07-03-2026 - Mascleta : Plaza Ayuntamiento

stefantvs

Administrator
Medewerker
full

Datum: 07-03-2026
Plaats: Valencia
Tijd: 14:00
Wie: Onbekend

Laatst bewerkt door een moderator:
Hola para todos y bienvenido.

Vandaag 7 maart 2026 en Calendario Pirotecnio zegt dat pirotecnia "Nadal Marti " de O'LLeria vandaag de Mascleta schiet in "El catedral de la Polvara o Fuego"!

Deze zaterdag een zeer beladen en ook emotionele dag, want nu bijna ee jaar geleden 17 April 2025 ontvingen wij het droevige en zeer heftige bericht dat Javi Nadal was overleden! Zonder er over uit te wijden, is het nog steeds met dit dagen onwerkelijk ofzo.

Pirotecnia Nadal Marti, opgericht in 1932 onder de naam van Francisco Úbeda Boluda. In de jaren 50 droeg hij het bedrijf over aan zijn kinderen die wereldwijd naam maakte met hun ontwerpen in de Castillos destijds. Na wat jaren nam hij de leiding weer over in de jaren 80, waarmee hij net als nu bekendheid maakte met zijn hoge kwalitatieve producten. Het bedrijf bleef groeien met de komst van Francisco Nadals vrouw, Nuria C. Martí Botella, en hun kinderen Diego en Javi die in 2008 de leiding van de pyrotechnische werkplaats overnamen. Sindsdien heeft Pirotécnia Nadal-Martí zich verder ontwikkeld en de erfenis van de vierde generatie tot op de dag van vandaag voortgezet. Het bedrijf produceert o.a "Las Candelas de 40-60mm" de Inserts voor de Platas Formas en ook "la "Mecha Rapida"komt uit een van de cassetas.
Ik heb persoonlijk warme herinneringen aan dit bedrijf en de personen na mijn beoek in februari 2019.

Aan de hand van de foto van P-Aart-Y zien wij het volgende; "La Tela De Arañas "in het midden van het plein. Deze methode werd vroeger gebruikt op pleintjes waarmen niet zoveel ruimte had! althans dat is mij verteld. Daarachter 38 groepen voor de Terremoto? En in el Cuerpo zie je 16-18 groepen hangen? Aan de zijkanten wat posities met o.a Bomberos en Candelas. Stja ik ben benieuwd naar wat ons te wachten staat!

Vandaag op de schietlijst een hoeveel van 200kg. de polvara, " Peso Materia Reglamentada "
Thema voor vandaag; " IN MEMORIAM ".......Javi Por Ti!!!
Kleur van vandaag "Violeta el color de cancér"

Elke dag staat "ALGARROBO" klaar met zijn groene helm om de Falleras Mayor erop te attenderen dat het klokslag14.00 uur is waarna de woorden; "
'Senyorå pirotècnica, pot començar la mascletà'" uitgesproken door de Falleras Mayor Carmen Prades y Marta Mercader!

MASCLETA:

INICIO
: heel veel componenten in dit begin en het begon met 21 x "Truenos Digitalizades" en daarna ontbrandde men de "Traca Valenciana" De volgorde snap ik persoonlijk niet, maar het zou een reden kunnen hebben! Direct daarna vanaf 20-21 posities "Silbatos de Pitos" direct gevolgd door 8x3 slagen met wederom
in getimde weergave "Truenos Digitalizades" om vervolgens vanaf 12 posities "Botes de Humo de Color "te schieten gevolgd door "Cajas mecanizades de silbatos y minas de plateada" direct gevolgd door 16 slagen met de "Truenos Digi" Als laatste fase van de uitgebreide Inicio vanaf 14 posities wederom " cajas de chinas o mecanizades de trueno en minas de plateada" Uiteindelijk werd de Inicio afgesloten met een "Arrebato "de Truenos de Aviso!

Het was veel, met ook een zwak moment met fluit wat te langdurig was en ook naar mijn mening niet een mooie opvolging in de secties. Ze leken elk van elkaar afzonderlijk te staan geprogrammeerd? Daarbij miste ik persoonlijk het mooie samenspel en up tempo, waarbij de gebruikte effecten elkaar aanvullen, maar ook in de hoeveelheid en kracht en werkend naar die climax. De sluiting was prima zodat je weet ja we gaan .............................................

