Jongeren steken al volop vuurwerk van de Aldi af

Moontan

Moderator
Medewerker
Jongeren steken al volop vuurwerk van de Aldi af

Speciaal vanuit Albergen waren ze naar de supermarkt van Aldi in Tubbergen gefietst om op deze mistige zaterdag wat vuurwerk in te slaan. Onderweg naar huis steken ze het lukraak op straat af, verbaasde blikken van toevallig passerende automobilisten achterlatend.

Wie denkt dat je alleen maar vuurwerk mag afsteken met Oud en Nieuw heeft het goed mis. Weinigen zullen ervan op de hoogte zijn, maar de wondertollen die het groepje van 8 of 9 Albergse tieners vanmiddag links en rechts in de Tubberger dorpskern en daarbuiten afstaken vallen onder de vuurwerkcategorie I en zijn zodoende volledig legaal om te kopen (vanaf 12 jaar) en af te steken. En niet alleen maar in december of zoiets, het hele jaar door. Voor een paar euro’s hebben ze zo groene en rode lichteffecten plus een boel rook en dat met 80 stuks in de verpakking. “Een mevrouw zei dat ze de politie ging bellen, maar dat vinden we helemaal prima”, vertelt één van de jonge wijsneuzen. “Dit mag gewoon.”

Bij een andere jongen rookte zelfs de rugtas, want hij had zijn aansteeklontje daarin gedeponeerd en niet eerst even (goed) uitgemaakt. Niet erg handig, zo dicht op de zojuist ingeslagen grondbloemen. Aan de andere kant: jong geleerd is oud gedaan…

https://tubbergen.nieuws.nl/nieuws/20171202/jongeren-steken-al-volop-vuurwerk-aldi-af/

hardcore0438

Registered User
Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar goed....: Ik begrijp niet welke idioot het Cat1. vuurwerk ooit heeft gelegaliseerd zodat die 365 dagen per jaar mag worden afgestoken?! Zeker in deze tijden met de overlast van vroegtijdig afsteken, en de steeds grotere partij tegen vuurwerk is dit niet echt een goede zet.

Pancake77

Registered User
Het gesprek van die mevrouw met de politie zal wel iets in de trant zijn van: 1000 bommen en granaten gooien die schavuiten, mijn poes durft er niet meer uit.

Moontan

Moderator
Medewerker
Ik vraag mij af, en ik bedoel het serieus hoor, welke overlast kan categorie 1 vuurwerk eigenlijk geven?
Of is het omdat je zo,n hekel aan vuurwerk hebt dat je gelijk de politie gaat bellen?

rodepo

Registered User
Ik vraag mij af, en ik bedoel het serieus hoor, welke overlast kan categorie 1 vuurwerk eigenlijk geven?
Of is het omdat je zo,n hekel aan vuurwerk hebt dat je gelijk de politie gaat bellen?
Het is omdat mensen onwetend zijn. Veel mensen weten het verschil niet tussen een crackling bal en cobra. Laat staan cat.1 of cat.2.
Soms probeer ik mensen wat uit te leggen. Als in het dan over categorie 1 vuurwerk heb kijken ze me aan of ze water zien branden.

rodepo

Registered User
Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar goed....: Ik begrijp niet welke idioot het Cat1. vuurwerk ooit heeft gelegaliseerd zodat die 365 dagen per jaar mag worden afgestoken?! Zeker in deze tijden met de overlast van vroegtijdig afsteken, en de steeds grotere partij tegen vuurwerk is dit niet echt een goede zet.
Cat.1 mag een Europese lidstaat niet van afwijken.

joszie

Zilveren Member
Het is omdat mensen onwetend zijn. Veel mensen weten het verschil niet tussen een crackling bal en cobra. Laat staan cat.1 of cat.2.
Soms probeer ik mensen wat uit te leggen. Als in het dan over categorie 1 vuurwerk heb kijken ze me aan of ze water zien branden.

Dit dus. Voor 99% van de burgers is er geen onderscheid te maken tussen vuurwerk.
Het enige wat men weet:
- alles wat knalt , rookt en lichteffecten geeft is vuurwerk
- vuurwerk mag alleen op oudejaarsavond/nacht afgestoken worden.

Kijk maar naar het advies van de OVV over knalvuurwerk verbieden. Nederlands knalvuurwerk is alleen de laatste 3 dagen van het jaar te krijgen en we weten allemaal de kwaliteit hiervan. TOch is een verbod hierop de oplossing voor de problemen (o.a. omdat hulpverleners gehinderd worden)?

