Hoe harder, hoe beter, tot het fout gaat

Moontan

Moderator
Medewerker
Hoe harder, hoe beter, tot het fout gaat’

Eén knal en in een fractie van een seconde veranderde het leven van Anthony Ruys drastisch. Hij verloor zijn bedrijf en moest meerdere keren geopereerd worden. Vorig jaar in de dagen voor de jaarwisseling stak de nu 25-jarige Ruys een Cobra 6 af, een illegaal stuk vuurwerk. Het ding ontplofte te snel en Ruys verloor zijn duim. „Ik had een eigen tegelzetbedrijf. Maar als tegelzetter heb je je duim nodig.”

'Harder is beter'Ruys kocht vorig jaar twee pakjes illegale Cobra’s, vuurwerk met de kracht van een handgranaat. „Waarom dat leuk is? Tja. Hoe harder, hoe beter, dacht ik toen”, zegt Ruys. „Het is net als met autorijden. In een Porsche wil je ook 200 kilometer per uur rijden. Tot het fout gaat.”
En fout ging het. „Het was na een avondje stappen, 27 december. Mijn eerste stuk illegaal vuurwerk. En meteen het laatste”, zegt Ruys. „Ik legde het vuurwerk nog wel op de grond voor het afsteken, maar er was meteen een klap. Ik rende weg en dacht in eerste instantie dat er alleen een klein scheurtje in mijn duim zat, zo voelde het. Maar mijn duim hing aan een paar pezen te bungelen.”

Shock
Ruys rende naar huis en daar begon de ernst door te dringen. „Ik raakte in shock. Mijn broer heeft me opgevangen, mijn nek ondersteund en zo ben ik naar het ziekenhuis gebracht.” De duim van Ruys was niet meer te redden. „Als je zoiets hoort, geloof je het gewoon niet. Mijn bedrijf ben ik kwijt en ik ben nog steeds aan het revalideren.”

Operatie
Of Ruys ooit weer aan de slag kan als tegelzetter is niet te zeggen. Drie maanden geleden werd zijn wijsvinger op de plek van zijn duim gezet, zijn middelvinger verhuisde naar de plek van de wijsvinger en ook de ringvinger schoof een plaatsje op. „De toekomst zal uitwijzen of dit ervoor zorgt dat ik weer als tegelzetter aan de slag kan.”

Om anderen te waarschuwen, geeft Ruys deze weken voorlichting op basisscholen. „Ik dacht: mij kan niks overkomen. En heel eerlijk: als ik voorlichting op school had gehad, was dit mij nog steeds gebeurd. Maar ik wil toch proberen anderen te waarschuwen met mijn verhaal. Als er dertig kinderen in een klas zitten en er luisteren er maar vijf, zijn dat er toch vijf.”

http://www.metronieuws.nl/nieuws/2015/12/hoe-harder-hoe-beter-tot-het-fout-gaat

a00eac8feb36df0f9f9f024d92b0dffe-1450384202.jpg

Pyrohond

Registered User
Er zat schietlont aan? Ik snap het niet. Volgens vertellen de meesten die een ongeluk met zo'n ding hadden niet het hele verhaal.

chromeeh

Registered User
Tja... Anthony heeft een wijze les geleerd, wel op de harde manier....
Ik hoop dat hij zijn vak nog kan uitoefenen en daar veel plezier uit mag halen.

Echter zoals altijd... laat dit een les zijn...
De bekende weg... Etc. etc.

happy4ever

Registered User
Er zat schietlont aan? Ik snap het niet. Volgens vertellen de meesten die een ongeluk met zo'n ding hadden niet het hele verhaal.

Een slechte kwaliteit Cobra kan lekken. Er hoeft maar een klein beetje kruid eruit komen met het neerleggen en je bent de sjaak als je deze aansteekt.

fcttea

Registered User
Tja wat te doen met het probleem van de Cobra`s, en ander illegaal vuurwerk. Dit soort (vuurwerk) zorgt er met name voor dat vuurwerk in een slecht daglicht komt te staan,
De zoon van onze vrienden is dit voor 4 jaar geleden met de nieuwjaarsnacht ook overkomen,
De cobra op de grond gelegd aangestoken en toen mispoes!
Door middel van operatie hebben zij in het ziekenhuis geprobeerd zijn geprobeerd zijn vinger in de huid van de buik vast te zetten, en hopen dat de huid
aan de vingers die beschadigt waren er aan zou groeien.
Twee maanden met de hand vast aan de buik rond gelopen, maar helaas ging dit niet goed.
Uiteindelijk hebben ze zijn duim en een deel van de wijsvinger moeten amputeren.

