Vuurwerk explosiever

Vavoom

Registered User
Eerder deze avond werd ik geattendeerd op onderstaand nieuwsfeit.
Ben benieuwd hoeveel stof dit gaat doen opwaaien en hoe klein dit "lichtste" evenementenvuurwerk wel niet was.

TTpag105_-_2006-07-01.JPG

Sweet Laker

Registered User
Re: Vuurwerk explosiever dan verwacht

Toch wel raar dat TNO eerst met hele andere, veel minder explosieve, resultaten kwam.

Ze zullen wel een berg 80.000" bommen tegelijk hebben laten ontbranden ofzo. Ja, dan heb je al snel het 'Enschede'effect...

condor27

Registered User

Wanneer leren ze hier in Nederland nou eens dat je de kracht van vuurwerk niet kan tegenhouden door een paar betonnen muren?????
Als je een strijker heel strak intaped dan knalt die alleen maar harder omdat de kracht toch wel zijn uitweg zoekt, veel beter zou zijn om het niet op te sluiten maar juist de ruimte te geven. De explosieve kracht wordt niet groter dan maar juist minder groot .
Ik zou zeggen een paar muren van een metertje of 5 hoog en dan gewoon zo dik als die van bunkers zijn +- een half tot 3 kwart meter en dan boven op een dun soort materiaal dat zo weggeblazen wordt.
Detoneerd de boel dan gaat alle kracht naar boven weg ( het principe van de mortier) en zal de schade aanzienlijk minder zijn dan in enschede bijvoorbeeld .
vuurwerk opsluiten is onmogelijk, je moet het niet willen opsluiten maar willen controleren.
Dit verhaal schijnt ook al door de vereniging van vuurwerk evenementen nederland (VEN) te zijn verteld aan de overheid. Maar blijkbaar snappen die het niet en laten ze het weer door TNO onderzoeken.
De nederlandse overheid probeert keer op keer opnieuw het wiel uit te vinden en luisteren naar de prof's??? HO MAAR!

groet Condor27:w :w

Wizz

Registered User

nog een beter idee, al die prof opslagruimtes weg uit de bebouwde kom, nooit geen last meer van. :w

Gorgel

Registered User

die zijn al weg uit de bebouwde kom. Mag al niet meer.

Ik zou denken dat dit op te lossen is door in alle muren zwakke plekken te monteren die als eerste de druk weghalen als er wat gebeurt. Dat kan met materialen die wel aan de brandvertragende eisen voldoen.
Dan nog zal de bunker wel uit mekaar knallen maar ik denk dat de brokstukken dan een stuk minder ver komen.

Misschien slaat het wel nergens op wat ik zeg want ik ben niet technisch.

ow, en hang een zak water aan een touw boven de bunker net als in China.

Titan

FPM Hangouderen

Brandweerlieden zijn ongerust over het vuurwerkbeleid van de overheid. Ze willen dat minister Remkes de bestaande regels aanpast. Uit uitgelekte documenten blijkt dat brandweerlieden nog steeds veel gevaar lopen bij vuurwerkbranden. Aanleiding is een test van TNO in Polen eind vorig jaar, waar ook Nederlandse brandweerlieden bij waren.

TNO had een vuurwerkopslag nagemaakt, met daarin het lichtste evenementenvuurwerk. Toen dat vlam vatte, volgde een explosie die 2,5 keer zwaarder was dan die van de vuurwerkramp in Enschede. De brokstukken kwamen meer dan 1 km van de explosie neer. Volgens de regels mag bij dit soort vuurwerk op een afstand van 25 meter worden geblust, maar dat is veel te gevaarlijk, zegt de brandweer.

Nederlandse brandweerlieden zijn ook ongerust omdat in Denemarken ruim een jaar geleden in Kolding een vuurwerkopslagplaats net zo explodeerde als in Enschede. De minister wil voorlopig nog van geen wijken weten. Remkes schrijft aan de brandweerkorpsen dat de "inzetprocedure van de brandweer ongewijzigd blijft." Volgens de minister is de opwinding niet terecht.

