Controles vuurwerk verkooppunten

Moontan

Moderator
Medewerker
DCMR strenger bij vuurwerkverkoop

De DCMR gaat dit jaar strenger optreden tijdens de controles bij de vuurwerkverkooppunten in de regio Rijnmond. Vorig jaar voldeden minder winkeliers aan de richtlijnen die gelden voor veilige verkoop van vuurwerk. Zo werd er vuurwerk opgeslagen op plaatsen waar dat niet mag en werd er meer vuurwerk verkocht aan klanten dan wettelijk is toegestaan. De komende dagen geeft de DCMR sneller boetes voor zaken waarvoor vorig jaar eerst nog een waarschuwing werd gegeven. Ook ziet de DCMR toe op het naleven van de tien kilo-regeling: per klant mag er niet meer dan tien kilo over de toonbank gaan. Ook ondernemers die vuurwerk aan minderjarige klanten verkopen kunnen rekenen op extra aandacht van de milieudienst. Verder zal er ook meer aandacht komen voor de vrachtbrieven die bij het geleverde vuurwerk horen. Net als vorig jaar zal de DCMR ook controleren tijdens de dagen die voorafgaan aan de officiële verkoopdagen voor vuurwerk. 26 december 2011

http://radioschiedam.waterwegnoord.nl/?c=nieuws&i=26078

ThunderBall

Registered User
Yep! 10 kilo per persoon per keer.
Niks geen sensatie.

Met bruto gewichten kan je net 1 mat vervoeren of 1 goed pakket.

Nu moet je dus vaker met kleinere beetjes vuurwerk over straat, ik weet niet eens of het daardoor aan het eind van de rit zoveel veiliger is.

HocusPocus.Pyro

Registered User
Ik snap het niet; er is naar mijn weten nog nooit iets (ernstig) fout gegaan bij vuurwerkverkooppunten, of het vervoer van vuurwerk door particulieren; en ik heb nog nooit gehoord/gezien dat er bijna foutjes zijn gebeurd (near misses). Dan heb ik het over noemenswaardige zaken, niet theoretisch gevaar... Oftewel, de regelgeving en handhaving op dit vlak zijn volgens mij een verspilling van resources van DCMR, naast dat dit soort 'acties' extra stress geeft bij vuurwerkverkopers. Wat is het nut nu daarvan? Als je dan toch de keuze hebt om overheidsambtenaren iets te laten doen aan vuurwerk, laat dan extra teams zich richten op dat mega irritante " Cobra 6" achtige knalvuurwerk. Daar is iedereen het over eens dat je daar wat tegen moet doen.

Het is grappig. Dit soort puntjes zou de vuurwerkbranche naar voren moeten brengen. Ik snap het wel, de grote vuurwerkjongens hebben het nu veel te druk. Het is hard werken in deze dagen. Maar je ziet dat de branche nog steeds "matig" is georganiseerd; er is niet sprake van 1 duidelijk geluid. Waarom is dat zo? Blijft dat zo? (Terwijl de discussies in de maatschappij doorgaan...)

Je zou DCMR enzo op basis van dit soort sensatie-berichten moeten uitdagen; laat nu eens zien welke bijna-rampen voorkomen worden dankzij dit soort (extra) inspecties. Maak het maar eens duidelijk. De belastingbetaler is daar vast wel in geinteresseerd. ;-)

GMP82

Zilveren Member
Ik denk dat de reden zich laat raden.... boetes zijn centjes voor de schatkist...

Dat is de enige logische verklaring, waarom ze nu een hetze zouden loslaten op het 10kg/persoon, terwijl het op 1 januari omgaat naar 25kg/persoon (wat met het verzwaarde vuurwerk van nu, alsnog te weinig is).

HocusPocus.Pyro

Registered User
Ik denk dat de reden zich laat raden.... boetes zijn centjes voor de schatkist...

Nee, dat geloof ik niet.

Ik vrees eerder dat men het overzicht kwijt is, of misschien wel zelfs nooit heeft gehad. Ik vrees dat men zich niet meer - op het juiste niveau in de organisatie - zich afvraagt: "Waarom doen we dit?" "Doen we de juiste dingen?" "Is het proportioneel?" "Is er een goede rechtvaardiging voor wat we doen?" "Wat leren we van een terugblik van de laatste jaren?" Dat moet je niet de uitvoerende vragen; die 'doen maar hun werk'.

En ondertussen blijft de vuurwerkbranche als geheel aan zet om ook wat van zich te laten horen.

shinji

Moderator
Medewerker
Ik heb t zelf meegemaakt. Ik loop met een veel te zware zak naar buiten, controle. Winkelier krijgt een forse boete en ik moet 3x heen en weer gaan lopen om alles in de auto te zetten, met meneer pet als cipier. In de auto lag al een berg, dus meneer pet eindigt met de opmerking," maak er wat moois van kerel".
Je vraagt je af wat het nut van die 10 kg regel is als je als consument honderden kilo's in je autootje mag stouwen, terwijl een winkelier maar 10 kg per tasje mag meegeven. Ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat de overheid totaal het overzicht kwijt is en dan maar overgaat tot ondernemertje pesten.

Moontan

Moderator
Medewerker
DCMR pakt tien vuurwerkverkopers aan

De DCMR Milieudienst Rijnmond heeft tot nu toe tien vuurwerkverkopers een dwangsom opgelegd omdat ze niet voldeden aan de regels. De bedrijven moeten de tekortkomingen onmiddellijk verbeteren, anders kost het ze bij een volgende controle duizenden euro’s.

Bij de tien bedrijven die niet aan de regels voldeden, waren bijvoorbeeld gangpaden tussen de verpakkingen te smal. Ook stonden er kluisdeuren open stonden en was vuurwerk te hoog opgestapeld.

Tot nu toe zijn ongeveer 60 van de 105 verkooppunten in het Rijnmondgebied gecontroleerd.

1,5 miljoen kilo
Controleurs gaan donderdag weer op pad om te kijken of de problemen verholpen zijn. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft proces-verbaal opgemaakt van de overtredingen.

In de regio ligt volgens schattingen van de DCMR een slordige 1,5 miljoen kilo vuurwerk opgeslagen. De dienst kondige onlangs aan dit jaar extra streng te controleren.

Video: DCMR pakt vuurwerkverkopers aan
http://www.rijnmond.nl/nieuws/28-12-2011/dcmr-pakt-tien-vuurwerkverkopers-aan

Michel_G

Zilveren Member
Je vraagt je af wat het nut van die 10 kg regel is als je als consument honderden kilo's in je autootje mag stouwen.

(Beetje late reactie, door de drukte de afgelopen week dit berichtje gemist.)

Maar daar ga je de fout in, officiëel mag je maar 10kg in een auto/voertuig vervoeren, ook al zit je er met 4 man in. Waarschijnlijk was meneer met de pet dus niet op de hoogte van dit feit.

Bovenaan