Mr_Mascleta
Registered User
LA MASCLETA < UNA SINFONIA DEL RUIDO.
Een jaarlijks terugkerend ritueel tijdens de feesten van de Las Fallas te Valencia, is dat er traditiegetrouw van 1 t/m 19 maart om 14.00 uur een Mascleta geschoten door diverse verschillende Valenciaanse pirotecnias. Het is voor een Valenciaanse pirotecnia een prestige om te mogen schieten tijdens de Las Fallas.
De Mascleta kent een rijke historie welk teruggaat tot begin 20ste eeuw, en wordt ook gezien als de opvolger van de Engraellat .
Het woord Mascleta ( Masclet) komt van het Valenciaanse woord mascleta wat op zijn beurt Macho betekent, ofwel zijn bravour willen weergeven in een Mascleta.
Een Mascleta duurt gemiddeld tussen de 5 en 10 minuten, met daarin de gecontroleerde explosies van de pirotecnias. Het is een demonstratie waarin men een schoonheid creert van een ritme met explosies van de bommen (truenos) van de pirotecnias, met als belangrijk uitgangspunt en goede ontwikkeling van het geluid!!!!!
Voor aanvang van elke Mascleta worden er 3 Aviso geschoten met een tussenpose van 5 minuten. Dit om aan te geven aan het publiek dat de Mascleta binnen korte tijd gaat beginnen. "Aviso" is de Spaanse vertaling voor waarschuwing. Een Mascleta bestaat uit 3 gedeeltes, te weten: EL INICIO, EL DESAROLLO en de LA APOTEOSIS. Elke Mascleta begint in lucht, gaat verder op de grond en eindigt ook in lucht. De laatste jaren is daarbij gekomen een extra toevoeging van het digitale schieten in de vorm van "Seceuncias" digitale trueno's aan electriciteitsdraad, maar ook andere effecten.
EL INICIO
De 3 Aviso voor aanvang van de Mascleta behoort tot dit gedeelte. El Inicio ▪fase que mas efectos diferentes es capaz de presentar▪; vertaald, is dit de fase met de meest verschillende effecten om zich kundig en vakbekwaam te presenteren in de vorm van kleur, rook, en geluid. Sinds 1998 zijn de pirotecnias begonnen met het experimenteren met het gebruiken van elementen die een geur verspreidden. Hierna wordt begonnen met de Traca te ontsteken die zich vervolgt naar de luchteffecten. Deze luchteffecten kunnen bestaan onder andere uit:
Silbatos, in de vorm van "Caja" maar ook "Candelas"
Sirenas, in de vorm van "Candelas"
Torbellinos; wordt niet meer gebruikt in de vorm van"Candela"
Roncadoras; in de vorm van "Volcanos"
Truenos de Aviso; voorheen 70mm tegenwoordig 50mm
Truenillos, in de vorm van Carcasa, ook in "Plata Formas"
Chicarras; in de vorm van"Candelas" maar ook "Plata Formas" o.a Altura.
Humo aero y tierra; in de vorm van "Cajas" is blok.
Het gedeelte van de `El Inicio` kan uit verschillende fases bestaan, dit uiteraard afhankelijk van de materialen die pirotecnia heeft neergezet in dit gedeelte, die van daaruit zijn eigen voorkeur schiet met de bedoelde luchteffecten. Maar een zeer belangrijk gegeven is dat men op een subtiele manier schiet, om in de noemer te blijven van de symphonie. Daarnaast is het een belangrijk gegeven dat in dit gedeelte de bewegelijkheid van de gebruikte luchteffecten en snelheid van het ritme vlak voor aanvang in het onderstaande. Daarbij is een perfecte timing van essentieel belang!
EL DESARROLLO
Nadat de `El Inicio` is geschoten, en er een perfecte overgang is ingezet naar "Fuego Terrestre" met zijn "Desarrollo" worden de eerste truenos op de grond tot ontploffing gebracht. Dit gedeelte wordt onderverdeeld in "las retenciones" dat zijn als het ware de vakken die de pirotecnia aanlegd met de touwen. In deze "retenciones" hangen de diverse groepen met trueno's variërend van nummer 2 tot soms wel nummer 6!
Daarnaast is er in dit deel van de mascleta sprake van; in het Valenciaans noemt men dit acompañados fuego aero▪ = begeleiding van diverse luchteffecten zoals bijv de beroemde "Chicharras".
Op een zeer geordende manier van schieten laat de pirotecnia op diverse soorten lont = "mecha rapida" met vertragers de Trueno's nummer 2 tot en met 6 tot ontploffing komen in de `Desarrollo`. Het mag absoluut niet zo zijn dat er vele truenos in 1 keer tot ontploffing komen, nee wat men moet creëren is een soort van geroffel, want de symphonie en de harmonie van het geluid moet ook hier worden gewaarborgd, ook noemt men dit de "acceleratie" van het geluid!
