5" Italiaanse Cilinder Salutes

Feuerwerk

Registered User
Speel maar gewoon niet met dit spul. Je wilt het niet op je geweten hebben dat er gewonden vallen omdat jij te gierig was om honderd euro extra aan de juiste middelen uit te geven. Pyroart heeft heavy mortars die zijn hier uitermate geschikt voor. Jullie zouden eens shows mee moeten lopen zie je wat waar ingaat want dit gaat nergens heen..

tommy-gun

Registered User
leuke discussie.

1 kg flash heeft een behoorlijk groot volume en past echt niet in een 5 inch shell tenzij het een meerslag is.

Een shell heeft per 500 gr gewicht een stijglading nodig van 33 gr zwartkruit om op de normale hoogte te komen.
Salutes daarintegen kennen een mindere stijglading en/of een kortere vertraging. De reden daarvoor is dat men ze lager wil laten knallen omdat het effect toch niet bij het publiek kan komen maar de geluids en drukgolf dan intenser waargenomen kan worden.

Buizen kunnen van diverse materialen zijn. In Italie gebruiken ze idd veel metalen buizen. Van aluminium tot staal. Gouden regel hier, is echter dat je alles in het werk moet stellen om het publiek zo min mogelijk risico te laten lopen. Daarom kiezen Nederlandse bedrijven veelal glasfiber omdat dit weinig kinetische energie afgeeft zodat de scherven geen grote afstanden kunnen afleggen.
Hetzelfde geldt voor kunstof en karton.

TwanTaliban

Registered User
toen ik de cilinder afgestoken had heb ik het niet gefilmd, of er een boeket aanwezig was kan ik je ook niet vertellen het was te mistig, en ik gebruikte een stalen buis!

Eerder die avond had een maatje van mij een 3 inch italiaanse salutes, zo'n plastikke (240 gram kruit) de lucht ingeschoten en die knalde niet veel zachter als die 5 inch salute.

mvg, Twan

nismo

Registered User
toen ik de cilinder afgestoken had heb ik het niet gefilmd, of er een boeket aanwezig was kan ik je ook niet vertellen het was te mistig, en ik gebruikte een stalen buis!

Eerder die avond had een maatje van mij een 3 inch italiaanse salutes, zo'n plastikke (240 gram kruit) de lucht ingeschoten en die knalde niet veel zachter als die 5 inch salute.

mvg, Twan

Dat kan jij ook niet waarnemen dat moet je vragen aan iemand die 500 meter verder woont of hij harder of zachter ging.

artifice

Registered User
@ tommy-gun

the shell has definetly the 1kg of flash powder in it.The diameter is about 135 mm, some Italians use them with a 6 inch tube, of course you have than a lower height for the burst and more pressure,please try this not.

@ Twan Taliban

as nismo says, this baby is more for the distance to shake the windows.:cheesy: The 240 g salute comes from the same producer,and the 5 inch has much more power when you are far away.

jok3rt

Registered User
Vind het een vreemd verhaal aangezien je het verschil tussen 3 en 4'' echt zo ontzettend duidelijk hoort; de 4 inchers gaan echt minimaal twee maal zo hard/zwaar. Stond er zelf recht onder om het zo maar te zeggen..

exogen

Registered User
leuke discussie.

1 kg flash heeft een behoorlijk groot volume en past echt niet in een 5 inch shell tenzij het een meerslag is.

Een shell heeft per 500 gr gewicht een stijglading nodig van 33 gr zwartkruit om op de normale hoogte te komen.
Salutes daarintegen kennen een mindere stijglading en/of een kortere vertraging. De reden daarvoor is dat men ze lager wil laten knallen omdat het effect toch niet bij het publiek kan komen maar de geluids en drukgolf dan intenser waargenomen kan worden.

Buizen kunnen van diverse materialen zijn. In Italie gebruiken ze idd veel metalen buizen. Van aluminium tot staal. Gouden regel hier, is echter dat je alles in het werk moet stellen om het publiek zo min mogelijk risico te laten lopen. Daarom kiezen Nederlandse bedrijven veelal glasfiber omdat dit weinig kinetische energie afgeeft zodat de scherven geen grote afstanden kunnen afleggen.
Hetzelfde geldt voor kunstof en karton.

You must not speak about things you don't know... :noworry:
There are some 130mm titanium salutes (in Italy , of course) that have about 2.5kg of flash powder...
I repeat . probably you aren't very well informed about how we use in Italy... :idea:

exogen

Registered User
Jullie zijn ondanks al onze verhalen en films uit Italie niet op de hoogte van het Italiaans vuurwerk. Italiaanse shells gaan altijd veel lager dan de Chinese en Spaanse shells. Dat is daar gewoon zo en de reden erachter weet ik niet maar je ziet daar bommen al breken op een meter of 15 van de grond af. En dat gebeurt echt niet alleen met 4 inch bommen want ook de 8 inchers knallen gewoon op de hoogte van een 100mm bom.

Een shell is altijd al een levensgevaarlijk stuk vuurwerk maar ik hou me hart vast als ik al die foto's van Italiaanse bommen voorbij zie komen. Dit is totaal ander vuurwerk en de kans dat er fouten worden gemaakt is nog groter dan het al is bij de andere shells.

You're right. The best quality of italian salutes is to boom at a very little height. The best way in order to hear clearly the sound....
For sure the best salutes in the world...
I've tested many salutes from china and sometime from spain but there are no stories : for the petards and shells , i think the italian products are often the best :love:

Bovenaan