NOS: Toch geen vuurwerkverbod voor rotjes

Plum Bloom

Registered User
Er komt toch geen verbod op het afsteken van rotjes rond Oud en Nieuw. In de Tweede Kamer is geen meerderheid overtuigd van het effect van de maatregel om het zogenoemde werpbaar knalvuurwerk uit de handel te halen, blijkt uit gesprekken met bronnen rond het kabinet.

Behalve de ChristenUnie is geen enkele regeringspartij enthousiast over het rotjesverbod, een voorstel dat gisteravond uitlekte. "Sommige partijen waren ook geïrriteerd over de slechte onderbouwing van het plan", zegt NOS-verslaggever Ron Fresen. "Men zegt: hoe gevaarlijk zijn die rotjes nou helemaal?"

Beter plan
Achter de schermen is vandaag overleg geweest met de coalitiepartijen en de twee verantwoordelijke bewindslieden Van Veldhoven van Milieu en Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. Fresen: "Daar is afgesproken dat het kabinet nog verder moet nadenken over een beter plan."

Het kabinet werkt al enige tijd aan een reactie op het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) van vorig jaar. Die adviseert om vuurpijlen en knalvuurwerk tijdens de jaarwisseling te verbieden om de veiligheid te verbeteren.

Illegaal vuurwerk
De coalitiepartijen realiseren zich wel dat er maatregelen moeten komen om vuurwerkincidenten te voorkomen. Gedacht wordt aan het harder optreden tegen illegaal vuurwerk, strengere veiligheidseisen en het geven van meer ruimte aan gemeenten om vuurwerkvrije gemeenten af te kondigen, zegt Fresen. "Maar een verbod voor het hele land, ook daar waar geen vuurwerk of haast geen overlast is, wordt het dus niet."

Het kabinet heeft nu tot eind mei de tijd om met een beter plan te komen.

https://nos.nl/artikel/2224790-toch-geen-vuurwerkverbod-voor-rotjes.html

Schuim

Moderator
Medewerker
slideshow-1505240213.jpg

Plum Bloom

Registered User
het geven van meer ruimte aan gemeenten om vuurwerkvrije gemeenten af te kondigen

Vuurwerkvrije gemeenten? Tikfout? Wordt hier vuurwerkvrije zones bedoeld?

Schuim

Moderator
Medewerker
Net in het item op het journaal werd er ook over gemeenten gesproken.
Dit omdat het vooral in de grote steden een probleem was, en hun meer ruimte te kunnen geven in het "oplossen"van het probleem.

Ik zie ze het hier al afkondigen, wel gastanks met zuurstof of giertanks met carbid, en dan vuurwerk verbieden :bouaaaaah:
Nee, laat dat probleem van de grote stad ook maar lekker in de grote stad.

Laatst bewerkt:

Koetje

Registered User
Gematigd positief na dit bericht. Gematigd omdat er ongetwijfeld toch verder gemorreld gaat worden aan de huidige vuurwerktraditie.

Baron van lunt zu sas

Registered User
Ben benieuwd, waarschijnlijk gaat dan zeker de afsteektijd verder terug.
Weet zelf nog niet of me dan nog ga houden aan die afsteektijden.
Ik vind de regeldruk te groot worden

Plum Bloom

Registered User
Net in het item op het journaal werd er ook over gemeenten gesproken.
Dit omdat het vooral in de grote steden een probleem was, en hun meer ruimte te kunnen geven in het "oplossen"van het probleem.

Ik zie ze het hier al afkondigen, wel gastanks met zuurstof of giertanks met carbid, en dan vuurwerk verbieden :bouaaaaah:
Nee, laat dat probleem van de grote stad ook maar lekker in de grote stad.

Krijg je een waterbedeffect. Komen al die randstedelingen lekker knallen bij jou in het dorp. Overal in het land mini-Palau's. Gat in de markt voor vuurwerkblije bungalowparken :)

Moontan

Moderator
Medewerker
Kabinet veegt rotjesverbod weg

Het plan voor het verbod op knalvuurwerk ligt al na één dag in de goot. Zelfs CDA en D66 blijken tegen.