`El Desarrollo`, een ander woord voor ontwikkeling, wat wil zeggen dat het geluid van de Mascleta zich hier gaat ontwikkelen, stijgend in kwaliteit en geluid en ook de snelheid van het ritme. Vlak voor de laatste fase in dit gedeelte, schiet de pirotecnia de zwaarste truenos (nr 5 of nr6), welke op hun beurt de beruchte `detonaties` veroorzaken, die bij het publiek ook wel gevoeld wordt als de vibraties in de grond. Tegelijkertijd is het ook de climax ofwel inleiding naar de eind gedeelte "La Apoteosis" die onderverdeeld is in de "Terremoto" en de "Bombardeo"
NOOT, * dit alles is zeer goed doordacht door de pirotecnia en is een zeer gecompliceerde manier van schieten*
˝ LA APOTEOSIS˝
Nadat de `El Desarrollo` zijn laatste truenos heeft afgeworpen, en de overgang wordt ingezet, na ook hier een perfecte timing waarbij zonder enige onderbreking wordt over gegaan naar de `La Apoteosis`. Het is hier waar een moeilijk punt van de Mascleta zich bevindt. `La Apoteosis`wordt ingezet met een korte sectie, ook wel zegt men de ▪Entrada a terremoto,prefinal▪ vertaald, intrede van de aardbeving, waarbij de `Terremoto`wordt aangevangen.
Het begin van deze Terremoto, wat het eerste koord is met zijn truenos, moet zacht zijn tevens mooi klinkend zijn in het geluid wat hij voortbrengt. Het mag absoluut niet bruut en te lawaaierig overkomen.
Men noemt dit ook, ▪Ligar el desarrollo con el terremoto▪ vertaald, het verbinden van de `Desarrollo` met de `Terremoto`. Hierna gaat de terremoto verder in zijn climax al klinkt dit makkelijker dan het in werkelijkheid is. Waarom? Wel het geheel mag niet te lang duren, en ook is er geen enkele kleine fout acceptabel voor de pirotecnia. Wanneer dit zou gebeuren wordt dit gezien als zeer slordig, alsof men haast heeft met het maar eindigen van de Mascleta!!!! Het mag ook niet een slag zijn van geluid.
El terremoto wordt ook wel gekend als ▪TRACA TRIPLE▪ vertaald; drie dubbele traca. Hoewel de `Terremoto`kort duurt in zijn tijd, moet hij zijn opgebouwd in 1, 2 of 3 en soms in 4 verschillende tempo´s, die op hun beurt steeds harder worden, met als hoogtepunt het 3de punt die maar enkele seconde duurt, met daarin een oogverblindende vuurzee van exploderende truenos.
In Valencia zeggen ze;
▪ha tenido dos o tres tiempos, a cada cual mas fuerte▪ vertaald; het heeft 2 of 3 tempo´s, welk iedere keer harder wordt. Nu de `Terremoto`is geindigd, gaat deze over in `▪LA SUBIDA▪`( de la tierra al aire) vertaald; bestijging van de grond in de lucht. La Subida is de verbinding tussen de Terremoto en de `BOMBARDEO Aero`.
El Bombardeo is een vervolg van de Terremoto, maar gerealiseerd in de lucht.
De pirotecnia kan kiezen uit 3 manieren van uitvoering van de Bombardeo te weten;
1. onmiddellijk na de Terremoto, maar het gevaar bestaat uit het feit dat er onophoudelijk met geluid wordt door geschoten, dus niet subtiel.
2. dat er al wordt aangevangen met de Bombardeo, en dat ie als het ware de Terremoto overlapt in zijn uitvoering voordat de Terremoto is geeindigd.
3. met een kleine pauze tussen de Terremoto en het begin van de Bombardeo. Deze uitvoering wordt gezien als zeer riskant, omdat als deze niet zo geordend loopt als de rest van de Mascleta , de hele Mascleta als verloren wordt beschouwd vanwege het feit de hele synchronisatie is weggevallen.
Het `Bombardeo` gedeelte kan bestaan uit diverse soorten luchteffecten, afhankelijk van de keuze die de pirotecnia heeft gedaan. Maar de moeilijkheid ook in deze is, dat er in de Bombardeo een goede subtiele versnelling zit, maar ook dat de stijging daadwerkelijk wordt gedaan met de salutes. Vooral mag het niet te lang duren, rond de 20 seconden is gebruikelijk in deze. Bij de echt goede pirotecnia is het schitterend om te zien omdat je de salutes werkelijk ziet stijgen, ook door het rookeffect wat zich voortbrengt. (amazed)
Ik hoop dat door deze uiteenzetting van de Mascleta het voor een ieder iets wat duidelijker is geworden waar het omgaat bij het afsteken van een Mascleta tijdens de Las Fallas.