Helaas is er in Nederland geen goede voorlichting meer. Helaas is de meerderheid ook niet geïnteresseerd in goede voorlichting. Liever laat men zich beïnvloeden door wat er maar het vaakst en hardste geroepen wordt.

blackpowder

Registered User
Dit dus. Voor 99% van de burgers is er geen onderscheid te maken tussen vuurwerk.
Het enige wat men weet:
- alles wat knalt , rookt en lichteffecten geeft is vuurwerk
- vuurwerk mag alleen op oudejaarsavond/nacht afgestoken worden.

Kijk maar naar het advies van de OVV over knalvuurwerk verbieden. Nederlands knalvuurwerk is alleen de laatste 3 dagen van het jaar te krijgen en we weten allemaal de kwaliteit hiervan. TOch is een verbod hierop de oplossing voor de problemen (o.a. omdat hulpverleners gehinderd worden)?

Helaas is er in Nederland geen goede voorlichting meer. Helaas is de meerderheid ook niet geïnteresseerd in goede voorlichting. Liever laat men zich beïnvloeden door wat er maar het vaakst en hardste geroepen wordt.

De motivatie van het verbieden knalvuurwerk, ligt er in dat dan elke knal die er is illegaal maakt. En daarbij de opsporing en handhaving makkelijker.

Maar als het argument is omdat ze hulpverleners lastigvallen, zouden ze die gasten poging tot zware mishandeling te laste moeten leggen en in sire reclames moeten stoppen.
Hulpverleners lastigevallen, maakt meer kapot dan je lief is.
Met daarna een verhaaltje hoe de persoon in kwestie duizenden euros schadevergoeding hebben moeten betalen en dagen vast heeft gezeten.

Dat zou de strekking moeten zijn. Niet het vuurwerkbashen.

Plum Bloom

Registered User
Als ik het goed lees, gaat het hier om grondbloemen zonder knal, dus geluidloos. Ben je toch wel goed van het padje af, als je daarover de politie wilt bellen. Waarschijnlijk AD-abonnee en RTL-kijkster.

AWG

Registered User
er zijn zoveel dingen waar ik last van heb het hele jaar door, maar ook daar leer je mee leven LOL.

-hondengeblaf en die schijt overal, en die hondenbeten ook.
-krolse katten en die pislucht overal
-kinderen die om de haverklap overal om janken
-waarom rijdt half nederland in zo,n grote leasebak in zijn 1tje van/naar zijn/haar werk?
-die sport en skiongelukken ieder weekend en ieder jaar
-dat uitgaansgeweld elk weekend.
etc etc.
zijn zoveel dingen waar je je aan kan ergeren. of je haalt je schouders op.
rokers zijn al aan de beurt gekomen en worden nog steeds aangepakt
wij zijn nu aan de beurt
en straks verzinnen ze wel weer wat anders.

gewoon alles verbieden dan houdt het probleem vanzelf op toch ??:high:

Moontan

Moderator
Medewerker
Politie: 'Nu al vuurwerk afsteken, lang niet altijd strafbaar'

CASTRICUM

Verschillende inwoners hebben er last van: vuurwerk dat (te) vroeg wordt afgestoken. Marijke Zijlstra van de Castricumse politie laat echter weten dat het in de meeste gevallen gaat om het zogenaamde Categorie 1 vuurwerk, en dat is legaal. "Op het ogenblik is het weer mogelijk om in diverse winkels en supermarkten dit vuurwerk te kopen. Dit vuurwerk is in Nederland toegestaan en mag het gehele jaar door verkocht en gekocht worden. Het mag ook worden afgestoken, mits je anderen niet tot last bent. Dit Cat. 1 vuurwerk kenden we voorheen als fop- en schertsvuurwerk, ook wel kindervuurwerk genoemd, alleen is er aan deze categorie ook een aantal kleine vuurwerkartikelen toegevoegd zoals grondbloemen, kleine fonteinen en knetterlinten.

http://nieuwsbladcastricum.nl/lokaa...rk-afsteken-lang-niet-altijd-strafbaar-310266

adgertic

Registered User
Toch blijft op dit gebied educatie ook erg belangrijk.... Ik spreek dagelijks mensen die echt geen idee hebben.

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Landelijk spotje op onze zwaar gesubsidieerde npo partijen zou uitkomst bieden.

Mensen weten gewoon het verschil idd niet. zit er een lont aan is het illegaal.

AWG

Registered User
omgeving schiedam vlaardingen wordt er flink verkocht en afgestoken(al wekenlang want big bazar verkoopt al veel langer), mensen lopen gewoon door trekken zich er niks van aan.
dieren zijn er ook niet bang voor, die knetterkings(ongeveer het meest luidruchtige in diverse tonen qua cat 1) geven een felle fluit en flink harde knetterwolk, en vogels boeit het niks.

als ze vuurwerk ooit zouden verbieden op cat 1 en fonteintjes vermaak ik me alsnog wel. ''kinderhand is gauw gevuld'' :have a nice day:

Bovenaan