Meldpunt vuurwerkoverlast woensdag online

Plum Bloom

Registered User
Ruim 7000 vuurwerkklachten binnen

ROTTERDAM - Meer dan zevenduizend klachten zijn in twee dagen tijd bij meldpunt vuurwerkoverlast.nl binnengekomen dat zaterdag voor het vijfde jaar openging. Dat laat het digitale loket maandag weten.

De meeste meldingen gaan over overlast door vuurwerkbommen, gevolgd door klachten over ’irritant supermarktvuurwerk’, aldus het loket. Vooral het aantal klachten over supermarktvuurwerk, dat heel het jaar te koop is, is beduidend hoger dan voorgaande jaren, stelt GroenLinks-raadslid Arno Bonte, een van de initiatiefnemers.

Vorig jaar 89.000 klachten
Het meldpunt is een initiatief van dertig lokale GroenLinks-fracties, waaronder die van Rotterdam, Den Haag en Groningen. Die willen in kaart brengen hoe groot de overlast door vuurwerk is. Vorig jaar kwamen zo’n 89.000 vuurwerkklachten binnen.

Bij het meldpunt kwamen rond de vorige jaarwisseling ook bijna 10.000 valse meldingen binnen. Die spam is er toen volgens Bonte „voor 99 procent uitgefilterd.”

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/27310733/__Ruim_7000_vuurwerkklachten__.html

Hairy Harry

Registered User
Nu ligt het weer aan het irritante supermarkt vuurwerk? Man, wat is die vent doorzichtig, en de media die het nog wel publiceert, blind...

Plum Bloom

Registered User
Bovenstaand bericht, vermoedelijk van het ANP, haalde vandaag telegraaf.nl, ad.nl en nu.nl. Niets over te lezen op volkskrant.nl, trouw.nl, nrc.nl en de veel bekeken teletekstpagina's van NOS en RTL.

De laatste alinea is tamelijk dodelijk. De geloofwaardigheid van Bonte en van het Meldpunt is zwaar aangetast.

GMP82

Zilveren Member
Wordt dat de nieuwe aanpak? Beginnen met cat. 1 de nek omdraaien?

Enig pluspunt dat ik uit bovenstaande haal, is dat men es een keer een heel klein beetje onderscheid maakt.

Hairy Harry

Registered User
Wordt dat de nieuwe aanpak? Beginnen met cat. 1 de nek omdraaien?

Enig pluspunt dat ik uit bovenstaande haal, is dat men es een keer een heel klein beetje onderscheid maakt.
Ik zie meer pluspunten, zoals Plum Bloom al aangeeft, er zijn steeds meer mediagroepen die het niet meer plaatsen op hun site.

ifeelfine

Registered User
Supermarktvuurwerk dat is echt een duivel hoor vergist je niet dat knalt knettert en geeft vuur

pas maar op

meldpunt is zijn geloofwaardigheid dan wel kwijt de overige vuurwerkberichten in de media zijn verre van positief

Z@P

Registered User
Vorig jaar is het toch gelukt om aandacht te krijgen voor de onbetrouwbaarheid van deze nutteloze site. Als er acties komen doe ik mee.

Plum Bloom

Registered User
De kaart is ook weer een keer geupdate. Op de Afsluitdijk 65 meldingen :faill:

Schiermonnikoog inmiddels ook niet langer klachtenvrij: 2x.

Meldpunt lijkt inmiddels niet meer serieus te worden genomen. Opnieuw geen dagelijkse update van het aantal meldingen op ad.nl, telegraaf.nl, volkskrant.nl, trouw.nl, nrc.nl, nu.nl en de teletekstpagina's van NOS en RTL. Al had RTL gisteren een alinea toegevoegd over het aantal meldingen in een bericht over stijgende verkoop van met name siervuurwerk.

Plum Bloom

Registered User
Gekkenhuis op Ameland. In een klap 22 meldingen erbij.

Situatie op Afsluitdijk nog steeds niet onder controle; 66 nu.

Park de Hoge Veluwe nog meldingloos. Maar dat zal wel niet lang meer duren.

Hairy Harry

Registered User
Schiermonnikoog inmiddels ook niet langer klachtenvrij: 2x.

Meldpunt lijkt inmiddels niet meer serieus te worden genomen. Opnieuw geen dagelijkse update van het aantal meldingen op ad.nl, telegraaf.nl, volkskrant.nl, trouw.nl, nrc.nl, nu.nl en de teletekstpagina's van NOS en RTL. Al had RTL gisteren een alinea toegevoegd over het aantal meldingen in een bericht over stijgende verkoop van met name siervuurwerk.

