Hola para todos y bienvenido este Miercoles
Vandaag 10 maart 2026 en Calendario Pirotecnio zegt dat pirotecnia " Tomas " de Benicarlo vandaag de Mascleta schiet in "El Catedral de la Polvara"!
Pirotecnia Tomas! mijn eerste gedachte gaan uit naar een bezoek die ik in 2006 heb gebracht aan dit bedrijf, nadat ik eerder dat jaar in Fallas de mannen sprak op het plein. Altijd beleefd en altijd vriendelijk en ook spontaan.
Sinds 1994 heeft dit bedrijf zich opgericht en in dat zelfde jaar hadden zij de opdracht om de "La Crema "van Falla L'Ambut te schieten. Het toeval was dat destijds de lokale zender "canal Nou "verslag deed en het niet onopgemerkt is gebleven. Daarna nam het bedrijf een vogelvlucht en liet zien zien op vele vuurwerk concoursen in Spanje zoals, Tarragona, Teruel, Castellon, Valencia, Valladolid, Huesca en ook Barcelona.
Vandaag de dag staat het berdijf onder leiding van D. Miguel Angel Tomás Orti, maar de man die de Mascletas en Castillos schrijft en programmeert is de man met een staat van dienst van 30 jaar in het bedrijf en zijn naam is; Maestro Pirotécnico D. MIGUEL ÁNGEL TOMAS ORTI,
Vandaag op de schietlijst een hoeveelheid van "133 kilo de polvara, " Peso Materia Reglamentada "
Thema voor vandaag; " Sentiment de Tradicio "
NOOT: terwijl ik bezig ben met de intro en ook vanaf 10.23uur de live cam aan heb, zie ik nu op dit moment de retenciones hangen en de acompandas aeros.
11.13 uur ff op Facebook kijken en ja hoor, daarzien we de mooie groene Candelas staan met de Platas Formas op 5 posities zoiezo! Hierna een interview met Marie Carmen mey Loren Dorat van 7 tele Valencia en ze gaf aan in het Valenciaanse dialect; " Estil de Nostres" Punts de Moderns" en " Principi y Final tots Digital"
Ook vandaag in het staat senor "L'ALGARROBO" klaar met zijn groene helm om de Falleras Mayor erop te attenderen dat het klokslag14.00 uur is waarna de woorden;
"'Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà'" uitgesproken door de Falleras Mayor Carmen Prades y Marta Mercader!
VAMOSSSSSSSSSS
MASCLETA:
INICIO: na de 3e Trueno de Aviso direct door na de Traca Valenciana, die in een slag de "Arco Iris " liet zien met daaronder begeleid in 8 slagen de digitale treunos! Hierna werden we toeschouwer van een prachtig , melodieus, elegant, en prachtig afgewisselde deel van de Inicio. De " Cortinas de Humo " de wij konden zien en dan in de kleuren van de " Arco Iris" maakte het mooi en zeer spectaculair. De wisseling van klanken, de oplopende tempo's en de geleidelijke snelheid ook, dus niet te overhaast, maar mooi in balans en ook zo goed hoorbaar wat Tomas hier doet! De "secuencias "met de digitale knallers en zijn wisseling in tempo, maar ook de "Vulcanos en Rojo" die mooi met elkaar waren in samenwerking! De 4 secties lieten zich goed los van elkaar horen en de 4e werd prachtig afgesl;oten met de mooie en ook herkenbare "La Senyera de Valencia" met als sluiting een prachtige "Arrebato " was echt top! . Whaaaaauhhhhhh was mijn conclusie op dit stuk.
CUERPO o TERRESTRE DE FUEGO, zoals te doen gebruikelijk bij Pirotecnia Tomas en waar ik persoonlijk zeer van gecharmeerd ben is het aanvangen met niet teveel groepen in de 1ste Retencion. Opgedeeld in 5 Retenciones verliep deze volgens het boekje. Zo mooi in de opbouw, zo goed in zijn rustige aanvang en ook zo mooi direct in balans met de " Acompanamiento Aero" met zijn "Crosette " en ook de hoorbare "Truenos de Avisos". Wat ik zo mooi vond en ook klasse vind is dat Tomas kiest voor de geleidelijkheid ook hier in dit deel! Het deel van dit stuk noemt men daarom ook wel; "la parte que mas espacio ocupa " oftwel het deel wat de meeste ruimte inneemt door zijn elementen en dan zo je middendeeel laten lopen, beheersbaar, controleerbaar en mooi oplopend. Het feit dat ze kozen voor de " base de sonora "in de vormm van "Peines" was ook mooi. Die heldere mooi klanken en daarboven de nummetjes 2-4-6. Een schitterend middenstuk waarin ook alle elementen met elkaar worden verbonden oftwel " ahi se mecanizan, estopinan o enmechan se conectan todos los elementos"
Niet te snel willen nee mooi in elegantie, mooi in de ontwikkeling gaan zitten, een hoorbare ook en daarbij de prachtige harmonie tussen onder en boven: TOP!
TERREMOTO: werd ingezet op 3 "Tramas" die daarna door ging naar 6 en later in 3 en 4 door werd gepakt. Bij de eerste 3 werd er direct ingezet op begelding vanuit cakes middels rode zoals ik het fluit iets wat ik jammer vind, want de terremoto mag op zichzelf staan en hoeft daar niet perse een ondersteuning te hebben, kan je ook bewaren voor Rubrica bijv, maar dat is persoonlijk. Daarbij leek het wel bij aanvang ietwat van een afzwakking te horen, maar de hoedanigheid en de versnelling in 3 en 4 maakte dit deel weer goed. De gehele Terremoto met zijn 3-4-6-9 Tramas vond ik persoonlijk mooi en ook vol. Of zoals "Jaume" van Tomas zei; "Subiendo y Cresendo " Let wel neem 133 kilo in je achterhoofd ook he en zie hoe men ervoor kiest om de subtiliteit te hanteren, iets wat het maakt tot een symfonie wat mij betreft!.
BOMBARDEO AERO: vanaf de andere kant ingezet dus kant "Correos " een klassieke deze keer ook, met als begeleiding van "Silbatos desde Candelas" waarna men doorpakte met een 9 tal mines vanaf 8 posities en 2 slagen digitale knallers om vervolgens 16 x een Caja Rapid te schieten in deze Apoteosis en daarna af te sluiten met "El Ultimo Golpe "in de Rubrica y Cierre.
Wat heb ik genoten van deze mooie, klassiek, pure mascleta van Tomas.
Voorlopig mijn laatste review want de koffers staan klaar om morgenochtend 12 maart die kant op te vliegen. Hasta la proxima y felices Fallas!!!!!!!!!!!!!!!
Gr Theo