Commentaar: vuurwerkverbod is taboe op het Binnenhof (Volkskrant)

Plum Bloom

Registered User
Wie echt wat wil doen aan de sfeer in de Oudejaarsnacht, ontkomt niet aan het vuurwerkdebat.

Door: Raoul du Pré 3 januari 2017, 10:30

In veel gemeenten wordt nog geïnventariseerd, maar voorlopig staat de teller van de Oudejaarsnacht op 344 arrestaties, meer dan bij de vorige jaarwisseling. In 98 gevallen gaat het om geweld tegen agenten, ambulancemedewerkers en brandweerlieden. In tien van de 25 brandweerregio's werden hulpverleners gehinderd door een spervuur van lawinepijlen en illegaal vuurwerk. Hier en daar werd de brandweer zelfs in een 'hinderlaag' gelokt met een bewust aangestoken container.

Die al bijna vertrouwde stroom van berichten bracht in de eerste dagen van 2017 een net zo voorspelbaar ritueel op gang: politievakbonden, burgemeesters en politici die over elkaar heen buitelen om te verkondigen dat het zo niet langer kan. 'Harder optreden, strenger straffen', is de gemene deler in de reacties. Alsof dat de afgelopen tien jaar niet al is gebeurd. We kregen al supersnelrecht, verhoogde strafeisen voor geweld tegen hulpverleners, publiekscampagnes en nu ook hogere strafeisen bij misdragingen onder invloed van alcohol- of drugsgebruik. Maar de rust keerde niet terug.

Dat is niet verwonderlijk, want één aspect van de Oudejaarsnacht blijft zich onttrekken aan de politieke bemoeienis: het consumentenvuurwerk. De hypernerveuze, agressieve, onaangename sfeer waar hulpverleners in de nieuwjaarsnacht zo onder lijden, wordt in hoge mate bepaald door het alles-mag-vannachtgevoel dat het vuurwerk met zich meebrengt. Juist in de anarchie van de kruitdampen onderscheidt de jaarwisseling zich van andere massaal gevierde feestdagen zoals Koningsdag.

Niettemin is een serieus offensief tegen het vrije vuurwerk een van de laatste taboes op het Binnenhof. Hoewel nu al pakweg de helft van de bevolking voor een verbod is, blijft de steun in de Tweede Kamer beperkt tot een klein deel van de linkerflank. De rest durft het vooralsnog niet aan, bang voor de toorn van liefhebbers wier jaarlijkse pleziertje wordt afgepakt.

Dat mag, maar veel van de partijen die nu weer zo gretig hun afschuw uiten over het lot van de belaagde hulpverleners, hebben daarmee wel minder recht van spreken.

http://www.volkskrant.nl/opinie/commentaar-vuurwerkverbod-is-taboe-op-het-binnenhof~a4443011/

Plum Bloom

Registered User
Onder het artikel een poll: 'Het verbieden van zwaar knalvuurwerk is een goede maatregel om nieuwjaarsgeweld in te dammen'.

Tsja, en dat noemt zich een kwaliteitskrant.

Stefan Tetteroo

Registered User
Kan iemand mij uitleggen hoe een vuurwerkverbod zou leiden tot minder geweld richting hulpverleners? Echt weer een stukje bureaujournalistiek! Hilarisch!

Plum Bloom

Registered User
Paar zeer scherpe reacties onder het commentaar inmiddels. Wel mooi dat de Volkskrant die plaatst. Hoef je bij het AD niet mee aan te komen.

magnolia

Registered User
Ik ga nu even niet stemmen op die poll hoor .
Want in sommige gevallen waren al die rellen al voorbereid door middel van toezicht camera's onklaar te maken .
Ik denk dat de overheid er goed aan doet meer te gaan investeren in mankracht of in sommige gevallen het leger er maar bij te roepen .
Want de politie sarren blijft gewoon veel te leuk .

Moontan

Moderator
Medewerker
Kan iemand mij uitleggen hoe een vuurwerkverbod zou leiden tot minder geweld richting hulpverleners? Echt weer een stukje bureaujournalistiek! Hilarisch!

Ik lees dit in ieder artikel van welke krant dan ook steeds weer terug. Dronkenschap, vernielzucht, agressie tegen hulpverleners: het is allemaal de schuld van het vuurwerk afsteken op Oudejaarsavond.

petertje23

Registered User
Mooi stukje stemmingmakerij alweer.

Het is de schuld van vuurwerk dat de hulpdiensten worden lastig gevallen, het zal wel aan mij liggen........

The Passion

Registered User
whahha, zwaar knalvuurwerk? dat hebben we in nederland niet.althans, niet legaal. en wat niet legaal is, is dus illegaal. en wat illegaal is, is al verboden.
kansloze opmerking dus :)

Bovenaan