Maak van vuurwerk een wijkproject

Moontan

Moderator
Medewerker
CASTRICUM - Inwoner Tim ten Holder heeft een opmerkelijk burgerinitiatief ingediend bij de gemeente. Zijn voorstel: selecteer een groep mensen die kaas hebben gegeten van vuurwerk en laat hen, op kosten van de gemeenschap, tijdens de jaarwisseling op een centrale of logische plek een show verzorgen. Dit kan ook op wijkniveau: met een vuurwerkshow als wijkproject, naar analogie van de Limmer Bloemendagen.

Meestal wordt de vuurwerk-discussie alleen in de laatste maand(en) van het jaar gevoerd. "Maar" zegt Ten Holder "je kunt dit niet vroeg genoeg op de agenda zetten. Zo is er immers een jaar tijd om dingen voor te bereiden."

Huisvaders
Ten Holder legt uit hoe zijn idee ontstond. "Nog woedend omdat de harde knallen van 22.30 tot over 1.00 uur in het nieuwe jaar, een waar bombardement op een afstand van 250 meter, het onmogelijk maakten om de conference te volgen van Herman Finkers, stapte ik op 1 januari naar de boosdoeners die aan het vegen waren en de rotzooi van het vuurwerk opruimden. Ik heb getracht hen duidelijk te maken dat ze over mijn grenzen waren heengegaan. Het bleken twee aardige huisvaders te zijn, die het leuk vonden om vuurwerk af te steken; geen enkel benul en gewoon even kwajongens zijn, maar wel met verstand van vuurwerk! Tijdens deze babbel kwam ik op het volgende idee. organiseer een collectieve vuurwerkshow in de gemeente of meerdere buurtgebonden shows. Deze laatste variant zal de liefhebbers van vuurwerk meer aanspreken, omdat het meer overeenkomt met hun wensen. De kern? Wijs gebieden aan waar vuurwerk wél mag worden afgestoken, zodat inwoners weten waar zij, al dan niet met huisdier, veilig kunnen lopen. Want impliciet geldt dat vuurwerk op elke andere plek illegaal en dus strafbaar is." Handhaving vormt volgens Ten Holder geen probleem. "Sociale media kunnen hierbij helpen en 'klikken' mag ook de dagen voorafgaand aan de jaarwisseling."

Twee varianten
Ten Holder onderscheidt twee varianten. De eerste gaat uit van één centrale vuurwerkshow, bijvoorbeeld op De Brink, door een groep van enkele tientallen (na een oproep) geselecteerde en gescreende vuurwerkliefhebbers. Zij nemen allemaal een deel van de show voor hun rekening. Tenten met hapjes en drankjes horen ook bij dit scenario. De tweede variant, en die acht Ten Holder zelf kansrijker, borduurt voort op de eerste, maar dan op wijkniveau. "In elke wijk is dan een groepje inwoners samen verantwoordelijk voor een show. Denk hierbij aan de bloemendagen in Limmen, waarbij ook samen een project afgesproken wordt. De mensen die de show mogen verzorgen, treden in hun buurt op tegen het dan illegaal afsteken van vuurwerk. Dit als een soort tegenprestatie."

Ten Holder verwacht veel belangstelling voor de 'vacature' van vuurwerkafsteker. "Als het aanbod te groot is, ga je loten en maak je een wachtlijst. Die mensen mogen dan het volgende jaar hun kennis en kunde aan de inwoners van Castricum vertonen, Tenminste, als zij zich dit jaar onthouden van alle andere consumptieve vuurwerkactiviteiten."

Volgens Ten Holder kan het vuurwerk voor de shows bij de plaatselijke vuurwerkhandelaren worden besteld. "Maar als zij toch stiekem vuurwerk verkopen buiten deze gemeentelijke projectgroep(jes) om, verliezen zij de gemeentelijke klandizie voor het volgende jaar."

