Losse lift charge (Japanse Show)

Tony

Administrator
Medewerker
Een week of 2 geleden hebben wij in Tarragona het Japanse bedrijf Tamaya Kitahara aan het werk gezien. De Japanners bouwen bijna alles op zoals wij in Nederland gewend zijn op een aantal dingetjes na. Zo gebruiken de Japanners bijvoorbeeld geen bommen waar de lift charge op gemaakt is maar een losse lift charge waarna ze de bom(men) los erop gooien. Kan iemand vertellen waarom ze dit doen en welke voordelen en nadelen hieraan verbonden zijn.

Tamaya_Kitahara_Tarragona_2006_201_.jpg

Jo440

Registered User
Misschien is dit omdat japanse shells van oudsher gewoon helemaal rond zijn?
Zoiets heb ik wel eens op Discovery channel gezien.Dus misschien zitten in of op deze shells geen stijglading,maar doen ze dit op deze manier? Als je bijv kijkt naar de foto's van de 48" shell,zie je ook nergens iets van een stijglading zitten,maar is het een prachtige ronde bom.
Het zal wel iets met traditie zijn?
Of mischien doen het ze omdat het minder rotzooi achterlaat in de mortier? Er blijft geen papier o.i.d. achter...scheelt weer schoonmaakwerk achteraf?

dit vond ik net op internet:
http://www.hanabi.co.jp/english/hanabi.english.structure.htm

3307

Registered User
Mischien is een bijkomend reden hiervan om bij het opbouwen van de show zelf te kunnen bepalen hoe hoog de bom tot ontploffing moet worden gebracht?

Mantronix

Registered User
Ik heb ooit eens gezien dat die Jappen de bommen net als militaire mortieren schieten. In een stalen mortierbuis worden onderin wat gloeiende kolen gedaan, vervolgens wordt de shell in de buis gedaan en laten ze 'm los. Vervolgens snel wegwezen en de shell wordt direct door de gloeiende kolen ontstoken.

Mantronix

Pyromaster2

Registered User
Mantronix zei:
Ik heb ooit eens gezien dat die Jappen de bommen net als militaire mortieren schieten. In een stalen mortierbuis worden onderin wat gloeiende kolen gedaan, vervolgens wordt de shell in de buis gedaan en laten ze 'm los. Vervolgens snel wegwezen en de shell wordt direct door de gloeiende kolen ontstoken.

Mantronix

Vaak een echte hanabi-methode en wordt nergens anders toegeschreven i.v.m de grote risico's.
In dit geval zit de liftcharge er dus wel aanvast.

Even terugkomend op wat de vraag was.
Ik stem ook in met 3307, het heeft wel zo zijn voordelen aangezien het minder troep oplevert in de mortier aangezien altijd het karton is die achterblijft.
Wat ook de voordelen zijn is dat er gespeelt kan worden met de liftcharge maar daar heb ik zo mijn twijfels bij, anders hadden ze wel zelfvullers gehad i.p.v al afgewogen componenten, zelfde als men een bundel bombetten eerst van zelf afgewogen liftcharge moet voorzien kan het best zijn dat hetzelfde gebeurd met de display shells en dan de nadruk op ''kan'' want geheel zeker is dit niet.

Het verhaal van Jo440 kan ik ook heel goed begrijpen, ze zullen het vast wel doen met een reden, maarja je kan blijven raden maar dat heeft geen zin want misschien is het ook wel iets wat met de opslag te maken heeft aldaar.
Maar kan ook zo zijn om productiefouten de baas te blijven want de meeste productiefouten komen toch bij of rondom het liftcharge verhaal voor.

Iniedergeval dit is mijn visie op het geheel.:)

Laatst bewerkt:

-Theshadow-

Registered User
Dit is geen hanabi methode, bij een hanabi methode wordt een gloeiende kool, of vaker gebruikt: een spiraal van heetgloeiend metaal onderin een stalen mortier geplaatst, waarna een mortierbom inclusief liftlading in de buis gedaan wordt, dan heeft de schieter zo'n halve seconde om weg te draaien en, je raad het al, BOEM!

op de foto is duidelijk te zien dat de liftcharges zich al in zakjes bevinden, er kan dus nooit een gloeiend spiraal of kool onderin de mortier gedaan worden.

wat ik denk, en gelezen heb is dat het is vanwege:

- Het ter plaatse bepalen van de hoogte van de bom

- Het goedkoper produceren van bommen

- Misfires tegen te gaan

edit.

ik zie trouwens dat het glasvezel mortieren zijn, dit sluit de hanabi methode helemaal uit dus.

Pyromaster2

Registered User
-Theshadow- zei:
Dit is geen hanabi methode, bij een hanabi methode wordt een gloeiende kool, of vaker gebruikt: een spiraal van heetgloeiend metaal onderin een stalen mortier geplaatst, waarna een mortierbom inclusief liftlading in de buis gedaan wordt, dan heeft de schieter zo'n halve seconde om weg te draaien en, je raad het al, BOEM!

op de foto is duidelijk te zien dat de liftcharges zich al in zakjes bevinden, er kan dus nooit een gloeiend spiraal of kool onderin de mortier gedaan worden.

wat ik denk, en gelezen heb is dat het is vanwege:

- Het ter plaatse bepalen van de hoogte van de bom

- Het goedkoper produceren van bommen

- Misfires tegen te gaan

edit.

ik zie trouwens dat het glasvezel mortieren zijn, dit sluit de hanabi methode helemaal uit dus.

Daar hadden Mantronix en ik het ook niet over, een hanabi-methode kon zowiezo al niet toegepast worden i.v.m het gebruik van verharde kuntstof buizen (GFK oftewel Glasvezel).
Dit was een verhaal buitenom dus een soort kleine offtopic.

Laatst bewerkt door een moderator:

xavier

Registered User
Ik vermoed dat het te maken heeft met enerzijds het transport en anderzijds productie.

1) Transport

Op de foto kan je zien dat ze de stijglading reeds in een zakje hebben met daaraan snellont. Liftcharge bestaat uit zwart kruit. Indien deze tot ontbranding komt, heb je geen explosie. Ik vermoed ook dat met de vertrager in de bom mooi afplakt of van een dopje voorzien om deze te beschermen tegen vuur. Het gevaar zal dus kleiner zijn indien men bom en liftcharge appart vervoert dan een bom voorzien van liftcharge en snellont.

2) Produktie

Indien men het zwart kruit in plastieken zakken vult, kan men deze nauwkeuriger nawegen. Produktie is hierdoor ook vereenvoudigd.

Dit zijn mijn vermoedens.

atlantvinc

Registered User
op discovery is ooit een docu. geweest en daar lieten ze ook zien dat er losse liftcharge werd aangebracht. hiermee konden ze zelf de hoogte bepalen.

Dynamite

Registered User
Hier zit ook de ontsteker rechtstreeks in de liftcharge. Hierdoor gaat de shell meteen bij ontsteking de lucht in. Als de ontsteker op een schietlont zit, kan daar nog wel eens wat verschil in zitten.

Bovenaan