Een jaarlijks terugkerend ritueel tijdens de feesten van de Las Fallas te Valencia, is dat er traditiegetrouw van 1 t/m 19 maart om 14.00 uur een Mascleta geschoten door diverse verschillende Valenciaanse pirotecnias. Het is voor een Valenciaanse pirotecnia een prestige om te mogen schieten tijdens de Las Fallas.
De Mascleta kent een rijke historie welk teruggaat tot begin 20ste eeuw, en wordt ook gezien als de opvolger van de Engraellat .
Het woord Mascleta ( Masclet) komt van het Valenciaanse woord mascleta wat op zijn beurt Macho betekent, ofwel zijn bravour willen weergeven in een Mascleta.
Een Mascleta duurt gemiddeld tussen de 5 en 10 minuten, met daarin de gecontroleerde explosies van de pirotecnias. Het is een demonstratie waarin men een schoonheid creert van een ritme met explosies van de bommen (truenos) van de pirotecnias, met als belangrijk uitgangspunt en goede ontwikkeling van het geluid!!!!!
Voor aanvang van elke Mascleta worden er 3 Aviso geschoten met een tussenpose van 5 minuten. Dit om aan te geven aan het publiek dat de Mascleta binnen korte tijd gaat beginnen. "Aviso" is de Spaanse vertaling voor waarschuwing. Een Mascleta bestaat uit 3 gedeeltes, te weten: EL INICIO, EL DESAROLLO en de LA APOTEOSIS. Elke Mascleta begint in lucht, gaat verder op de grond en eindigt ook in lucht. De laatste jaren is daarbij gekomen een extra toevoeging van het digitale schieten in de vorm van "Seceuncias" digitale trueno's aan electriciteitsdraad, maar ook andere effecten.
EL INICIO
De 3 Aviso voor aanvang van de Mascleta behoort tot dit gedeelte. El Inicio ▪fase que mas efectos diferentes es capaz de presentar▪; vertaald, is dit de fase met de meest verschillende effecten om zich kundig en vakbekwaam te presenteren in de vorm van kleur, rook, en geluid. Sinds 1998 zijn de pirotecnias begonnen met het experimenteren met het gebruiken van elementen die een geur verspreidden. Hierna wordt begonnen met de Traca te ontsteken die zich vervolgt naar de luchteffecten. Deze luchteffecten kunnen bestaan onder andere uit:
Silbatos, in de vorm van "Caja" maar ook "Candelas"
Sirenas, in de vorm van "Candelas"
Torbellinos; wordt niet meer gebruikt in de vorm van"Candela"
Roncadoras; in de vorm van "Volcanos"
Truenos de Aviso; voorheen 70mm tegenwoordig 50mm
Truenillos, in de vorm van Carcasa, ook in "Plata Formas"
Chicarras; in de vorm van"Candelas" maar ook "Plata Formas" o.a Altura.
Humo aero y tierra; in de vorm van "Cajas" is blok.
Het gedeelte van de `El Inicio` kan uit verschillende fases bestaan, dit uiteraard afhankelijk van de materialen die pirotecnia heeft neergezet in dit gedeelte, die van daaruit zijn eigen voorkeur schiet met de bedoelde luchteffecten. Maar een zeer belangrijk gegeven is dat men op een subtiele manier schiet, om in de noemer te blijven van de symphonie. Daarnaast is het een belangrijk gegeven dat in dit gedeelte de bewegelijkheid van de gebruikte luchteffecten en snelheid van het ritme vlak voor aanvang in het onderstaande. Daarbij is een perfecte timing van essentieel belang!
EL DESARROLLO
Nadat de `El Inicio` is geschoten, en er een perfecte overgang is ingezet naar "Fuego Terrestre" met zijn "Desarrollo" worden de eerste truenos op de grond tot ontploffing gebracht. Dit gedeelte wordt onderverdeeld in "las retenciones" dat zijn als het ware de vakken die de pirotecnia aanlegd met de touwen. In deze "retenciones" hangen de diverse groepen met trueno's variërend van nummer 2 tot soms wel nummer 6!
Daarnaast is er in dit deel van de mascleta sprake van; in het Valenciaans noemt men dit acompañados fuego aero▪ = begeleiding van diverse luchteffecten zoals bijv de beroemde "Chicharras".
Op een zeer geordende manier van schieten laat de pirotecnia op diverse soorten lont = "mecha rapida" met vertragers de Trueno's nummer 2 tot en met 6 tot ontploffing komen in de `Desarrollo`. Het mag absoluut niet zo zijn dat er vele truenos in 1 keer tot ontploffing komen, nee wat men moet creëren is een soort van geroffel, want de symphonie en de harmonie van het geluid moet ook hier worden gewaarborgd, ook noemt men dit de "acceleratie" van het geluid!