Het plan van minister Ferd Grapperhaus (CDA, justitie en veiligheid) en Stientje van Veldhoven (D66, milieu) voor een
nationaal verbod op rotjes en ander gooiknalvuurwerk is na één dag al van tafel. Het kabinet ziet er niets in.

Na koortsachtig overleg vandaag bleek dat alleen coalitiepartij ChristenUnie vóór was. De VVD had gisteren al
direct laten weten niets in het verbod te zien. Maar vandaag bleek dat Grapperhaus en Van Veldhoven zelfs niet de steun genieten van hun eigen partij.

Wij zijn het enige land waar inwoners zelf vuurwerk afsteken. Het is de gevaarlijkste dag én nacht Burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum

Het kabinet moet op korte termijn wel met een antwoord komen op de harde conclusies van de Onderzoeksraad voor
Veiligheid die eind vorig jaar stelde dat Oud en Nieuw op veel plaatsen in het land het onveiligste feest van het jaar is.

Verbod
De Raad beval juist een verbod op knalvuurwerk aan. Ook veel gemeenten dringen op die maatregel aan. Maar vooral
VVD en CDA lijken gevoelig voor het argument dat met het rotjesverbod wéér een Nederlandse traditie verdwijnt.
Om zonder verbod de jaarwisseling toch veiliger te maken, wordt daarom naar alternatieven gezocht. De strijd tegen
illegaal vuurwerk zou kunnen worden opgevoerd, en steden zouden de mogelijkheid moeten kunnen krijgen de gehele
gemeente ‘vuurwerkvrij’ te verklaren. Op dit moment mogen zij de rotjes en fonteinen alleen uit bepaalde zones verbannen.

De afgelopen jaren is de weerstand tegen vuurwerk onder de bevolking sterk toegenomen. Voor twee derde van de
Nederlanders mag al het privévuurwerk weg, bleek al uit een steekproef onder 20.000 panelleden van tv-programma
‘1Vandaag’ in december 2013. Ook politie en oogartsen bepleiten al jaren een algeheel verbod.

Betutteling
Tegenstanders zien een verbod als ‘betutteling’ en zeggen dat het moeilijk is te handhaven. “Als je rotjes verbiedt is het makkelijk, want dan zijn ze in de winkel niet meer verkrijgbaar”, meent burgemeester Pieter Broertjes van
Hilversum. Zijn gemeente veranderde het vuurwerkbeleid radicaal. Er is al jaren één centraal siervuurwerk en een
privé-afsteekverbod in het centrum.
Toen Broertjes in 2011 aantrad was de vuurwerkschade volgens hem 100.000 euro, bij de laatste jaarwisseling nog
maar 10.000. Den Haag is een andere gemeente die naar lokaal maatwerk zoekt. Het experimenteerde rond Oud en
Nieuw met handhaving door bewoners in vuurwerkvrije zones.

De vuurwerktraditie is totaal uit de hand gelopen, meent Broertjes: “Wij zijn het enige land waar inwoners zelf
vuurwerk afsteken. Het is de gevaarlijkste dag én nacht.

Volgens de burgemeester moet de verkoop van illegaal vuurwerk Europees geregeld worden. ” Denk aan
grenscontroles.” Er is volgens hem overleg met Post.nl om dit najaar vaker met speurhonden pakjes te controleren.

https://www.trouw.nl/samenleving/is-een-verbod-op-rotjes-haalbaar-~ad9e37e3/

AWG

Registered User
Kabinet veegt rotjesverbod weg

Het plan voor het verbod op knalvuurwerk ligt al na één dag in de goot. Zelfs CDA en D66 blijken tegen.

Het plan van minister Ferd Grapperhaus (CDA, justitie en veiligheid) en Stientje van Veldhoven (D66, milieu) voor een
nationaal verbod op rotjes en ander gooiknalvuurwerk is na één dag al van tafel. Het kabinet ziet er niets in.

Na koortsachtig overleg vandaag bleek dat alleen coalitiepartij ChristenUnie vóór was. De VVD had gisteren al
direct laten weten niets in het verbod te zien. Maar vandaag bleek dat Grapperhaus en Van Veldhoven zelfs niet de steun genieten van hun eigen partij.

