Burgemeester over jaarwisseling Enschede: 'Vuurwerkoverlast loopt uit de hand'

Moontan

Moderator
Medewerker
Burgemeester over jaarwisseling Enschede: 'Vuurwerkoverlast loopt uit de hand'

ENSCHEDE - Burgemeester Onno van Veldhuizen wist niet wat hij meemaakte tijdens zijn eerste jaarwisseling in Enschede. Dit voorjaar wil hij met de hele stad in gesprek over hoe het in de toekomst verder moet met vuurwerk rond oud en nieuw. "Het loopt ons over de schoenen."

Van Veldhuizen: "In Enschede wordt heel veel vuurwerk afgestoken. Dat heb ik elders nog nooit zo gezien als hier." Enschede staat al jaren hoog in het landelijke Meldpunt Vuurwerkoverlast. Rondom afgelopen jaarwisseling kwamen 60 meldingen per 10.000 inwoners binnen, meer dan andere grote steden. De vuurwerkschade aan gemeentelijke eigendommen was zo'n 40.000 euro.

Taboe
Van Veldhuizen: "We spreken af dat je met oud en nieuw tussen zes uur 's avonds en twee uur 's nachts vuurwerk mag afsteken. Niemand houdt zich eraan. Dan kunnen we net zo goed niets afspreken." Burgers durven elkaar niet aan te spreken op overlast, ook dat is volgens Van Veldhuizen een probleem. "Het abnormale is zo normaal geworden dat veel mensen ook de politie niet bellen, omdat er geen beginnen aan is."

Stadsdialoog
De burgemeester denkt dat het anders moet kunnen en is benieuwd hoe Enschedeërs erover denken. De jaarwisseling 2017/2018 is komende maanden onderwerp van de eerste stadsdialoog van Enschede. De primeur was deze week in Glanerbrug. Ruim eenderde van de bezoekers gaf aan dat de gemeente het afsteken van vuurwerk moet reguleren. Ook de behoefte aan meer controles, handhaving en het bestrijden van illegaal vuurwerk bleek groot.

Wie mee wil praten, kan zich melden en aangeven vanuit welk belang hij aan tafel wil zitten. Deelnemers worden via loting geselecteerd.

http://www.tubantia.nl/regio/ensche...-vuurwerkoverlast-loopt-uit-de-hand-1.6859751

Koetje

Registered User
Ik vind dit juist een mooi bericht, op het slopen na dan. De stad van de vuurwerkramp waar gewoon nog steeds heel veel mensen gek zijn van vuurwerk. Top.

oerendhard

Registered User
mooi bericht?

Tuurlijk Enschede is en blijft nog steeds een vuurwerkstad.
maar deze burgemeester is tegen vuurwerk,en wil een verbod..het liefst zo groot mogelijk.
dat lees je misschien niet in dit stukje...maar dit is een 2de broertjes.
Dit gaat nu pas beginnen heb ik het idee.mag wat kosten. dit gaat zijn dingetje worden :(

joszie

Zilveren Member
Inderdaad. De mensen uit Enschede laten zich niet gek maken en willen gewoon een leuk feestje. Laat iedereen lekker hun vuurwerk afsteken. Zolang het maar legaal consumentenvuurwerk is. En zonder slopen.

Koetje

Registered User
Tsja, er zijn zoveel brave burgervaders die het willen verbieden. Ik probeer mij er niet meer druk om te maken, heeft toch geen nut. We zien het wel. Ik denk dat zij van een koude kermis thuiskomen als er een verbod komt. Zeker ook in Enschede.

Plum Bloom

Registered User
@oerendhard: Zijn er, voor zover jij weet, vuurwerkliefhebbers die zich hebben aangemeld voor die Stadsdialoog? Zo nee, wel van belang om iets te organiseren, lijkt mij. Vuurwerkhandelaren zouden daarbij het voortouw kunnen/moeten nemen. Klinkt onheilspellend, die stadsdialoog. Van te voren laten weten wat je mening is, deelnemers die via loting worden geselecteerd. Mooi vehikel om de boel te manipuleren. Brrrr.

