HVLV Statusupdates

Het verbod is er al bijna door.
Deze week nog ff de koppies bij elkaar, alles voor de bhune en er doortrappen. Ik hoop dat ik ongelijk heb want ik vindt het nogal wat.

Ik heb dan ook mijn ongezouten mening gegeven.

Wat er gisteren is gebeurd, is geen overwinning voor de veiligheid. Het is een politieke capitulatie vermomd als daadkracht.
Ik ben op zijn zachts gezegd WIT HEET!

Jarenlang werd beweerd dat een vuurwerkverbod pas bespreekbaar zou zijn wanneer de handhaving op orde was, de illegale handel effectief werd aangepakt en de vuurwerkbranche eerlijk gecompenseerd zou worden. Die beloftes blijken nu niets meer waard dan de inkt waarmee ze ooit zijn opgeschreven.

De realiteit is glashelder: illegaal vuurwerk is nog steeds overal verkrijgbaar, de handhaving kampt nog steeds met dezelfde tekorten en de criminaliteit rondom vuurwerk is verre van verdwenen. Toch kiest de politiek ervoor om niet de oorzaak van het probleem aan te pakken, maar de rekening neer te leggen bij de burgers die zich jarenlang aan de regels hebben gehouden.

Dit besluit zal de illegale handel niet verkleinen, maar juist vergroten. De vraag naar vuurwerk verdwijnt namelijk niet omdat een wet dat voorschrijft. Die vraag verschuift naar het illegale circuit, waar geen enkele controle bestaat op kwaliteit, veiligheid of samenstelling.

Het gevolg laat zich raden: meer smokkel, meer illegale opslag, meer handel vanuit busjes, schuren en achterkamertjes. Meer explosieven zonder toezicht. Meer vuurwerk waarvan niemand weet wat erin zit of hoe het reageert. En daarmee een groter risico op zware ongelukken, blijvend letsel en zelfs dodelijke slachtoffers.

Dit is het zoveelste voorbeeld van een overheid die symptoombestrijding verkoopt als oplossing. In plaats van criminelen aan te pakken, wordt een traditie afgeschaft. In plaats van te investeren in handhaving, kiest men voor een verbod. In plaats van verantwoordelijkheid te nemen voor falend beleid, wordt een compleet legale sector opgeofferd.

Het meest wrange is nog wel dat de voorwaarden die eerder als absolute eis werden gepresenteerd, plotseling geen enkele rol meer lijken te spelen. Blijkbaar waren het geen voorwaarden, maar politieke praatjes voor de bühne.

De komende jaren zullen uitwijzen of deze keuze daadwerkelijk veiliger wordt. Maar één ding staat nu al vast: een verbod lost geen gebrek aan handhaving op, stopt geen criminelen en laat illegale markten zelden krimpen. Integendeel.

Vandaag is niet bewezen dat Nederland veiliger wordt. Vandaag is vooral bewezen hoe gemakkelijk grote woorden en harde voorwaarden verdwijnen zodra de politieke wind draait.

Waar het eerder nog leek dat de derde week van juni het definitieve oordeel geveld zou worden, is dat nu toch al de eerste week van juni...
Kort samengevat zit het zo. Toen het vuurwerkverbod in 2025 werd aangenomen, heeft de Tweede Kamer bepaald dat zij het laatste woord wilden hebben over de inwerkingtreding. Met een moeilijk woord heet dit een 'voorhangprocedure'. Het kabinet geeft de Kamer dan 30 dagen de tijd om zich uit te spreken, in dit geval over de ingangsdatum van 1 augustus 2026.
Deze week loopt die periode van 30 dagen af. Dus als de Eerste of Tweede Kamer geen actie ondernemen, kan de wet gewoon in werking treden.

Zoals verwacht stemde de Eerste Kamer in met het voorstel om het vuurwerkverbod op 1 augustus 2026 in te laten gaan. Die horde is dus genomen helaas.
Het woord is nu aan de Tweede Kamer. Woensdagavond 3 juni om 19:00 uur is er een plenair debat over de invoering van de wet. Hier kunnen dan ook moties worden ingediend. Het lijkt logisch dat:
Partijen zoals BBB moties in zullen dienen die het kabinet oproepen om de inwerkingtreding uit te stellen.
Partijen zoals PRO/PvdD moties in zullen dienen die het kabinet oproepen om de inwerkingtreding doorgang te laten vinden per 1 augustus 2026.
Wellicht ook nog moties over specifiek de compensatieregeling, handhaving en/of ontheffingsregeling.
Bij het begin van de vergadering op donderdag 4 juni stemt de Tweede Kamer over de moties. Normaal gesproken is dit pas de dinsdag erna, maar dan is de voorhangperiode dus verlopen. Dit moet dus deze week gebeuren, om de Kamer de kans te geven zich uit te spreken.