Ik hoop dan ook van harte dat ze het probleem van dit soort (vuurwerk) kunnen aanpakken, en de handelaars van dit soort (vuurwerk) zwaar straffen.

rowan256

Banned
Ik ben het op zich eens dat een Cobra ook mij te extreem is, maar wel moet ik erbij zeggen dat dit een logisch gevolg is van het GroenLinks beleid.
Voorheen kon je in België normale nitraatjes halen, kinderen van 14 jaar en jonger deden dit niet of nauwelijks, vaders wel, maar die hielden dan ook toezicht op dat vuurwerk. Nu is dat anders, de Nederlandse regering heeft er via GroenLinks bij België op aangedrongen om normaal vuurwerk illegaal te maken voor Nederlanders, daar waar mijn persoonlijke advies juist was om dergelijk vuurwerk in Nederland juist te legaliseren.
Nitraatjes met een maximum tot 10 gram Flash zou voor 18+ers gewoon te koop moeten zijn in Nederland wat mij aangaat.
Er werd helaas niet geluisterd en ik kan goed begrijpen dat de gemiddelde huisvader geen zin heeft om naar Italië te gaan reizen, zodoende kregen de illegale handelaren enorm veel controle, echter weten zij dat extremer vuurwerk in verhouding tot het geld veel meer oplevert, dus haalden zij geen nitraten en 100k klappers, maar Cobra's e.d. Vaders willen er vaak niet graag bekend om staan plezier te hebben met vuurwerk omdat dit op psychologische represailles komt te staan vanuit linkse hoek. Tevens willen vaders vaak niet openbaar bekend staan illegale bezigheden te hebben, echter is dit in het geval van vuurwerk echt krankzinnig snel, normaal kruit is zelfs niet eens meer toegestaan, GroenLinks laat alleen nog maar buskruit, ondanks dat dit duurder is (waarschijnlijk hun hoofddoel), slechter voor het milieu is en ook nog eens een veel lagere kwaliteit heeft dan bijvoorbeeld Flash. Verder is een schijnheilig-, of klaagstandpunt veel gemakkelijker te onderbouwen en verdedigen dan een plezier standpunt.

Het is dan ook logisch dat minderjarigen via het nieuwe beleid van GroenLinks veel vaker en ook met veel sterker vuurwerk te maken krijgen dan ooit tevoren, daarnaast mogen ze inmiddels zelfs niet meer overdag leren vuurwerk afsteken, doe je dit toch, dan overtreed je meteen de wet.

Ik kan me dus goed voorstellen dat mensen nu ook veel langer van tevoren vuurwerk afsteken, ten eerste doen de nieuwe dealers dit om te testen en reclame te maken van hun product, daarnaast maakt het tegenwoordig ook niet meer uit of je op 31 december om 16:00 een rotje afsteekt, zoals vroeger, of zomaar op een random moment in oktober, de straf is even hoog.

Dat er inmiddels begin tieners zonder handen rondlopen is wat mij aangaat dus een direct en logisch gevolg van de activiteiten van GroenLinks. Sterker nog, ik voorspelde dit jaren geleden al. Zowel toen aangekondigd werd dat vuurwerk in België niet meer zo vrij zou blijven als voorheen als het moment dat ik hoorde dat er pas vanaf 18:00 vuurwerk afgestoken mag worden.

Verder is het krankzinnige beleid via de media ronduit triest geworden.

Ik quote hier iemand die de volgende tekst die dit schreef in een discussie met antivuurwerkfanaten:

"tradities dienen wat mij aangaat ook in stand gehouden te worden. Ik ben zelf niet christelijk, maar zet ook nog ieder jaar een kerstboom op. Natuurlijk kunnen ook hier doden bij vallen en ken ik ook wel de verhalen van kaarsjes die in de brand gevlogen zijn of noem het allemaal maar op. Echter gaat het me veel en veel te ver om iets dan ook meteen maar te verbieden, maar sommige mensen hebben gewoon schijt aan hun cultuur e.d. en willen een dergelijk verbod wel. Hilversum loopt wat vuurwerk aangaat voorop en zijn hierdoor juist extra gevaarlijk bezig.

Ik sluit absoluut niet uit dat er op oud en nieuw een dodelijk ongeluk gebeurd in Hilversum door de gekkigheid van die burgemeester daar. Op dit moment is hij zowel gevaarlijk, als ondoordacht bezig en het is allemaal nog duurder ook. Waanzin ten top.

