Maar als dit het het geval is waarom is er dan moeite gedaan om er cultureel erfgoed van te maken? Als er niks van de branche in het nieuws komt waarom maken we ons eigen dan nog druk?
De Nederlandse vuurwerktraditie moest nu eens goed beter beschreven worden en door dat te doen staat het op de lijst. Dat was veel werk inderdaad. En waarom neem je die moeite? Nou, omdat je wilt dat je kinderen ook van de traditie kunnen genieten. De branche doet wel wat, zie bijv
Vuurwerkcheck.
(En zie ook hier weer het gezeur dat het ook weer niet goed is.) Kan de branche meer doen? Vast wel. Doen ze meer dan je ziet? Ja, dat doen ze.
In het
erfgoedzorgplan en de acties die daaruit voortvloeien is er alleen wel vanuit gegaan dat er toch "
iets meer" steunbetuigingen zouden zijn, iets meer support. Bijvoorbeeld
deze conclusie over 35 duizend liefhebbers. En natuurlijk is Facebook geen doel op zichzelf, maar het is (
een beetje) een afspiegeling voor onze eensgezindheid...
De zoektocht naar mooie
bruikbare sfeerfoto's loopt nog, gecombineerd met een wedstrijd.
Deze strijd is gewoon verloren als dit het is.
We mogen de strijd niet te vroeg opgeven. We moeten niet te negatief redeneren, want
voor je het weet ga je er in geloven als waarheid. Dit is heel moeilijk. Ik merk dat dit mijn positieve gevoel dat hoorde bij deze periode ook aantast. En dat ik er ook wakker van lig. Wat kun je doen om de positieve beleving terug te krijgen? Door bijv niet teveel stil te staan bij de negatieve kant van het verhaal.
Maar ik kan me eigen niet voorstellen dat er niemand vurwerkpro is bij de media, daar geloof ik geen moer van maar als dit de harde waarheid is zijn we toch klaar want dit gevecht verliezen we dan zeker voor 100%.
Het bereiken van de media blijft een grote uitdaging. We hebben mensen nodig met goede contacten in de media. Maar we hebben ook hele goede woordvoerders nodig. (En
negatieve gezeur als er dan iemand zijn tijd vrij maakt is ook te ontmoedigend voor woorden.) Ik ben Toon zeer dankbaar voor wat hij weer heeft gedaan. Er zouden meer vrijwilligers moeten zijn die niet camera schuw zijn, en tegelijk als voorbeeld kunnen dienen van verstandige stoker.
Zie ook
deze oproep.