Diervriendelijk vuurwerk in Italiaans stadje

Moontan

Moderator
Medewerker
Diervriendelijk vuurwerk in Italiaans stadje

Voor veel dieren is de jaarwisseling of een groot evenement met vuurwerk een regelrechte ramp. Vuurwerk zorgt vaak voor veel stress en ellende, maar het kan ook anders. Het Italiaanse stadje Collecchio geeft het goed voorbeeld: de plaats gebruikt voortaan stil vuurwerk om de dieren te ontzien.

piepvandaag-vuurwerk-2.jpg

Vuurwerk, veel mensen genieten ervan bij evenementen en natuurlijk tijdens de jaarwisseling. Voor dieren ligt dat heel anders. De knallen en de explosies zorgen elk jaar weer voor veel dierenleed. Vuurwerk kan tal van klachten veroorzaken voor dieren zoals hartproblemen, misselijkheid en natuurlijk grote angst en stress. Ook verwondingen komen elk jaar weer voor. Oogletsel en brandwonden zijn geen uitzondering en dieren zoals pluimvee raken door de knallen letterlijk compleet van de leg. Het geluid dat veroorzaakt wordt door vuurwerk is het meest schadelijk. De oren van dieren zijn veel gevoeliger dan die van mensen. Dieren rennen door de felle explosies in paniek weg, worden aangereden, verongelukken of raken zover van huis dat ze niet meer thuis komen.

Diervriendelijk vuurwerk
Reden voor het Italiaanse stadje Collecchio in de provincie Parma om wetgeving te maken die het gebruik van knal-vuurwerk verbiedt. Voortaan zal tijdens evenementen en jaarwisseling gebruik worden gemaakt van ‘stil vuurwerk’. Het bedrijf Setti vuurwerk maakt vuurwerk zonder geluid. Zij verzorgden spectaculaire lichtshows zonder de bijbehorende knallen. De gemeente nam het besluit uit respect voor de dieren in haar gemeente. Collecchio wil dat niet alleen mensen kunnen genieten van een feest, maar ook de dieren.

Bron ©PiepVandaag.nl Lydia Zittema

rob39

Registered User
nu maar hopen dat adelfia en recco heeeeeeeeeel ver van parma afliggen......... ik ben daar overigens geen dieren tegengekomen, behalve een duif met vingers in zijn oren.....

Flashbom

Registered User
"Paola Gutiérrez · Santiago de Chile
... me metí a la página de la empresa de fuegos artificiales y no sale nada al respecto... me suena a fake (tristemente)
Me gusta · Responder · 1 · 1 de enero de 2016 15:06"

Jullie kunnen vast wel Spaans gok ik, Lydia Zittema schijnbaar niet, maar ze komt er vast vroeg of laat wel achter.

Flashbom

Registered User
Maar laat ik doodleuk een keertje doen alsof een journalist wel zijn huiswerk goed gedaan heeft, dan lijkt het me verdomde moeilijk om dergelijk vuurwerk te maken, hoe krijg je in vredesnaam iets de lucht in, dat daar ook nog eens een mooi effect geeft, zonder geluid?!
Een fonteintje zou nog kunnen lukken met een beetje moeite, maar vuurwerk zoals op die foto?
Misschien met een beamer en zonder luidsprekers, maar ben in ieder geval erg benieuwd naar wat de journalist in gedachte had.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Maar laat ik doodleuk een keertje doen alsof een journalist wel zijn huiswerk goed gedaan heeft, dan lijkt het me verdomde moeilijk om dergelijk vuurwerk te maken, hoe krijg je in vredesnaam iets de lucht in, dat daar ook nog eens een mooi effect geeft, zonder geluid?!
Een fonteintje zou nog kunnen lukken met een beetje moeite, maar vuurwerk zoals op die foto?
Misschien met een beamer en zonder luidsprekers, maar ben in ieder geval erg benieuwd naar wat de journalist in gedachte had.

Een belazer show...

Mystifying Sage

Registered User
Wat heeft iedereen tegenwoordig toch met dieren? Lijkt wel alsof dieren belangrijker zijn dan mensen.

Doe eens normaal, dieren zijn gewoon onderdeel van voedselketen. Alles moet maar wijken voor dieren?? Pfffff wereld draait echt helemaal door.