Wij zijn het enige land waar inwoners zelf vuurwerk afsteken. Het is de gevaarlijkste dag én nacht Burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum

Het kabinet moet op korte termijn wel met een antwoord komen op de harde conclusies van de Onderzoeksraad voor
Veiligheid die eind vorig jaar stelde dat Oud en Nieuw op veel plaatsen in het land het onveiligste feest van het jaar is.

Verbod
De Raad beval juist een verbod op knalvuurwerk aan. Ook veel gemeenten dringen op die maatregel aan. Maar vooral
VVD en CDA lijken gevoelig voor het argument dat met het rotjesverbod wéér een Nederlandse traditie verdwijnt.
Om zonder verbod de jaarwisseling toch veiliger te maken, wordt daarom naar alternatieven gezocht. De strijd tegen
illegaal vuurwerk zou kunnen worden opgevoerd, en steden zouden de mogelijkheid moeten kunnen krijgen de gehele
gemeente ‘vuurwerkvrij’ te verklaren. Op dit moment mogen zij de rotjes en fonteinen alleen uit bepaalde zones verbannen.

De afgelopen jaren is de weerstand tegen vuurwerk onder de bevolking sterk toegenomen. Voor twee derde van de
Nederlanders mag al het privévuurwerk weg, bleek al uit een steekproef onder 20.000 panelleden van tv-programma
‘1Vandaag’ in december 2013. Ook politie en oogartsen bepleiten al jaren een algeheel verbod.

Betutteling
Tegenstanders zien een verbod als ‘betutteling’ en zeggen dat het moeilijk is te handhaven. “Als je rotjes verbiedt is het makkelijk, want dan zijn ze in de winkel niet meer verkrijgbaar”, meent burgemeester Pieter Broertjes van
Hilversum. Zijn gemeente veranderde het vuurwerkbeleid radicaal. Er is al jaren één centraal siervuurwerk en een
privé-afsteekverbod in het centrum.
Toen Broertjes in 2011 aantrad was de vuurwerkschade volgens hem 100.000 euro, bij de laatste jaarwisseling nog
maar 10.000. Den Haag is een andere gemeente die naar lokaal maatwerk zoekt. Het experimenteerde rond Oud en
Nieuw met handhaving door bewoners in vuurwerkvrije zones.

De vuurwerktraditie is totaal uit de hand gelopen, meent Broertjes: “Wij zijn het enige land waar inwoners zelf
vuurwerk afsteken. Het is de gevaarlijkste dag én nacht.

Volgens de burgemeester moet de verkoop van illegaal vuurwerk Europees geregeld worden. ” Denk aan
grenscontroles.” Er is volgens hem overleg met Post.nl om dit najaar vaker met speurhonden pakjes te controleren.

https://www.trouw.nl/samenleving/is-een-verbod-op-rotjes-haalbaar-~ad9e37e3/

broertjes is een vuile leugenaar.
kan zo 30 landen opnoemen waar men vuurwerk koopt en afsteekt.

Exchange

Registered User
broertjes is een vuile leugenaar.
kan zo 30 landen opnoemen waar men vuurwerk koopt en afsteekt.

Geachte Redactie,

Zojuist heb ik op de website van Trouw het artikel 'Kabinet veegt rotjesverbod weg' gelezen. Geplaatst op 28 maart, 19:59 uur en geschreven door Sybillia Claus.
https://www.trouw.nl/samenleving/is-een-verbod-op-rotjes-haalbaar-~ad9e37e3/.

In dit artikel wordt Dhr. Pieter Broertjes, burgermeester van Hilversum, meermaals geciteerd. Graag wijs ik U op zijn uitspraak "Wij zijn het enige land waar inwoners zelf vuurwerk afsteken. Het is de gevaarlijkste dag én nacht.". Zoals het ook de redactie niet kan zijn ontgaan is er de laatste jaren erg veel te doen over de vuurwerktraditie. Een verhitte discussie, waarin opvallend vaak gebruik wordt gemaakt van onjuiste argumenten. Zo ook hier. Dhr. Broertjes stelt dat Nederland het enige land is waarin vuurwerk door particulieren op een dusdanige wijze gebezigd mag worden. Dit is onjuist.