Moontan

Moderator
Medewerker
Burgerbelangen Enschede:

Is het nu ”vuurwerkzones” of “vuurwerk vrije zones”? Afgelopen dinsdag heeft de burgemeester een toelichting gegeven op de voorgenomen aanpak m.b.t. de vuurwerk overlast. Er zullen in maart / april gesprekken worden gevoerd met burgers en wanneer de stadsdelen dan geen vuurwerk wensen of juist wel dan wordt hier gehoor aan gegeven. Onze fractie staat zeer zeker open voor het gesprek.

Wel nemen wij op voorhand stelling m.b.t. de handhavingsproblematiek. Handhaven lukt nu immers al niet i.v.m. te weinig capaciteit. Hoe gaan we eventuele vrije zones garanderen? Het is simpelweg niet mogelijk! Liever zien wij de discussie gevoerd worden over bijvoorbeeld overlast in de maand voorafgaand aan oudejaarsdag. Die overlast lijkt iets beter beheersbaar te krijgen, hoewel dit voor handhavers ook nu al een hele lastige klus blijkt. Scholen en verenigingen lijken een bescheiden rol te hebben in een oplossingsrichting. Maar ook die rol moeten we niet overschatten. De problematiek lijkt niet of nauwelijks aan te pakken. Voor onze fractie geldt, bespreken wat wij met alle betrokken partijen kunnen doen, dat heeft absoluut onze goedkeuring maar vuurwerk vrije zones, dat zijn wat ons betreft vooralsnog een grote illusie..

https://burgerbelangen-enschede.nl/2017/01/27/vuurwerk-vrije-zones/

oerendhard

Registered User
Heb er nog niks van vernomen.
Ga dit in de gaten houden,en zo nodig aanwezig zijn.
Heb verder nog niks gelezen waar/wanneer het is,en of je je al kan aanmelden.
Klinkt idd niet heel best. loting en van te voren laten weten wat je mening is. :ka boom:

@oerendhard: Zijn er, voor zover jij weet, vuurwerkliefhebbers die zich hebben aangemeld voor die Stadsdialoog? Zo nee, wel van belang om iets te organiseren, lijkt mij. Vuurwerkhandelaren zouden daarbij het voortouw kunnen/moeten nemen. Klinkt onheilspellend, die stadsdialoog. Van te voren laten weten wat je mening is, deelnemers die via loting worden geselecteerd. Mooi vehikel om de boel te manipuleren. Brrrr.

Schuim

Moderator
Medewerker
Oei, toch zoon vervelende knakker die wel erg dicht bij komt.

Enschede, het is voor mij het Mekka met de jaarwisseling.
Elk jaar weer bij vrienden daar met uitzicht op de leukste wijken.

Zelf lekker stoken en mn ogen uitkijken naar wat daar elk jaar de lucht in word geschoten.
Regelmatig zelfs dat ik even stop om te wachten tot een ander klaar is.
Vanaf dat het donker is full time buiten staan, of met een koude jaarwisseling even op zolder opwarmen met uitzicht over een behoorlijk deel van de stad.

Genieten van de regelmatig gigantische shows die door buurten worden afgestoken, ik zou zeggen zoek maar is op Youtube naar de combinatie Enschede en jaarwisseling.

Dit jaar hebben we helaas moeten uitwijken naar een ander dorp, en wat viel dat tegen zeg als je Enschede al 9 jaar gewend bent..
Ik was 1 van de grote stokers daar in de wijk.

Ik vond het altijd een ver van mn bed show, met die linkse knakkers die elke dag opstaan met een glas azijn in plaats van koffie.
Wonend in de toch al wat vreemde steden van het land.
Maar als het om mijn vuurwerkstadje en geboortegrond gaat is het toch weer even schrikken.

@oerendhard, als je iets hoort van waar er wat gebeurd, meld het dan!
Dan zal ik de vriendengroep ook gelijk aansporen om er werk van te maken.

Bovenaan