Kansrijk
Of Ten Holder de handen op elkaar krijgt voor zijn idee, is de vraag. Feit is wel dat zelfs fervente tegenstanders van een particulier vuurwerkverbod onderdelen van het voorstel wel kunnen waarderen. Zo laat Mirko Carton, die onlangs in een ingezonden brief ageerde tegen een vuurwerkverbod, weten dat hij vóór het aanwijzen is van plekken in de woonwijken om vrijwillig, gezamenlijk vuurwerk af te steken. "Dit om zoveel mogelijk van elkaars vuurwerk te kunnen genieten en om de overlast zo veel mogelijk te beperken. De gemeente kan hier ook wellicht emmers water plaatsen en buizen de grond in slaan ten behoeve van vuurpijlen voor de veiligheid." Carton vindt echter dat dit geconcentreerd afsteken van vuurwerk niet afgedwongen moet worden met een verbod maar alleen moet worden gestimuleerd. "Wellicht is het zo leuk, dat de populariteit vanzelf zal toenemen."

http://www.dichtbij.nl/noord-kennem...213559/maak-van-vuurwerk-een-wijkproject.aspx

Koetje

Registered User
Ik ben gestopt met lezen nadat hij woedend in de auto stapte om wat mensen de les te lezen die het potjandrie dubbeltjes waagden om oudejaarsavond vuurwerk af te steken!

bridge

Bronzen Member
FF een kort onderzoekje leert ons dat deze man in Castricum ook bekend staat als klager over paarden op t stand. Kortom een zogenaamde "veelklager". Wat zeker zo erg is als veelpleger.

Zaliotuur

Registered User
Hij heeft last van mensen op 250 meter afstand en kon zijn TV niet horen? Dan zijn er maar een paar mogelijk redenen: zijn ringleiding is stuk, hij woont in een tent (lekker gehorig) of ze waren bezig om een mascleta na te spelen gedurende 3 uur....
Wel leuk dat de krant schrijft "ik heb ze duidelijk gemaakt dat ze over mijn grenzen heen zijn gegaan", geeft al aan dat het dus gezeik is.

ferox

Registered User
Wel mooi dat in het stuk wordt genoemd dat de vuurwerk afstekers netjes hun troep aan het opruimen waren.

Lekker blijven "klikken" meneer Ten Holder. Dat brengt de mensen nader tot elkaar.

Flashbom

Registered User
Ik heb vorig jaar wel eens overwogen om een tekst te plaatsen over een idee in de trant van:
"In iedere gemeente met meer dan X inwoners gewoon één centrale plaats waar je tussen 10:00 en 18:00 je vuurwerk af mag steken, als richtlijn iedere 1000000M²", daarna ben je tot 02:00 vrij om daar verder af te steken, of in je eigen straat, of in een straat met toestemming van minimaal één bewoner in deze straat, op verder voorwaarde dat dit veilig is.

Deze man vind ik overigens wel heel extreem, als je nog last hebt van iemand die 250 meter verderop Nederlands knalvuurwerk afsteekt kun je beter een koptelefoon opzetten of iets dergelijks want dan heeft het weinig met vuurwerk meer te maken. Iedere startende auto, vliegtuig, regenbui, verzin het maar maakt meer geluid dan dat. Bij mij in de buurt denk ik niet eens dat je het succesvol kan horen. Nou moet ik erkennen dat ik een heel redelijk geïsoleerd huis heb, maar desondanks ga ik er vanuit dat deze man simpelweg bij de absolute top zeurpieten van Nederland hoort.

rob39

Registered User
iedere 2 minuten vliegt er een vliegtuig over Castricum..... op 250 meter afstand was men vuurwerk aan het afsteken en daardoor kon hij herman Finkers niet verstaan. Ik zal u vertellen, niemand kan herman Finkers verstaan, behalve in de mooie achterhoek.

Sweet Laker

Registered User
Ik weet één ding zeker. Als hij dat programma niet meer kon volgen door vuurwerk dat op 250 meter afstand afgaat. Ervan uit gaande dat hij zijn ramen dicht had, het huis (zeker met de eisen van tegenwoordig) goed geisoleerd heeft en het volume op normaal heeft staan. Dan is het zeker weten geen normaal consumentenvuurwerk geweest. Is dat vuurwerk wat daar gestookt is dus reeds verboden en gaat zo'n georganiseerd showtje niks opleveren. Dit is dan eerder een taak voor politie / justitie om de illegale kanalen beter te herleiden en aan te pakken.

Geen reden om het consumentenvuurwerk te verbieden of om centraal georganiseerde shows te organiseren.

ReFa

Registered User
Ik kon de oudejaarsconference van Herman ook niet horen hier in huis!
Misschien omdat ik de tv op een andere zender had staan, dat kan natuurlijk.
Verder hoop ik dat als de man bij de gemeente aan het praten is niemand
in het gebouw een scheet laat, want dan verstaat hij weer geen klap
van wat er gezegd wordt....

Bovenaan