stoken.

Stemmen: 146 27,9%

• Total voters
    523

Tony

Administrator
Medewerker
Persoonlijk laat ik het liefst alles liggen. Ik weet niet waar dat vandaan komt maar op Katendrecht waar ik geboren en opgegroeid bent moest je gewoon met je klauwen van iemand zijn vuurwerk rotzooi afblijven. Hoe meer er lag hoe beter.

Sinds ik in Barendrecht woont gaat het anders. Daar word de straat netjes aangeveegd en de cakes op een grote hoop gegooid. De eerste 3 jaar kwamen ze het pas dagen later halen maar nu weten ze waar ze moeten zijn en is het spul al weg voordat ik wakker ben. Nou lijkt het net of ik dit uit mezelf ben gaan doen maar niets is minder waar. Het is dat toen ik de eerste keer oud en nieuw vierde in mijn nieuwe woonplaats de buren met bezems naar buiten kwamen. Toen dacht ik hmmmm, ik doen maar mee haha.

Maar degene die bij mij voor de deur het rode papier probeert weg te vegen krijgt gelijk een bezemsteel in zijn sterretje. want daar moet je gewoon van afblijven.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Vroeger toen ik nog samen met de famillie oud en nieuw vierde ruimde ik alles met me pa op.
De rode snippers veegden we in de goot, zodat dat de volgende ochtend werd opgezogen door de veegwagen.

Vorig jaar heb ik voor eerst oud en nieuw gevierd samen met Jawe.
Erg gezellig, aangezien je toch dezelfde hobby hebt, lekker stoken, stoken en stoken.

Ik heb vorig jaar eingelijk maar weinig opgeruimt.
Nou ja, mensen uit de buurt gingen een fik maken op het plein.
De broer van Jawe, gingn daar alle afgestoken cakes op gooien.
Wij hebben later de niet afgegaande knallers er op gegooid, zodat die niet in handen komen van kleinen kinderen.

En 2 januari wordt het veldje netjes door de gemeente schoongemaakt.

Terwijl in hier Tiel soms drie weken later de cakes nog op het gras veld blijven staan.
Kan ik over gaan zeiken, maar dat mag ik ook niet, want ik heb me klauwen ook niet uitgestoken om me zooi op te ruimen.

gietjo

Registered User
Maar degene die bij mij voor de deur het rode papier probeert weg te vegen krijgt gelijk een bezemsteel in zijn sterretje. want daar moet je gewoon van afblijven.

Daar moet ik je echt gelijk ingeven.
Ik zie het als een kunstwerk wat we de vorige dag met zn allen hebben gemaakt,
en daar ben je dan heel trots op en wilt er dan nog lang naar kunnen kijken:bigsmile:

Bert

Registered User
Kleine moeite om alles op te ruimen en is toch even nagenieten vind ik altijd. Ruim het altijd op de volgende ochtend aangezien het meeste toch achter ons huis ligt. Vind het aardig asociaal als mensen het niet opruimen, je merkt ook dat veel mensen het goed vinden en positieve opmerkingen geven als je het gelijk opruimt.

Red Eagle

Registered User
Ik zie een hoop mensen zeggen dat de blokken naderhand op het vuur gaan.

Mensen wees daar aub erg voorzichtig mee. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik vanuit een brandstapel diverse schoten richting mij of andere personen zag vliegen.

Als je het dan toch wil doen dan moet je zeker weten dat er geen schoten zijn die niet af zijn gegaan in een blok.

Ook hier ruimen we het gewoon op na dat alles de lucht in is gegaan.
Een enkel keer heb ik het inderdaad in de brand gestoken maar dat is zoals Vonk terecht aangeeft niet goed bevallen.
Er bleek namelijk een cake niet goed leegeschoten te zijn.
Deze is in een vuurkorf belandt en daar staan ze niet meer recht in.
Gevolg was dan ook dat er ineens nog een stuk of 5 schoten de hele straat door gingen.Gelukkig zonder al te grote gevolgen.
opruimen en weggooien vind ik dus een betere optie.
Gezellig na die tijd sta ik vaak nog wel ff rond de vuurkorf en drink ik mijn eerste drankje ( met alcohol) maar er belandt geen vuurwerk in.

Red Eagle

Registered User
Dit jaar maar is een leeg olie vat aanschaffen om een vuur te maken,en daar het afgestoken spul in te doen. We staken het altijd zo op straat in de brand, maar afgelopen jaar is dat niet goed geweest voor het asfalt op de weg. Ook daar gaan we dit jaar rekening mee houden. Dus alles in de ton en lekker laten branden. volgens mij is dat nog een veilige manier ook, want mocht er nog een gevulde tube inzitten, dan vliegt hij niet door de straat.

Sorry maar moet hier toch ff op reageren.
Kan mij nog een geval herrineren uit Schiedam ( heb het ergens in mijn plakboek staan)
daar is toen een dode bij gevalen omdat er toen iemand een stalen buis
( vermoedelijk zelfmaak explosief) in het vat heeft gegooid.
Deze is toen uit elkaar geklapt met die ene dode als gevolg!

vincer

Registered User
Hier staan twee oliedrums de hele avond en nacht te branden waar al het afval ingaat.
Deze gloeien vaak nog wel een paar dagen na, en dan bellen we de gemeente om het op te halen. Na het stoken vegen we ook gelijk de hele straat aan, moet er niet aan denken dat er iemand gewond raakt door een blindganger van me.

bloodveins

Registered User
Sorry maar moet hier toch ff op reageren.
Kan mij nog een geval herrineren uit Schiedam ( heb het ergens in mijn plakboek staan)
daar is toen een dode bij gevalen omdat er toen iemand een stalen buis
( vermoedelijk zelfmaak explosief) in het vat heeft gegooid.
Deze is toen uit elkaar geklapt met die ene dode als gevolg!