Bijna alle omringende landen kennen een vergelijkbare vuurwerktraditie. Als makkelijkste voorbeeld geldt Duitsland, waar net als in Nederland met de jaarwisseling veel vuurwerk wordt afgestoken. Immers, afgelopen wisseling was er veel aandacht voor onze landgenoten die vlak over de grens hun vuurwerk kopen. Vuurwerk dat bestemd is voor de Duitse bevolking, die deze traditie ook kennen. Dit zelfde geldt voor Engeland, waarbij het gebruik van vuurwerk zelfs jaarrond is toegestaan maar het op Diwali (een Hindoestaanse feestdag), Guy Fawkes Night en oud en nieuw een hoogtepunt kent. Ook, onder andere, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen, Spanje en Italië kennen een vergelijkbare traditie. Soms zelf op meerdere dagen.

Zoals de redactie ongetwijfeld begrijpt is het brede publiek afhankelijk van berichtgeving voor hun beeldvorming. Dergelijke onjuistheden, zeker indien afkomstig van een persoon in de functie van Dhr. Broertjes, beïnvloeden deze. De discussie kan daarmee niet meer open en eerlijk worden gevoerd. Ik zou dan ook graag zien dat Trouw de bovengenoemde zaken opneemt in het artikel. Het discussiëren over onderwerpen die van invloed zijn op onze samenleving is een groot goed. Laten wij dit doen op basis van feitelijkheden, niet op basis van gevoelstemperatuur.

Bij voorbaat dank.

Met een vriendelijke groet,

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker
Heel goed werk Exchange, dank voor je moeite!!. Met die Broertjes (burgemeester van de gemeente waar ik woon) hebben we een flinke appel te schillen!! Wie durft het met mij aan om het college van B&W en de Gemeenteraad van Hilversum aan te spreken over het gedrag van Broertjes en zijn haatcampagne tegen het vuurwerk? Ikzelf heb het vorig jaar in mijn eentje geprobeerd en het is mij vooralsnog niet gelukt. In Hilversum zijn de raadsleden murw lijkt het wel. Nauwelijks iemand die reageert. Toegegeven in 2010 is er in Hilversum een ernstig ongeluk met het vuurwerk gebeurd, maar daarna is het rustig gebleven en nauwelijks vandalisme en al helemaal geen geweld. Die vuurwerkshow waar Broertjes voortdurend mee pronkt is een aanfluiting van jewelste en wordt nauwelijks bezocht.

Wat mij ook opvalt is dat Broertjes bij elke landelijke discussie over vuurwerk in de media betrokken wordt, net zoals de oogarts Faber uit Rotterdam.

rodepo

Registered User
Wat mij ook opvalt is dat Broertjes bij elke landelijke discussie over vuurwerk in de media betrokken wordt, net zoals de oogarts Faber uit Rotterdam.[/QUOTE]

Omdat zij beide connecties hebben die wij niet hebben.
En omdat de gemiddelde journalisten lui zijn en gemakkelijk kunnen scoren met het herhalen van oude citaten en gebruik maken van al gemaakte contacten.

Exchange

Registered User
Heel goed werk Exchange, dank voor je moeite!!. Met die Broertjes (burgemeester van de gemeente waar ik woon) hebben we een flinke appel te schillen!! Wie durft het met mij aan om het college van B&W en de Gemeenteraad van Hilversum aan te spreken over het gedrag van Broertjes en zijn haatcampagne tegen het vuurwerk? Ikzelf heb het vorig jaar in mijn eentje geprobeerd en het is mij vooralsnog niet gelukt. In Hilversum zijn de raadsleden murw lijkt het wel. Nauwelijks iemand die reageert. Toegegeven in 2010 is er in Hilversum een ernstig ongeluk met het vuurwerk gebeurd, maar daarna is het rustig gebleven en nauwelijks vandalisme en al helemaal geen geweld. Die vuurwerkshow waar Broertjes voortdurend mee pronkt is een aanfluiting van jewelste en wordt nauwelijks bezocht.

Wat mij ook opvalt is dat Broertjes bij elke landelijke discussie over vuurwerk in de media betrokken wordt, net zoals de oogarts Faber uit Rotterdam.

