Emmerich (D)

gietjo

Registered User
Ik volle moed daarheen gegaan, kom ik op de A12 eerst in de file door een ongeluk bij velperbroek (4 of 5 auto's). Afijn, een vertraging van 20 min opgelopen. Eenmaal daar aangekomen heb ik maar 2 soorten vuurwerk gezien, namelijk de photoflash (onweer) en de falling leafs (regen). Wat een noodweer was het daar zeg, pfieuw. Gelukkig was het niet zover rijden.

Volgend jaar beter!!!!!

Vinnie

FPM Kalender Beheer
Medewerker
ik ben zelf niet wezen kijken daar maar de eerste berichten die ik op mijn telefoon binnen krijgt zijn niet zo positief.
10 minuten show met maar 3 muziek nummers.
volgens mijn berichtgever is zeker 75% niet afgegaan ?!?
geen 400mm gezien ??

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
ik ben zelf niet wezen kijken daar maar de eerste berichten die ik op mijn telefoon binnen krijgt zijn niet zo positief.
geen 400mm gezien ??

Ben net terug uit Emmerich. De show begon ruim een uur later door een flinke regenwolk met onweer.
In totaal zijn er maar 3 muziek nummers geschoten, waarbij het leek alsof heel veel vuurwerk bleef staan. Bij grote delen van het muziek werden alleen cakes/candles geschoten met verder niks erbij, ik hoop dat dit niet de bedoeling was en dat er echt heel veel is blijven staan. Of er 75% is blijven staan weet ik niet, maar wat ik gezien heb viel het qua aantallen nogal tegen.

Morgen zal ik mijn fotos even uitzoeken en aanvullen in dit topic.

gietjo

Registered User
geen 400mm gezien ??

Ik heb ongeveer 40 minuten gewacht en toen er echt een enorme dreun (bliksem inslag) kwam had ik de moed opgegeven en ben ik weer huiswaarts gegaan! Ik heb dus helemaal niks gezien.

Red Eagle

Registered User
Dan heb ik dus niks gemist.
Kon het niet halen dit jaar was pas om half 1 klaar met werken.
Zou het toch raar vinden als er veel is blijven staan zal niet de eerste keer zijn dat er veel niet af gaat en daar heeft Hayo toch van geleerd?
Voorgaande jaren waren het tenslotte prima shows met mooie effecten.
Regenen diet het gek genoeg bijna elk jaar wel tijdens de show in Emmerich.
Ben erg benieuwd naar het verhaal erachter en de film.

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
Ik heb ongeveer 40 minuten gewacht en toen er echt een enorme dreun (bliksem inslag) kwam had ik de moed opgegeven en ben ik weer huiswaarts gegaan! Ik heb dus helemaal niks gezien.

Rond 23.40 - 23.45 is de show dan alsnog geschoten. Door een gebrek aan communicatie zijn veel mensen tijdens het noodweer toch maar naar huis gegaan. Tijdens het vuurwerk was het wel droog en direct na de show begon het weer te regenen.

roelz

Registered User
Jep, op de dijk waren de meeste al weer vertrokken. De show liep niet helemaal oke? Ik vond het wat magertjes, wel een hele dikke shell gezien, kolere..

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
Artikeltje uit een duitse krant (Nog voor de show):

16.10 Uhr. Michael Newiger und Markus Leistner stehen auf dem Deichweg, lachen, unterhalten sich. Nichts deutet darauf hin, dass sie im Verzug sind. „Eigentlich hätten wir gestern Abend, spätestens aber heute früh um 9 Uhr anfangen sollen, aber wir kommen nicht rauf auf die Rheinwiesen“, erklärt Michael Newiger. Dennoch: Sorgen machen sich die zwei Pyrotechniker nicht. Auch der Chef Hajo Wolff von der Firma Fireworks bleibt gelassen. „Das schaffen wir. Das müssen wir ja schaffen“, macht er sich selbst Mut. Das Team hat nur noch wenige Stunden Zeit, um „Emmerich im Lichterglanz“ zu versetzen.

Grund: Bei der Klever Firma Winkels gibt es Probleme mit dem Verladen eines 500 Tonnen schweren Konverters. „Eigentlich sollte jetzt alles abgeschlossen sein“, wundert sich Geschäftsführer Norbert Liedmeier, von der NRZ auf die Verzögerung angesprochen. Um 12 Uhr habe man noch im Zeitplan gelegen. 12 Uhr? Sollten da nicht eigentlich schon die Pyrotechniker ihre Mörser, also die Abschussgestelle, aufgebaut haben? „Eigentlich schon“, sagt Newiger. „Wir haben für diese Zeit ja eine Genehmigung“, sagt Wolff.

49212992-300x402.jpg

© Der Westen.de

Keine Doppel-Genehmigung

Ingrid Wessels aus der Pressestelle des Wasser- und Schifffahrtsamtes (WSA) kann zunächst nicht helfen. „Ich bin eigentlich gar nicht im Dienst, hatte heute ein Seminar“, bittet sie um Verständnis, bietet aber freundlicherweise an, sich zu erkundigen. „Es hat keine überlappende Genehmigung gegeben, teilt sie gegen 17.15 Uhr mit. Dies bestätigt auch Martin Wolters, Leiter der Außenstelle Emmerich des WSA. Die Firma Winkels habe eine Genehmigung für den gesamten Freitag nachgefragt, die Stadt nur für Samstag. „Aber wir haben im Vorfeld schon die Probleme vorausgesehen und alle haben sich einvernehmlich verständigt“, sagt Wolters. „Jetzt warteten die Pyrotechniker nur noch darauf, anfangen zu können.“ Wer hat denn da was falsch verstanden?