***beetje spam weggeknipt***

Dan krijg je weer mensen die claimen dat hun kat opgeblazen is door vuurwerk, blijkt dit achteraf gewoon uit een duim gezogen om vuurwerk maar weer in een kwaad daglicht te stellen. Dan krijg je weer van die berichten over autobanden die in de brand zijn gevlogen door zwaar vuurwerk:
http://nieuwsopbeeld.nl/2014/11/22/autobanden-in-brand-door-zwaar-vuurwerk-gerbrandystraat-schiedam/
Kijk je naar de foto's, is er überhaupt niet eens vuurwerk bij betrokken?!

Heeft een 16jarige 30 dozen vuurwerk op zijn zolder bewaard, ga je op onderzoek uit, blijkt dat hij in totaal nog geen 400 gram vuurwerk blijkt te hebben, 400 gram knalvuurwerk kun je in Nederland in de vorm van rotjes al voor 4 euro kopen, alleen bleek het vuurwerk dat hij had in pakjes van 10 verpakt te zitten en schrijven ze doodleuk dat hij "30 dozen vol vuurwerk" had.

Staat er in allerlei media dat een 26jarige tassen vol met illegaal vuurwerk had, in het stuk tekst staat informatie over "lawinepijlen, mortierbommen, grote flowerbeds, grote Romeinse kaarsen en strijkers". Bekijk je de foto die erbij staat zie je gewoon legale rotjes linksonder, de totaalwaarde van al het vuurwerk schat ik in op 15 euro. Je kunt aan het waxinelichtje zelf wel inschatten om hoeveel vuurwerk het gaat:

http://www.westerwoldeactueel.nl/2014/11/21/sellinger-aangehouden-voor-bezit-illegaal-vuurwerk/

En zelfs de leeftijd wordt niet goed overgeschreven?!
Echt zwaar triest allemaal, maar door dit soort media-artikelen denken mensen echt dat vuurwerk gevaarlijk is."

Eerlijk is eerlijk, prima voorbeelden, is er nog niet eens gesproken over de drankverslaving van de burgemeester van Hilversum, die al herhaaldelijk betrapt is met een slok op achter het stuur en niet voor niets een strafblad heeft.

Ik hoop er nog altijd op dat de Nederlandse regering vuurwerk toestaat tot maximaal 10 gram flash, alles boven de 2 gram flash met extra belasting, op die manier is het automatisch zinloos om de illegale handel op te gaan en met iets dergelijks kun je beslist domme dingen doen, maar ben je niet meteen je hele hand kwijt.

Laatst bewerkt:

bonbridge1

Registered User
Raar verhaal. Ik ben geen voorstander van cobra 6en maar een echte (dus geen namaak) is een goed gemaakt stuk kwaliteitsvuurwerk wat niet zomaar afgaat.

Moontan

Moderator
Medewerker
LET OP! De foto's kunnen als schokkend worden ervaren!

‘Ik stak illegaal vuurwerk af en moet je zien hoe dat afliep’

“Kijk jongens, ik stak illegaal vuurwerk af en moet je kijken wat het gevolg is”, vertelt Anthony Ruys uit Lelystad terwijl hij de gruwelijke foto’s van zijn verwondingen door vuurwerk laat zien. Anthony waarschuwt vrijdag op basisschool De Boeier voor het afsteken van vuurwerk en daarbij gebruikt hij zijn eigen ervaringen.

Anthony zal 27 december 2014 nooit meer vergeten. Hij zou wat gaan drinken met vrienden, maar besloot daarvoor toch nog even vuurwerk af te steken, een Cobra 6. Hoe hij er aan kwam, wil hij niet zeggen, maar het vuurwerk ging meteen af, met alle gevolgen van dien.

Tijdens een presentatie in de gymzaal legt hij de jongens en meisjes uit wat er fout ging die bewuste dag. Met name de bloederige foto’s waarop te zien is dat zijn duim verdwenen is maken veel indruk. Zijn persoonlijke verhaal maakt niet alleen indruk op de kinderen in de klas, ook de juffen en meesters zijn onder de indruk.

foto,s :

http://www.hartvannederland.nl/nede...-vuurwerk-af-en-moet-je-zien-hoe-dat-afliep/#

joszie

Zilveren Member
... heel betoog...
Wat een ontzettend slecht betoog zeg. Ik denk dat je Groenlinks veel te veel eer geeft.

