Weer minder vuurwerkletsel

KoenL

Registered User
De NOS heeft een halfuur geleden onderstaand bericht gepubliceerd:

Bij de jaarwisseling zijn er weer fors minder vuurwerkslachtoffers gevallen. Uit gezamenlijk onderzoek van VeiligheidNL en de NOS blijkt dat er 482 mensen op de spoedeisende hulp zijn behandeld door vuurwerkletsel. Dat zijn er bijna honderd minder dan vorig jaar, een daling van 16%. Wel werden meer mensen blind aan een oog: twaalf dit jaar, tegen tien vorig jaar.

Het aantal alcoholvergiftigingen nam flink toe, met 27 procent tot 385.

Tweederde van het letsel kwam door knallers, eenderde door siervuurwerk. Vorig jaar was het nog half om half. Een kwart komt door illegaal vuurwerk.

GMP82

Zilveren Member
Nog steeds teveel natuurlijk, maar wel een gunstige ontwikkeling.

Dat kwart door illegale vuurwerk dat steekt mij nog steeds; dat wil er bij mij echt niet in.
Vooral omdat 2/3 van de letsels komt door knallers. Dat zijn ECHT geen legale knallers (of we moeten miniscule brandplekjes ook gaan meetellen?).

KoenL

Registered User
Ik heb het artikel bewust geciteerd, omdat het verhaal niet helemaal verklaarbaar is.

Tweederde van de gewonden zou door knallers in het ziekenhuis belanden, terwijl slechts een kwart van de gewonden slachtoffer werd door illegaal vuurwerk. Dat zou erop kunnen duiden dat mensen liegen over het gebruik van illegaal vuurwerk...

ferox

Registered User
Ik heb het artikel bewust geciteerd, omdat het verhaal niet helemaal verklaarbaar is.

Tweederde van de gewonden zou door knallers in het ziekenhuis belanden, terwijl slechts een kwart van de gewonden slachtoffer werd door illegaal vuurwerk. Dat zou erop kunnen duiden dat mensen liegen over het gebruik van illegaal vuurwerk...

Ik denk wel dat je daar van uit moet gaan ja. 1 kwart komt dus door legale knallers. Dat gaat er bij mij niet in. Een sierpot die omvalt, ja daar kan ik in komen. Of vallen thunderkings enzo ook onder knallers?

Firecrack-R

Registered User
Positieve ontwikkeling die doorgezet moet worden!

Ik erger me al jaren mateloos aan al die kleine k*t potjes van 7 shots e.d. die omvallen!

Dit jaar ook op een haar na geraakt door een bombette uit zo'n kreng. Wat mij betreft tijd dat de branche daar eens kritisch naar kijkt, want dat zorgt echt voor gevaarlijke situaties en volgens mij ook behoorlijk wat gewonden.

Misschien dat de BPN hier iets mee kan?

myrmidon

Registered User
NRC komt ook met een artikel.

Het aantal mensen dat zich in Nederland rond de jaarwisseling met vuurwerkletsel heeft gemeld in ziekenhuizen ligt dit jaar op 482, het laagste aantal slachtoffers in een kwart eeuw. Dat blijkt uit cijfers vanongevalleninstantie VeiligheidNL en de NOS.

Het aantal meldingen lager 92 minder dan vorig jaar, een daling van 16 procent. De cijfers zijn gebaseerd op meldingen van ziekenhuizen uit het Letsel Informatie Systeem van VeiligheidNL, aangevuld met meldingen die NOS heeft verzameld bij ziekenhuizen die niet zijn aangesloten aan dat meldsysteem.

De aard van de verwondingen viel ook mee. Ongeveer 15 procent van de mensen die zich op Oudjaarsdag of Nieuwjaarsdag in het ziekenhuis meldde, werd opgenomen. Tijdens de vorige jaarwisseling lag dat nog op ruim een kwart. Ongeveer een derde van de slachtoffers had letsel aan de hand of aan de vingers. Bijna een o pde vier slachtoffers had oogletsel. Dat is ongeveer evenveel als een jaar geleden.

Illegaal vuurwerk

VeiligheidNL noemt het verder opvallend dat het aantal slachtoffers van illegaal vuurwerk hard is gedaald. Een kwart van de 482 slachtoffers raakten gewond door illegaal vuurwerk, terwijl dat een jaar geleden nog bijna 40 procent was. De ernst van de verwondingen is ook hier afgenomen, al zijn deze “in het algemeen nog steeds ernstiger dan verwondingen door legaal vuurwerk”, aldus de preventie-instelling.