CUERPO o TERRESTRE DE FUEGO: zo te zien vanaf beeld Youtube was het middendeel opgedeeld in 3 Retenciones!? Ik vond dit deel wel heel mooi en sterk en vooral de mooie nummertjes 6 die zich lieten horen zonder overdadig te zijn. Daarbij vond ik het sterk dat de mooie basis geluiden werden ervaren wat dit deel zo zijn charme geeft. Daarbij vond ik de begeleiding aan twee kanten van het veld prachtig om te zien. De " Fuegos Acompañadas "werden geschoten onder andere uit Cajas. Wat ik wel jammer vond dat het middendeel in mijn beleving te kort duurde; waarom? Juist omdat retencion 1-2-3 een mooie balans was tussen onder en boven en ook werden beide componenten goed aangevuld waardoor een mooie harmonie ontstond, dus op die voorwaarde mocht ie langer duren. Nogmaals ik genoot van deze kortstondige Cuerpo!

TERREMOTO; na een mooie en zeer vloeiende overgang vanuit de Retencion naar het eertse deel Terremoto, ging deze door in 5 "Tramas o Paradas" naar zijn climax! In een mooi en oplopend tempo en mooi versnelling tussen 4 en 5 eindigde deze Terremoto in een mooie Escalon dus volle volume, waarbij gezegd moet worden dat dit soort Terremotos echt wel bijzonder zijn! Gezien het aantal groepen van wat ik kon tellen namelijk 38 en dan zo die gelaagde en geleidelijke versnelling te laten lopen zonder overdaad is knap! De duur van 20 seconden maakt het ook dat ie niet te snel en overdadig was in zijn geluid! Nadat de Terremoto te einde kwam ging men over naar het midden van het plein met daarin opgesteld "La Tela De Arana Infernal" "Helse Spin" die het geheel van dit deel afsloot!
Waarom men hiervoor koos is mij nu nog onduidelijk! Het moment van einde Terremoto en aanvang Arana en stilte moment was in mijn beleving ongewenst!

BOMBARDEO AERO o APOTEOSIS vanaf 16 posities was dit in 3 fases een waar spektakel met daarin 3 van elkaar los staande elementen! 1ste fase met veel Cracker en Truenos vanuit Cajas, gevolgd door het 2e deel met Truenillos en daarbij Truenos de Avisos en als laatste de 3e fase met een slag Digitaal en als laatste een slotstuk van een Golpe de truenos de avisos. Een waar spektakel waarin een klein schoonheidsfoutje zat tussen 2 en 3 maar overal schitterend! Vol in volume en aantal en daarbij ook in "Redondo" geschoten wat het geheel tot een niet te misverstane einde liet aanzien!

NOOT: door ook door de slechte omstandigheden; zou het ook een invloed kunnen hebben op het aansluiten wel of niet die miscommunicatie tussen kanalen die geprogrammeerd zijn! Je zag het ook voor aanvang waar plastic werd opgehangen ten behoeve van geen overlast op de geplaatste elementen. Dit zou ook kunnen gelden voor andere bedrijven die te maken hebben met deze barre omstandigheden waarin gewerkt wordt!

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor je uitleg. Het was voor mij de eerste keer dat ik het helse spinnenweb zag. Leuk dat hij een oude manier van ophangen heeft gekozen.

Vond het wel bijzonder dat de vuurwerker met zijn fakkel buiten de kooi stond en volgens mij uit het zicht van de persoon bij de knoppen.

Dank je wel voor je uitleg. Het was voor mij de eerste keer dat ik het helse spinnenweb zag. Leuk dat hij een oude manier van ophangen heeft gekozen.

Vond het wel bijzonder dat de vuurwerker met zijn fakkel buiten de kooi stond en volgens mij uit het zicht van de persoon bij de knoppen.
Ja dit gebeurt weleens vaker om buiten de kooi de Terremoto te laten ontbranden! je zag het ook bij Mediterreano.

Back
Bovenaan