Hola para todos.
Dag 2 is aangebroken in de cyclus van de 19 mascletas in " El Catedral de la Polvara o fuego" Dag 2 stond de naam van Hermanos Sirvent uit Alicante op het bord. Bij sommige van jullie gaat er dan een lampje branden, want kort nadat Fallas 2025 was afgelopen is de eigenaar Pedro Luis Sirvent van deze firma omgekomen bij een explosie! Vandaar ook het boeket bloemen op het plein ter nagedachtenis! Un moment muy emotivo! Dus vandaag was het een : Homenaje dus een eerbetoon aan! Wat kan ik vertellen over deze firma Sirvent. Bedrijf is gevestigd in Alicante en zijn een vaste schieter tijdens het equivalent van Las fallas namelijk Las Hoqueras in Alicante in de maand juni elk jaar. Vandaag schoot Sirvent een totaal van 109.8 kilo en in een duur van iets meer dan 5 minuten. Vandaag stond de mascleta onder leiding van Pedro Luis Sirvent een van de zonen van de omgekomen oud directeur. Tema vanuit de kinderen was "Va Por Ti"!
MASCLETA: iedere keer worden de woorden; " 'Senyor pirotècnic, pot començar la mascletà'" uitgesproken door de Falleras Mayor Carmen Prades y Marta Mercader, oftwel meneer de vuurwerker start de mascleta!
Inicio: dit deel van de mascleta werd ook aangevangen met de eerste luchteffecten oftewel Los Principios de Aeros. Het Inicio deel bestond uit 4 fases, waarbij men in de eerste fase vanaf 2 posities, later 4 posities en als slot vanaf 6-8 posities schoot, vanaf de zijde van "Correos" oftwel het postkantoor! fase1 begon met vanaf 2 posities met fluit en mines en daarna werd er aan toegevoegd , cracker, cajas de humo, cajas de trueno, cajas de silbatos, crosette effect en ook de Trueno de Aviso vanuit de mortierbuizen! Ik vond de afwisseling tussen de verschillende effecten goed en mooi in balans, met als opmerking dat je ook goed kon horen dat de 4 fases werden opgesplitst, maar ook in fase 4 de mooie zware Truenos de Avisos door de andere effecten heen als mooi component en body te geven aan. De goede afwisseling, de toename van de effecten en hoeveelheid en de goed en correcte afsluiting middels de "Arrebato" maakte deze Inicio tot een mooi begin.
Terrestre de fuego o Cuerpo de Mascleta: deze werd opgedeeld in 5 "Retenciones" waarbij elke retencion zijn eigen groepen heeft met elke groep 10 truenos in diverse categorieën, wat wil zeggen opgedeeld in het aantal grammen per trueno en groep! Dit verschilt van 20 tot wel 50 gram voor nummer 6! Het middendeel liet zich gelden in mijn beleving als een monotoon geheel. Ik vond dat men te snel vanuit de eerste retencion al begon met de zware detonaties en deze liet doorgaan tot en met rtencion 5! De begeleidende luchteffecten lieten zich zien in de vorm van "cracker mines met daarboven een knal, ook silbatos oftwel fluit effect getimed op 3 sec en daarbij in retencion 4 en 5 kwam ook de onmiskenbare fluit "Chicharras"erbij.
Wat is het wat men kiest voor deze wijze van het middendeel? Men wil hem krachtig maken zou een reden kunnen ziin, maar vanuit het perspectief van een klassieke mascleta zegt men "La potencia sin control no sirve de nada" Dus het heeft geen doel en geen enkele meerwaarde. Wat je hoort nu is een soort monotoon geluid waarin alleen je de fluit nog boven de detonaties hoort uitkomen en dat is jammer! De bedoeling ( het komt nog wel in andere mascletas naar voren in uitleg) is dat men juist werkt aan een ontwikkeling en cresendo tussen retencion 1 en 5! Dat je voelt dat ie gaat naar de climax ! Dus wat men zo goed deed in het Inicio gedeelte, liet men in mijn beleving wat steken vallen in het middendeel! Ja maar hij was wel hard hoor je dan in sommige opinies! Stja en de schoonheid dan?
Terremoto: na de laatste ongelooflijke zware detonaties in el cuerpo de mascleta, werd op 5,27 minuten aangevangen met de terremoto! Deze liet zich zien in 3 fases waarbij de aanvang ietwat te bruut was en direct overging naar een soort van totale dreun. De duur van slechts 10 seconden maakte het voor mij iets te snel en ik mist daarbij de mooie versnelling die je ook mag horen voelen in de terremoto! Het was als het ware een copie van het middendeeel maar dan in 10 seconden, dus niet mooi in zijn schoonheid en elegantie die je mag zien in! Was hij bruut en indrukwekkend? ja dat was hij!
Bomabardeo Aero: vanaf 5 posities op de lange zijde van het plein dus aan kant van postkantoor werd de Bombardeo geschoten en deze was intens en mooi in volume met als element een soort van turbo! Kort na deze Apoteosis werd er rondom de kooi "Truenos Digitalizades o Secuencias" geschoten met een mooi en oplopend tempo en als sluiter 2 slagen in een keer! Zeer indrukwekkend!