Delfzijl

Tony

Administrator
Medewerker
Zelf ben ik van mening dat deze voor Nederlandse begrippen wel goed was. Iedereen heeft wel zijn mening en smaak dat mag ook geuit worden. Alleen je moet niet vergeten dat wat wij in Nederland aan regels hebben (Denk aan afstanden, locatie problemen naar aanleiding van Natura 2000/flora fauna wet) er weinig mogelijkheden overblijven om die beleving van buitenlandse shows te kunnen evenaren. Daarnaast merk ik dat vaak de opdrachtgever en het budget vergeten wordt. Want dat is altijd nog 1 van de belangrijkste punten in het hele organiseren. Die kiest namelijk een partij en stelt een budget beschikbaar aan een schietbedrijf.

Dit alles staat los vande vraag is een show goed of slecht? Er gaat genoeg de lucht in, de kalibers zijn groot genoeg (vanaf 5" is elk effect te krijgen). Maar ik vind de show ook niet goed geschoten. Ik zie fantastische goed geschoten consumenten shows maar je ziet ook heel veel slechte en saaie shows voorbij komen. Ik denk dat je met elke kaliber wel iets kan maken. De afstand en dus ook de beleving laat ik daar altijd bij achterwege want een show is goed van 10 meter of van 100 meter. Dat een show veel gaver is om mee te maken cvanaf 10 meter is weer totaal iets anders.

Sorry voor de mensen die hard hebben gewerkt aan deze show maar dat mag een mening niet in de weg staan.

shinji

Moderator
Medewerker
Delfzijl is 1 van de weinige shows in Nederland waar een goed budget voor is. Dat is goed te zien in deze show, want er gaat genoeg de lucht in. Ook zitten er een paar goede stukken in de show, bv op 7.30 met de multicolor bommen met report. Maar over het algemeen kabbelt deze show maar voort met om de minuut een paar blokjes, singleshots of candles met af en toe wat salvo's erbij. Dit heeft niets te maken met budget, bommenkwaliteit of wat dan ook. Dan komt de finale met veel goud en salutes, waar niets mis mee is, behalve dat rekje wat ineens rechtsboven, buiten het beeld, geschoten wordt. Dat zie je bij goede schieters dus echt niet gebeuren.

PyroPlop32

Registered User
Vervelend he een beetje kritiek....
doe er eens wat mee zou ik zeggen

neemt niet weg dat je gewoon hard werkt hoor om te proberen om iets leuks neer te zetten.
maar de laatste echt leuke shows de laatste jaren in NL waren in Urk en Paleis het Loo.

GOED PLAN !!!!!!

Laatst bewerkt:

bridge

Bronzen Member
Plopje is gewoon een beetje verwend. Als je 5 keer per jaar in Spanje of Italië naar shows gaat kijken, dan valt alles in Nederland tegen. De techniek, timing, en mooie producten ontbreken hier gewoon, en dat valt dan erg op (of tegen). Voor Nederland is dit een flinke show qua omvang, maar ik krijg er ook nog geen harde elleboog van helaas. Hier draait iedere show om geld verdienen, in het buitenland komt passie voor het vak vaak op de eerste plaats bij de meesten. Daarom bezoek ik ook geen shows in Nederland.

Tsja baas bovenbaas hou je altijd. Als je drie keer in Japan bent geweest dan denk ik dat Italie en Spanje ook niet meer boeien.

PyroPlop32

Registered User
In Japan heb je de grote hanabi bommen die speciaal zijn
maar waar je ook op een behoorlijke afstand vanaf staat.
en natuurlijk de mega shows met veel japanse bommen.
maar dat is totaal niet te vergelijken met Italie.