Geen dank. Dat mijnheer Broertjes een broertje dood heeft aan vuurwerk vind ik allemaal best, maar het is tijd om de discussie over vuurwerk (en overige zaken in dit land, maar dat ter zijde) eens te voeren gebaseerd op feiten. Er is de afgelopen tig jaar zoveel met modder gegooid - vanuit eigen belang - in de media, door Dhr. Broertjes, Dhr. Faber, Dhr. Bonte en vele anderen dat een normale discussie amper mogelijk is.

En ja, eens met rodepo. Het zijn telkens dezelfde die om hun mening gevraagd worden, waardoor een tegengeluid ongeloofwaardig begint te worden. Tijd dus om eens het één en ander aan te dragen en gewoon te pas en te onpas te reageren op alle onzin die geschreven wordt. Ik heb ook de NOS al meermaals aangeschreven, m.n. over het ongeluk met de shells afgelopen jaarwisseling. Daar is keurig op geacteerd en de onjuistheden zijn daar netjes uit de artikelen gehaald en er is toegevoegd dat het om zwaar illegaal vuurwerk ging, wat niet vrijelijk te verkrijgen is. Je ziet dus dat het werkt.

Niet blèren, niet roepen, niet emotioneel reageren maar gewoon een paar feiten over de tafel slingeren. Als daar geen reactie op komt is het helder: er zit meer achter dan enkel 'berichtgeving'. Meestal volgt toch actie.

PS. Ik was vanmorgen in staat om Dhr. Broertjes zelf te mailen, wat wat mij betreft nog altijd een optie is, maar heb er vanaf gezien omdat dat dan weer niet bij het brede publiek komt. Kortom: die zien nog altijd het artikel zoals in eerste instantie geschreven.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Wat betreft Faber en Beroerte, het spreekwoord ouwe koeien uit de sloot halen slaat op beide heren.
Gisteren mezelf weer groen, geel, blauw en paars geërgerd van die Faber toen hij zijn indoctrinatie praatje deed op radio 2.
Nooit wordt er een vuurwerk liefhebber geïnterviewd die zijn verhaal vertelt dat hij/zij geniet van vuurwerk. (Niet dat iemand dat wil doen, want je wordt toch afgeschilderd als paradijsvogel, halve tokkie, enz.)

Maar de Nederlandse pers staat toch mooi voor paal, want zij deelden dit nep nieuws maar al te graag.

ChrisN

Registered User
Ook maar een mail gestuurd naar de redactie van Trouw. Oproep: ik denk dat het goed is dat we dit blijven doen, in dit geval en in toekomstige gevallen.

AWG

Registered User
notabene amerika steken ze in veel staten(niet alle) vuurwerk af op zowel 4th of july en op newyearseve.(zo jaloers)

hun bottlerockets,roman candles,sier singleshots in diverse calibers, firecrackers en in sommige staten zelfs M80,s (soort nitraat achtig product)
ook als je een vergunning en eigen grond hebt zijn ze van shells niet vies.

als je gaat zoeken staat youtube er vol mee.

als er toch 1 verkrampt land is dan is het amerika wel , nou nederland zit er dicht achteraan hoor..

bedankt exchange. wordt inderdaad eens tijd dat ze zich eens op de feiten gaan richten.

BUTCHER

Registered User
Evenals Exchange heb ik mij geïrriteerd aan het genoemde stuk in Trouw. Ik heb de ombudsman van Trouw aangeschreven en kreeg Paasmaandag een prima inhoudelijke reactie. Er werd aangegeven dat in de krant van dinsdag een correctie gepubliceerd zou worden. Aangezien ik wel de Volkskrant op papier lees, maar geen Trouw, heb ik dat niet kunnen controleren. Ik heb niet de illusie dat wij veel invloed hebben, maar blijven reageren op dit soort berichtgeving is het minste dat wij kunnen doen.
Hieronder mijn mailwisseling met Trouw.

