mortier en onderdruk...

atlantvinc

Registered User
het is zo dat als de mortier te lang is, en je schiet een shell af dat je een vacuum gaat creeren onder de shell. nou heb ik hier een heel mooi net mortiertje staan alleen die is 10 cm te lang. hoe nauwkeurig komt dat?
want om nou met de snelheid van een 4" op 10 cm onderdruk te creeren vind ik namelijk eigenlijk wel knap...

kom nou niet aan met afzagen want dat zal niet zo heel goed lukken tenzij iemand een heel goed zaagje heeft :p

Pyromaster2

Registered User
Opzich doet een te lange mortier niks onder het effect, er zijn veel testen geweest en daaruit bleek dat een te lange mortier geen invloed had op het effect, de shell maakt wel meer vaart en stopt niet bij de punt van ontploffing.
Als je een mortier hebt die de juiste lengte heeft zie je dat de shell een klein bochtje maakt en dan tot ontploffing komt, maar dit wil wel eens verschillen want niet alle producent mortieren zijn even lang.
Heb je een te lange mortier dan zie je dit bochtje niet en gaat hij meer in een strakke lijn omhoog en komt dan tot ontploffing.

Maar ik bergijp niet precies je vraag, als ik hem zelf voorleg denk ik dat je bedoeld dat als een mortier 10cm te lang is dat het erg is, maar dat is het niet, je merkt er vrij weinig van.
Je kunt het gaan vergelijken met een loop, een lange loop doet meer vaart maken achter de kogel dan een korte loop, daarom kan men altijd beter een lange loop hebben dan een te korte loop.;)

En als ik die vraag verkeert heb beantwoord of je bedoelde het anders moet je het maar even beter uitleggen die vraag van je.:w

KlaaSjaaP

Registered User
Ik heb een 3 inch mortier van onbekend merk van 50 centimeter en van de kruiterij van 70 centimeter. Werken allebei perfect.

Wel moet je ff opletten dat je lont langer is dan je mortier... :p

zink901

Registered User
Oke maar KlaasJaap bedoeld denk ik dat de mortier in totaal niet langer wordt dan de Quickfuse. Uiteraard moet je hem nog verlengen met visco maar dat is een ander verhaal.

atlantvinc

Registered User
lont komt er nog ruim overheen, zoals ik al zei ging het maar om 10 cm.
ik had het idee dat ik me er niet druk over hoefde te maken, maar het zekere voor het onzekere...

Bovenaan