Bron

Mantronix

Registered User
Laatst bewerkt:

Beekje

Registered User

Ik heb het niet gezien maar het is gister ook uitgezonden op NOS. Kan het alleen niet terug vinden.

Hier nog een stuk over TNO. Vreemd genoeg hebben ze het hier dus over proffesioneel vuurwerk. Dus als ze het hebben over " het lichtse evenementen vuurwerk" ben ik wel benieuwd wat ze daarmee bedoelen, anders kan je ook zeggen consumenten vuurwerk.

http://www.tno.nl/tno/actueel/magazine/defensie_en_veiligheid/2005/december_2005/dv4_2005_24_25_kort_nieuws.pdf?__lang=nl

:w

casdeman

Registered User

Mijn vader was oorspronkelijk ingenieur van beroep, en heeft TNO in een aantal onderzoeken naar het opslaan van massa-explosief materiaal ook adviezen gegeven. Zoals condor27 al heel wijs opmerkt is dat je vuurwerk niet moet opsluiten. het is te vergelijken met een handgranaat die je heel stevig in je handen knijpt, omdat je denkt dat je genoeg kracht kan uitoefenen om de explosie onder bedwang te houden. Dit gaat gewoon niet. Mijn vader heeft indertijd ook aangeraden om zwakke plekken in de constructie aan te brengen, bij voorkeur in het dak. Technisch gezien is het op dit moment slimmer om de deuren van je vuurwerkbunker open te laten staan, omdat de explosie dan slechts 1 kant op geleid wordt.

Vavoom

Registered User

Dat klopt van die zwakke(re) plek in de constructie.
Ik kan me een documentaire herinneren waar dit ook werd toegepast (volgens mij was dat bij Grucci). Ontbreekt me nu alleen even aan tijd om het exact uit te zoeken.

voix

Registered User

Correct me if I am wrong maar ik dacht dat dit op sommige plekken al werd gedaan. Ik dacht dta ik mijn dealer destijds hoorde zeggen dat zijn bunker aan de bovenkant lichtere platen had die bij een explosie omhoog zouden schieten zodat dit een uitweg zou zijn voor het opgeslagen vuurwerk.

edvp

Registered User

het heeft niet direct misschien met vuurwerk te maken, maar ik heb een jaar 'gestuudeert' op de Saxion hoge school in Enschede en daar is een laboratorium speciaal voor brand en explosie dingen. weet niet meer precies wat.
Een docent vertelde toen aan ons dat dat laboratorium expres aan de zijkant van het gebouw is geplaats met het raam en gevel naar het park. ook is het laboratorium zo gebouwd dat de gehele gevel zou weg blazen het park in en niet naar een woonwijk of drukke weg. Dus nederland houd er zeker wel rekening mee met zwakke plekken behalve met vuurwerk. :r (heb ik het gevoel)

grtn E

Gorgel

Registered User

voix zei:
Correct me if I am wrong maar ik dacht dat dit op sommige plekken al werd gedaan. Ik dacht dta ik mijn dealer destijds hoorde zeggen dat zijn bunker aan de bovenkant lichtere platen had die bij een explosie omhoog zouden schieten zodat dit een uitweg zou zijn voor het opgeslagen vuurwerk.

Het zou best kunnen dat je dealer dat eens heeft verteld alleen lijkt het me zwaar overdreven om dit bij consumentenvuurwerk te doen. Vuurwerk Klasse 1.4G is niet in staat om een complete bunker op te blazen. Of bedoel je een dealer die ook 1.3G opgeslagen had?

casdeman

Registered User

Gorgel zei:
Het zou best kunnen dat je dealer dat eens heeft verteld alleen lijkt het me zwaar overdreven om dit bij consumentenvuurwerk te doen. Vuurwerk Klasse 1.4G is niet in staat om een complete bunker op te blazen.
Er kan een kettingreactie ontstaan wanneer de temperatuur in een bunker een bepaalde grens bereikt. Er zal geen massaexplosie ontstaan, maar ik denk dat er zich toch een flinke druk kan opbouwen in zo'n ruimte. Echter, met de huidige sprinklerinstallaties die 1000 liter per minuut in een bunker spuiten, en de kooiconstructies rond de dozen lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat er zich een enorme explosie voor zal doen.

edit: een dealer zal geen 1.3 gekwalificeerd vuurwerk in huis hebben.

