Hmm m'n eerste vuurwerk was toen ik een jaar of 5 was denk ik. Dat waren grote bengaalse sterren met 3 verschillende kleuren. Ze dropen als een gek en omdat m'n tante vond dat je ze rustig in huis kon afsteken stond het huis blauw en lag de tafel (wel een stenen tafel gelukkig) onder de shit.
Z
oiets als dit, maar dan 3 kleurig en 3x zo lang (en de stokken waren nog van hout):
En vanaf een jaar of 8 onder toezicht het eerste goedkope grut, waar ik me tegenwoordig dan ook nog wel eens op betrap bij het bestellen.
Jumping jack matjes en ladycracker matjes. Was er hele avonden mee bezig om ze uit elkaar te pluizen en daarna netjes in boterhamzakjes doen. Als ik ze los af stak had ik immers meer knal plezier en kon ik de hele dag zoet zijn :cheesy:
Toen ik 11 was mocht ik voor het eerst een chinees meterpakket kopen, die haalden we dan illegaal via via op m'n vaders werk toen nog weg voor 22,50. Wat een feest was dat :laugh: Daarnaast nog een pakket besteld bij de lokale handelaar + het nodige kleine grut.
Ik mocht toen voor het eerst wat pakken piraatjes en kanonslagen van m'n pa (piraatjes gingen per 125 a 2,75 gulden in een zak of per 500 a 10 gulden in een slof, Shishing crackers waren destijds geloof ik 6 gulden per slof).. En ook al was hij nog zo tegen vuurwerk, op het moment dat ie in de vuurwerkwinkel stond kwam het kind in hem ook weer naar boven. Hij kocht dan toch maar een voorraad donderslagen (de echte ouderwetse met de leeuw a 80 cent per pakje). Daarnaast had ik natuurlijk fluitpijlen, luchthuilers, romeinse kaarsen, tolletjes, etc, etc..
Ik dit:
Paps dit:
We vierden het bij m'n oma dat jaar en op oudejaarsdag dan nog even met mn pa en mn ooms naar een vuurwerkwinkel (Hopman geloof ik) in de Spaarndammerbuurt, waar het toen nog bij sigarenhandel/postagentschap verkocht mocht worden. En ja ook daar liepen we uiteindelijk nog naar buiten met wat stoere knalpakketten.
Vroeger was alles beter. Alles knalde nog harder, je had nog grijze lontjes, met oud en nieuw was het vrijwel altijd koud (zodat je fikken eraf vroren), buren klaagden nog niet over overlast, zoeken was nog een sport, chinees vuurwerk was kwalitatief beter, op 1 januari lagen de straatgoten bezaaid met snippers, kon je in die tijd nog echt de blits in de straat maken met illegaal vuurwerk uit België, van Halt hadden we nog nooit gehoord dus hadden we hadden schijt aan de politie (andersom ook), en omdat je nog geen 16 was stond je met je vrienden je voor de etalages te vergapen (en uiteraard stiekem zwart rijden met de tram om zonder dat m'n ouders het merkten bij de locatie te kunnen komen)
Met vuurwerk uit België heb ik helaas even moeten wachten tot ik zelf een auto + rijbewijs had aangezien m'n ouders nooit een auto hebben gehad (naja via vrienden was daarvoor altijd wel een doos strijkers op de kop te tikken he :laugh