ReFa

Registered User
Natuurlijk zijn er dieren die er last van hebben, dat kunnen (en mogen!) we niet ontkennen.
Maar in hoeverre is die last erg... dat is maar de vraag. Is de last erger dan bij een langdurige onweersbui?
Hoe gaan de eigenaars ermee om? Dat soort dingen tellen ook mee.
De buurvrouw van mijn ouders ging bij elk onweer met haar hondje in de badkamer zitten,
omdat dat beestje bang was voor onweer. Van het vuurwerk met oud en nieuw had hij veel minder last
en was het niet nodig....

Zelf heb ik mijn hele leven, zowel bij mijn ouders als in de 15 jaar dat ik nu uit huis ben, huisdieren
gehad. De cavia tel ik even niet mee, die was van het begin af aan al een saai beest dat nooit in
beweging wilde komen, ook niet met vuurwerk. De katten bij mijn ouders hadden nooit problemen,
1 ervan zat zelfs voor het raam te kijken naar het vuurwerk. Net als de hond van mijn zus trouwens,
die ging met vuurwerk ook altijd op zijn achterpoten door het raam naar buiten kijken.

Onze vorige 2 katten, 1 was enorm angstig voor onweer, de ander kon niks wat schelen. Met oud
en nieuw kroop de angstige aan het begin van de dag wel even weg voor de knallen buiten,
maar we lieten hem, en in de loop van de dag kwam hij gewoon tevoorschijn omdat hij er
aan gewend raakte. De andere, je raad het al, die ging de hele dag en nacht gewoon zijn gang.

Sinds begin december hebben we 2 nieuwe katten (kittens, geboren in september).
Donder en Bliksem heten ze.
Vanaf het begin een paar keer vuurwerkfilmpjes gekeken met het geluid lekker hard.
(vond dit baasje ook wel prettig ;) ) Bliksem deed het allemaal niks, Donder vond
vooral de bewegende lichtjes erg leuk. Als er buiten al eens harde knallen waren (dit jaar
overigens veel en veel minder dan afgelopen jaren) keken ze even op en sliepen weer verder.

De grote 'test' kwam met oud en nieuw. Gedurende de middag nam het geknal buiten
langzaam toe. Het deed ze weinig. Om 18u mocht brave ik dan eindelijk ook naar buiten
en een paar flinke cakes gingen de lucht in. Donder is gewoon blijven slapen,
Bliksem was wel even weggekropen, maar niet voor lang. Gedurende de avond
was Bliksem wel wat vaker onder de tafel onder de kerstboom te vinden,
maar kwam daar ook regelmatig vandaan om lekker op schoot te komen,
ondanks het vuurwerk dat soms goed te horen was.
Ook met de jaarwisseling zelf geen problemen geweest. Het enige dat ze
wilden toen we weer boven kwamen was eten.

Oh ja, en vogels...
Als onderdeel van de traditie ga ik elk jaar na het afsteken en de grote
rommel opruimen altijd nog even een rondje rijden met de auto.
Kijken hoe in de regio nog oud en nieuw gevierd wordt.
Rond 3u30 was ik thuis en stond op de gallerij nog even een sigaretje
te roken voor het slapen gaan. Onder het genot van het heerlijke geluid
van nog wat verdwaalde knallen. Onderbroken door....
het gezang van de vogels buiten. Ja, natuurlijk waren die wakker,
maar net als bij mensen is ook bij dieren een nachtje gebroken nachtrust
geen probleem. Overigens zijn vooral bij zachte jaarwisselingen de
vogels doorgaans al te horen in de (vroege) ochtend. Zoals het hoort,
elke ochtend van het jaar tegen de tijd dat de zon op gaat komen.

Gr, Remco

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Noord-Italie... tsja, daar wonen vooral veel metro-mannen die meer voor de spiegel staan dan hun vrouw....

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
Ik heb even de bron opgezocht en het ging om een vuurwerkshow van 27 september 2015 bij een pretpark (link naar facebook bericht).

Een dag later stond op dezelfde facebook dat ze hun excuus aanbieden dat het niet volgens de afspraak is verlopen omdat het geen stil vuurwerk was (Bron)!

Ze spreken totaal niet over een verbod op knallen en het diervriendelijke vuurwerk was EENMALIG (en gefaald!). Er is dus geen wetgeving aangepast.
Op 13 september hebben ze ook een normale vuurwerkshow geschoten.

Grappig hoe 'redacteuren' die verhalen verzinnen. Dit 'research' werk heeft me welgeteld 8 minuten gekost.

Bovenaan