Gorgel

Registered User

casdeman zei:
Er kan een kettingreactie ontstaan wanneer de temperatuur in een bunker een bepaalde grens bereikt. Er zal geen massaexplosie ontstaan, maar ik denk dat er zich toch een flinke druk kan opbouwen in zo'n ruimte. Echter, met de huidige sprinklerinstallaties die 1000 liter per minuut in een bunker spuiten, en de kooiconstructies rond de dozen lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat er zich een enorme explosie voor zal doen.

edit: een dealer zal geen 1.3 gekwalificeerd vuurwerk in huis hebben.

Dat een legale dealer geen 1.3 in huis zal hebben weet ik maar ik bedoelde ook eigenlijk dat hij misschien een importeur bedoelde zoals Breeschoten die voorheen ook op de laatste 3 dagen vuurwerk verkochten en destijds ook 1.3
opgeslagen hadden.

Over de druk en een eventuele explosie die ontstaat bij een brand in een bunker vol met consumentenvuurwerk (zonder sprinklerinstallatie etc...) kan ik alleen maar refereren aan de videobanden die ik gezien heb van onderzoeken en tests over een dergelijke brand in een bunker.
Ook heb ik hiervan de uitgebreidde raporten gelezen en uit deze tests bleek dat er slechts een normale "beheersbare" brand volgt die uit zichzelf dooft. En er was in de minste zin sprake van enige explosie of drukgolven die de bunker beschadigden waardoor de constructie van de bunker niet meer zou functioneren waarvoor deze bedoeld was.
Juist omdat 1.3 niet massa-explosief is kan er nooit zo'n druk ontstaan waardoor een bunker uit elkaar klapt. Ook niet door een kettingreactie van brandbare stoffen.

Vavoom

Registered User

Zie net dat ik onderstaand bericht een paar minuten eerder per ongeluk in de andere thread heb gezet. Foutje...

Degene die er een beetje tijd in willen steken om een en ander te lezen, kunnen via onderstaande link te weten komen wat er getest is en hoe.

http://www.chaf.info/

edit: Dan toch nog even wat korte info over wát er getest is....
Er is niets uit categorie 1.1 getest. Over het algemeen is er ook niets uit categorie 1.4 getest. Hoewel er wel sommige artikelen, die als 1.4 aangemerkt zijn, geselecteerd kunnen worden voor de test, ALS deze artikelen mogelijk een massa-explosie kunnen geven. Meer op http://www.chaf.info

Laatst bewerkt:

zink901

Registered User

1.3 wordt al nergens meer in Nederland (legaal) opgeslagen. Eerlijk gezegt kan ik me niet voor stellen hoe een stapel met wat 200 grams potten, 40 grams pijlen en een paar karton rotjes stukken beton tot een kilometer ver kunnen blazen. Willen ze mij soms wijsmaken dat het consumenten vuurwerk in Nederland massa-explosief is ofzo:p

Tony

Administrator
Medewerker

zink901 zei:
1.3 wordt al nergens meer in Nederland (legaal) opgeslagen. Eerlijk gezegt kan ik me niet voor stellen hoe een stapel met wat 200 grams potten, 40 grams pijlen en een paar karton rotjes stukken beton tot een kilometer ver kunnen blazen. Willen ze mij soms wijsmaken dat het consumenten vuurwerk in Nederland massa-explosief is ofzo:p

Daar gaat het volgens mijn helemaal niet om.
Ze hebben in Polen getest en zoals ik al eerder in mijn post hier boven vertelde zijn er ook vuurwerk artikelen in de categorie 1.4G die niet onder consumenten vuurwerk vallen.

Bovenaan