Al was dat ding afgegaan en het had niet in een oliedrum gezeten had je waarschijnlijk hetzelfde gehad. Als je gewoon je restvuurwerk in een ton gooit zal er niets gebeuren.

Red Eagle

Registered User
Al was dat ding afgegaan en het had niet in een oliedrum gezeten had je waarschijnlijk hetzelfde gehad. Als je gewoon je restvuurwerk in een ton gooit zal er niets gebeuren.

Simpel zeggen dat er niets zal gebeuren.
Je zult er maar net weer wat in willen gooien en er schiet iets uit?

Maar goed zo kun je nog wel ff doorgaan.
Ongelukken kunnen nartuurlijk altijd gebeuren.
Vind het persoonlijk niet echt een goede optie zo,n olievat.
Net zo min als het aansteken met vloeistoffen van zo,n ding.
komt ook omdat ik er zelf niet al te goede herrineringen aan heb.

maar goed ontopic maar weer

Hyper

Registered User
Ik berg het afgeschoten siervuurwerk (potten, staven) direct op. Snippers, afgeschoten rotjes en grondbloemen blijven meestal liggen voor de gemeentereiniging.

deadone14

Registered User
Vorig jaar alle grote potten op een kruiwagen gezet, volgende morgen was heel die kruiwagen afgebrand! Geen optie dit jaar, gewoon lekker laten staan(van de straat af) en de volgende dag weggooien.

DioR

Registered User
Persoonlijk laat ik het liefst alles liggen. Ik weet niet waar dat vandaan komt maar op Katendrecht waar ik geboren en opgegroeid bent moest je gewoon met je klauwen van iemand zijn vuurwerk rotzooi afblijven. Hoe meer er lag hoe beter.

Sinds ik in Barendrecht woont gaat het anders. Daar word de straat netjes aangeveegd en de cakes op een grote hoop gegooid. De eerste 3 jaar kwamen ze het pas dagen later halen maar nu weten ze waar ze moeten zijn en is het spul al weg voordat ik wakker ben. Nou lijkt het net of ik dit uit mezelf ben gaan doen maar niets is minder waar. Het is dat toen ik de eerste keer oud en nieuw vierde in mijn nieuwe woonplaats de buren met bezems naar buiten kwamen. Toen dacht ik hmmmm, ik doen maar mee haha.

Interessante reactie. Ik ben namelijk gewend om alles keurig op te ruimen. Ook het rode vloerkleed probeer ik zoveel mogelijk weg te krijgen.
Ik kan mij vanwege jou reactie er zeker in vinden om het tapijt te laten liggen. Dat ziet er inderdaad echt mooi uit.
p.s. altijd even aftasten in wat voor een buurt je komt te wonen :cheesy:

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Vorig jaar alle grote potten op een kruiwagen gezet, volgende morgen was heel die kruiwagen afgebrand! Geen optie dit jaar, gewoon lekker laten staan(van de straat af) en de volgende dag weggooien.

Tip van de week! Gebruik een ijzeren kruiwagen:nuts:

tha-pyromaniac

Registered User
Ik zet, na het stoken, alles zoveel mogelijk bijelkaar.
En de morgning after, gooi ik alles in de container en soms stook ik het 's avonds op in de vuurkorf.

Steve88

Registered User
Ik zet alle grote potten meestal aan de kant van de weg, en de volgende dag vroeg eruit en meteen beginnen met opruimen van de zooi, ik vind dit wel zo netjes en als de gemeente het doet is het mooi meegenomen maar bij mij in het dorp is dat niet zo dus ik het gewoon netjes zelf.

STEVE1

Registered User
Bij ons is het de gewoonte om na het afsteken de kerstboom (en soms die van de buren) in de brand te steken. Daar komt dan ook het vuurwerkafval bij. Omdat we al een keer een rekening hebben gekregen omdat er een paar klinkers in de straat kapot zijn gegaan door het vuur (hitte denk ik) doen we dat nu op een hittebestendige plaat van 1.40 bij 2 meter. Uiteraard valt er dan wel wat naast maar niet zoveel dat de boel kapot gaat. Als wij ons afval op het vuur gooien, doet de buurt meestal wel mee. (Als ze nog wakker zijn) zoniet dan ruimen we het afval in een straal van ongeveer 10 tot 15 meter in de omtrek ook op. Ook de rode troep die van de rollen afkomstig is wordt opgeveegd en op het vuur gegooid. Iedereen neemt dan ook een bezem mee als ze bij ons O&N komen uitzitten.

kleinevwkfreak

Registered User
Ik loop rond door de buurt, ik weet niet hoe jullie dat doen met opruimen, maar als ik 's avonds nog wat met mijn vader afsteek laten we de potten op de weg staan om de kleinere pijltjes en fontijntjes in te zetten als steun... Daarna we opruimen natuurlijk!!:bigsmile:

magnolia

Registered User
ik ruim altijd mijn rommel op want dat hoort gewoon bij het ritueel .
tja zo ben ik eigelijk ook door men vader en moeder opgevoed :bigsmile:
om de rotzooi enigzins te beperken hadden we vorig jaar tussen tijdts nog globaal bij geveegt . dus de vogende dag niet gek veel werk gehad

Laatst bewerkt:
Bovenaan