`El Desarrollo`, een ander woord voor ontwikkeling, wat wil zeggen dat het geluid van de Mascleta zich hier gaat ontwikkelen, stijgend in kwaliteit en geluid en ook de snelheid van het ritme. Vlak voor de laatste fase in dit gedeelte, schiet de pirotecnia de zwaarste truenos (nr 5 of nr6), welke op hun beurt de beruchte `detonaties` veroorzaken, die bij het publiek ook wel gevoeld wordt als de vibraties in de grond. Tegelijkertijd is het ook de climax ofwel inleiding naar de eind gedeelte "La Apoteosis" die onderverdeeld is in de "Terremoto" en de "Bombardeo"
NOOT, * dit alles is zeer goed doordacht door de pirotecnia en is een zeer gecompliceerde manier van schieten*
˝ LA APOTEOSIS˝
Nadat de `El Desarrollo` zijn laatste truenos heeft afgeworpen, en de overgang wordt ingezet, na ook hier een perfecte timing waarbij zonder enige onderbreking wordt over gegaan naar de `La Apoteosis`. Het is hier waar een moeilijk punt van de Mascleta zich bevindt. `La Apoteosis`wordt ingezet met een korte sectie, ook wel zegt men de ▪Entrada a terremoto,prefinal▪ vertaald, intrede van de aardbeving, waarbij de `Terremoto`wordt aangevangen.
Het begin van deze Terremoto, wat het eerste koord is met zijn truenos, moet zacht zijn tevens mooi klinkend zijn in het geluid wat hij voortbrengt. Het mag absoluut niet bruut en te lawaaierig overkomen.
Men noemt dit ook, ▪Ligar el desarrollo con el terremoto▪ vertaald, het verbinden van de `Desarrollo` met de `Terremoto`. Hierna gaat de terremoto verder in zijn climax al klinkt dit makkelijker dan het in werkelijkheid is. Waarom? Wel het geheel mag niet te lang duren, en ook is er geen enkele kleine fout acceptabel voor de pirotecnia. Wanneer dit zou gebeuren wordt dit gezien als zeer slordig, alsof men haast heeft met het maar eindigen van de Mascleta!!!! Het mag ook niet een slag zijn van geluid.
El terremoto wordt ook wel gekend als ▪TRACA TRIPLE▪ vertaald; drie dubbele traca. Hoewel de `Terremoto`kort duurt in zijn tijd, moet hij zijn opgebouwd in 1, 2 of 3 en soms in 4 verschillende tempo´s, die op hun beurt steeds harder worden, met als hoogtepunt het 3de punt die maar enkele seconde duurt, met daarin een oogverblindende vuurzee van exploderende truenos.
In Valencia zeggen ze;
▪ha tenido dos o tres tiempos, a cada cual mas fuerte▪ vertaald; het heeft 2 of 3 tempo´s, welk iedere keer harder wordt. Nu de `Terremoto`is geindigd, gaat deze over in `▪LA SUBIDA▪`( de la tierra al aire) vertaald; bestijging van de grond in de lucht. La Subida is de verbinding tussen de Terremoto en de `BOMBARDEO Aero`.
El Bombardeo is een vervolg van de Terremoto, maar gerealiseerd in de lucht.
De pirotecnia kan kiezen uit 3 manieren van uitvoering van de Bombardeo te weten;
1. onmiddellijk na de Terremoto, maar het gevaar bestaat uit het feit dat er onophoudelijk met geluid wordt door geschoten, dus niet subtiel.
2. dat er al wordt aangevangen met de Bombardeo, en dat ie als het ware de Terremoto overlapt in zijn uitvoering voordat de Terremoto is geeindigd.
3. met een kleine pauze tussen de Terremoto en het begin van de Bombardeo. Deze uitvoering wordt gezien als zeer riskant, omdat als deze niet zo geordend loopt als de rest van de Mascleta , de hele Mascleta als verloren wordt beschouwd vanwege het feit de hele synchronisatie is weggevallen.
Het `Bombardeo` gedeelte kan bestaan uit diverse soorten luchteffecten, afhankelijk van de keuze die de pirotecnia heeft gedaan. Maar de moeilijkheid ook in deze is, dat er in de Bombardeo een goede subtiele versnelling zit, maar ook dat de stijging daadwerkelijk wordt gedaan met de salutes. Vooral mag het niet te lang duren, rond de 20 seconden is gebruikelijk in deze. Bij de echt goede pirotecnia is het schitterend om te zien omdat je de salutes werkelijk ziet stijgen, ook door het rookeffect wat zich voortbrengt. (amazed)
Ik hoop dat door deze uiteenzetting van de Mascleta het voor een ieder iets wat duidelijker is geworden waar het omgaat bij het afsteken van een Mascleta tijdens de Las Fallas.
Laatst bewerkt: