Politiek is doof en blind voor vuurwerkellende

Moontan

Moderator
Medewerker
'Politiek is doof en blind voor vuurwerkellende'

Steeds meer organisaties willen een verbod op consumentenvuurwerk. Verschillende artsen- en patiëntenorganisaties en ook GroenLinks hebben hun handtekening onder een online manifest. In totaal steunen nu 18 organisaties het manifest, vorig jaar was dat nog de helft. "Ik denk dat die toename komt doordat politiek Den Haag doof en blind is voor de ellende die vuurwerk veroorzaakt", zegt oogarts en initiatiefnemer Tjeerd de Faber.

Het manifest moet de discussie over het vuurwerkgebruik in Nederland onder de aandacht van de politiek brengen. Volgens de initiatiefnemers kan vuurwerk het beste door professionals worden afgestoken en moet het afsteken van vuurwerk door consumenten stoppen.

Faber ziet ieder jaar veel slachtoffers van consumentenvuurwerk. "Ondanks het halveren van de tijd dat men vuurwerk mag afsteken, hebben wij oogartsen vorig jaar maar een daling van slecht 14 procent gezien wat betreft oogletsels." Hij vindt dat niet voldoende. "Als je kijkt naar landen waar consumenten geen vuurwerk mogen afsteken, zie je dat soort letsel niet."

De meeste organisaties die het manifest steunen komen uit de medische wereld. Faber denkt dat het een kwestie van tijd is voor ook andere organisaties hun steun uitspreken. Hij denkt dan aan bijvoorbeeld buurtverenigingen en huisdierbezitters.
Volgens Faber is een manifest de enige manier waarop de discussie over consumentenvuurwerk op de agenda kan komen. "Het is een referendum in het klein om richting Den Haag onze boodschap duidelijk te maken

http://nos.nl/artikel/2076227-politiek-is-doof-en-blind-voor-vuurwerkellende.html

joszie

Zilveren Member
ik denk eerder dat meneer De Faber doof en blind is voor de vreugde en kneuterige gezelligheid die de jaarwisseling inclusief het zelf consumentenvuurwerk afsteken met zich mee brengt.

Het is maar net aan welke kant vd lijn je zit meneer De Faber.

magnolia

Registered User
en toch wil ik de zaken eens voor een keertje omdraaien .
want als ik iemand aan zijn ogen zou moeten opereren door een vuurwerk ongeluk zou ik dat ook zeer schrijnden vinden .
het stand punt van de heer Faber is gekleurd door het vak dat hij uit oefent .
maar ja er zijn inmiddels middelen in de handel om onze ogen te beschermen dus alles maar verbieden hoeft niet .

het staat valt en breekt met hoe je met dingen omgaat .
alleen jammer genoeg wil niet iedereen dat begrijpen .

ergens denk ik wel dat er met deze man te praten valt .
want laatst was hij nog in het nieuws over die drones voor kinderen waar het een en het ander mee mis ging .
het gaat hem dus zeker niet om het vuurwerk maar om onze ogen te beschermen .
en laten we eerlijk wezen je krijgt maar een paar ogen daar moet je het voor de rest van je leven mee doen .

vandaar dat ik zijn stelligheid heel goed snap .

Laatst bewerkt:

ReFa

Registered User
Ik zie meer heil in onderzoeken WELK vuurwerk juist verantwoordelijk is voor het letsel. Niet beperken tot legaal/illegaal, want van dat laatste weten
we allemaal dat het aardig wat ellende geeft elk jaar (zowel kwa letsel als kwa vernieling). Maar goed, dat laatste is al verboden natuurlijk.
Binnen het legale aanbod kan nog best wat gesneden worden (ja, dat zeg ik als liefhebber wel met pijn in het hart).
Vooral in het goedkope segment, klein spul. Jumping Jacks zijn al sinds mijn jeugd (>25 jaar geleden) erg leuk speelgoed, maar omdat bijna
niemand ze als los matje aansteekt omdat ze losgemaakt zo leuk de lucht door kunnen vliegen wordt het toch wat gevaarlijker.
Om maar een voorbeeld te noemen. En die gammele uitklapvoetjes... daar begin ik ook niet meer aan.
DAAR ligt nog een probleem. Als liefhebbers en handelaren moeten wij allen ook inzien dat de traditie (helaas) hooguit
nog voort kan duren over enkele jaren als er op enkele punten in het sortiment wordt gesneden danwel aangepast.

Bovenaan