Vuurwerk al volop te koop, consument is verbaasd

Plum Bloom

Registered User
NIJMEGEN - De kerstdagen moeten nog beginnen, maar vuurwerk is al volop te krijgen in Nijmegen. Consumenten zijn verbaasd over de vuurwerkpakketten die momenteel in de schappen liggen bij vestigingen van onder meer Action, Aldi, Coop en Xenos.
„Vuurwerk, nu al? Laat ze daar toch niet zo vroeg mee beginnen”, zegt Jonathan Cooper (53) uit Nijmegen bijvoorbeeld. Hij is een van de vele Nijmegenaren die verrast zijn dat er sinds kort op meerdere plekken vuurwerk is te krijgen.

Onschuldig
De pakketten bestaan niet uit heftige vuurpijlen. Ze bevatten het meer onschuldige, ‘categorie 1-vuurwerk’, ook wel schertsvuurwerk genoemd. Hier vallen onder meer grondbloemen, fonteinen, fakkels, voetzoekers, luchthuilers en knetterballen onder. Dit vuurwerk mag het hele jaar door worden afgestoken.

Knallen
Hoewel het tamelijk onschuldig spul is, kan het flinke knallen opleveren. „Ik liep deze week met mijn hond door de Maasduinen bij Gennep toen ik jongeren vuurwerk zag afsteken. De hond schrok zich kapot van de knallen en ik besloot de kinderen te filmen”, zegt Nelly Masselink (57). „Ik zei dat ik de politie zou waarschuwen als ze niet zouden stoppen. Dat mocht ik doen, zei de jeugd me. Wat ze deden, was niet verboden. Ik wist niet wat ik hoorde toen ze zeiden dat ze dit vuurwerk bij de supermarkt hadden gekocht.”

Heftig
Ook veel jongeren zijn verbaasd dat het onschuldige vuurwerk nu al wordt verkocht. „Ik snap er geen zak van”, zegt de 24-jarige Tom Heusschen. „Waarom nu al? Je speelt het zo in de hand dat straks ook heftig vuurwerk veel wordt afgestoken.”

Volgens een woordvoerder van de Inspectie Leefomgeving en Transport is het niet verboden dat supermarkten en andere winkels nu schertsvuurwerk verkopen. Dit vuurwerk mag het hele jaar door, zonder vergunning, verkocht worden aan iedereen boven de 12 jaar.

Bron: http://www.gelderlander.nl/regio/ni...volop-te-koop-consument-is-verbaasd-1.6777468

Schuim

Moderator
Medewerker
Pff.. kan iemand ze dit uitleggen dat het al sinds de jaren 0 mag, en dat alleen de ketens het ook hebben opgenomen in het assortiment.. lekker onderbouwt ook weer

petertje23

Registered User
Journalistiek? Of fictie? Tjongejonge, alleen maar onderbuik gevoelens uiten, maar niks onderbouwen. [dat zijn we ondertussen wel gewend]

Plum Bloom

Registered User
Ik zou de mensen die totaal onwetend zijn inzake cat. 1 niet de kost willen geven, eerlijk gezegd. Vorig jaar wisten veel politie-agenten niet eens hoe het zit.

Plum Bloom

Registered User
De Overheid bepaald binnen welke grenzen iets mag, bekendheid maken voor die mogelijkheid is m.i. Een commerciële aangelegenheid.

Overheid weet heel goed over te brengen wat allemaal niet mag (stoken voor 18.00 uur, gebruik van illegaal). In het verlengde daarvan ligt volgens mij dat ook duidelijk gemaakt moet worden dat cat. 1 wel is toegestaan, zolang je geen overlast veroorzaakt.

Plum Bloom

Registered User
Wat een droeftoeters...

Hebben al die mensen vorig jaar als kluizenaar opgesloten gezeten ofzo?

Kweenie, kan het zijn dat cat. 1 hype aan het worden is? Cat. 1 Aldi binnen de kortste keren uitverkocht, dit jaar drie weken achtereen nieuwe leveringen (voorgaande jaren slechts 1x), waarbij eerste levering veel vroeger dan tot nu toe te doen gebruikelijk.

Baron van lunt zu sas

Registered User
Economie trekt aan? De bekendheid ermee komt op gang?

Het komt vast door de cat1 pre-demo sessies die door freaks gegeven worden, en het cat1 afkickstookmoment na elke demo.
Hahaha,
Vergeet niet de LVC-stookmeeting bij de jaarlijkse havendagen in Rotterdam!
Zelfs de pliesie wilde even kletsen met den Sissert.

Plum Bloom

Registered User
Economie trekt aan? De bekendheid ermee komt op gang?

Het komt vast door de cat1 pre-demo sessies die door freaks gegeven worden, en het cat1 afkickstookmoment na elke demo.
Hahaha,
Vergeet niet de LVC-stookmeeting bij de jaarlijkse havendagen in Rotterdam!
Zelfs de pliesie wilde even kletsen met den Sissert.

Aldi cat. 1 kost geen drol, is zelfs in crisistijden betaalbaar.

Wat die bekendheid betreft, heb je volgens mij een punt. Zag bij Aldi ouderparen pakken in hun karretje gooien, vermoedelijk voor hun (niet aanwezige) kinderen.

GMP82

Zilveren Member
Kan zijn, met die bekendheid. Maar die mensen hebben vorig jaar (en het jaar daarvoor) vermoedelijk ook rondgehuppeld in de Aldi, Lidl, Action, Big Bazar. Tis nou niet dat ze het cat.1 'verstopt' hebben. Zijn juist allemaal winkelformules waar alles duidelijk in het zicht ligt. En het staat ook in de folders.

Dus ze kunnen niet zeggen; wir haben es nicht gewusst.

Plum Bloom

Registered User
Kan zijn, met die bekendheid. Maar die mensen hebben vorig jaar (en het jaar daarvoor) vermoedelijk ook rondgehuppeld in de Aldi, Lidl, Action, Big Bazar. Tis nou niet dat ze het cat.1 'verstopt' hebben. Zijn juist allemaal winkelformules waar alles duidelijk in het zicht ligt. En het staat ook in de folders.

Dus ze kunnen niet zeggen; wir haben es nicht gewusst.

Misschien wisten veel mensen niet dat cat. 1 het hele jaar door mag worden afgestoken.

Stak zelf eind vorig jaar, voor de 31e, geluidloos fonteintje af op pleintje achter mijn huis. Hoorde ik vanachter een schutting een meisjesstem roepen: Oh, dat mag niet. Ik bedoel maar.

GMP82

Zilveren Member
Dat dat niet bekend is, dat snap ik. Veel mensen hebben er 0.0 verstand van.
Waar het mij om gaat, is de opmerking dat 'consumenten verbaasd zijn, dat het nu al in de schappen ligt'.
Daar is niks nieuws aan, dat ligt het al een paar jaar rond half december.

joszie

Zilveren Member
nog even en de cat 1 spullen liggen in de zomer al in de schappen bij de supermarkten. Goede ontwikkeling zou ik zeggen.

Plum Bloom

Registered User
Dat dat niet bekend is, dat snap ik. Veel mensen hebben er 0.0 verstand van.
Waar het mij om gaat, is de opmerking dat 'consumenten verbaasd zijn, dat het nu al in de schappen ligt'.
Daar is niks nieuws aan, dat ligt het al een paar jaar rond half december.

Capito. Je hebt gelijk.

Bovenaan