Opinie: Lekker knallen in Vuurwerkverenigingen

Moontan

Moderator
Medewerker
Opinie: lekker knallen in Vuurwerkverenigingen

Lawaai en vuur, het is een mannending. Lawaai maken en letterlijk herrie schoppen. Kampvuurtjes maken, fikkie stoken. Het lijkt een mannelijke de oerdrift te zijn. Geef die
oerdrift de ruimte in een vuurwerkvereniging, schrijft lezer Cor van Sliedregt uit Enkhuizen.

Bromfiets of motorrijden met een kapotte knalpot. Maar ook de boeman spelen, zoals van Roemenië tot Terschelling gebeurt, waarbij men als verklede monsters rondgaat om het
oude jaar te verjagen. Het zelf vuurwerk afsteken wordt een traditie genoemd, terwijl het nauwelijks een halve eeuw en dus een nieuwe gewoonte is. Over de oorzaken kan men
speculeren: het ontbreken van oorlog, de toegenomen handel in Chinees vuurwerk?

Maar het analyseren van de oorzaak brengt nog geen oplossing. Als we ervan uitgaan dat verbieden alleen maar de illegaliteit doet toenemen en de handhaving bergen met geld
kost, is het slimmer om met een goed idee deze behoefte of oerdrift te reguleren.

De mooiste show
Bij het zoeken naar een oplossing kunnen we de carnavalsvereniging of Oranje Vereniging als voorbeeld nemen. Laten we soortgelijke organisaties oprichten, met een nieuwjaarsvuurwerkshow als doel. Ze kunnen onderling de strijd aangaan om de mooiste show.

De gemeente faciliteert de locatie en accommodatie. En voor het oprichten van een vuurwerkvereniging krijgt een lokale groep burgers een kleine subsidie. Er is dus geen
belemmering om te starten. Een gratis cursus veilig vuurwerk afsteken is daarbij vanzelfsprekend. En net als bij carnavalsoptochten kan al weken te voren gewerkt worden
aan constructies voor het vuurwerk. Wellicht kan een jeugdgroep een deel van de show doen en een licht- of lasershow worden toegevoegd.

Deze opzet heeft tal voordelen. Professionele vuurwerkverkopers vergroten hun markt met siervuurwerk en zijn blij met nieuwe afzetmogelijkheden. Het verbieden van verkoop aan particulieren wordt eenvoudiger want er is een alternatief. Het schoonmaken van dorp of stad is minder zwaar. De verenigingen kunnen een deel zelf doen. Voilá, gemeenten hebben minder kosten. Vuurwerkliefhebbers kunnen zich als clubleden helemaal uitleven in reeksen pijlen,
knallen, kleuren en alles wat er bij hoort. Politie blij: het probleem is duidelijk en beperkt. Bewoners en huisdieren blij.

Kortom een nieuwe vorm voor een 'oude' traditie. Iedereen gelukkig het Nieuwjaar in.
Welke gemeente durft het initiatief te nemen ?

https://www.trouw.nl/opinie/lekker-knallen-in-vuurwerkverenigingen~addfd73c/

joszie

Zilveren Member
Ik ben al jaren voor een vuurwerkvereniging. Maar dan wel waarbij minimaal 1* per maand een show geschoten mag worden. :)

magnolia

Registered User
Ik heb dit bericht gister al eerder gelezen en ik blijf er maar gemengde gevoelens over houden .
De ene kant in mij lijkt het hartstikke leuke idee want een mooie show schieten is toch wel een beetje mijn doel om 00.00 .
Maar ja die ene dag, dat gevoel, en die sfeer kan ik eigenlijk helemaal niet missen .

Het mes snijd aan twee kanten weetje .

Bovenaan