Zijn ze dan eindelijk wakker aan het worden? Als hij de grote media kwijt is in de steun van het meldpunt, dan is het een aflopende zaak voor het meldpunt.

Plum Bloom

Registered User
Zijn ze dan eindelijk wakker aan het worden? Als hij de grote media kwijt is in de steun van het meldpunt, dan is het een aflopende zaak voor het meldpunt.

Wie weet.

Omroep Gelderland had vandaag een bericht over vuurwerkoverlastmeldingen waarvoor de redactie zelf de politie had gebeld. Pas aan het eind van het bericht stond iets over klachten die bij het Meldpunt waren binnengekomen. En afgelopen weekeinde gebruikte de Gelderlander woordvoerders van politie en gemeenten om inzicht te krijgen in het aantal klachten.

magnolia

Registered User
Gekkenhuis op Ameland. In een klap 22 meldingen erbij.

Situatie op Afsluitdijk nog steeds niet onder controle; 66 nu.

Park de Hoge Veluwe nog meldingloos. Maar dat zal wel niet lang meer duren.

Op Ameland 22 meldingen !?
Ik zie ze echt niet staan hoor
Op Hollum staat een melding en op Nes staan er een melding .

Daar kan ik toch echt geen 22 van maken hoor .

kijk zelf maar

http://vuurwerkoverlast.nl/page/kaart

Plum Bloom

Registered User
Op Ameland 22 meldingen !?
Ik zie ze echt niet staan hoor
Op Hollum staat een melding en op Nes staan er een melding .

Daar kan ik toch echt geen 22 van maken hoor .

kijk zelf maar

http://vuurwerkoverlast.nl/page/kaart

Je moet je cache leegmaken en je cookies verwijderen, anders loop je kans dat je een verouderde kaart te zien krijgt, heb ik gemerkt. Was vorig jaar ook zo.

Maar Afsluitdijk na update 17.30 uur inmiddels helemaal schoongeveegd: 0. Ameland nog steeds op 23.

magnolia

Registered User
Je moet je cache leegmaken en je cookies verwijderen, anders loop je kans dat je een verouderde kaart te zien krijgt, heb ik gemerkt. Was vorig jaar ook zo.

Maar Afsluitdijk na update 17.30 uur inmiddels helemaal schoongeveegd: 0. Ameland nog steeds op 23.

je hebt gelijk ik heb het gezien
Ik neem mijn woordje terug .

goofygrunn

Registered User
je ziet vooral lokale media zich druk maken en de opinie flink negatief wegzetten, voorbeeld hier is rtvnoord. Verder zie en hoor je faber veel op radio achtige zaken en zeer weinig bonte. Nieuw item lijkt wel het vuurwerkdetectie systeem waar zaken in beeld gebracht kunnen worden. mijn wens voor 2017 is bonte aan de schandpaal en aftocht voor hem na de verkiezingen, net zoals partij voor de dieren en al die jankende corrupte bende.

Plum Bloom

Registered User
Klachten vuurwerkoverlast fors afgenomen

Het meldpunt vuurwerkoverlast heeft rond de jaarwisseling 45.000 meldingen gekregen over vuurwerkoverlast, het laagste aantal in vijf jaar. Volgens initiatiefnemer van het meldpunt Arno Bonte kwamen er een jaar eerder nog 89.000 meldingen binnen. Dat betekent een afname van bijna 50 procent.

,,Het aantal klachten over te vroeg afgestoken vuurwerk en gestreste huisdieren is fors teruggelopen. De maatschappelijke discussie over vuurwerkoverlast heeft tot meer bewustwording geleid en tot verschuiving van de sociale norm. Mensen houden nu meer rekening met elkaar. Het duidelijkst zie je dat in vuurwerkvrije zones, waar ondanks een gebrek aan handhaving nauwelijks vuurwerk is afgestoken'', aldus Bonte.

Toch is er een toename van meldingen over vuurwerkletsel en gevaarlijke situaties op straat: ruim 1500 tegen 900 het jaar daarvoor.

http://www.ad.nl/binnenland/klachten-vuurwerkoverlast-fors-afgenomen~af56006b/

Plum Bloom

Registered User
Wat een gladjanus is het toch, die Bonte.

AD faalt opnieuw opzichtig. Geen verwijzing naar het feit dat het meldpunt een week later open ging. De opmerking over stijging van het aantal meldingen over letselklachten wordt voor zoete koek geslikt, terwijl melden van letsel niet eens mogelijk is. En geen enkele verwijzing naar de mogelijkheid dat vorig jaar wellicht veel meer dan 10.000 klachten vals of nep waren. Bah, luie en gemakzuchtige journalistiek. Populaire massamedia maken er bewust een zooitje van.

Bovenaan