Oogarts ZGT: "Afschaffen vuurwerk heeft geen zin"

Moontan

Moderator
Medewerker
Oogarts ZGT: "Afschaffen vuurwerk heeft geen zin"

GroenLinks ziet het liefst dat vuurwerk alleen nog maar door professionals wordt afgestoken, maar volgens oogarts Bakx van het ZGT in Hengelo heeft zo'n maatregel niet veel zin.

Oogartsen constateren de afgelopen jaren een afname van het aantal vuurwerkslachtoffers. Vooral de periode na Oudjaar is volgens Bakx een gevaarlijke periode, als kinderen niet ontploft vuurwerk oprapen en aansteken. Dan vallen volgens de Hengelose oogarts de meeste slachtoffers. Tijdens de jaarwisseling raadt hij mensen aan goed om zich heen te kijken en alert te zijn op gevaarlijke situaties. Illegaal vuurwerk is volgens de oogarts veel te makkelijk verkrijgbaar via internet.

Radiofragment:

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=155775

Tony

Administrator
Medewerker
Het is zo ontzettend jammer dat de media in Nederland met 2 of misschien wel meer maten meet.
De arts die schreeuwt dat vuurwerk verboden moet worden krijgt mega veel aandacht en de arts die wat anders roept en wat dus niet negatief is krijgt dat podium dus niet.

Dat wij als liefhebber dat podium niet krijgen daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen maar een arts zou dit podium wel MOETEN krijgen.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Mooi dat ie bij DeVuurwerktraditie.nl is opgepakt, ik zie hem voorbij komen op Facebook, bedankt mannen!

Bedankt Baron! We doen het graag. We doen het zo fanatiek mogelijk. Maar soms nemen we ook ff rust, want het is immers de tijd van het jaar OM TE GENIETEN VAN DEZE *PRACHTIGE* tijd van het JAAR. Aftellen naar De Dag Der Dagen.

En, kleinigheidje: het interwebs adres is Vuurwerktraditie.nl en op gezichtboek https://www.facebook.com/DeVuurwerktraditie/

Plum Bloom

Registered User
Ik heb de link van dit bericht doorgestuurd naar een krantenredactie, in de hoop dat er een lichtje gaat branden. Wie er volgt.

Laatst bewerkt:

shinji

Moderator
Medewerker
Sorry hoor. Ik waardeer de goede bedoelingen ten zeerste, maar om nu een krantenknipsel uit 2012 te gaan gebruiken voor onze strijd vind ik op zn minst ietwat eufemistisch.
De goede man kan in 5 jaar altijd van mening veranderd zijn en om dan een uitspraak uit 2012 te gaan gebruiken? ik weet t niet. Zou tenminste de moeite nemen om deze oogarts te vragen of hij nog steeds achter zijn eerder uitgesproken mening staat.

Plum Bloom

Registered User
Sorry hoor. Ik waardeer de goede bedoelingen ten zeerste, maar om nu een krantenknipsel uit 2012 te gaan gebruiken voor onze strijd vind ik op zn minst ietwat eufemistisch.
De goede man kan in 5 jaar altijd van mening veranderd zijn en om dan een uitspraak uit 2012 te gaan gebruiken? ik weet t niet. Zou tenminste de moeite nemen om deze oogarts te vragen of hij nog steeds achter zijn eerder uitgesproken mening staat.

Het zou mooi zijn als een krant eens uit zou zoeken of deze man nog steeds achter zijn eerder uitgesproken mening staat en zo nee: wat er dan in vredesnaam veranderd is. Want het verschil tussen het standpunt van deze oogarts in 2012 en de houding van de verzamelde oogartsen nu is wel erg groot. Snap je?

Laatst bewerkt:

KruitFreak

Registered User
Tja, voorstanders en tegenstanders zal altijd zo blijven. Ik zorg dat iedereen hier een brilletje opzet en niks aan de hand.

Plum Bloom

Registered User
Eind 2015 kwam oogarts Bakx weer in beeld bij RTV Oost. In het filmpje valt hij Tjeerd de Faber af. Bakx ziet een totaalverbod helemaal niet zitten. Hij vindt het zelf veel te leuk!!!

Zie https://www.rtvoost.nl/tag/oogarts/...fsteekt-maar-als-omstander-loop-je-ook-gevaar

Vuurpijlen, voetzoekers, fonteinen. Er gaat morgenavond- en nacht weer van alles de lucht in. Vanaf 18.00 uur mag op oudejaarsdag vuurwerk worden afgestoken. En dan is het afwachten voor de artsen met welk letsel de slachtoffers naar het ziekenhuis komen.

De laatste jaren is er vooral campagne gevoerd om oogletsel te voorkomen. Er is veel aandacht voor de speciale vuurwerkbril. Dat is een bril die lijkt op een gewone bril, maar ook speciale schotjes aan de zijkant heeft waardoor er ook via die kant geen vuurwerk in je ogen kan komen.

Vuurwerkbril

Oogarts Bakx van ziekenhuis ZGT waarschuwt iedereen die met vuurwerk te maken krijgt. "Vuurwerk is niet alleen gevaarlijk met afsteken, maar ook om je heen gebeurt veel. Wees daarom alert. De helft van de slachtoffers is omstander." Hij adviseert een vuurwerkbril op te zetten als je naar buiten gaat. Ook als je geen vuurwerk afsteekt. "Het is niet echt een hip ding, maar het is echt een verbetering ten opzichte van een aantal jaren geleden als we kijken naar het aantal oogletsel slachtoffers. Er is duidelijk een dalende trend, die te danken is aan de inspanning die er is geweest om mensen bewust te maken om een vuurwerkbril te dragen. Om ook de omstanders bewuster te maken zal er nog meer campagne gevoerd moeten worden."

Oogletsel

Bij vuurwerkwinkels en opticiens zijn de brillen te verkrijgen. Bakx: "Niet duur en verstandig want een oogletsel wil je niet. In het ergste geval krijg je door vuurwerk een oogperforatie, je oog is dan gescheurd en echt verloren. Je kunt er dan niets meer aan doen. Sommige ogen zijn er dan zo slecht aan toe dat het nodig is om ze weg te nemen." Bakx is morgen als oogarts standby tijdens de jaarwisseling, als er zich ernstige dingen voordoen kan hij snel ingrijpen. Hij hoopt op een rustige jaarwisseling. "Laten we allemaal een bril opzetten."

Bovenaan