Hazard Pay: Pyrotechnican

Titan

FPM Hangouderen
Ik kwam dit tegen bij onze duitse vrienden op het forum.

Op Discovery Channel online kan je filmpjes van gevaarlijke beroepen bekijken.
Er staan 2 delen over vuurwerk, het lijkt me bij deel 2 niet afgelopen te zijn dus ik verwacht nog meer

http://dsc.discovery.com/beyond/player.html?playerId=203711706&bclid=715959348

Scroll aan de rechterzijde naar beneden dan kom je de 2 delen tegen.

Ik deel 2 zie je hoe dit bedrijf een show schiet.
Ben zelf een hele andere methode gewend, doorlonten of elektrische en niet zoals hun doen door de rijen rekken lopen en her en der een shell te schieten.

Misschien dat hier iemand hier meer kan over vertellen, of dit een veel voorkomende werkwijze is in Amerika??

the_bulldog

Registered User
is inderdaad een gaaf filmpje maar ik ben hem al is eerder op het forum tegen gekomen:idea: :push:
gegroet
the_bulldog

zuen

Registered User
Ik denk dat ie iedere keer een "willekeurig" andere mortier aandteekt omdat, al zou hij gelijk ernaast eentje afsteken, er bij een mortar burst allemaal brandende mortieren eromheen liggen die nog af moete gaan. Als hij iedere keer eentje afsteekt ver weg van de vorige, valt ie niet om van de mortar burst al zou die er dan zijn, je bent wel doof denk maar er explodeert niet nog een shell op de grond. ik weet niet zeker of het waar is wat ik zeg maar ik vermoedt wel zoiets.

djara

Registered User
ik vind het een zeer leuk filmpje! meestal zie je hoe vuurwerk gemaakt word en hier zie je wat een schieter nou eigenlijk moet doen.

Vavoom

Registered User
<snip>
Misschien dat hier iemand hier meer kan over vertellen, of dit een veel voorkomende werkwijze is in Amerika??

Dit is ook in Amerika absoluut geen gebruikelijke werkwijze.
Deze werkwijze wordt door andere Amerikaanse vuurwerkers als absurd beschreven en men vindt het erg jammer dat het bezigen van vuurwerk zo in beeld wordt gebracht. Zij vonden dit negatieve reclame voor het vak en vrezen dat dit het volgende voer gaat worden voor de controlerende instanties.

Wat wel gebruikelijk(er) is, is dat daar alle buizen voor circa 2/3 ingegraven dienen te worden of "ingepakt" dienen te worden met zand. Daarnaast is men ook niet zo'n fan van het ontsteken met de hand (liever elektrisch), maar als het dan toch met de hand moet dan niet door er als een "wilde" doorheen te lopen.

Bovenaan