Italie blijft iets unieks ( bomba de tiro's/meerslagen/de afstanden/batteria's etc etc ) en spanje blijft gewoon leuk
met goede avondshows en mascleta's ook al ben je 100 keer in Japan geweest!

maar genoeg geluld over italie en spanje.
neem nou duitsland, daar schieten ze ook gewoon leuke kermis showtjes ( zelfs voor mensen die jaarlijks naar Spanje en Italie gaan ) of Belgie, de shows in knokke zijn meestal stuk voor stuk beter dan wat er het hele jaar in nederland word geschoten.
daar halen ze natuurlijk wel gerenommeerde schietbedrijven naar knokke maar toch.

vergelijk het eens met het festival drama in scheveningen , 300.000 man die even komen kijken is wel een stukje meer dan in Knokke. en dan maar een budget krijgen van een paar ruggen per show waar je amper wat mee kan.

Vaak is het ook zo dat de opdrachtgevers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dat de schietbedrijven er ook nog
eens aan willen verdienen, dat betekend dus vaak mindere shows met vrij slechte producten.

vuurwerk en shows boeien mij altijd....maar het is een ********* excuus dat nederlandse shows niet meer zouden boeien omdat je naar andere landen bent geweest, ik ben gewoon realistisch dat het in nederland vaak gewoon drama is.
( kwaliteit, schietstijl, timing ) de afstanden kunnen we helaas niks aan doen, maar dat zou je enigzins kunnen compenseren door goede producten te gebruiken. zie de 2 inch shelletjes van ricasa op het plein met de crema bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:

Dennis010

Registered User
Tsja baas bovenbaas hou je altijd. Als je drie keer in Japan bent geweest dan denk ik dat Italie en Spanje ook niet meer boeien.

Dit vind ik een kromme vergelijking... in Japan heb je kwalitatief vuurwerk en goed geschreven en gebouwde shows.
In Italie en Spanje heb je dat idem dito. Het probleem is dat er hier gewoon geen aandacht aan besteed wordt omdat het niks mag kosten, want dat knabbelt allemaal aan de toch al zeer lage marges die er hier te verdienen zijn. Het is niet voor niks dat bijna overal liefhebbers/ jonge gasten lopen te helpen bij de opbouw van NL shows.. gratis of zeeeer goedkope arbeid....

Goed vuurwerk en goede shows vervelen nooit, waar ter wereld geschoten dan ook.
Slechte meuk en schiet maar raak voor een knaak shows wel.

Maar ik snap alle verdedigingen van sommigen wel, het blijft je werkgever/ bouwkans, en als je negatief bent mag je niet meer werken/ helpen.

Poziloc

FPM Hangouderen
Ik heb in het verleden shows gebouwd en geschreven voor o.a. Azuma.
Het probleem is vaak wat je geleverd krijgt qua spullen en ik kan jullie vertellen dat dit vaak drama is.
Als je een lijst met spullen krijgt met rare aantallen shells zoals 7x rode peony , 4x blink etc. ben je al snel klaar en is de conclusie dat je hier natuurlijk weinig mee kan. Dit ging bij mij op een gegeven moment standaard in de finale.
Op locatie was het ook vaak drama....heb je een show geschreven met de middelen die je hebt, mis je weer bepaalde effecten en zijn daar andere effecten voor gekomen,of zijn er helemaal niet.
Daar kon ik heel slecht tegen en is eigenlijk je show al naar de klote.
Vaak kreeg je de lijst met producten een dag van te voren met de vraag of je dan de show wil schrijven!
Nu bouw ik amper shows meer en dat scheelt een hoop stress en dat bevalt mij eigenlijk prima.
Waar ik nog mee bouw zijn liefhebbers en wel de moeite nemen om wat leuks neer te zetten.

Ik snap de helpers/liefhebbers ook wel...die vinden het prachtig om te helpen en zien het eens een keer van een andere kant.
Zo zijn ze er ook die zich er in werken met een bruine arm.
Met dat soort lui werk ik niet graag samen...beter gezegd helemaal niet! Ik heb een hekel aan dat soort lui.

Maar ik ben er het er wel mee eens dat er veel meer mogelijkheden zijn....een beetje creatief denken is niet echt moeilijk.
Opmerkingen van: het publiek vind het toch wel mooi gaat er bij mij al helemaal niet in.
Ik durf te wedden als je 2 shows neerzet, waarvan er 1 schiet maar raak voor een knaak en er 1 waar over nagedacht is, dat het publiek wel degelijk het verschil ziet.

Bovenaan