Geachte heer/mevrouw,

In het artikel van Sybilla Claus van 28 maart staat een aantal onjuistheden. Het lijkt mij de taak van een journalist om de in een artikel gedane beweringen van opgevoerde personen op juistheid te controleren. In dit geval is dat niet gebeurd met opmerkingen van Pieter Broertjes, burgemeester van Hilversum, die beweert dat Nederland het enige land is waar bewoners zelf vuurwerk afsteken. Een ieder die in de materie geïnteresseerd is, weet dat dit niet klopt. In landen als Duitsland en Zweden bijvoorbeeld, is een vergelijkbare traditie van vuurwerk afsteken met oud en nieuw als in Nederland het geval is. Maar er zijn meer landen.
Minstens zo kwalijk vind ik dat Sybilla Claus beweert dat er jaarlijks 11.000 vuurwerkincidenten zijn. Dit klopt niet volgens de gegevens aangeleverd door de OVV, waar Claus zich vermoedelijk op heeft gebaseerd. Bij de jaarwisseling van 2016-2017 was sprake van in totaal ruim 11.000 incidenten, waarvan 3.669 vuurwerkgerelateerd. De overige incidenten hadden betrekking op zaken als vernieling, mishandeling en brandstichting. Ernstig, maar niet op het conto van vuurwerk te schrijven.
Mijn vraag is dan ook of Trouw "slechts" erg slordig geweest is met deze berichtgeving, of is er misschien wel sprake van het bewust aandikken en verdraaien van feiten om het beeld omtrent vuurwerk negatief te beïnvloeden? Ik wil het laatste eigenlijk helemaal niet denken, maar durf dat niet helemaal meer uit te sluiten.
Kunt u mij inzicht verschaffen hoe dit artikel in deze vorm tot stand is gekomen? Wat zijn de beweegredenen geweest om dit artikel zo te publiceren?
Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

MS alias Butcher

Geachte MS alias Butcher,

Hartelijk dank voor de mail die ik van u ontving. Trouw is inderdaad ‘slordig’ geweest met deze berichtgeving. Hoewel het naar lezers van de krant uiteraard geen excuus is, is ‘haastwerk’ de oorzaak van de fout rond de ten onrechte vermelde 11.000 aan vuurwerk gerelateerde incidenten. Het artikel van Sybilla Claus was door haar overdag geschreven. Later in de avonduren kwam, in elk geval voor Trouw, onverwacht het nieuws dat het kabinet afzag van een verbod op rotjes, zoals twee ministers hadden voorgesteld. De avondverslaggever heeft het bericht hierop in haast aangepast en daar enkele cijfers aan toegevoegd. Die cijfers ontbraken in het oorspronkelijke bericht. Helaas heeft de avondverslaggever zich gebaseerd op onjuiste cijfers. In de krant van dinsdag volgt hierover een correctie. Van eventuele vooringenomenheid van een collega is mij niets gebleken.

Burgemeester Broertjes is juist geciteerd maar zijn opmerking ‘dat Nederland het enige land is waar bewoners zelf vuurwerk afsteken’ is onjuist. Aangezien het een letterlijk citaat betreft, zou Trouw dat eerst weer aan hem moeten voorleggen waarop vervolgens eventueel correctie zou kunnen worden toegepast. Dan nog blijft het ingewikkeld: ‘burgemeester Broertjes had ongelijk toen hij zei ……’. Ik zal Pieter Broertjes een mail sturen en hem hierin attenderen op de onjuistheid van zijn opmerking. Voor het overige laat ik dit deel zoals het is.

Nogmaals dank voor attente mail en namens de redactie excuus.

Met vriendelijke groet,

Adri Vermaat

Plum Bloom

Registered User
Van eventuele vooringenomenheid van een collega is mij niets gebleken.

JC te paard, het hele artikel is tendentieus van a tot z.

Goed werk trouwens, BUTCHER.

ifeelfine

Registered User

Omdat zij beide connecties hebben die wij niet hebben.
En omdat de gemiddelde journalisten lui zijn en gemakkelijk kunnen scoren met het herhalen van oude citaten en gebruik maken van al gemaakte contacten.[/QUOTE]

Pieter Broertjes was in een vorige baan hoofdredacteur van de volkskrant die weet de weg naar zijn vriendjes van de media dus heel makkelijk te vinden (en vv)

Bovenaan