Wederom weer waanzinnig mooie beelden van de nieuwe camera's!!! Dit geeft een ander perspectief!
Vandaag 15 maart de mascleta van Pirotecnia Europla de Belgida, onder leiding van Salavador Armengol Casañ en Quico Martinez Gomis(professor in het digitale schieten).
Vanaf 2002 acte de présence op La Plaza de Ayuntamiento. Mijn eerste kennismaking was in 2003 en niet te vergelijken met bijv dit jaar mede door het gebruik van het digitaal schieten met de "trueno's digitalizades"
Stja Europla...................dat zegt men al gauw, agressief, geweld, klonk hard en nog een aantal van deze benamingen en is objectief blijven heel erg moeilijk.
Ik zeg Europla is een meester in het digitaal kunnen schieten van meesterlijke stukken vuurwerk en is zoals vandaag niet te overtreffen als het gaat het schieten van een bijvoorbeeld "Batucada" met de digitale trueno's: Secuenicias"!
Fantastisch om te zien en te horen met name die "ultra snelle" digitale trueno's die hij schoot vandaag en bijna niet te geloven dat men dit kan realiseren?
De Mascleta van vandaag; stja het "Inico" gedeelte stond onder meer in het teken van zijn piece of art zoals hierboven beschreven. Hij begon met "volcanos de truenillos potentes(krachtige) in de eerste 8 repeterende slagen direct gevolgd door "volcanos silbatos - pitos" (Fluit) direct gevolg door "chicharras", deze schitterende sessie liep prachtig door met als hoofdgeluid de "truenillos" met daarin verwerkt 3 om 3 slagen met "silbatos" en "chicharras"; prachtig!
Hierna werd doorgezet met 4 harde mooie slagen (Los Golpes) met "trueno de aviso 50mm" met daartussen doorgeschoten de eerder gebruikte effecten "volcanos Silbatos" en "chicharas" maar ook "Carcasas de efecto- Relampagos Rojo" (Flits). Fantastisch schouwspel! Nu op dit beeld ziet her nog mooier uit en ik vind het een fantastisch effect!
Hierna zette men de een kleine versie van de "Batucada" in gecombineerd met de fluiteffecten als eerder genoemd en als laatste ook weer in combinatie met de "trueno's Digitalizades" in "Secuencias" de "relampagos rojo" en ook slagen met de "trueno de aviso" "Goteo".
Wat je hiervan kan zeggen als wat ik schreef in de intro; meesterlijk en magnifiek en ongelooflijk knap! Wat ik mooi vond is toch de prachtige combinaties in geluid en knal zeer hard maar nog wel elegant en ritmisch!
Hierna ging men over naar "el fuego terrestre" of "el cuerpo" de mascleta. Aangevangen in de eerste "retencion" van de in totaal 5 "retenciones" begon men al direct met veel en in mijn beleving ietwat te dominante "fuego acompañados" in de vorm van "trueno de aviso" vanuit la batteria en "Candelas de truenillos potente" ook wel "roncadores" genaamd en "Candelas de Chicaharras" en daarbij vermoed ik "caja mecanizados de silbatos" of "efecto trueno"?
Ja het was enorm hard en krachtig en noem alle benamingen hier, maar wat ik persoonlijk jammer vond is dat het te vlak werd en ook door die krachtigheid zijn elegantie ietwat verloor en ook de "Desarollo" kon ik niet bespeuren. Ik vond het ook dat het in sommige gevallen dat de luchteffecten het lage gedeelte ietwat overstemde in zijn geluid. Ook vond ik het niet in overeenstemming met elkaar! Juist in dit gedeelte is het zo belangrijk om de "Fuegos Acompañdos" dat te laten zijn waarvoor ze bestemd zijn namelijk; onderbouwend in de ontwikkeling van het geluid en niet de overhand hebbende.
Wat je wel kan horen is in de laatste "retencion" in het midden met zijn 21 groepen, waarvan 4 groepen met nummer 5 en 4 groepen met nummer 6 en de andere groepen werden per 2 ontbrandt, een zeer krachtige acceleratie met een mooie begeleiding van "Candelas de Chicharras" dit stuk was top! In mijn beleving kwam het midden gedeelte ook ietwat te gehaast over? Misschien heeft dit te maken met de langere duur van zowel het Inicio - als Apetiosis deel???
Stja en dan de "Terremoto"............al jaren kan ik niet begrijpen waarom op deze manier? Je ziet elke keer weer dat men ondanks de gebruikte en voorgeschreven 20 seconden niet die versnelling kiest die gebruikelijk en zo noodzakelijk is voor de "Terremoto" en ook wordt gevraagd om die belangrijke climax te waarborgen! Te vlak in mijn ogen!
Op zich is er niks mis met 3 "ramales" of 3 tempo's, maar het is niet het vervolg van de "Desarollo" en daarin zie je nu dat men heeft gekozen om daar heel zwaar te gaan en het niet te vervolgen in de "terremoto"!
En dan het laatste deel van deze mascleta de "Bombardeo" en de extra toevoeging daarna in de "Apetiosis". Als eerste wil ik zeggen dat het ongelooflijk was wat hier gebeurde en wat een gruwelijke hoeveelheid! Spektakel alom!
Mijn visie tov dit geheel is, was het nu de bedoeling dat alles tegelijk werd geschoten of is hier sprake van een inschattingsfout? Je ziet dat de "Bombardeo" met zijn "Subida" wegvalt tussen al die vele knalblokken
"Cajas de 100disparos de trueno" en ook de begeleiding van "Candelas de Chiccharras" is mij niet duidelijk in wel deel deze thuis hoorden? Ook zie je de laatste slagen van de "volcanos de estrellas rojo" met daarna de slag met truenos vlakker is als wat ervoor wordt weg gebeukt. Klein schoonheidsfoutje, maar doet niets af aan al dat geweld wat natuurlijk een spektakel blijft om te zien.
Ik heb zitten genieten van deze gruwelijke(laatste deel) en zeer magnifieke(Batucada eerste deel) mascleta van Europla, maar toch verbaast het mij weer dat er niet veel verschil zit in voorgaande jaren als je hebt over het Inicio en Cuerpo, en de niet wenselijke teremoto en toch weer veel dezelfde effecten een geringe innovatie en niet voldoet ? Maar het was top om de ultra-snelle truenos digitaal te zien!
Dat is wat het bij maakt of de mascleta subliem is ja of nee. Als je naar Caballer FX kijkt met zijn ongelooflijke verscheidenheid aan materialen en daarmee gepaarde symfonie en zonder toevoeging, maar dat is persoonlijk ook.
Was een 7 maar na het zien van deze film kan ik zeggen dat het 7,5 mag zijn.