Uit de cijfers bleek verder dat knalvuurwerk relatief veel slachtoffers maakte dit jaar: 64 procent van de verwondingen werd veroorzaakt door legale en illegale knallers. Vorig jaar was dat nog de 49 procent.

ifeelfine

Registered User
een rotje in je oog is ook een verwonding (in je jas af laten gaan ook overigens en zelfs dat gebeurt nog ieder jaar) dat er veel minder van dit soort verwondingen zijn komt voornamelijk doordat er geen groepjes kinderen meer over straat zwerven (uitzonderingen daargelaten op dit moment zwerven ze wel door kanaaleiland bv moest even de hond van een zieke vriendin uit laten het leek wel oudjaaravond)

toch positief dat er ieder jaar minder verwondingen zijn hebben we eind van het jaar weer munitie voor een tegengeluid
nu dat nep meldpunt nog verder ontmantelen

ferox

Registered User
Positieve ontwikkeling die doorgezet moet worden!

Ik erger me al jaren mateloos aan al die kleine k*t potjes van 7 shots e.d. die omvallen!

Dit jaar ook op een haar na geraakt door een bombette uit zo'n kreng. Wat mij betreft tijd dat de branche daar eens kritisch naar kijkt, want dat zorgt echt voor gevaarlijke situaties en volgens mij ook behoorlijk wat gewonden.

Misschien dat de BPN hier iets mee kan?

Helemaal mee eens. Vaak zitten deze potjes in meter pakketten. Zwager van mij had ook zown pakket. Rotzooi.

Plum Bloom

Registered User
Ik denk wel dat je daar van uit moet gaan ja. 1 kwart komt dus door legale knallers. Dat gaat er bij mij niet in. Een sierpot die omvalt, ja daar kan ik in komen. Of vallen thunderkings enzo ook onder knallers?

Moet haast wel om singleshots gaan.

Overigens: goed stukje journalistiek van de NOS. Ere wie ere toekomt.

ferox

Registered User
482 hoeveel zal dat procentueel zijn van de afstekers/kijkers. Heeel weinig denk ik.

Dat denk ik ook. Alleen kom je er denk nooit achter hoeveel mensen vuurwerk hebben afgestoken en hoeveel daarvan dan weer illegaal/legaal. Wel jammer eigenlijk want dan kan je echt mooi vergelijken.

Plum Bloom

Registered User
Wellicht dat De Faber, die oogarts, dit nieuws al voelde aankomen. En dat hij om die reden benadrukte dat de aard van de letsels dit jaar ernstiger was dan vorig jaar. Wat een zieke geest heeft die man in dat geval.

rodepo

Registered User
Stel, ik noem maar wat hoor, er zijn rond de jaarwisseling ongeveer 4.000.000 mensen buiten. 482:4.000.000 =0,0001205 %

ferox

Registered User
Stel, ik noem maar wat hoor, er zijn rond de jaarwisseling ongeveer 4.000.000 mensen buiten. 482:4.000.000 =0,0001205 %

Dan zit je inderdaad aan de hele veilige kant. Dus denk dat er meer mensen buiten zijn dan minder. Absurd laag percentage hé

bonbridge1

Registered User

Je zit met 4 miljoen inderdaad veilig. Ongeveer 2 miljoen mensen kopen vuurwerk en laten we er dan vanuit gaan dat iedereen 1 iemand mee naar buiten neemt (zal meer zijn maar goed) dan zit je inderdaad op 4 miljoen. Percentages bereken je alleen anders, je komma moet wat opschuiven.
482:4000000x100=0,01205%

rodepo

Registered User
Je zit met 4 miljoen inderdaad veilig. Ongeveer 2 miljoen mensen kopen vuurwerk en laten we er dan vanuit gaan dat iedereen 1 iemand mee naar buiten neemt (zal meer zijn maar goed) dan zit je inderdaad op 4 miljoen. Percentages bereken je alleen anders, je komma moet wat opschuiven.
482:4000000x100=0,01205%
Oeps ja rekenen is niet mijn sterkste kant. Bedankt voor de corectie.
Blijft nog steeds een laag percentage.

ferox

Registered User
Als ze dat zo gerangschikt hebben, dan kan ik me de cijfers iets beter voorstellen.
En als dit zo is, dan kunnen we dit jaar nog afscheid nemen van de singleshots.

Dat zou heel jammer zijn. Die kleine single shots mogen er van mij vandaag nog uit. Maar de wat grotere en met grotere voet blijven erg leuk spul. Zeker met de wat mooiere effecten erin.

Bovenaan