Die Pyro-Mannschaft, Experten aus Siegen, Dinslaken, Remscheid, Köln, Düsseldorf und den Niederlanden, haben jetzt noch jede Menge Arbeit vor sich. Aber Wolff hat vorgesorgt. „Ich habe vorsichtshalber meine Mannschaft verdoppelt“, sagt er. „Notfalls wird das Lichtstativ aufgebaut und wir arbeiten die ganze Nacht“, kündigt Leistner an. Die Arbeit fürchtet er nicht, wohl aber ein Gewitter. „Wenn es regnet, werden wir die gesamte empfindliche Technik mit Planen abdecken müssen, das kostet weitere Zeit.“ Eines ist klar: Es sind noch zig Arbeitsstunden zu leisten für 18 Minuten Lichterglanz und Emotionen.

Maria Raudszus

Vertaling naar het Nederlands, klik hier

remio

Registered User
wij ook tot 11 uur gewacht, maar zo hard regenen en dikke klappen onweer dat we richting huis zijn gegaan. achteraf dus iets te vroeg maar ook weer niet een goede show gemist:)

verder wel een leuke middag/avond gehad bij de muziektent aan het eind vd kade. nu een lichte bonk nog in mn hoofd hehe:happy:

smilli

FPM Filmer
Ja wij zijn om kwart over 11 ofso vertrokken, flink balen natuurlijk maarja. Hoe zit het trouwens met ontbrandings toestemming blijft die een uur doorlopen?
Ben benieuwd naar jullie beelden jongens!

bluebear

Registered User
hele avond mooi weer gehad tot vlak voor 11.
gelukkig konden we droog staan naast een trap en begon het vuurwerk toch.
de show was naar mijn idee wat kort maar wel mooi.

DJ-ArSoN

Registered User
Wat een ongelooflijke hoosbui inderdaad rond 22:30 uur. We stonden al een tijdje aan de kade, maar het begon steeds harder te waaien en die bui kwam er toch echt aan dus zijn we gaan lopen, gelukkig net op tijd onder De Poort voor een goede schuilplaats. Die blikseminslag vlakbij was nog het heftigste van de hele avond :happy: Wat een klapper zeg!! Recht voor onze neus!

Show zelf was wel oké maar niet heel goed idd. Al zaten er best wat leuke dingen bij, maar er werd niet echt lekker gepompt en de effecten waren niet heeeel bijzonder. Heb 4 muzieknummers gehoord, maar al met al vond ik het nog steeds een (te) korte show... en of die grote klapper echt 16 inch was vond ik moeilijk te beoordelen. Denk dat het noodweer de show uiteindelijk toch parten heeft gespeeld. Het regende zo heftig, dat moet gewoon schade op het schietveld opgeleverd hebben. Maar, al met al een leuke avond gehad, de schnitzel en biertjes smaakten prima, volgend jaar weer :smiling:

shinji

Moderator
Medewerker
Het was wederom een memorabele dag in het pittoreske Emmerich.
Over de show zelf. Het was weer een echte Hayo-show, goede bommen( op de zilveren palmen na), maar zoals altijd wel een beetje weinig qua aantal. Toch vond ik het geheel wel vermakelijk.

Moontan

Moderator
Medewerker
Gepubliceerd op 29 jul 2012 door DsNLFireworks
Emmerich | Emmerich im Lichterglanz
Date: 28-07-12
Company: Holland Vuurwerk Groep GmbH | Hayo Wolff
Caliber: 400 mm

ifeelfine

Registered User
kwam in de nederlandse kant van het noodweer terrecht (kwamen uit Venlo waren dus in de buurt) zijn maar doorgereden naar huis (een stuk 60 km op de A50/A58 zo slecht weer was het).

Ben toch blij te lezen dat ik de juiste keus heb gemaakt en dat ik niet veel heb gemist

Laatst bewerkt:

smilli

FPM Filmer
Vind de eerste 10 minuten wat mager, materiaal is niet geweldig maar de muziek keuze vind ik wel weer passend.

Pyro Mike

Registered User
Ja wij zijn om kwart over 11 ofso vertrokken, flink balen natuurlijk maarja. Hoe zit het trouwens met ontbrandings toestemming blijft die een uur doorlopen?
Ben benieuwd naar jullie beelden jongens!
Ontbrandingstoestemmingen hebben ze volgens mij niet echt zo strak in Duitsland. Ik kan me heugen dat een berichtje naar de gemeente voldoende is dat je iets gaat afsteken en wat je ongeveer afsteekt. Verder qua tijd weet ik niet of je exacte tijdstippen aan moet houden hoor. Daarbij is Emmerich Lichterglanz best een happening waar veel mensen op af komen, zoiets lassen ze niet zomaar af lijkt me. Het was toen het afgestoken werd nog vrij druk hoor.. Vond alleen dat het zo ineens begon, totaal geen communicatie idd, niks omgeroepen... Zonde voor vele die net weg waren.

DJ-ArSoN

Registered User
Klopt, het begon wel weer vrij plotseling. Net 10 minuutjes droog ofzo, en toen via de speakers aftellen van 10 naar 0. Het was inderdaad niet superdruk meer, wij stonden tijdens de bui Onder De Poort en zagen al veel mensen weggaan en met taxi's vertrekken. Waarschijnlijk waren die ook al deels besteld voor de oorspronkelijke eindtijd van de show. Maar toch waren er nog flink wat mensen gebleven. Na de show was het wel snel uitgestorven, zelfs bij dat podium met muziek was niet veel meer te beleven.

Bovenaan