Weinig oud en veel nieuw

Moontan

Moderator
Medewerker
Weinig oud en veel nieuw

COLUMN PHAEDRA WERKHOVENDe bevroren vingertjes, de aansteek lonten die stonken als de hel, de boze buren. Die mooie tijd, met mijn jongens. Hoe ze, als kleine ventjes al in september bezig waren met welk vuurwerk ze gingen kopen. Foldertjes haalden bij de bouwmarkt, filmpjes keken op youtube van de mooiste knallen.

Ieder jaar spaarden ze voor draaitollen, rotjes en ander knalwerk. En dat de dag aanbrak dat we eindelijk het vuurwerk konden halen. Hoe ze met grote ogen naar al die mannen keken, de geur in die vreemde bouwketen waar je het vuurwerk kon halen, alsof het eigenlijk al verboden was. Met grote zakken keerden we huiswaarts, het was gezellig thuis, we haalden oliebollen en soms bakte ik de appelflappen van mijn moeder. Uitgelaten kreten, als ze de buit op hun kamers uitpakten, ook de jongste twee kregen wat.

Oud en Nieuw, het stond voor warmte, met mijn gezin op de bank, ze ‘s nachts wakker maken en zien hoe ze slaapdronken met bleke gezichtjes al het vuurwerk afstaken. De liefde spatte van ons af, alles was nog goed, of denk ik dat alleen maar? Vervolgens kwamen er
veiligheidsbrillen, oordoppen en maanpakken die je aan moest doen alsof je een raket ging lanceren. De jongens werden ouder en in plaats van leuke rotjes verschenen er halve bermbommen.

En nu blijkt uit het grote vuurwerkonderzoek van de Stentor dat de meerderheid van de mensen voor een vuurwerkverbod is. Ik bekeek
het landkaartje en zag dat bijna heel Nederland rood was. Toen ik goed keek zag ik in het Oosten één groene plek. Zutphen, mijn stad,
als enige tegen een vuurwerkverbod. De Vuurwerkdiscussie is net als andere kwesties en feestdagen compleet gepolariseerd.
Iedereen met verstand weet dat het vervuilend en gevaarlijk is. Dat je als volwassen vent uren duizendklappers staat aan te steken, begrijp
ik niet. Vuurwerk, dat doe je met je kinderen. Of gewoon als gemeente, of als stad, voor de sier.

Maar. Eén dag per jaar, dat je als jongetje, of meisje –mijn dochter deed er niet voor onder- even geoorloofd lekker gevaarlijk mocht
doen. Hoe leuk was dat? Het is feest, knallend het nieuwe jaar in, het hoort erbij. Sinterklaas heeft zijn glans verloren, Kerst daar denk ik
nog liever helemaal niet aan. Ik hoop op weinig oud en veel nieuw. En flink wat knallen in Zutphen.

https://www.destentor.nl/zutphen/weinig-oud-en-veel-nieuw~ad7529e0/

htevents

Registered User
Ik wist tot het woordje "Maar" eigenlijk niet of ik dit nou in de positieve of negatieve zin moet lezen, maar de laatste alinea liet mijn twijfel verdwijnen. Mooi verhaal.

Bovenaan