Er staat dus flinke tijdsdruk op. Onze lobbyist maakt overuren om onze boodschap zo goed mogelijk bij de Kamerleden onder de aandacht te brengen. Dit is hét moment voor partijen om kleur te bekennen, de ogen zijn vooral gericht op de VVD en in mindere mate het CDA. Afgaande op de schriftelijke vragen die eerder zijn gesteld, zijn we niet persé hoopvol. Morgenavond weten we meer.

Bron: https://forum.vuurwerkcrew.nl/threa...rkverbod-hulp-i-s-m-hvlv.1801872/post-1991367

Waar het eerder nog leek dat de derde week van juni het definitieve oordeel geveld zou worden, is dat nu toch al de eerste week van juni...
Kort samengevat zit het zo. Toen het vuurwerkverbod in 2025 werd aangenomen, heeft de Tweede Kamer bepaald dat zij het laatste woord wilden hebben over de inwerkingtreding. Met een moeilijk woord heet dit een 'voorhangprocedure'. Het kabinet geeft de Kamer dan 30 dagen de tijd om zich uit te spreken, in dit geval over de ingangsdatum van 1 augustus 2026.
Deze week loopt die periode van 30 dagen af. Dus als de Eerste of Tweede Kamer geen actie ondernemen, kan de wet gewoon in werking treden.

Zoals verwacht stemde de Eerste Kamer in met het voorstel om het vuurwerkverbod op 1 augustus 2026 in te laten gaan. Die horde is dus genomen helaas.
Het woord is nu aan de Tweede Kamer. Woensdagavond 3 juni om 19:00 uur is er een plenair debat over de invoering van de wet. Hier kunnen dan ook moties worden ingediend. Het lijkt logisch dat:
Partijen zoals BBB moties in zullen dienen die het kabinet oproepen om de inwerkingtreding uit te stellen.
Partijen zoals PRO/PvdD moties in zullen dienen die het kabinet oproepen om de inwerkingtreding doorgang te laten vinden per 1 augustus 2026.
Wellicht ook nog moties over specifiek de compensatieregeling, handhaving en/of ontheffingsregeling.
Bij het begin van de vergadering op donderdag 4 juni stemt de Tweede Kamer over de moties. Normaal gesproken is dit pas de dinsdag erna, maar dan is de voorhangperiode dus verlopen. Dit moet dus deze week gebeuren, om de Kamer de kans te geven zich uit te spreken.

Er staat dus flinke tijdsdruk op. Onze lobbyist maakt overuren om onze boodschap zo goed mogelijk bij de Kamerleden onder de aandacht te brengen. Dit is hét moment voor partijen om kleur te bekennen, de ogen zijn vooral gericht op de VVD en in mindere mate het CDA. Afgaande op de schriftelijke vragen die eerder zijn gesteld, zijn we niet persé hoopvol. Morgenavond weten we meer.

Bron: https://forum.vuurwerkcrew.nl/threa...rkverbod-hulp-i-s-m-hvlv.1801872/post-1991367
Ik blijf zeggen en voelen dat dit alles een vooropgesteld plan is wat er door gedrukt MOET WORDEN. LINKS OF RECHTSOM. Ik hoop dat ik ongelijk heb.

Ik blijf zeggen en voelen dat dit alles een vooropgesteld plan is wat er door gedrukt MOET WORDEN. LINKS OF RECHTSOM. Ik hoop dat ik ongelijk heb.
Dat was al lang duidelijk en ook dat die voorwaarden een wassen neus waren was al lang duidelijk. Nadat de bevolking de politiek al niet meer serieus nam is inmiddels ook wel duidelijk dat ze zichzelf niet serieus nemen.

Als 10% van de reguliere verkoop omgezet wordt in illegale handel ligt er straks 1500 ton vuurwerk verspreid door het land in schuurtjes in plaats van veilige bunkers...

Back
Bovenaan