Rechtbank wil meer weten over Zwolse vuurwerkknutselaar

Moontan

Moderator
Medewerker
Rechtbank wil meer weten over Zwolse vuurwerkknutselaar

ZWOLLE - De 57-jarige Menno de V. uit Delfzijl, die vorig jaar een ontploffing en brand veroorzaakte in een huis aan de Kolbleikolk in Zwolle, wordt pas over enkele maanden berecht. Zijn zaak stond donderdag op de rol bij de rechtbank in Zwolle, maar De V. kwam niet opdagen.

De rechtbank vindt het van groot belang dat er meer duidelijk wordt over de verdachte en dat hij zelf aanwezig is bij de behandeling. Daarom is de zaak uitgesteld.

De V. zorgde net voor de jaarwisseling van 2014/2015 voor grote opschudding aan de Kolbleikolk. Op de zolder van zijn woning zou hij met grondstoffen voor vuurwerk en chemicaliën geknutseld hebben, met een explosie en een brand als gevolg.

Twee naastgelegen woningen werden ontruimd, en de Explosieven Opruimings Dienst werd te hulp geroepen om het huis te onderzoeken. Die kwam tot de conclusie dat er geen explosieve stoffen aanwezig waren, maar dat er wel een gevaarlijke mix van brandbare stoffen in het huis lag. De V. raakte overigens ernstig gewond door de explosie en werd met verwondingen aan gezicht en handen naar een ziekenhuis in Groningen gebracht.

Bij aanvang van de zitting vroeg de officier van justitie rechtbank om de zaak toch af te handelen. ,,Ik kan mij voorstellen dat de rechtbank een persoonlijkheidsonderzoek wil, maar anderzijds zie ik de meerwaarde er niet van in. Het is haast niet zinvol om nog een poging te ondernemen'', aldus de officier van justitie over de vergeefse pogingen van de reclassering en de psycholoog om contact te leggen met de verdachte.

Gezien het verleden van de man wil de rechtbank toch een rapportage van deskundigen. Ze hield de zaak aan en vaardigde een bevel van verschijning uit voor de verdachte.

http://www.destentor.nl/regio/zwoll...eten-over-zwolse-vuurwerkknutselaar-1.5605806

Flashbom

Registered User
Ben blij dat de rechtbank toch iets rechtvaardiger is, of in ieder geval voorlopig lijkt, dan justitie schijnbaar is.
Wat hebben we toch een enge figuren rondlopen bij justitie in Nederland.

Bovenaan