daarbij enkele misstanden die je aanhaalt:
-Belgisch vuurwerk is altijd al illegaal geweest in Nederland. Alleen door een foutje kon er met een KVK-papier zwaar vuurwerk gekocht worden. Dit maakte het echter niet legaal.
-Wellicht dat in jouw omgeving de vaders vuurwerk in België gingen halen, maar in grote delen van Nederland werd dit gewoon via straathandelaren gekocht. Net zoals nu nog het geval is. Ook (juist) door jongeren.
- nitraten en 100k klappers worden nog altijd gewoon aangeboden. Ik denk dat het er meer in zit (mede door de vele aandacht) dat er een hype omtrent de cobra's gecreëerd is en er dus een grotere vraag naar is, alsmede dat de gebruiker steeds harder wil hebben.

Op verdere zaken wil ik je niet verbeteren, maar je verhaal raakt kant noch wal.

smilli

FPM Filmer
Zo zie je dat een handgranaat reuze meevalt als je alleen je duim verliest.

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk

Scav

Registered User
Gisteren op weg naar orthen was hij op radio te horen....tenenkrommend verhaal over handgranaten en flitslont..............

rowan256

Banned
Ik gok dat hij namaak heeft gehad, met gips op het einde e.d. en inderdaad, dat is erg slecht vuurwerk, sowieso gips bij dat formaat vuurwerk is van de gekke en de kwaliteit laat ook te wensen over.
Ze komen uit Polen, ook al staat er China op.

@Joszie, natuurlijk zijn er nog altijd 100k klappers en nitraten, maar voorheen was dat het populairste, er was wel extremer, maar het was het simpelweg niet waard om er helemaal naar de andere kant van Europa voor toe te rijden.

Ik weet dat ook Belgisch vuurwerk niet legaal was, evenals Duits, maar het werd daar volop gehaald, ook door menig vader, voor de rest van de straat bij wijze van spreke. Nu dat onmogelijk is, gaan er veel grotere dealers helemaal naar het oostblok en Italië en is de handel in groter vuurwerk veel groter en extremer geworden. Dit is een direct, logisch en aangekondigd gevolg van het beleid van GroenLinks. Ik blijf van mening dat er voorheen veel minder 12jarigen met dergelijk materiaal rondliepen dan nu.
Verhalen van 12jarigen zonder hand door vuurwerk had je vroeger, althans bij mijn weten, ook veel minder.

stefantvs

Administrator
Medewerker
. Dit is een direct, logisch en aangekondigd gevolg van het beleid van GroenLinks. Ik blijf van mening dat er voorheen veel minder 12jarigen met dergelijk materiaal rondliepen dan nu.
Verhalen van 12jarigen zonder hand door vuurwerk had je vroeger, althans bij mijn weten, ook veel minder.

Denk dat het gewoon eerder in de media komt door socialmedia , vraag me af als er idd steeds meer slachtoffers zijn door vuurwerk, of omdat we vaker de berichten lezen.
Ik ben geen liefhebber van groenlinks maar om nou de toename van zwaar illegaal vuurwerk aan groenlinks te koppelen gaat me wat ver.
Naar mijn weten is juist het consumenten vuurwerk steeds veiliger ook ivm met de strenge regelgeving.

Tony

Administrator
Medewerker
Ik gok dat hij namaak heeft gehad, met gips op het einde e.d. en inderdaad, dat is erg slecht vuurwerk, sowieso gips bij dat formaat vuurwerk is van de gekke en de kwaliteit laat ook te wensen over.
Ze komen uit Polen, ook al staat er China op.

@Joszie, natuurlijk zijn er nog altijd 100k klappers en nitraten, maar voorheen was dat het populairste, er was wel extremer, maar het was het simpelweg niet waard om er helemaal naar de andere kant van Europa voor toe te rijden.

Ik weet dat ook Belgisch vuurwerk niet legaal was, evenals Duits, maar het werd daar volop gehaald, ook door menig vader, voor de rest van de straat bij wijze van spreke. Nu dat onmogelijk is, gaan er veel grotere dealers helemaal naar het oostblok en Italië en is de handel in groter vuurwerk veel groter en extremer geworden. Dit is een direct, logisch en aangekondigd gevolg van het beleid van GroenLinks. Ik blijf van mening dat er voorheen veel minder 12jarigen met dergelijk materiaal rondliepen dan nu.

Ik zou jouw berichten nu al een aantal dagen voorbij komen.
Het is niet erg dat je zelf geloofd wat je allemaal denkt maar laat ons aub met rust.
Wat een onzin kraam jij uit zeg.

Bovenaan